12 august: Nicuţă Tănase, n. 12 aug. 1924 - d. 15 sept. 1986
Fiul lui Anghel Nicuţă, vânzător ambulant
şi al Anei Moldovan, s-a născut în periferia bucureşteană, a urmat o şcoală de
ucenici, devenind lăcătuş, repartizat la uzina din Avrig, apoi la cea din
Hunedoara. Unde debutează în 1954 cu schiţe satirice şi versuri. Va face Şcoala
de literatură, 1951, şi va colabora la nenumărate ziare şi reviste ale vremii,
începând cu vestita Urzica,
devenind între timp scenarist la Televiziunea română şi redactor la Scânteia, de unde s-a pensionat
medical.
A scris povestiri pentru copii, în stilul
umoristic al lui Şalom Alehem şi al altor autori proletari, traduşi la noi în
stil mare, în anii 50-60. Tradus el însuşi, la acea vreme, în nenumărate limbi
străine. Niciodată ca în acei ani 50-60 nu va fi fost în întreaga lume o nevoie
mai mare de literatură de acest fel (despre copilărie şi adolescenţă), care să
prezinte omul simplu, neajutorat în faţa vitregiei vieţii (în primul rând a
sărăciei, foamei, înapoierii...), totuşi încrezător în om şi dornic să-şi
cucerească un loc onorabil, conform exigenţelor morale de pe-atunci, ocolind
violenţa, necinstea, ticăloşia... Majoritatea scrierilor lui Nicuţă Tănase sunt
la persoana întâi, accentuat autobiografice şi narează peripeţii din lumea
mahalalelor bucureştene şi ale vieţii uzinale, descrise şi de alţi scriitori,
precum Eugen Barbu, Teodor Mazilu, Dumitru Alexandru, de alţi mulţi
condeieri care s-au folosit de amintiri şi observaţii personale spre a
prezenta lumea pestriţă, chiar dubioasă a periferiei, foşgăind de şuţi şi
escroci, însă totul relatat cu umor, cu bonomie, cu uimirea copilului ce
deschide ochii asupra vieţii şi, desigur, pe unde se ivea ocazia, cu
"critici" la adresa vechilor rânduieli capitaliste, a stăpânilor
exploatatori şi nemiloşi, dar şi a metehnelor unor adolescenţi încă neîncadraţi
pe drumul noii societăţi socialiste, în edificare. Aparent adresate copiilor şi
tineretului în formare, povestirile unui Nicuţă Tănase, ca de altfel şi piesa
sa Băiat bun dar... cu lipsuri,
care a ţinut afişul ani şi ani, erau citite/vizionate şi de oameni în
toată firea, ocazional sau în căutare de secvenţe umoristice prinse într-un
ambalaj sentimental, fără atenţie specială asupra mesajului moralizator al
textelor.
P.S.: O foarte frumos scrisă evocare
a lecturilor din cărţile lui Nicuţă Tănase, postată la comentariile acestui
autor, este cea a delicatului om şi subtilului poet, prietenul Florin Hălălău -
text pe care vă invit insistent să-l citiţi aici :
http://www.poezie.ro/index.php/article/55544/Un_scriitor_uitat. Desigur vă veţi
simţi tentaţi să intraţi imediat pe blogul său de scriitor. Auguri!
Opera literară: M-am făcut băiat mare, 1954; Muzicuţa cu schimbător,1956;
Acţiunea P. 1500,1957; Cine
a pierdut o verighetă? (în colaborare
cu Silviu Georgescu), 1957; Derbedeii, 1957; 1961; Astăzi e ziua mea, 1959; Am fugit de-acasă, 1961; Ce oameni, domnule!, 1962; Băiat bun, dar... cu lipsuri, 1963; Plec la facultate, 1964; Fără minuni, Doamne!, 1967; Cruce de ocazie, 1969; Lume, lume, soro lume!, 1971; Eu şi îngerul meu păzitor - Mitică, 1972; Sus mâinile, domnule scriitor!, 1972; Destăinuirea marilor secrete, 1974; Ghidul superstiţiosului (12 + 1 zodii), cu ilustraţii de Tia Peltz,
1974; Carte de explicare a
viselor, 1975; Răpirea ucenicului nevrăjitor, 1976; Fără înger păzitor sau Cum am ajuns
scriitor, 1977; Un băiat de nădejde (în colaborare cu Virgil
Stoenescu), 1977; Telefonul de
la ora nouăsprezece, 1979; Portrete în aquaforte, 1981; M-am făcut... tată mare, 1984.
Citeşte mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/Nicu%C8%9B%C4%83_T%C4%83nase
http://jeanbica.blogspot.ro/2009/06/nicuta-tanase-uitatul-mic-scriitor-mare.html
http://www.crispedia.ro/Nicuta_Tanase
Ion Lazu: Un
comentariu la... comentariile de pe blogul meu privindu-l pe Nicuţă Tănase:
Dragii mei, nu-i nicio mirare că pe vremea
despre care vorovim, cea a copilăriilor noastre -, a mea mai avansată binişor
faţă de ale domniilor voastre -, nu putea fi vorba de împrejurări paradisiace,
nici de vreun ambiţ teribil al părinţilor de a ne vedea cu studii superioare.
Poate nici nu ştiau ce-i aceea. Despre liceu aflaseră, dar gândul le fugea spre
şcolile de meserii, în cel mai bun caz spre şcolile tehnice, deschise cu toptanul
pentru toţi fiii clasei muncitoare, nu? şi de unde, socoteau ei bine, după 3-4
ani ieşeai "pe leafă". Aşa se face că din toţi colegii mei cu care am
terminat 7 clase, la Şcoala Ionaşcu (vreo 15-20 la număr!) din Slatina, doar eu
am mers la liceu. Ai mei, spre lauda lor, nu mi-au făcut obiecţii, consiliaţi
şi de cei 2 unchi ai mei, care-mi cunoscuseră râvna şcolărească - ce-i drapt,
am fost bursier tot timpul liceului, ca de altfel şi la facultate. Nu mai
trebuie să adaug decât faptul că pentru ceilalţi 3 fraţi ai mei s-a recurs la
soluţiile mai sus pomenite, ei neîndemnându-se musai la carte, ca mine,
însetatul de slove şi învăţătură şi...
Nici nu era musai ca alde Dvs să fi prins
spăimoasa foamete din anii de după război, eu am trăit-o din plin, dimpreună cu
toată suflarea consătenilor noştri olteni. Săraci-săraci! însă chiar mai loviţi
de soartă erau moldovenii, nu? Tata, printre străini, un zeu al negustoriilor,
iar mama tartora ciorbelor cu mult zarzavat - din care împrejurare am fost
feriţi de umilinţa foamei. Dar, nu-ştiu-cum se face, am resimţit-o din plin la
colegii mei, s-a dislocat în mine o milă disproporţionată, de care nu m-au
vindecat prietenii scriitori, cu poveştile şi scrierile lor: D. Alexandru, Pan
Izverna. La Bilbioteca Academiei. poetul medic P.I. se nimerea la acelaşi
pupitru cu un domn prăpădit, pe cât de pierdut în buchiseli. L-a invitat odată
la restaurant şi i-a comandat o friptură: Ţi-e foame, l-a întrebat proaspătul
medic. Da, mi-e foame. Şi, fără să-şi comande şi pt sine o friptură, l-a
asistat pe flămând îngurgitându-şi mult râvnita/necesara friptură... Dar câtă
sărăcie şi câtă neagră foamete au văzut ochii noştri deschişi asupra
miracolului vieţii, iar nu asupra ororilor ei!
Sunt foarte impresionat de poveştile Dvs
paralele, despre neînţelegerea părinţilor. Dar, pe de altă parte, nu cumva e
situaţia a 80-90% din scriitorime? Nu am destulă imaginaţie să-mi închipui cum
aş fi reacţionat într-o situaţie similară... Poate de aceea, într-un fel de
alint, susţin uneori această fantezistă idee: că nu aş fi fost foarte diferit,
chiar dacă nu făceam facultatea, ci urmam o cu totul altă cale. La drept
vorbind, studenţia mea nu m-a apropiat în vreun fel de viaţa literară...
Iar destinul unui Nicuţă Tănase, al unui
Theodor Mazilu par trase la şapirograf după al altora, precum prietenul
scriitor D. Alexandru, om de mahala, cu mulţi fraţi şi care după 4 clase a mers
direct la meseria de bobinator - cele 2 cărţi ale lui, accentuat
autobiografice: Mahalaua lunaticilor
şi Filip ucenicul despre asta
povestesc... Dar cât de frumos scrise, practic la cel mai înalt nivel
imaginabil. Şi atunci... Şi atunci, rămâne nesiguranţa noastră, a fiecăruia, şi
multele îndoieli cu privire la destinul său scriitoricesc. Ne tot mirăm, ne
tragem înapoi şi... tragem nădejde, în secret, că totuşi talentul ni s-a dat şi
el ne-a salvat, într-un fel mai anevoie de explicat.
În încheiere, nu-mi place vocabula Nimeni.
Cum nu-mi asum nici ideea că RPR a scos din noi ceva. (la sfârşitul
comunismului, România excela prin cel mai mic număr de indivizi cu studii
superioare, prin cel mai redus spaţiu locativ pe cap de locuitor; prin...) Am
uităm oare că şi în Interbelic au existat burse, că tineri fără pic de sprijin
erau trimişi la Paris, la Roma, la...Prietene N.C, citeşte postarea despre Ion
Lăncrănjan, unde spun câte ceva pe astă temă...
Un gând bun, Lazu
Alţi scriitori:
Ion Ghica, n. 1816 - 22 aprilie 1897
Al. Sahia, 9 oct. 1908 - m. 12 aug.1937
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu