31 august: Radu Petrescu, n. 31 aug. 1927 - d. 1 febr. 1982
Bucureştean prin naştere, dintr-o familie
de funcţionari, începe şcoala primară în Capitală dar o termină la Târgovişte,
unde părinţii se mutaseră în 1936. Va urma liceul Ienăchiţă Văcărescu,
1938-1946, după care se va înscrie la Litere în Bucureşti, cu licenţa în 1951.
În 1942 rămăsese orfan de tată. În 1944, ca licean, începe să scrie un jurnal;
se adună cu alţi adolescenţi într-un cerc literar care mai târziu va fi
cunoscut ca Şcoala de la Târgovişte, cuprinzându-i pe Mircea Horia
Simionescu, Tudor Ţopa şi căreia îi este atribuit şi Alexandru George. Din 1951
devine profesor la Petriş-Bistriţa, strămutat în perioada 1953-1954 la Prundul
Bârgăului, după care va renunţa la profesorat, revenind în Bucureşti şi
angajându-se la Institutul de Statistică 1955-56, de unde trece ca bibliograf
la Institutul hortiviticol Băneasa, până în 1967.
Debutând cu poezii ca licean, va renunţa
peste 2-3 ani, căci se dedică lucrului la jurnalul său, care îl va face cândva
celebru, considerat în final drept unul dintre cei mai mari diarişti dar şi
prozatori ai vremii sale. Retras, modest îmbrăcat, dificil de abordat,
dar conştient de înzestrarea sa, foarte citit, cu acces la literatura
franceză şi engleză parcurse în original, la curent cu marile mişcări
înnoitoare din literatura vest-europeană, cărţile sale, pe întinse porţiuni cu
text inadmisibil pentru cenzură, nu au apărut nicidecum în ordinea în
care au fost scrise. Mai corect ar fi să afirmăm că îşi scria romanele în
paralel cu ţinerea asiduă a jurnalului şi că însăşi substanţa diaristică este
aglutinată în textura romanescă, în acelaşi timp, scrierea romanelor devenea
subiectul atenţiei sale speciale în notaţiile diaristice - o formulă pe care a
perfectat-o în deplină cunoştinţă de cauză şi care l-a consacrat.
A făcut o impresie deosebită în momentul
apariţiei sale Matei Iliescu,
un roman de dragoste, nicidecum anecdotic, ci având în centru descrierea
perechii arhetipale, într-o relaţie romantică, consemnând apropierea,
plenitudinea, destinderea-oboseala în iubire şi declinul acesteia. Îmbinând în
mod singular virtuţile finului analist cu cele ale eseistului, proza lui Radu
Petrescu, mare iubitor al artelor plastice - al picturii cu predilecţie (el
însuşi practicând arta penelului), cu ceva din maniera admiratului Th. Pallady,
ieşită la lumină integral abia la decenii după dispariţia fizică a autorului, a
constituit un punct de plecare al tinerilor care intrau în literatură ca
„generaţia optzecistă”. De reţinut chiar faptul că ştafeta a putut fi transmisă
nemijlocit unor aspiranţi precum Gheorghe Iova, Gheorghe Crăciun şi Mircea Nedelciu,
de la care aceştia s-au revendicat mai apoi.
N. Manolescu vede în R.P. un autor cu
deosebire interesant, un stilist perfect. "Roman admirabil", Matei
Iliescu este "romanul unei iniţieri erotice şi, în acelaşi timp, romanul
naşterii şi morţii unei iubiri". Un rafinat analist, "analiza devine
palpabilă, ca şi cum sufletul ar fi atins delicat cu vârful degetului...".
Se fac trimiteri la Turgheniev, Hamsun şi Ibrăileanu, cu Adela sa. Gesturile şi trăirile celor
doi "au înscrise în ele, ca într-un filigran, un plan mai
adânc...". Diaristica autorului este "un jurnal al vieţii
interioare", "o foaie de temperatură morală". La finalul
prezentării, se întrevede o creştere a receptării operei lui Radu Petrescu,
chiar prin comparaţie cu Marin Preda, "dată fiind natura intelectuală şi
elitistă a prozei sale".
La pol exact opus, ca în atâtea cazuri, se
plasează receptarea lui Marian Popa, care punând în discuţie aceleaşi teme ale
autorului discutat, găseşte de fiecare dată aspecte grav imputabile, la
sfârşitul articolului despre R. P. rămânem cu imaginea unui scrib care nu s-a
ocupat decât de banalităţile vieţii, trăite în regim de mediocritate, iar
romenele sale (Matei Iliescu mai
ales) nu ar putea fi considerate reuşite decât ca o glumă, şi aceasta tot
mediocră.
În ce mă priveşte, pe la sfârşitul
anilor 70 şi după aceea am căutat mereu prin librării şi biblioteci cărţile lui
Radu Petrescu, autor apărut ca din senin. Când le obţineam, consideram asta ca
un noroc personal. Practic nu-mi dau seama dacă există un alt scriitor român
contemporan pe care să-l fi citit cu asemenea asiduitate şi cu enorm câştig
formativ. S-a întâmplat să pierd în autobuz Părul Berenicei şi asta a echivalat cu o mică dramă. Am
făcut imposibilul să obţin un alt exemplar, pentru ca lucrurile să reintre în
normal. Oricum, a fost scriitorul meu preferat în anii optzeci. Nu sunt curios
să aflu ce impresie mi-ar face astăzi reluarea acelor lecturi (cu sublinieri
dezlănţuite, vezi-bine), dar ştiu cât de importante au fost pentru mine, care
începusem să scriu proză şi în paralel ţineam un jurnal.
Opera
literară: Matei Iliescu, roman,
(1970); Proze. Didactica nova. Sinuciderea din Gradina Botanica.
Jurnal. In Efes, 1971; O
singură vârstă, (1975); Ce
se vede, (1979); Ocheanul
întors (1977); Părul Berenicei (1982); Meteorologia lecturii (1982); A treia dimensiune (1984); Catalogul mişcărilor mele
zilnice (1999);Ocheanul
întors (Caiet jurnal, 1956),
(2001); Prizonier al
provizoratului (Jurnal
1957-1970), (2002)
Citeşte mai mult: http://www.revista22.ro/articol.php?id=10706
http://ro.wikipedia.org/wiki/Radu_Petrescu
http://www.autorii.com/scriitori/radu-petrescu/
Poezia zilei - Ion Lazu: Sonetele verii
Carrara
Lui Mihai Nenoiu
Ay! Coala de hârtie-i mult profană,
Pe dânsa scrii şi ştergi a zecea oară
Cuvinte proslăvind ori de ocară
Cum îți dictează firea cea mundană...
Nu-i un altar şi nu e vreo icoană,
Ci loc de trecere... Şi-o largă scară
Pe care-ntr-una urcă şi coboară
O lume de cuvinte, calpă, vană...
Ay, coala de hârtie nu-i ca rara
Marmoră albă, cu textură fermă,
Unde se scrie gloria eternă,
Cum e faimoasa piatră de Carrara.
Ci când în marmoră-ai săpat cuvântul,
Nu-l mai astupă colbul, Timpul, Vântul...
28 august 2011.
Poezia zilei: Mihai Nenoiu, n. 31 aug.1937
(Preluare de pe Internet)
Fagotist, solist concertist, conducător la Cvintetului de suflători
„Concordia”, profesor universitar de fagot, a făcut o impresionantă
carieră muzicală, fiind unul dintre marii fagotiști ai lumii
contemporane. A cântat în Orchestra Națională Radio timp de 47 de ani
(1956 – 1 octombrie 2003), dând strălucire instrumentului său. Ca
solist, s-a impus pe scene românești și din străinătate, impresionând
printr-o muzicalitate aparte, sensibilitate, ton personal, tehnică
excepțională, un repertoriu amplu care cuprinde o literatură muzicală
diversă, de la concertele pentru fagot de Vivaldi și Mozart la piese de
compozitori contemporani, multe dintre ele fiindu-i dedicate (a cântat
în primă audiție mondială 149 de compoziții care au fost scrise special
pentru el de nume mari ale muzicii contemporane).
Miltiade Nenoiu a avut ocazia să-i întâlnească pe Stravinski și
Șostakovici și să colaboreze cu Aaron Copland, André Jolivet, Aram
Haciaturian, Mihail Jora, Ionel Perlea, Constantin Silvestri, Lorin
Maazel, Leopold Stokowsky, Carlo Zecchi, Claudio Arrau, Aldo Ciccolini,
Sviatoslav Richter, Nikita Magaloff, Emil Ghilels, David Oistrah, Isaac
Stern, Yehudi Menuhin, Henryk Szeryng, Enrico Mainardi, Mstislav
Rostropovici, Luciano Pavarotti, Placido Domingo, Ileana Cotrubaș,
Montserrat Caballé ș.a. A înregistrat 13 CD-uri. În 1979 a înființat
Cvintetul de suflători „Concordia”, una dintre cele mai bune formații de
gen, care are un palmares de 557 de concerte în România și în
străinătate și peste 8000 de minute de înregistrări la Radiodifuziunile
din București, Zürich, Paris, Stuttgart, Baden-Baden, Lisabona,
Copenhaga, Mannheim, participări la festivaluri prestigioase.
Ca poet, Mihai Nenoiu a debutat în volum în 1969, cu „Preludiu la
unison” (ediția a II-a, 2005), urmat de volumele de versuri
„Sentimentale” (1997), „În veșnică pierdere” (2000), „77 de replici în
stilul haiku la Pseudopodele Laurei Bărăian” (2005) și de volumul de
proză „Călătorie în două mișcări” (2008). În 2005 a publicat un amplu
tratat, „Fagotul – istorie și revelație”, volum devenit de referință
atât pentru studiul instrumentului, cât și pentru cunoașterea istoriei
sale și a literaturii muzicale care îi este dedicată.
I
Prea
mult adâncă, marea ne cuprinde,
Prea-nalt
adâncul cerul ne-nfășoară,
prea
mută peste toate se întinde
Privirea
înăuntru și-n afară.
Se
pierde-n urmă lumea fără nume
Și
stelele se rătăcesc în ceruri,
Din
gândurile noastre facem turme
Închise-n
călimara cu cerneluri
Din
care se revarsă mări prelinse
La
țărmul fiecăruia din noi,
Cu
porturi liniștite și întinse,
În
care să plutim cu umeri goi
Spre
lumile cu felinare-aprinse
Și
oameni numărați doi câte doi
(2
aug. 1997)
Catrene
pentru Laura
4.
În
faldul nopții-mi învelesc păcatul,
În
leagăn blond mă-npodobesc cu tine,
O
boare de parfum îmi este patul
Și
tremură lumina ce ne ține
În
palma desfăcută, încă trează,
Cu
cinci inele prefăcute-n rouă
Pe
vârful dorului, unde veghează
A
lumii taine, două câte două.
Și
mă trezesc din vis, a câta oară,
Când
cerul cu lumină se împarte,
Când
dorul pentru tine vrea să doară
Și
iau din viața asta doar o parte.
(din
volumul Mihai Nenoiu - Antologie poetică,
2013)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu