18 august: Sorin Alexandrescu, n. 18 august 1937
Născut la Bucureşti, este fiul Cristinei
Eliade, deci nepotul de soră al scriitorului şi istoricului religiilor Mircea
Eliade. A urmat Filologia la Bucureşti, 1969, a publicat o monografie William
Faulkner iar în 1974 a emigrat în Olanda, făcând o prestigioasă carieră universitară
la Universitatea din Amsterdam. A revenit în ţară după 1990 şi s-a implicat în
reabilitarea Bibliotecii universitare, cu ajutorul financiar olandez. A
continuat să publice lucrări de filosofia culturii, de semiotică. Paradoxul românesc, Identitate şi ruptură,
Privind înapoi modernismul, Eliade între oglinzi paralele sunt doar câteva
titluri incitante cu privire la Interbelicul românesc în context european.
Opera publicată: Dickens
in Rumania. A Bibliography for the 150th Anniversary (with Alexandru Duţu) 1962; William Faulkner, 1969;
revised edition in French, Paris, 1971; The
Logic of Personages, 1973; Logique du personnage: reflexions sur l'univers
faulknerien, (1974); Dimitrie Cantemir: Roemeens
historicus en politicus 1673-1723, Bussum 1975; Dichters uit Roemenië,
(Poeţi din România), 1976; Transformational
grammar and the Rumanian language 1977; Roemenië.
Verhalen van deze tijd, (Proza din România), 1988; Hemel
en Aarde. Werelden van verbeelding, (Rai şi pământ), 1991, Rumänien im Umbruch: Chancen
und Probleme der europäischen Integration, (eds. Ilina Gregori und Angelika
Schaser) (1993); Richard
Rorty, 1995; Figurative
of the Art. Beginning and End. 20th Century in Romania, 1998; Paradoxul român, 1998; Identitate în ruptură.
Mentalitati româneşti postbelice, 2000; La
modernité a l'Est. 13 aperçus sur la litterature roumaine, 2000
Citeşte mai mult: http://www.romlit.ro/paradoxul_paradoxului_romn, http://www.romlit.ro/identitate_i_ruptur
Poezia zilei, Virgil Mazilescu: d. 10 aug. 1984
***
Mi-am uitat casa şi numele
Mi-am uitat casă şi numele e
obositor
să-ţi ştii mereu numele pe de
rost
o grigore dumitru iulian uşa de
la intrare
se deschidea înăuntru? şi
cîinele negru al vecinului
spuneţi că mușcă? şi n-ar
trebui să umblu cînd e ger
cu capul descoperit prin
pădurea de aluni? am uitat
am avut destulă vreme să uit
din creier pînă în degete
aici lîngă dunăre mă înconjoară
păsări de tot felul
vrăbii gîşte sălbatice specii
rare de cocostîrci
şi iubirea mea pentru ele se
deschide
ca un port ospitalier - poate
să vină iarna scitică
voi exista mai departe şi voi
călători mai departe: ecou
a doi părinţi oneşti reverie de
lebădă
auziţi: viaţă:
stele scobind încet cîmpia
Eugenia Țarălungă, n. 196
registrul năpădirilor
deschide mineiul, sunt pagini întregi!
ce să îţi iau, un suc, o cafea?
m-a întrebat depresivul
dulce sărutând încheietura
şi cele 12 meridiane fine
din gama Re Major
ia-mi viaţa, zise cerul
bărbatul superfrontal apostol
a fost incendiat în limes neştiut
şi torţa aruncată în calea lupilor
registrul năpădirilor se întregea în fiecare zi
negreşit
şi blestemele se upgradau de zor
înnoitor învăluitor
perfector concasor
până în rărunchii ordaliilor
de unde parcă visasem ceva
dar numai ceea ce ţine 10 ani contează
până
devii publicul însuşi
golisem inocenţa de etichete
şi cântam ceea ce am găsit deja
sedimentul pe care îl lasă evanescenţa fiinţei
fiinţa care nu mai poate fiinţa
trecător & constant
este esenţial a te observa
până devii publicul însuşi
iar actorul se narcotizează spre neant
într-un receptacul în plină implozie
când iubirea este ceea ce suntem
de ce suntem noi aici
Jupiter
şi care este temeiul nostru
separaţi de academicieni
cât ar fi ei de vulnerabili
ei mediocrii cu intuiţia cât Universul
care a trecut prin faţa mea
decupat
(siaj – câteva însemne ale feminităţii
dau o notă gravă acestei seri)
pentru cele două femei aflate la jumătatea drumului
şi pentru copiii lor, cei cinci, oriunde se vor afla
ele nu sunt deloc colţuroase
ci înmiit filiforme
(era să zic şi mlădioase)
glorie celor supuşi
singura lor nesupunere este drumul ales
mai mult sau mai puţin orbeşte
ghicitul în stele nu ajută la nimic
noi vedem prea târziu stelele patinând
în siaj
hăăăt, mult după ce ele au fost pictate pe cer
luna în erecţie ca un iatagan
spintecă drumul pe ape
(nu, nu era lună plină)
cineva întinde grabnic mâna
era întinsă de câteva mii de ani
toate cărţile spun asta
o veste răs-spusă pe care nu am băgat-o deloc în seamă
da!, seama noastră rudimentară
cei care evadează sunt arătaţi cu degetul
prinşi
închişi în cuşti
tu crezi că mai există ipostaze dezirabile
să fii trimis în balamucul de dincolo, hopa sus!
am citit asta într-o carte
ce dacă ţi s-au tăiat picioarele
aici e marea greutate
să mergi înainte şi dacă ţi s-au tăiat picioarele
abia aşa ţi se întind toate mâinile
capete de pod ce suntem
nu ne abţinem să ne împotrivim
puteai avea o aură polizată ca un nimb
exact la dimensiunile corespunzătoare
un prototip remarcabil
un genotip în devenire
urmaşii tăi izomorfi
ţi-ar fi mulţumit
proslăvirea venea dup-aia
ar fi fost o consecinţă firească
şi întru totul dezirabilă
poate că te gândeşti în altă parte
în partea asta
luna îşi ascute iataganul
în dauna celor supuşi şi glorioşi
dar am lăsat asta la urmă
oricum supunerea sau constrângerea sunt aproape egale
dacă le priveşti dintr-un anumit punct
acolo unde tăişul străluceşte mai tare
câteva însemne ale feminităţii dau o notă gravă
acestei seri
ce n-aş fi dat eu să se întâmple cu ceva timp în urmă
tu vezi aceste brazde calcaroase această armătură
acest schelet
şi îţi imaginezi că asta e totul
osatura unei întâmplări fericite
rotunde ca un pepene
sau ca o rotulă
chiar dacă o golgotă în devenire
un paradis al înăspririlor intenţionate
îndemnuri pe cale
către un capăt de drum
o cameră
în care ţi se împlinesc toate dorinţele
asta dacă mai ai cumva vreo dorinţă de pripas
poţi să îţi pui câte o dorinţă pe fiecare perete
câte o icoană pe fiecare perete
câte un imn pe fiecare perete
toate relele din lume
vor schimba cu totul terasamentul
şi asta se vede deja pe porţiuni
răutatea de femeie era istovită
ca timp sau ca distanţă era exact la jumătatea drumului
Alţi scriitori:
Paul Anghel, n. 1931
G. Tutoveanu, m. 1957
Eugenia Țarălungă, n. 1967
Mircea Sântimbreanu, n. 7 ianuarie 1927 - d. 10
august 1999
17 august: George Magheru, n. 17 dec. 1892 - d. 17 aug. 1952
Născut la Craiova, ca fiu al lui Romulus
Magheru, colonel, (fratele generalului paşoptist Gheorghe Magheru) şi al Anei,
fiica lui Ion Ghica, a rămas orfan de mic şi a trăit la moşia părintească din
Ghergani, rudele dinspre mamă asigurându-i o educaţie excelentă - ceea ce îi va
înlesni cândva prieteniile cu Enescu, Pallady, Steriadi, Catargi, Iser,
Ghiaţă... Şcoala primară la Sf. Gheorghe din Bucureşti, 1899-1902, liceul Gh.
Lazăr, 1903-1911, după care se înscrie la Medicină, dar la declanşarea
războiului devine medic militar, terminându-şi apoi studiile în 1920 şi
devenind cercetător la Institutul de seruri şi vaccinuri al lui Ioan
Cantacuzino. Cu sănătatea mereu şubredă, dar nu lipsit de mijloace, s-a retras
la Sinaia, însă a călătorit, tot pentru probleme de sănătate, în Grecia,
Italia, Austria, Franţa, Anglia.
S-a remacat ca poet şi dramaturg,
colaborând la revistele literare Ramuri şi Viaţa Românească. A scris
drame, tragedii dar şi comedii, feerii-basme, preocupat de probleme etice şi de
idealism. Poeziile dovedesc un ludic şi un grav: Capricii, Coarde vechi şi noi,
Poeme balkanice, Poeme antipoetice, socotit de aceea poet bizar, căci a
combinat antonpannismul balcanic cu jocul secund barbian, folclorul şi mitul cu
sofisticării cărturăreşti, într-un dozaj foarte personal. Poemul Europa decadentă, între
suprarealism şi onirism, prezintă o defilare de situaţii şi personaje de
bâlci-bazar, de zei şi nimfe. Vezi şi Însemnările
lui Balkaneus. Poezia ca destindere, ca agrement înalt, probabil spre a se
desprinde de ideea morţii.
Opera literară: Tudor Ardeleanu, Bucureşti,
1926; O legendă, Bucureşti, 1927; Capricii, Bucureşti, 1929; Poezii antipoetice, Bucureşti, 1933; Coarde vechi şi noi, Bucureşti, 1936; Poeme în limba păsărească, Bucureşti, 1936; Poeme balcanice, Bucureşti, 1936; Piele de cerb, Bucureşti, 1937; Domnul Decan, Bucureşti, 1939; Egoistul, Bucureşti, 1939; Oglinda fermecată sau Divina
re-creaţiune, Craiova,
1944; Poezii antipoetice, ediţie îngrijită de Romulus
Vulpescu, prefaţă de Perspessicius, Bucureşti, 1966; Teatru, prefaţă de B. Elvin, Bucureşti,
1972; Cântece la marginea
nopţii, ediţie
îngrijită şi prefaţă de Marin Sorescu, Craiova, 1982.
Citiţi mai mult: http://www.crispedia.ro/George_Magheru
https://sites.google.com/site/avangardaromana/george-magheru
Poezia zilei, George Magheru:
Balada
viteazului
E acest viteaz, monarc
În vânătorii cu arc;
Lancea-i fără milă printre
Scorpi, balauri - până-n vintre...
Sună clopote înalte
Glasul lumii celeilalte...
Pentru cumpăna dreptăţii
Rade el zimţii cetăţii
şi petrece-n foc şi sabie
Orice ne'nchinată tabie.
Sună clopote înalte
Glasul lumii celeilalte...
Trece printr-un câmp de leasă
Fata: geana-i e sumeasă
şi pe dedesubtul scufii
I se încreţesc zulufii.
Sună clopotele înalte
Glasul lumii celeilalte...
Pe când îi sărută gura,
În inimă-i muşcătura,
şi mustaţa sulicioară
Gâdilă în subţioară.
Sună clopote înalte
Glasul lumii celeilalte...
Un vătaf pizmătăreţ
L-a legat în somn, isteţ;
Lunecă printre ferigi
Cercuitul în verigi.
Sună clopote înalte
Glasul lumii celeilalte...
Spre un ţărm de iezure
Unde-i domn un viezure,
Pe un mal râpos de ţigă
Unde lupul este rigă;
Sună clopote înalte
Glasul lumii celeilalte...
Cu al morţii semn l-a uns
Preotul de treflă, tuns,
Putrezeşte neagra tigvă
Necitită de molitvă;
Sună clopote înalte
Glasul lumii celeilalte.
Alţi scriitori:
Ion Păun, n. 1868
Ioan Slavici, m. 1925
G. Corbu, n. 1940
Ruxandra Cesereanu, n. 1963
Mihai Ralea, n. 1 mai 1896 - d. 17 august 1964.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu