22 martie: Mihail Dragomirescu, n. 22 martie 1868 - d. 25 noiembrie 1942
De felul său din comuna
Plătăreşti-Călăraşi, urmează liceul la Lazăr şi Sf. Sava, apoi Litere şi
Filosofie, absolvind în 1892, licenţa pe o temă din Spengler. Student al lui
Maiorescu, exegeții se vor despărţi în curând. Face carieră universitară,
cândva devine membru de onoare al Academiei. Cu preocupări de estetică a
literaturii, consideră opera literară un tot unitar şi recomandă metode
ştiinţifice de cercetare a ei. Cu opţiuni ferme, având deci "calea
sa", intră în dispută cu mulţi actanţi literari ai vremii. Combate
sămănătorismul, simbolismul dar şi modernismul. Colaborator la Convorbiri
literare, fondează o nouă revistă: Convorbiri critice, dar şi
Falanga. Tipăreşte în 1906 Teoria poeziei, o nouă redactare în 1915:
Poezia românească. Două volume de Critică, 1928 şi 1929.
Citește mai mult: http://www.autorii.com/scriitori/mihail-dragomirescu/
Din Ion
Lazu, Odiseea
plăcilor memoriale
...Mergând pe str. 11 iunie spre parcul
Carol, fost Libertăţii, dincolo de intersecţia cu str. Ovidiu, poet, găsesc pe
dreapta, Intrarea Călţuna, fostă în planurile vechi din 1938 Aleea Buzoianu. La
nr. 17, unde se închide această fundătură, un zid semicircular spre imensa
curte cu un edificiu gen mic palat, undeva în stânga, la mare depărtare de
stradă. Aici a locuit prof. univ. Mihail Dragomirescu, lucru dibuit de mine din
vechi cărţi de telefon, la biblioteca Academiei. Constat că mulţi scriitori,
chiar de notoriatete, nu şi-au permis această înlesnire a tehnicii – sau au
repudiat-o de plano? Pe câţiva îi găsesc, şi nu oricum, ci cu toate titlurile
academice sau universitare, cu profesia lor, oricum: ziarist, avocat, doctor,
în nici un caz scriitor. Iată-l pe prof. univ. Mihail Dragomirescu – conu
Mihalache. A locuit preţ de 2 decenii, fapt pe care îl atestă cărţile de
telefon la o unică adresă (un belfer, nu?, iar nicidecum un „chiriaş grăbit”,
precum G. Topârceanu, de negăsit între abonaţi, ca destui alţii). Zid înalt, în
semicerc. Porţi zăvorâte. Însă nu lipsesc cele câteva interfoane. Sun ici, sun
dincolo. Apare o tânără. Nu cu ea, cu PR (Public Relations). A doua tânără. Noi
suntem o firmă, nişte firme. Trebuie să discutaţi cu proprietarul. Proprietara.
Locuieşte aici? Nu. Numele, telefonul. Dar am trimis o adresă din partea... I-a
fost înmânată.
Seara, telefon. Proprietăreasa: - Nu, nu
crede că este cazul. - Totuşi, Uniunea consideră că marele profesor, şef de
şcoală, magistrul atâtor scriitori care apoi au făcut literatura română... Cu
ce ar incomoda? Poate dimpotrivă, este onorant ca pe faţada unui imobil să
scrie... - Nu, sunt probleme…, eu nu le cunosc; fapt este că dânsa vrea să
vândă. Trebuie să se consulte cu notarul. A cumpărat această vilă de la soţia
profesorului Mihail Dragomirescu. O chema Laura. S-au căsătorit în ultima lui
perioadă, ea era mult mai tânără, frumoasă; repede după asta el a murit, ea a
plecat îndată la Paris, dar era bolnavă de plămâni şi nu după mult a murit şi
ea, la 43 de ani. Tatăl ei a cumpărat această vilă de la Laura. - Dar noi punem
o placă pentru conul M.D., care a trăit acolo între 1922 şi 1942... Să
vorbească azi mîine cu avocatul, cu notarul.
(Peste câteva zile: NU!, este exclus,
dânsa refuză categoric ideea acestei plăci „memorabile”. Explică: Aici s-a
filmat Cu mâinile curate şi majoritatea secvenţelor din Craii de Curtea Veche. Probabil
doamna se gândeşte că dacă vom fixa placa, nu vor mai veni alţii să filmeze
aici... Ca atare îi precizez: Stimată doamnă, noi ne-am gândit să punem placa
pe zidul de la intrare, căci vila oricum este foarte departe de la stradă, iar
inscripţionarea nu s-ar putea descifra decât cu binoclul, ceea ce nu e cazul...
Nu, nici pe peretele vilei, nici la poartă. A vorbit cu notarul. Tocmai pentru
că pe placă e menţionat anul 1922, asta ar însemna că imobilul este foarte
vechi, lumea de azi e snoabă, se fereşte de casele vechi. Bine, stimată dna
Magda Agopian, în privinţa snobismului se poate să aveţi perfectă dreptate, nu
însă şi în privinţa plăcii, a datelor de pe ea, căci o casă, un imobil, nu se
vinde la notariat şi la Tribunal pe baza datelor inscripţionate pe o placă
fixată ieri-alaltăieri, ci pe baza actului de construcţie şi a titlului de
proprietate. Proprietara: Vedeţi că n-aţi înţeles bine? Eu sunt proprietara şi
în această calitate refuz categoric fixarea plăcii memorabile pe zidul de la intrare! Punct. Trântit
telefonul.
Intr. Călțuna, nr. 17, S.IV. Imaginea casei apare şi în albumul Literaturile Bucureştiului, ed.
MNLR, 2010.
Valeriu Cristea, n. 15 ianuarie 1937 - d. 22 martie 1999
Dintr-o familie de funcţionari, nevoiţi
să-şi schimbe locul, cel ce avea să devină unul dintre criticii de mare
prestigiu dinainte de Revoluţie, se naşte la Arad, face şcoala primară de
Galaţi, liceul la Cluj, unde începe o facultate tehnică, dar renunţă în grabă,
transferându-se la Filologia clujană, apoi la cea din Bucureşti, pe care o
absolvă abia în 1962, cu o întrerupere datorată exmatriculării, pentru că se
solidarizase cu un coleg judecat ca deviaţionist (anii 58-59, de tristă
amintire, pentru cei care i-au trăit...). Mai întâi profesor în preajma
capitalei, apoi redactor la Gazeta literară-România literară, până în 1989,
când îl urmează pe Eugen Simion la Caiete critice şi la conducerea revistei Literatorul,
fondată împreună cu Marin Sorescu.
Un critic literar cu personalitate,
neamestecându-se în critica de întâmpinare decât strictul necesar, în fapt
dedicat unei înalte idei despre menirea criticului, întru slujirea literaturii
prin aprofundarea capodoperelor. S-a fixat pe câţiva mari scriitori ai lumii,
în primul rând pe marii ruşi: Dostoievski, Gogol, Cehov, dar şi Cervantes,
Kafka, Faulkner. Simpla enumerare dă seamă despre orientarea lui Valeriu
Cristea către problemele de esenţă ale literaturii, iar nu spre dispute
curente. Unde să găseşti răspunsuri decât acolo unde mesajele artei se prezintă
întruchipate la cel mai înalt nivel omeneşte posibil? Totul se întâmplă între
lectorul avizat/dedicat, plasat în avanpostul său de observaţie (Fereastra
criticului) şi capodoperă. Eseistica lui Valeriu Cristea este consemnarea
acestor confruntări cu marile probleme ale creaţiei, ale expresivităţii.
Citeşte mai mult: http://www.autorii.com/scriitori/valeriu-cristea/index.php
Opera: Tînărul
Dostoievski (1971); Pe urmele lui Don Quijote (1974); Introducere în opera lui Ion
Neculce (1974); Domeniul criticii (1975); Alianțe literare (1977); Spațiul în literatură (1979; ediția a II-a, 2003); Dicționarul
personajelor lui Dostoievski, I-II
(1983, 1995), tradus ulterior și în limba rusă; Modestie și orgoliu (1984); Fereastra
criticului (1987); După-amiaza
de sîmbătă (1988; ediția a II-a, 1999; ediția a III-a, 2006); Despre Creangă (1989; ediția a II-a, 1994); A scrie, a citi (1992); Bagaje pentru paradis (1997); Dicționarul personajelor lui
Creangă (1999).
***
Abia acum, revăzând datele biografice ale
"scriitorului de azi", îmi dau seama că aş fi putut să-l cunosc, ori
măcar să-i reţin numele, sau figura, încă de pe vremea studenţiei, cum am
reuşit într-un alt caz: după Decembrie 1989 am văzut pe stradă un domn
slab-înalt, cu nasul coroiat, păr lung, cărunt-ondulat - chip inconfundabil
- reţinut de mine de la odioasa şedinţă din toamna 1958!, de demascare a unor cadre didactice şi studenţi,
care... ce făcuseră? Unul dintre ei notase cu 10 o lucrare de diplomă a unui
student la filosofie care scrisese excelent despre Kant. Întrebarea celor care
deschiseseră acest proces public, la Înfrăţirea între popoare, fiind tranşantă:
poţi nota cu 10 o lucrare despre un filosof idealist?! A încercat lectorul să
explice că lucrarea era bine scrisă, pe baza unei lecturi eshaustive a operei
lui Kant, desigur un filosof idealist, situat în opoziţie cu luminoasa
învăţătură marxist-leninistă etc..., dar nu l-au lăsat să-şi termine
argumentaţia. L-au trimis la munca de jos. Năpăstuitul era chiar domnul
întâlnit de mine pe Calea Victoriei, cam prin dreptul Muzeului Colecţiilor. Şi
bravul om arăta chiar ca venind de la munca de jos... Îl şi cocârjase un pic...
I-am ştiut până de curând şi numele, unguresc sau de evreu ungur, nu mai contează
acum. Un alt student afirmase că racheta cosmică americană, desigur mai mică
mult decât cea sovietică, lucru ştiut de toată lumea, s-ar putea ca totuşi să
aibă aparatură la cel mai înalt nivel. L-au exmatriculat pe susţinătorul
acestei supoziţii aberante, duşmănoase, otrăvite, dar l-au exmatriculat şi pe
colegul de cămin care nu luase atitudine. Cel cu care avusese controversa era
de faţă, pe podium, ca acuzator... Şi alte cazuri, de acelaşi fel, execuţii
fără drept de replică, la acea abominabilă şedinţă, unde fusesem convocaţi pe
bază de liste și semnături, ca să nu lipsească nimeni, ca să înţelegem că
deviaţionismul nu are în această ţară nici o şansă, nici o ascunzătoare, nici o
iertare.... Între care şi cazul în care a fost implicat Valeriu Cristea...
Era după revoluţia din Ungaria, era după
ce-i ajutasem pe sovietici să o înăbuşească, iar pe conducătorii noului guvern
să-i suprimăm, la Snagov, unde fuseseră expediaţi de sovietici, în înţelegere
cu Dej, fără a li se preciza destinaţia... Ce-i drept, după aceste ticăloşii
ale oamenilor lui Dej, acesta a cerut răsplata jertfei patriotice: ca trupele
sovietice de ocupaţie să părăsească România. (Ceea ce i-a sporit mult
popularitatea Plăpumarului. Însă liderul stalinist dorea să-şi asigure tronul
dovedind credinţă sovieticilor până în pânzele albe, să-şi lichideze duşmanii
politico-ideologice; până una alta să intimideze, să descurajeze orice
manifestare a libertăţii de gândire. Totul sub cel mai strict control
securistic!) Dând cele mai înalte asigurări că linia bolşevică va fi urmată
neabătut... Stalinismul, împins după uşă în URSS, ascuns sub covor în celelalte
ţări comuniste, a avut la noi o prea dură şi lungă recidivă, menţinându-se
neabătut până în 1964. Lucrurile se cunosc. Dar se cunosc?
Or, cine tăia şi spânzura cu mânie
partinică în aceste şedinţe publice de demascare? Nimeni altul decât acelaşi
I.I., cel de care, după "evenimente", se lipise criticul literar
devenit subiectul rubricii mele de azi. Nebănuite sunt căile Domnului?
Iubeşte-l pe duşman? Toate aceste precepte biblice îmi spun că multe se pot
întâmpla pe lume -, chiar şi lucruri împotriva firii - însă nu mă ajută defel
să şi înţeleg ce şi cum...
Or, pentru mine, pe-atunci, legat de
prestaţia critică singulară a lui Valeriu Cristea, nu a contat decât aşteptarea
tensionată, vreme de 12 ani, numărând zilele şi săptămânile, în speranţa că voi
fi atât de norocos ca să prind apariţia volumului al II-lea din Dicţionarul personajelor lui
Dostoievski... Ca să încerc a înţelege eu însumi ce a înţeles Valeriu
Cristea că a înţeles Dostoievski din enigma Omului...
***
I-am pus o placă memorială pe Aleea
Ialomicioara nr. 3, S.III. (zona Th. Pallady)
Poezia zilei, Virgil Gheorghiu, n. 22 martie 1903 – d. 7 martie 1977
A mea vei fi, mult aşteptată noapte
Născută-n veghe lungă, în veghe-nlăcrimată,
A mea vei fi mult aşteptată noapte.
Când inima cuvintelor tresare,
Şi-un corn de vânătoare e tăcerea,
Stăpânu-acestei nopţi rămâne-voi.
Peste abisuri, peste surpătura anilor,
Voi simţi trecând
Deasupra culmilor primejdioase ale timpului,
Pe visurile mele tari ca stâncile,
Căprioara amintirii tale.
Iar de-oi sfârşi plămada cu drojdii de imagini
Să crească pâine vie cu miezul de poem,
Din tulburele zilei cu şipotul culorilor
Mi s-o deschide-n faţă, horire, jocul zorilor;
Stelară scânteiere vei scăpăra-n înalt,
Pe cremenile slovii oprindu-te din salt!
(preluare de pe Internet)
Alţi scriitori:
D. Iov, n. 1888
Romulus Dianu, n. 1905 – d. 25 august 1975.
Gabriel Chifu, n. 1954
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu