5 august: Marin Preda, n. 5 august
1922 - d. 17 mai 1980
Născut
în Siliştea-Gumeşti, jud. Teleorman, ca penultim copil, din opt, ai părinţilor
Tudor Călăraşu şi Joiţa Preda; mama mai avea două fete din căsătoria cu un prim
soţ care a murit în război, iar tatăl mai având trei băieţi dintr-o căsătorie
în care soţia murise, probabil la o naştere; viitorul scriitor a făcut şcoala
primară în satul natal, alte două clase la Balaci, în vecinătate, mereu
excepţional la carte, deşi prezenţa era fluctuantă, din motivele îndeobşte
ştiute...după care, îndrăgostit de carte şi impresionat de învăţătorii pe care
îi avusese, se decide pentru şcoala normală; însă nu cea din Turnu Măgurele, în
apropiere, unde se percepeau taxe mari, ci se prezintă la Câmpulung Muscel,
fiind respins la vizita medicală, pentru miopie. Merge tocmai la Abrud şi
va face doi ani acolo, următorul an se transferă la Cristur-Odorhei, însă în
1940, datorită Diktatului de la Viena este nevoit să revină în Regat, de data
asta la Bucureşti. Înainte de ultimul an la şcoala normală, se hotărăşte să
renunţe la învăţământ, să se dedice scrisului... Geo Dumitrescu îl ajută să
devină corector la ziarul Timpul;
mai apoi va fi secretar de redacţie la Evenimentul
zilei, condus de Ion Vinea. Sunt însă intervale când trăieşte la voia
întâmplării, fără adăpost, fără mijloace materiale. Debutase în 1942, cu
o proză Pârlitu, dar scrie
multe alte povestiri şi schiţe, adunate abia în 1948 în volumul Întâlnirea din pământuri. În
anul 1943 participase la Cenaclul Sburătorul unde citeşte schiţa Calul, făcând tuturor o foarte
bună impresie. Între 1943 şi 1945 face serviciul militar. Va fi corector la România liberă, apoi din 1950
redactor la Viaţa
românească. În 1954 se căsătoreşte cu scriitoarea Aurora Cornu, dar vor
divorţa în 1959; se căsătoreşte cu Eta Vexler, iar în final cu Elena, cu
care va avea doi fii. Îi apar, pe rând romanele ciclului Moromeţii şi altele, care vor face din el cel mai respectat
scriitor din lumea literară, temut şi de autorităţile comuniste. Traduce Ciuma, de Camus, Demonii, de Dostoievski. În 1968 este ales
vice-preşedintele Uniunii Scriitorilor, în 1970 devine directorul editurii
Cartea românească; în 1974 este ales la Academie.
Citeşte mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/Marin_Preda
http://autori.citatepedia.ro/de.php?a=Marin+Preda
http://www.jurnalul.ro/arte-vizuale/marele-singuratic-marin-preda-537865.htm
http://www.marinpreda.net/
Opera literară:1948 - Întâlnirea din pământuri,
roman; 1949 - Ana Roşculeţ; 1952 - Desfăşurarea;1955 - Moromeţii, roman, volumul I;1956 - Ferestre întunecate;1959 - Îndrăzneala; 1962 - Risipitorii, roman;1967 - Moromeţii,
roman, volumul II; 1968 - Intrusul,
roman; 1972 - Imposibila
întoarcere, roman; 1972 - Marele
singuratic, roman;1973 - Întâlnirea
din pământuri, roman (ediţia a 2-a); 1975 - Delirul, roman; 1977 - Viaţa ca o pradă, roman; 1980 - Cel
mai iubit dintre pământeni, roman,
1981.
Ion Lazu: Scene din viaţa literară, ed. Ideea
europeană, 2007, pag. 99-101:
25 ianuarie 1980: (...) Nu de mult, la lansarea colecţiei Hyperion a Cărţii româneşti, cu primii trei
poeţi antologaţi (Virgil Mazilescu, Mircea Ciobanu şi Constantin Abăluţă) şi în
prezenţa directorului editurii Marin Peda, plus Mircea Iorgulescu, care a
vorbit despre noua colecţie şi despre autori, după care s-au făcut lecturi din
volumele respecive, lumea adunată în librăria Sadoveanu, multă-puţină cîtă va
fi fost, şuşotea, se fîţîia, iar cînd a fost vorba de acordarea autografelor,
bravii cititori au întors spatele şi din doi paşi erau pe trotuar, de parcă îi
alunga cineva din urmă. Mi-a părut foarte rău şi am fost deprimat toată seara.
Mă întrebam: Cum ar trebui să arate pentru aceşti bucureşteni un eveniment
editorial? Ce speranţă de recunoaştere şi de succes poate să aibă un tînăr
condeier, dacă lui Marin Preda în persoană nu i se acordă nici un pic de
consideraţie?!
18 mai 1980. La telefon aflu
vestea aproape sigură că Marin Preda a murit: vineri seara a avut o comoţie
cerebrală urmată de stop cardiac. Mircea Ciobanu îmi confirmă şi-mi spune să
fiu miercuri dimineaţa la Bucureşti. Îi zic, adînc tulburat: "Vezi, de aia
se grăbea el aşa! Bietul Monşer, alt om prea singur!"
Prea tulburat de
evenimente şi “în continuă mişcare”, cum se spune în prospecţiuni, n-am notat
nimic despre înmormîntarea lui Preda. Mircea, foarte răvăşit, povestindu-mi
împrejurările în care Preda a murit, la Mogoşoaia. Fac de gardă, la Muzeul
Literaturii, deodată cu Catinca Ralea, în echipe de cîte şase. Preda cu o rană
pe tîmplă. Multă lume. Discursurile ascultate de pe trotuar, nu ştiam cine
vorbeşte: Caraion?
Deschid abia marţi Luceafărul şi citesc articolele “La moartea lui
Marin Preda”. În frunte, articolul lui Eugen Barbu. Mă şi întrebam ce atitudine
va adopta. S-ar fi zis că era cazul să tacă, pe hîrtie, rămînîndu-i să se
exprime faţă cu amicii, eventual în termenii: E drept că l-am duşmănit, dar nu
pînă la a-i fi dorit moartea. Deşi poate i-a şi dorit-o, uneori. Cîte gînduri
urîte învîrte omul în cap! Unele îi vin anume ca să se poată lepăda de ele, ca
de diavolul… Mai ales că M.P. avea o sănătate fragilă şi un mod de viaţă
necumpătat, ce mare lucru pentru rivalul său să se fi gîndit că Morometele n-o
mai duce mult – şi atunci cine o să rămînă cel mai mare scriitor din ţară,
oglindă-oglinjoară? Ce face însă E.B.? Scrie un articol plin de suferinţă la
dispariţia unui mare scriitor, vorbeşte despre “nedreapta cădere a salcîmului”,
în urma căreia cîmpul va rămîne urît şi fără repere… Emoţionant, nu?
Mai grav însă pare
celălalt aspect, al prietenilor care l-au antrenat în “viaţa nesportivă”, acei
aşa-zişi amici care cu bună ştiinţă, ar vrea să spună Adrian Păunescu, l-au
lichidat pe romancier, cum odinioară pe Labiş. Şi vor plînge tare, adaugă cu
disperare specială Cezar Ivănescu, care susţine că l-a apărat cu braţele sale
(citeşte: cu pumnii lui de fost boxeur) de prietenii care îl trăgeau la beţie.
Cel mai complex şi cel mai profund scriitor român. Primul romancier care nu a
scris despre ţărani privindu-i din balcon. Lua tranchilizante şi totodată
consuma mult whisky. Nu ştia să se odihnească, se simţea bine doar scriind
dezlănţuit. Etc.
Tolstoi, Moartea lui Ivan Ilici: “Şi era
silit să trăiască aşa pe marginea prăpastiei, cu desăvîrşire singur, fără o
singură fiinţă care să-l căineze…”
Idem: “ Înainte era
lumina. Acum unde mă duc? Unde? Nu mai auzea decît bătăile inimii sale.”
Întrebarea mea: Ce a adus nou existenţialismul, de care s-a făcut atîta caz,
peste ceea ce deja descoperise Tolstoi şi alţii, încă în secolul XIX?
(…) Iată ce
socoteli îmi făceam: Am scris cîteva cărţi cînd încă nu-mi erau clare multe din
lucrurile importante ale vieţii. Le-am scris cu oarecare îndîrjire, cu
exasperare la limită, dorind să mă eliberez de o prea grea povară sufletească -
şi doar pe jumătate convins că va ieşi ceva de interes general, cum este
literatura. Însă ferm convins că este singura mea cale de mîntuire. Acum mă gîndesc
că nici nu are prea mare importanţă dacă ele sunt valoroase sau doar onorabile.
Rebreanu a scris şi texte mai slabe, dar poate că nu conta decît munca lui şi
bucuria pe care o simţea atunci. (Văd că şi despre Preda se spune acelaşi
lucru.) Dar ce-i pasă lumii de omul Rebreanu, de cele ce a pătimit el în timp
ce-şi scria cărţile magistrale sau mai puţin strălucite!? Sau de Marin Preda.
Aşa că, de fapt, nu contează cine anume dintre noi a scris sau va scrie marile
cărţi ale acestor ani.
Alţi scriitori:
Gh. Bejancu, n. 1926
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu