Articol de Ileana Coostea despre Bookfest, iunie 2022.
https://mail.google.com/mail/u/0?ui=2&ik=1dce5d5cf7&attid=0.1&permmsgid=msg-f:1740573811003626516&th=1827c2a8be381414&view=att&disp=safe
8 august: Saşa Pană, n. 8
august 1902 - d. 22 august 1981
Fiu al unui medic evreu, David Binder,
viitorul avangardist (numele la naştere Alexandru Binder) a văzut lumina zilei
la Bucureşti, şi-a făcut studiile liceale, apoi cele de medicină, la Iaşi şi
Bucureşti, devenind medic militar, ceea ce i-a asigurat o stabilitate socială,
însă vocaţia literară l-a împins spre scris.
A debutat în manieră simbolistă, 1926, cu Răbojul unui muritor şi a continuat să
publice poezii, prozo-poeme, reportaje, mici proze dezinhibate, între anecdotic
şi absurd; a devenit un membru de marcă al avangardei abia prin anii 1930, deci
cu al doilea val avangardist. Fără multe vorbe, Saşa Pană a făcut măcar patru
lucruri esenţiale pentru mişcarea de avangardă românească: a fost un neobosit
animator al grupului avangardist, altfel insubordonabil; a avut mereu
iniţiative salutare, de coagulare a falangei scriitorilor neînregimentaţi; a
alimentat relaţiile de grup; a înfiinţat revista "unu" şi editura cu
acelaşi nume, asigurând publicarea/promovarea tuturor actanţilor avangardişti, din
ţară dar şi din străinătate; a editat o integrală de referinţă Pagini bizare, practic întreaga
operă postumă a lui Urmuz, în 1930, ceea ce a dat o legitimitate mişcării; a
fost arhivarul avangardei noastre, colecţionând orice piesă materială ce
provenea de la membrii grupării absolut tot ce se poate imagina, şi chiar mai
mult de atât cu privire la actanţii avangardei, astfel încât de la un moment
dat discutarea mişcării nu s-a mai putut face decât pe baza documentelor
tezaurizate de colecţionar; în anul 1969 a editat o antologie a
avangardei româneşti; în 1968 a publicat un volum de memorialistică despre
Avangardă.
Opera
poetică: Răbojul unui muritor. Strofe banale, 1926; Diagrame, editura unu, 1930 (cu
un portret şi desene de Victor Brauner); Echinox arbitrar, editura unu, 1931 (copertă
şi 6 desene de M.H. Maxy;
tiraj de 150 de exemplare numerotate); Viaţa
romanţată a lui Dumnezeu, editura unu, 1932 (cu
un desen afară din text al lui Jean David;
tiraj de 150 de exemplare numerotate); Cuvântul
talisman, editura unu, 1933 (cu
un desen de Marcel Iancu;
tiraj de 200 de exemplare numerotate); Călătorie
cu funicularul, editura unu, 1934 (cu
un portret de M. H.
Maxy; tiraj de 349 de exemplare
numerotate); Iarba
fiarelor, editura unu, 1937; Vladimir, editura unu, 1938 (tiraj
de 96 de exemplare hors-commerce); Munţii
noaptea neliniştea, editura unu, 1940 (desene
de Man Ray; tiraj de 180 de exemplare numerotate); Atentat la bunele tabieturi.
Hârtii lipite. Frontispiciu poema Lumina în relief, Colecţia Orizont, 1942 (album
de colaje precedate de un poem, în exemplar unic; republicat la Editura Litera
în 1970); Pentru libertate,
Colecţia Orizont,1945; Plecări fără ancoră, 1946; Poeme fără de imaginaţie, 1947; Poeme şi poezii alese din cărţi şi din sertar (1925-1965), 1966 (prefaţă
de Mihail
Petroveanu; tiraj de 3680 de
exemplare); Prozopoeme, 1971 (prefaţă
de Laurenţiu Ulici); Culoarea timpului. Poeme, 1977 (prefaţă
de Mihai Gafiţa şi portret din 1929 de Victor Brauner)
Citeşte mai mult:
http://ro.wikipedia.org/wiki/Sa%C8%99a_Pan%C4%83
Ion Lazu:
Consemnare: Saşa Pană la MNLR
- expoziţie şi simpozion al
avangardei.
Luni la orele 14 (o "oră pentru
pensionari", cum a numit-o Lucian Chişu), destulă lume la Rotonda MNLR, un
al treilea colocviu Avangarda
românească-avangarda europeană, de data asta cu o apariţie surpriză, la
editura Tracus Arte - un volum pus la cale de Saşa Pană în 1947 şi care vede
lumina tiparului abia acum... (N-ar fi decât 65 de ani, acolo...) Preia
iniţiativa prof. univ. dr. Ion Pop, venit de la Cluj, mărturiseşte că a fost
simpatizat şi ajutat efectiv de Saşa Pană într-un moment decisiv al destinului
său - când îşi pregătea lucrarea de licenţă despre Ilarie Voronca, în anii
1962-1963. S.P. l-a primit cu drag în strada Dogarilor şi i-a prezentat cu
generozitate nesperată arhiva Avangardei româneşti, al cărei depozitar, actant,
animator, arhivar, istoric, promotor a fost în deceniile interbelice şi după
aceea. De fapt îşi asigurase o poziţie centrală în mişcarea avangardistă,
înfiinţând revista Unu,
militând alături de Vinea şi Ştefan Roll, dar şi de Geo Bogza - mereu
activ, inventiv, catalizator. "A fost sufletul mişcării noastre de
avangardă, în perioada ei cea mai fertilă, reunind toate tendinţele de la noi
şi europene într-un creuzet românesc". S-a exprimat în manifestele Unu, consecvent în abordările
sale, a fost prieten cu toţi, un factotum - aranjând întâlnirile, evocându-i
mai apoi pe principalii actanţi ai Avangardei. S-a identificat literar prin
de-acum celebrele sale Prozopoeme.
Pasionat arhivar, a colectat tot ce se
putea, lucruri aparent insignifiante, care între timp au căpătat relevanţă. "Poet,
editor, jurnalist", îl caracterizează universitarul clujean I.P.,
actualmente cel mai avizat cercetător al mişcării avangardiste româneşti şi nu
numai. Subliniază: se reţin pentru istoria literaturii, în afară de revista Unu,
alte două fapte de-ale lui Saşa Pană: în 1930 publică Urmuz, Pagini bizare,
cele 8 proze, care au făcut epocă. Din păcate s-a pierdut întrega arhivă Urmuz,
meditaţiile, jurnalele, variantele din care au rezultat Paginile bizare, compoziţiile
sale, căci era un împătimit al muzicii. În 1934 publică poemele lui Tristan
Tzara, de unde s-a putut deduce totuşi continuitatea creativă, legătura cu
opera sa de tinereţe, românească.(...)
Cella Delavrancea, n. 15 dec. 1887 - d. 9 aug. 1991
Fiica mai mare, dintr-o serie
de patru fete, toate remarcabile, ale scriitorului Barbu Ştefănescu
Delavrancea, dăruită cu minunate talente, a absolvit Filosofia şi Matematicile,
dar a urmat o specializare în pian la Paris. Deja se remarcase ca pianistă de
mare talent, aşa încât a urcat de timpuriu pe marile scene româneşti şi
europene, inclusiv alături de George Enescu, în interpretări de neuitat.
Temperament ardent, pe cât de sensibil, delicat, ingenuu, mereu cu privilegiul
unei firi copilăroase, iubind "florile şi animalele - ele mi-au hrănit
sufletul şi mintea", după propria-i mărturisire, Cella Delavrancea a
reuşit să capteze atenţia generaţiilor ce s-au succedat de la începutul şi până
la finele secolului XX din România şi nu numai. Prietenă şi confidentă a
Reginei Maria, a fost căsătorită de trei ori şi a avut o idilă cu Nae Ionescu,
chiar în perioada încleştării dintre Carol al II-lea şi legionari, de dinaintea
sfârşitului abrupt al filosofului, episod rămas neelucidat (1940).
Profesoară la Liceul de muzică, apoi la
Conservator, mereu prezentă în viaţa culturală a cetăţii, prin concertele sale
eclatante, dar şi datorită cronicilor sale muzicale şi de artă, a nuvelelor şi
romanelor sale, a fost sărbătorită la Ateneu, în 1977, cu ocazia împlinirii
vârstei de 90 de ani. Atunci a făcut această mărturisire semnificativă:
"Am avut fericirea de a fi apărată de trei calamităţi: Gelozia, Invidia şi
Orgoliul - acestea sunt bolile care distrug fiinţa umană. Am purtat în mine o
vie curiozitate şi simpatie pentru toţi contemporanii mei, chiar cei
necunoscuţi..." Tot cu acel prilej, asistată de elevul ei favorit Dan
Grigore, a interpretat la pian un vals de Chopin, iar în final i-a convocat pe
spectatori la o reîntâlnire peste zece ani. Ceea ce chiar s-a întîmplat, în
1987, pe aceeaşi scenă a Ateneului Român.
Dintre volumele publicate: Vraja, nuvele, 1946; Arpegii în ton major, 1970; O vară ciudată, roman, 1975; Mozaic în timp. Impresii.
Călătorii. Portrete. Amintiri, 1975; Trepte
muzicale, 1984 şi Dintr-un
secol de viaţă. 1988, ediţie îngrijită de Valeriu Râpeanu. O nouă ediţie,
completată, a apărut în acest an.
***
Îmi amintesc a o fi zărit, în două-trei
rînduri, pe coridoarele editurilor de la Casa Scânteii: mărunţică, slăbuţă,
veşnic zâmbitoare-visătoare, parcă transpusă într-o lume a delicateţei, ori
poate îndrăgostită de o fantasmă a Binelui. Odată m-am nimerit în lift cu
venerabila doamnă: sfioasă, cerându-şi parcă iertare de la cei din preajmă; de
data asta ţinea în mână, ridicată la piept, ocrotind-o şi apărându-se cu ea, o
floare uscată (de levănţică, de sulfină?, erau florile sale preferate...) -
poate ca o emblemă, mi-am spus, de nu va fi fost vorba de un dar insolit pentru
cine ştie ce redactor... Fie că juca foarte bine un rol ce devenise în decenii
a doua sa natură, fie că era simbolica armă cu care se hotărâse să întâmpine
contrarietăţile vieţii, impresia asupra celor din preajmă era de neşters.
Am văzut o transmisie cu Cella Delavrancea
în chiar anul dispariţiei sale: nişte degete rădăcinoase, care în mod miraculos
atingeau clapele vrăjite... Apoi am asistat, la Sala oglinzilor, la prima
gală a Premiilor Cella Delavrancea, ale Fundaţiei pe care o iniţiase Dan Grigore.
Scriitorii Mircea Ciobanu, Mihai Cantuniari au fost printre laureaţi. După care
nu mai ştiu ce a urmat, cu fundaţia, cu premiile, cu....
*
I-am pus o placă memorială la adresa din
str. Mihai Eminescu 151, unde acum funcţionează un restaurant chinezesc. Lucrurile
se schimbă sub ochii noştri. Cei ce nu mai sunt, măcar au ridicat edificiul culturii noastre, iar în
rest, au "lăsat zilei scârba ei", cum spune Cartea sfântă.
Aflati mai multe:
http://www.bucurestiivechisinoi.ro/2011/10/femeile-din-viata-lui-brancusi-v-cella-delavrancea/
Alţi scriitori:
Mihail Sevastos, n. 1892
Horia Stancu, n. 1926
8 august: Scriitorul Florin Mihăilescu la 77 de ani !
(Prezentare
preluată de pe Crispedia.ro, cu completările mele)
Florin Mihăilescu (9 august 1937, Slatina, judeţul
Olt) este un critic şi istoric literar. Este fiul Josefinei-Elena (născută
Ionescu) şi al lui Luca Mihăilescu, jurist. Crescut de tatăl său, urmează
şcoala primară şi liceul Radu Greceanu din Slatina. În 1954 intră la Facultatea
de Limba şi Literatura Română a Universităţii din Bucureşti, absolvită în 1959.
În 1971 îşi ia doctoratul în filologie cu o teză despre E. Lovinescu. Între
1959 şi 1962 este profesor în zona Drăgăşani.
Din 1962 îşi începe cariera universitară: asistent la
Institutul Pedagogic din Bucureşti (1962-1972), lector la Facultatea de Limba
şi Literatura Română din Bucureşti (1973-1979, 1985-1991), lector de limba,
cultura şi civilizaţia română la Universitatea Provence (Aix-Marseille I,
1979-1985), conferenţiar (1991-1996), profesor (din 1996) la Catedra de istoria
literaturii române a Facultăţii de Litere, Universitatea din Bucureşti.
A colaborat la „Gazeta literară", „Viaţa
românească", „Contemporanul", „Luceafărul", „Ateneu",
„Steaua", „Revista de istorie şi teorie literară", „Caiete
critice", „Orizont", „Argeş", „Transilvania", „Revue
roumaine", „Limbă şi literatură" etc. Debutează editorial cu lucrarea
E. Lovinescu şi antinomiile criticii (1972).
După cercetarea aplicată Introducere în opera
Hortensiei Papadat-Bengescu (1975), în care unii comentatori au întrevăzut
o tentativă de completare a unei dimensiuni ce lipsea operei lovinesciene,
Mihăilescu se dedică sintezei Conceptul de critică literară în România (I-II,
1976-1979), istoric şi încercare de valorificare a gândirii critice româneşti
în câteva etape distincte, cele panoramate în prima parte situându-se „înaintea
descoperirii de sine", în perioada „constituirii criticii estetice şi
ştiinţifice", apoi în epoca postmaioresciană, a criticii aflate „în
serviciul ideologiei literare" şi mai ales în epoca de vârf, a autonomiei
militantismului criticii.
Autorul se preocupă în continuare de „aspectele
contemporane" ale criticii literare, de „originile criticii
contemporane", de „direcţiile şi concepţiile reprezentative" şi
sfârşeşte prin a se concentra pe aspectele pur teoretice în secţiunea
intitulată Pentru o teorie a criticii literare. Demersurile teoretice
sunt dublate de alcătuirea câtorva antologii cu extrase semnificative din
critica literară românească: Tradiţie şi inovaţie. Idei şi atitudini
literare (1975), Semnificaţiile criticii contemporane. Perspective
ideologice (1976), Aesthesis carpato-dunărean (1981), De la
proletcultism la postmodernism, (2002).
Un experiment aparte îl reprezintă lucrarea Introducere
în opera lui Mihai Ralea (1997), realizată la capătul muncii de pregătire a
volumelor IV-VII din ediţia Scrieri. Dominanta preocupărilor lui
Mihăilescu a fost aproape în permanenţă critică literară, atât din punct de
vedere istoric, cât şi din punct de vedere teoretic. A făcut însă un timp
cronică de poezie, iar despre scriitorii clasici sau moderni, de la Gr.
Alexandrescu şi C. Negruzzi până la Mircea Eliade şi Eugen Ionescu, Zaharia
Stancu şi Nichita Stănescu, s-a exprimat cu variate prilejuri, unele de interes
mai cu seamă didactic, dar şi atunci dintr-o perspectivă deosebită ori, cel
puţin, într-o sinteză proprie.
Practicând comentariul critic cu destulă regularitate,
din 1960 până în 1989, iar din 1990 fără întrerupere, Mihăilescu se ocupă cu
predilecţie de contribuţiile exegetice cu oarecare miză teoretică sau cărora el
le extrage, în primul rând, semnificaţiile generale, volumele de beletristică
reţinându-l mai mult în chip incidental. Aspiraţia cea mai profundă care îl
animă este, în ultimă instanţă, sinteza, în sensul unei cuprinderi nu atât
documentare, cât esenţiale a oricăror probleme literare. Linia o dă ideea
priorităţii perspectivei estetice în orice abordare a unei creaţii artistice.
Adept al criticii autonomiste, el nu desconsideră
totuşi realitatea incontestabilă a determinismului sociocultural, dar nici nu
scoate de aici criterii de evaluare estetică. Rezultat al unei transfigurări
radicale, al unei autentice mutaţii ontologice, opera literară este pentru
Mihăilescu expresia celei mai semnificative relaţii de sensibilitate dintre
artist şi lume, criticii revenindu-i rolul de a căuta nu artistul din lume, ci
lumea din artist. Tendinţa sau măcar dorinţa unei construcţii cât mai cuprinzătoare
şi mai armonioase, de teorie, dar şi de aplicaţie critică riguroasă, continuă
să mobilizeze eforturile acestui spirit eminamente reflexiv.
*
Printre rarele hatâruri pe care ni le
furnizează vârsta a treia este și șansa dezvoltării unor prietenii rămase
nedesfășurate în anii maturității noastre lucrătoare, asaltată de nesfârșite
obligații sociale, în primul rând din cauza programului zilnic, a carierei
fiecăruia dintre noi -, în cazul meu geologia, care mă ținea departe de lumea
literară. Totuși, cu Florin Mihăilescu, concitadinul meu slătinean, un
”domnișor” înalt cu deosebire, blond și cârlionțat precât o permitea
regulamentul, suplu, cu ochi albaștri, remarcat de mine încă pe vremea
liceului, june briant, pluridotat, îndreptățind cele mai mari perspective (care
"cum rar se întâmplă" s-au şi concretizat!), m-am revăzut când şi
când, cât să nu uităm unul de altul.
(Atributul ”domnișor”, chiar pus între ghilimele, ar
merita o succintă explicație. Iat-o: Anii liceului nostru, la mijlocul
deceniului șase, deci la destui ani după sfârșitul războiului, au fost ani de
sărăcie cumplită de foamete chiar, oricum ani de inimaginabilă și vinovată
înapoiere... La liceul ce se numise Radu Greceanu și care își va relua numele
abia după Decembrie 1989, se adunau elevi de frunte din toate comunele
județului Olt, uneori și din alte județe; or, la mijlocul anilor 50 nu se punea
defel problema unei uniforme a liceenilor, căci ar fi fost peste puterile
financiare ale părinților... Tot ce se putea pretinde era purtarea unui ecuson
pe brațul stâng... Nu trebuie să adaug decât că la orele de sport costumul
adecvat nu era obligatoriu. Vă închipuiți așa ceva? Este de închipuit astăzi?!
Dar lucrurile stăteau astfel: sărăcie lucie și înapoiere cât cuprinde - și nu e
nimic de adăugat. Or, în aceste condiții, câțiva dintre colegii noștri,
îndeosebi slătineni-orășeni, iar nu proveniți de la țară, se distingeau nu
numai prin maniere urbane ci și printr-o vestimentație mai elegantă. Era la noi
în clasa X-a C cazul unui Vătășescu, Panțurescu, Sandu, Dragomir, fii de
medici, de juriști etc. Se prezentau precum niște domnișori printre noi
ceilalți, majoritate oropsită, băietani veniți de la țară, purtând cine știe ce
îmbrăcăminte și încălțări. Este și cazul lui Florin Mihăilescu, orășean
pursânge și fiu de avocat.)
De mirare pentru amândoi este faptul că nu ne-am
apropiat încă pe vremea studenției noastre, nici măcar mai târziu, căci ambii
am frecventat cenaclul Labiș, cenaclul Junimea... Apoi, fără salturi
spectaculoase, relaţiile amicale dintre noi au intrat pe făgașul dorit și fapt
este că notele mele de jurnal de după 1980 îl semnalează mereu pe Florin
Mihăilescu, vezi volumul Scene din viața literară, vezi și Himera
literaturii și vezi mai ales Odiseea plăcilor memoriale, unde sunt
consemnate măcar câteva dintre întâlnirile noastre din anii 2007-2009. Ne-am
dat cărți cu autograf, ba chiar ni le-am și citit!, lucru care din păcate nu se
prea întâmplă nici între prieteni de-o viaţă (nu stau acum să analizez
cauzele...), am participat în ultimul deceniu la nu mai puțin de 5 susțineri de
doctorate pe care le conducea prietenul FM, relatând despre ele pe-al nostru
blog, postând imagini de la evenimentele respective (nu e chiar puțin lucru,
într-o vreme a excesului de imagine, a sute de fotografii care se fac în astfel
de ocazii, dar pe care nu le vei vedea niciodată -, șterse parcă printr-un
simplu Delete...; ne întâlnim și facem mici plimbări, vorbind cu
fervoare şi absolută bună credinţă despre cărți, despre aspecte ale vieții
literare, despre Slatina adolescenței noastre (care ne-a gratulat cu titlul de
Cetăţeni de onoare şi ne convoacă la evenimente culturale), peripatetizând
copios, despre câte toate, ca doi oameni care se respectă și nu au nimic de
împărțit (ci de împărtăşit atâtea impresii de lectură!). Ar fi multe de spus
despre acest ultim al meu prieten întru literatură, altfel om de o delicateţe infinită,
sincer, neagresiv, comprehensiv, colocvial, de-o onestitate intelectuală mai
degrabă imposibil de egalat... Este pentru mine, mai înainte de orice, bucuria
şi liniştirea de sine, prin simpla confirmare a faptului că oamenii adevăraţi
și de aceea cumva @anacronici”, căci părând neadaptați, n-au dispărut
definitiv de pe faţa pământului...
După ce pe rând, marii mei prieteni întru literatură
s-au retras din peisaj: Mircea Ciobanu, Dumitru Alexandru, Constantin Popovici,
Pan Izverna...(spun asta cu jale), iar alţi cîţiva, prea puţini, au devenit
impracticabili din motive de sănătate, este un dar nepreţuit al vieţii să poţi
ridica receptorul şi să-i spui din inimă prietenului din Drumul Taberei, la
Aniversară: ”La mulţi ani cu sănătate, drag prieten Florin Mihăilescu!”
Opera
- E.
Lovinescu și antinomiile criticii, Minerva, 1972
- Introducere
în opera Hortensiei Papadat-Bengescu, Minerva, 1975
- Analize
și interpretări literare, 1975
- Conceptul
de critică literară în România, Minerva, vol. I-II, 1976-1979
- Mircea
Eliade et les horizons de la culture, ed. Universite de Provence, 1985
- Introducere
în opera lui Mihai Ralea, Minerva, 1997
- Extemporale
critice,
Floarea darurilor, 1998
- Critice
și metacritice, ed.
Viața românească, 1999
- De la
proletcultism la postmodernism, Edit. Pontica, Constanța, 2002
- Reconstituiri
critice, ed.
Universitară, 2007
- Critica
sau judecata fără sfârșit, Fundația culturală Libra, 2008
- Amendamente
la ideile critice, Ed. Vinea, 2012
A îngrijit antologiile critice:
- E.Lovinescu,
interpretat de..., 1973
- Tradiție
și inovație, ed.
Eminescu, 1975
- Semnificațiile
criticii contemporane, ed. Eminescu, 1976
- Aestesis
carpato-dunărean, ed.
Minerva, 1981
- N.Iorga
interpretat de... 1979
- Mihai
Ralea, Scrieri 4,5,6,7., ed. Minerva, 1988-1989
- Eminescu: Luceafărul și alte poezii,
1995
- Titu
Maiorescu, Critice (antologie și comentarii), 1997
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu