15 august: Ion Chinezu, n. 15 aug. 1894 - d. 10 dec. 1966
Dintr-o familie de ţărani ardeleni, s-a născut în
localitatea Sântana de Mureş, şi-a făcut şcoala primară în satul natal, liceul
la Tg. Mureş, după care a studiat Teologia la Blaj. A renunţat şi a urmat
Filologia la Budapesta şi la Bucureşti, cu licenţa în 1920, devenind profesor
de liceu, mai întîi la Tg. Mureş, 1920-1925, apoi la Cluj, 1925-1940, când vine
la Bucureşti; va fi trimis consul român la Cluj, în perioada Diktatului de la
Viena; În 1944 este luat prizonier în Germania, de unde revine după un an.
În 1930 îşi luase doctoratul în filologie
cu tema Literatura maghiară din Transilvania. Remarcat de N. Iorga, va
beneficia de o bursă la Paris, 1930-1932.
În interbelic a desfăşurat o intensă
activitate de publicist şi critic literar, colaborând la revistele lui Victor
Papilian şi fondând revista Gând românesc,
1933-1940.
După război, a trăit retras, în mare
discreţie, traducând intens din literatura maghiară clasică şi contemporană,
dar şi din germană (Th. Mann) şi franceză (Seghers), dar semnând de cele mai
multe ori cu pseudonim. Retragerea sa se explică prin rigorile comunismului
care se instala dar şi prin faptul că Ion Chinezu aderase la mişcarea
legionară. Încă din perioada budapestană, anii 1918-1919, existase o puternică
polarizare a tineretului, nu numai în fostul imperiu! - unii spre dreapta,
alţii spre extrema stângă comunistă. Mai ales fiind vorba de
transilvăneni, Ion Chinezu a alunecat spre extrema dreaptă. Este un simplu
noroc că nu a fost trimis la Canal, ca atâţi alţii. În schimb este de
neînţeles faptul că, în 1940, veniţi amândoi în Bucureşti ca urmare a
Diktatului, Ion Chinezu l-a denunţat pe fostul lui elev şi devenit între timp
prieten Raoul Şorban ca element neromânesc, duşmănos... Doar intervenţia lui
Emil Haţieganu a făcut să fie eliberat...
Însă despre acest prea trist episod nu s-a
vorbit decât în ultima vreme. Literat emblematic pentru perioada interbelică,
militant pentru corecta abordare a literaturii naţionalităţilor conlocuitoare,
eminentul traducător din maghiară, franceză şi germanană s-a stins bolnav,
aproape orb. Plin de regrete pentru fapta sa niciodată recunoscută, scuzată...
O greşeală, în ceasul cel rău, de laşitate şi trădare, care îl va fi ros pe
dinăuntrul sufletului...
În mod remarcabil, N. Manolescu îl
plasează pe I.C. în "A treia generaţie maioresciană de critici şi istorici
literari”, alături de alţi 8 critici interbelici de primă mână; consideră
revista Gând românesc drept "cea
mai serioasă publicaţie interbelică de la Cluj", iar pe I.C. "întâiul
critic ardelean interesat de estetic şi nerefractar la poezia
modernă"" (p. 801). S-a ocupat nu doar de scriitorii ardeleni, precum
alţi coregionali, ci şi de mari scriitori din Regat, percepându-i just pe Cezar
Petrescu, Gib Mihăescu, Arghezi, Zarifopol, Pillat şi avansând în ce-i priveşte
"formulări nu numai memorabile dar şi valabile în timp", unul dintre
motivele care îl vor fi determinat pe Ion Negoiţescu să-i editeze prima antologie
de critică literară, 1969.
Numele Ion Chinezu îmi era prea cunoscut
din scrierile admirative ale tuturor ardelenilor, mai ales ale cerchiştilor.
Mi-a fost însă imposibil să-i aflu adresa ca să-i pun o placă memorială. Cornel
Regman, care i-a fost elev şi apropiat în toată perioada posbelică, nu se mai
afla în viaţă. Dna Zorina nu ştia decât în mod vag că Profesorul locuia pe
undeva, dincolo de parcul Kiseleff, unde fostul discipol se ducea să-l
viziteze...
Citeşte mai mult: despre alunecarea legionară a lui Ion
Chinezu... http://www.ziaruldemures.ro/index.php?id=25&tx_ttnews[tt_news]=3814
Opera critică: Aspecte din literatura maghiară ardeleană.
1919-1929, Cluj, 1930; Pagini de critică, îngrijită şi prefaţă de Ion
Negoiţescu, Bucureşti, 1969.
Poezia zilei, Marcel Mihalaş (n.
15 aug. 1937 - d. 1987)
Vorbeşte-mi
de dragoste
Vorbeşte-mi de
dragoste,
cerul să se legene peste plopii înalţi
Muşchii să mi se magnetizeze, ca pe arbori
Mugurii să ardă, cu explozii în lanţ.
Vorbeşte-mi de dragoste,
pământul şi iarba la picioare
vor bate valuri, vor trece în mare
cu pulsul din vinele inimii tale solare.
Si flux, si reflux, şi vânt si furtună
Vor bate în mine cu muchii de lună,
Ca finite-orizonturi, ce-n creste răsună.
Si, când pe vreun mal, lăsati-mă-vor poate
Am să simt spuma mării cum faţa îmi bate.
Vorbeşte-mi, vorbeşte-mi de dragoste.
Chanson
de geste
Ai în iubire o statură gravă
Şi-o platoşă a peştelui tăcut,
De parcă spada asta, pisc de slavă,
În vârful mâinii tale-a început.
Viteazule Roland! Ce fără pată
Sub braţul aprig zarea rămânea!
În timp ce vulpea aia blestemată
Sub platoşă muşca ironic şi râdea.
Aerul
vorbelor
Aerul vorbelor noastre
face răni în aerul mare.
Strălucesc consoane albastre
prin unde de limpezi vocale.
Din consoane facem zid de casă
şi din fier bătut, din lemnării.
Un baraj de trepte luminoase
Pentru-a merge, pentru-a ne opri.
Cu vocalele cântăm şi-ţi mângâi părul
liniştit, într-un târziu.
Cu vocale legănăm copiii noaptea
când se scoală şi se tem
de aerul pustiu.
Ia mai
lăsaţi poporul!
Ia mai lăsaţi poporul!
Poporul a obosit
să se tot adune
cu prilejul
unor vorbe.
Lăsaţi copacii
să putrezească în linişte
nu-i mai chinuiţi
cu cuvinte
Şi aşa
ei au o vedere largă
spre cer
şi nu clipesc niciodată
până la
concluzia finală.
Noapte...
Mersul lunii îmi netezeşte respiraţia
încât pot scrie pe ea. Descifrează
copacii
îngropaţi în întuneric
până-n cărbuni.
Noaptea o fi vreun reziduu al zilei.
Un culcuş de oameni, de plante, de vânt
Un ţărm al pupilei.
Un ajun de pământ.
Alţi scriitori:
Gh. Bejancu, n.1926
Adrian Munţiu, n. 1936
Ctin Novac, n. 1937
Lucian Avramescu, n. 1948
14 august: Mircea Ghiţulescu, n. 14 aug. 1945 - d. 17 oct. 2010
Din comuna Cuca-Jud. Argeş, a făcut Filologia clujeană, după care a început o carieră extrem de zigzagată, ca profesor la Întorsura Buzăului, ziarist la Sf. Gheorghe, iar profesor la Iara-Cluj, inspector de teatru, director de teatru de păpuşi şi tot aşa, până la consilier în Ministerul Culturii, secretar al Uniunii Scriitorilor, director fondator al revistei Drama. Un doctorat în anul 1995.
A debutat în revista Echinox cu o piesă într-un act: Strada teilor, 1969, iar în volum cu romanul Oraşul fără somn, 1978, urmat de eseuri: Alecsandri şi dublul său, 1980; Omul de nisip, 1982; O panoramă a literaturii dramatice româneşti contemporane, 1984, Oglinda lui Narcis, 1986, Istoria literaturii dramatice româneşti, 2000, numeroase studii, prefeţe, cronici teatrale; a înfiinţat Clubul dramaturgilor.
Citiţi mai mult: http://www.jurnalul.ro/observator/moartea-unui-artist-mircea-ghitulescu-557400.htm
http://www.mediafax.ro/cultura-media/scriitorul-mircea-ghitulescu-a-murit-7490278
http://www.autorii.com/scriitori/mircea-ghitulescu/
Alţi scriitori:
Tudor Ţopa, n. 27 mai 1928 - d. 10 august 2008
13 august: Ion
Lăncrănjan, n. 13 aug. 1928 - d. 6 martie 1991
Fiu de ţărani români, săraci şi analfabeţi
din Oarda de Sus, jud. Alba, a urmat o şcoală de ucenici la Braşov, 1942-1946,
apoi una de metalurgişti la Câmpina; dar deja începuse să buchisească la rime,
la scrieri personale. În 1951 ajunge la Şcoala de literatură; la absolvirea
acesteia devine redactor la Tânărul
scriitor, de unde trece la Luceafărul,
la Gazeta literară şi la Viaţa românească, iar din 1967
va renunţa la slujbă, ocupându-se numai de scris şi de activităţi obşteşti. În
1980 a devenit deputat în Marea Adunare Naţională. De la debut şi până la
ultimele rânduri, gânduri şi acţiuni, devotat necondiţionat orânduirii
socialiste, unei ideologii apărate cu dârzenie, chiar împotriva evidenţei. A
scris romane, nuvele, povestiri, eseuri, publicistică, articole de atitudine,
după cum reiese şi din titlurile alese: Nevoia
de adevăr, Cuvânt despre Transilvania, Vocaţia constructivă etc. Naţionalismul pe care a bătut
monedă comunismul nostru în varianta ceauşistă, patriotardă, a avut acest efect
manipulator asupra unor oameni de talent şi de bună credinţă, mai ales
ardeleni, unde problema era mai sensibilă, însă cărora le-a lipsit dorinţa de a
privi mai în adâncul realităţilor acelor vremuri, spre a le vedea limitarea,
nedreptatea, minciuna socială. Unul dintre cusururile dintotdeauna ale opţiunii
politice (nu doar în cazul comunismului şi nu doar în cazul Lăncrănjan) fiind
acela că "din cauza copacilor nu mai vezi pădurea". Ajungând chiar să
spui neadevăruri precum acesta: Dacă n-ar fi venit comunismul eu aş fi rămas
analfabet. Neadevărul fiind acela că în 1942, deci în plin regim
antonescian, Ion Lăncrănjan deja frecventa o şcoală de ucenici; mai era el
analfabet, după ce terminase o a două şcoală, la Câmpina? Or, una este să fii
autodidact, cum au fost majoritatea scriitorilor şi cu totul alta e să fii sau
nu analfabet (da, părinţii lui ţărani, în interbelic, vor fi fost analfabeţi;
nu este şi cazul concret al lui Ion Lăncrănjan...).
Ironia soartei face ca placa memorială a
lui Lăncrănjan să se afle la mai puţin de un metru distanţă, pe peretele unui bloc
muncitoresc din Drumul Taberei, în vecinătatea plăcii memoriale puse de
subsemnatul pentru Lena Constante şi Harri Brauner, aceştia încarceraţi de
regim, deveniţi victime ale comunismului, pe care îl susţinuseră din răsputeri
în perioada de început... Mă întreb dacă Ion Lăncrănjan, ai cărui antecesori
proveneau desigur din Lancrăm, se va fi întrebat cu sinceritate de ce Lucian
Blaga nu a avut voie să publice nimic, timp de 16 ani, sub regim
"democratic-popular"; de ce vecinii săi de scară au făcut puşcărie
politică?...Ce-i drept, în ce-l priveşte, Ion Lăncrănajn nu a avut a se plânge,
răsplătit de regim pentru slujirea cu credinţă a acestuia (deşi cuvântul
credinţă nu e cel mai bine ales...). Pe o alee din parcul Albei Iulia, ne
informează poetul Ion Mărgineanu, lângă statuile unor mari scriitori (Eminescu,
Coşbuc, Caragiale, Goga, Iorga, Rebreanu, Agârbiceanu, Blaga se află şi bustul
scriitorului Ion Lăncrănjan. Relatând evenimentul de la faţa locului, în
primăvara 2005, poetul se întreabă de ce oare la monument s-au adunat doar 25
de persoane...). (La dezvelirea cam în acelaşi timp a monumentului lui Mircea
Vulcănescu, decedat acesta cu 4 decenii mai devreme decât I.Lăncrănjan s-au
adunat câteva sute de oameni, câteva zeci de scriitori...)
A debutat cu nuvela Cordovanii, 1954, adusă la
dimensiuni de roman în 1963, de câteva ori refăcut, până la ediţia ne varietur,
din 1978. Un roman cu adordare monografică, despre lumea tradiţională a satului
ardelenesc, scris într-un limbaj încărcat dialectal, foarte bine primit de
critica literară a momentului, în pofida lungimilor-digresiunilor, a lirismului
chiar melodramatic, a acţiunii trenante şi a inabilităţilor de construcţie,
toate acestea rezultând din monologul lui Lae Cordovan, ţăran sărac, aflat sub
tăvălugul vremurilor, rezistând prin îndârjire de neam, trăind dublu, o viaţă
sufletească ascunsă şi o altă viaţă la vedere.
P.S. La aceste aserţiuni ale mele despre
scriitorul Ion Lăncrănjan, cu care nu am avut ocazia să discut vreodată - şi
nici nu am căutat o astfel de ocazie - şi căruia mărturisesc a nu fi reuşit
să-i citesc până la capăt niciuna dintre scrieri, când a fost vorba să am vreun
roman de-al său în mână, ci doar fragmente, dintre numeroasele care apăreau în
presa literară, de fiecare dată juste însă neatractive, plictisitoare, ticăite
etc, ar mai fi de adăugat că în a sa Istorie
critică, N.M., care la momentul apariţiei lor, va fi scris despre romanele
lui Lăncrănjan, acum face doar 3 referiri, când vine vorba de
"ţărănismul" lui Ion Gheorghe, de temele politice ale lui Al. Ivasiuc
şi de abordarea problemei comunismului mutilator de destine la Augustin Buzura,
iar în rest îl expediază la "Autori de dicţionar". În schimb, Marian
Popa îi acordă aproape 4 pagini îndesate de analiză a tuturor romanelor lui
Lăncrănjan, "un scriitor moralist", prezentat ca un om de
nedesminţită probitate, un singuratic, om cinstit, care nu scrie decât ceea ce
singur vede şi gândeşte; scriitor care se referă cu obstinaţie la tragedia
clasei ţărăneşti, acum pe cale de dispariţie datorită impunerii colectivizării,
ceea ce a aruncat în aer temeiurile şi mobilurile existenţei şi aşa extrem de
urgisită a ţărănimii. "Singur şi pieziş", autorul ar fi avut mereu
înfruntări cu cenzura, care a întârziat pe cât s-a putut apariţia cărţilor
sale, nişte interpretări foarte personale, de bună credinţă, adesea inconforme
cu directivele. Iar la un moment dat scriitorul a fost agresat până la
pierderea conştiinţei, la intrarea în bloc. (Să fi fost din cauză că se
exprimase ireverenţios cu privire la sovietici?). Oricum, M.P. afirmă că
Lăncrănjan ajunsese, după diferite abordări ale destinului ţărănesc în vremea
orânduirii comuniste, să scoată din ecuaţie anume ordinea socială comunistă,
desigur impusă din afară, şi să reducă problema dramei sociale la relaţiile
interumane: a face răul ar fi până la urmă o chestiune de opţiune a omului
slab, lipsit de valoare, care vrea să iasă în fruntea bucatelor... S-ar
înţelege că de vină erau oamenii, nu ideologiile, nu Partidul, nu mijloacele de
coerciţie... Scrie M. P.: "deşi urâţi, nu sovieticii sunt vinovaţi pentru
impunerea doctrinei comuniste în ţară, nici măcar comunismul nu-i vinovat
pentru negativitatea generată de el, ci oamenii care l-au acceptat sau
practicat pe seama altor oameni... Rătăcirile individului, colectivităţii sau
ale epocii nu sunt ale ideilor, speciei umane universale, răul nu-i anonim nici
transcedental, pentru că trebuie atribuit omului slab...". Şi mai departe:
"Cu I.L. este ilustrabil şi paradoxul tragi-grotesc al anticomunistului comunist
sau al comunistului anticomunist. " Concluzionând: "a-l măguli pe
Ceauşescu, primul comunist patriot căruia în realitate puţin îi păsa de ţară şi
de comunism pentru că el voia pur şi simplu să conducă, înseamnă a minţi asupra
unei părţi a prezentului, pentru a putea revela o parte din minciuna
trecutului..."
Opera literară: Cordovanii,
1963 (ed. revăzută 1967; ed. ne varietur 1972); Eclipsa de soare, 1969; Fragmentarium,
1969; Vuietul, 1969; Ploaia de la miezul noptii, 1973; Drumul cainelui, 1974; Caloianul, 1975; Nevoia de adevăr, 1978; Suferința urmașilor, 1978 (ed. II,
1985); Fiul secetei, 1979 (ed. II,
1984); Cuvânt despre Transilvania,
1982 (ed. II, 1995); Eclipsa de soare.,
Drumul câinelui. 1982; Vocația constructivă. 1983; Toamnă fierbinte, 1986; Lostrița, 1990; Omul de sub munte, 1990; Cum
mor țăranii, 1991; Coridorul puterii,
I, Suburbiile vieții, 1994.
Citeşte mai mult:
http://www.autorii.com/scriitori/ion-lancranjan/
http://www.dacoromania-alba.ro/nr22/ce_a_mai_ramas.htm
http://www.ziaristionline.ro/2011/03/15/cuvant-despre-transilvania-ion-lancranjan/
Poezia zilei, Octavian Soviany
***
Ne-am adunat într-un străvechi fundac
Cu rafturi de mahon ca la paradă
Vechi suflători din nu mai ştiu ce veac
Având chelia dată cu pomadă
Sub scufe cu întregul zodiac
Dedaţi la un crailâc şi-o băutură
Violonişti sugând talaş dulceag
De Stradivarius pus în srarmură
Cu dinţioi-înfipţi ca un inel rozalb
În luthurile noastre de Cremona
Şi-având pictată pe plastronul alb
Femeia-peşte care-i primadona
Harpiste planturoase şi cu negi
Foşnind funebru cozi de rândunică
Mici pianişti cam cinici cam uzbeci
Sub zvele pălării de majolică
Şi aşezaţi în stranele de os
Toţi muzicii cei mari de altădată
Iar la pupitru demonul în roz
Ţinînd la ochi binoclul de agată
Le-mparte din desaga lui caducă
Mici daruri cum se fac la cumetrii
Lui Wolfgang Amadeus o perucă
Şi orăzar de crep pentru Lully...
(din Cartea
lui Benedict, 2002, ed.
Vinea)
Alţi scriitori:
Spiridon Popescu, n.1864
Alexei Mateevici, n. 14 martie 1888 - d. 24 august 1917.
Victor Papilian, n. 17 iunie 1888 - d. 15 august 1956
Adina Kenereş, n. 1957
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu