9 octambrie: Emil Manu, n. 9 oct. 1922 - d. 19 sept. 2005
Mehedinţean din comuna Tâmpa, sat Manu - de unde a
împrumutat pseudonimul (nume de familie Cârciumărescu), fiul unor ţărani, a
făcut şcoala primară în satul natal, 1929-1934, apoi liceul Traian, la Turnu
Severin, cu bacalaureatul în 1942, mergând la Bucureşti unde s-a înscris la
Filologie dar şi la Drept, cu licenţa în 1946. Pe vremea războiului, urmează
Şcoala de Ofiţeri de rezervă Arad, 1944-1945. Ca elev militar a luat parte la
luptele cu unităţile germane, din împrejurimile Aradului, imediat după
întoarcerea armelor. (După "Evenimente", ca veteran de război,
avea gradul de maior.). Va fi profesor la Baia de Aramă, 1947-1954, chemat din
1955 la Societatea de Ştiinţe Filologice din Bucureşti.
În toamna lui 1958 este arestat şi învinuit de
"subminarea ordinei de stat". În fapt, nu făcuse decât gestul
prietenesc de a-l găzdui pe fostul coleg de studenţie Ion Caraion, la ieşirea
acestuia din închisoare; după cum ştim, şi Ion Caraion a fost închis din nou,
condamnat la moarte etc., eliberat abia în 1964... Întemniţat la Jilava, apoi
la Peninsula. Eliberat în 1962, Emil Manu lucrează 2 ani pe un şantier de
construcţii, în 1964 devine redactor la Editura Muzicală, iar din 1967 va fi
cercetător la Institutul G. Călinescu, unde lucrează până la pensionarea din 1982.
Îşi trecuse doctoratul în 1973, cu Ion
Minulescu şi conştiinţa simbolistă românească.
Poet, eseist, prozator, critic şi istoric literar şi
muzical, îngrijitor de ediţii, traducător, memorialist, autor de jurnale de
călătorie, debutase cu poezii şi eseuri în Lumea, revista lui Călinescu, dusă
în spate de infatigabilul Ion Caraion. Debutul său editorial a fost amânat până
în 1968 şi a fost în domeniul criticii literare, cu Prolegomene argheziene, căci
revenirea la poezie era inoportună în acele vremuri. Unul dintre cazurile
grăitoare de supravieţuire a intelectualului român sub dictatura comunistă: a
debutat editorial abia la 47 de ani. A scris despre generaţia războiului,
despre Ion Caraion, Dimitrie Stelaru, Ben Corlaciu; a evocat cafeneaua literară
şi actanţii ei de până la instaurarea comunismului. În anii 90, când lucram la
Editura Vinea, i-am scos câteva cărţi de memorialistică, o antologie din poezia
proprie. Din păcate, bolnav fiind, nu l-am cunoscut personal. Când îl
căuta la telefon pe N. Ţone, îi auzeam vocea obosită-pierită, de octogenar
cumsecade, stilat, de-o urbanitate benefică. Drept care, n-am insistat să merg
şi eu la întâlnirile celor doi. Dar l-am citit. Dar i-am pus o placă memorială.
Şi atrag atenţia în mod special asupra volumului apărut în anul 2000 la Curtea
Veche: Generaţia războiului,
în care analizează operele unor poeţi precum Caraion, Geo Dumitrescu, Ben
Corlaciu, Tudor George. Iordan Chimet, ale unor prozatori precum Preda, Barbu,
Ţoiu, Chihaia, Fulga, Tărchilă, Dinu Pillat, M. Sârbulescu, ale scriitorilor
din Cercul literar, ale unei falange de mari critici literari: Al. Piru, Adrian
Marino, Ov. Crohmălniceanu, Paul Georgescu etc.
Opera literară: Poezie: Incunabule,
1969; Ceremonia
faianţelor, 1971; Ora
magnoliilor, 1975; Ultima
corabie cu pânză, 1976; Vesperalia, 1980; Ora reveriilor, 1989; Utopia nopţii, 1998; Vesperalia, 1999; 133 de poezii, 1999. Proză: Mica eroica, 1970; Poezie și istorie la 1848 -1974; Roza vânturilor, jurnal de
călătorie, 1979; Poveştile
de la ora şapte, 1983; Spaţiu
etern, - jurnal de călătorie,1985; Infernurile
noastre (jurnal de
detenţie), 1995; Galaxia
Eros, roman, 1997.
Critică şi istorie literară: Traian Demetrescu, monografie, 1955; Prolegomene argheziene,
1968; Reviste româneşti
de poezie, 1972; Sinteze
şi antisinteze literare, 1975; Arghezi,
contemporanul nostru, 1977; Eseu despre generaţia
războiului, 1978; Ion Minulescu şi conştiinţa simbolismului românesc, 1981; Sensuri
moderne şi contemporane, 1982; Dimitrie Stelaru, monografie, 1984;
Viaţa lui Marin Preda; Cafeneaua literară, 1997.
Citeşte mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/Emil_Manu
http://www.curteaveche.ro/Generatia_literara_a_razboiului-3-56
http://angelabaciu.blogspot.ro/2011/10/angela-baciu-in-dialog-cu-emil-manu-in.html
http://www.agero-stuttgart.de/REVISTA-AGERO/JURNALISTICA/Interviu%20cu%20Emil%20Manu%202%20de%20Angela%20Baciu%20Moise.htm
http://www.zf.ro/ziarul-de-duminica/emil-manu-un-model-de-dan-tarchila-10102587
Poezia zilei, Emil Manu
Elegie
Voi uita, într-o zi, şi mâinile cu care am
scris,
Cu care ţi-am mângâiat pielea bronzată şi fustele,
Voi uita cărţile în care-am plâns,
Voi uita mările lumii şi pustele.
În ochii mei s-au adunat atâtea imagini
Ale unor plecări fără sensuri,
Visând mereu o lume nouă-n care
Gândurile mele orfane
Să devină stele polare.
Cântecul meu se îneacă în sugative şi coji,
Tu mă aştepţi cu cei mai frumoşi sâni,
Iar eu nu mai pot să-mi adun inima mea cea adevărată,
Tocmită servitoare la atâţia
stăpâni!
Am atâtea
proiecte de catedrale
Dacă s-ar desfiinţa mansardele,
Am rămâne fără casă, boema mea;
Nouă nu ne stă bine în apartamente
cuminţi,
Cu fotolii care au biografie şi stil,
Cu ceasornice vechi,
Care bat orele consecvent şi solemn.
Romantismul meu mobilează camera cu idei
Sau poate numai cu iluzii.
Ce bine doarme inima mea într-o metaforă
esenţială,
Confortabilă ca o canapea veneţiană!
Taci!
Calcă numai în vârful picioarelor,
Să nu se spargă nimic!
Suntem numai noi,
Pentru că singurătatea a plecat în oraş!
Şi am atâtea proiecte de catedrale!
Ion Lazu: Odiseea plăcilor memoriale
9 oct. 07. Pentru dezvelirea plăcii memoriale Emil Manu. Plec mai
devreme, ies la Victoriei şi fac drumul prin Parcul Jianu. Întind la maxim
pasul, ajung la fără 10, în colţul Pieţei era Dan Tărchilă cu soţia şi Teodor
Vârgolici, Gh. Istrate. Trecem strada, în curând mai apar şi alţi confraţi,
coboară dna Manu şi nepoatele, fiul medic, dezvelim placa, spun câteva cuvinte
despre ampla acţiune a Uniunii noastre, numesc pe alţi scriitori din acest
cartier: Naum, Biberi, Papadima, Gafton, Nisipeanu, Albala, dau cuvântul unui domn Valeriu
Stoleru, a pregătit un text. Noi adunaţi în cerc pe trotuar, vreo
zece-cincisprezece persoane, sub placa memorială. Cam vânt. Eu pozez, fiul
filmează, apare şi Pan Izverna, la urmă facem încă două poze de grup şi urcăm
sus la etajul VI, ei cu liftul, eu şi încă un domn pe scări, tinereşte. Un
apartament foarte dichisit, cu balconul chiar spre piaţă, privelişte animată;
modificări la bucătărie şi la camera de zi. Camera de lucru a lui Emil Manu
fiind cea cu balconul spre piaţă. Tablouri, bibliotecă serioasă, teancuri cu
ultimele cărţi ale scriitorului, să ne luăm dacă nu le avem deja. Cuvântare Dan
Tărchilă, apoi Pan Izverna, Th. Vârgolici şi un prieten din copilărie, coleg de
liceu, mehedinţean, pesemne venit de la Severin cu această ocazie... Apoi
trecem în sufragerie pentru festin, se lungeşte aproape o oră. Vorbim de
complotul anti-Eminescu, contestat de Izverna, cu argumente medicale. D.T.
menţionează că Eminescu a fost curtat de masoni. Sunt mai multe ordine
masonice, ne spune, cu programe diferite, toate însă pe profil evreiesc,
anticreştin. Eu însumi ştiu că Eminescu a fost spionat de agenţii austroungari,
temători de mişcarea românească pentru Transilvania. D.T. spune că de curând
lui i-au propus directoratul la Odeon, însă să facă ei repertoriul. A refuzat.
Mă plânsesem celor veniţi la dezvelirea
păcii Emil Manu de dificultăţile întâmpinate cu pusul plăcilor, de şicanele ce
mi se fac de colocatarii obstrucţionişti, resentimentari. Le spun, încă sub
reaua impresie a discuţiei cu
Zaharescu: aceşti oameni ai muncii, băgaţi de regimul comunist în locul unor
mari intelectuali aruncaţi în stradă sau direct în închisori, precum
Pandrea, profitori ai regimului roşu,
dacă nu şi zeloşi activişti ai comunismului, au profitat încă o dată, la
revoluţie, li s-a dat dreptul să cumpere pe sume derizorii apartamentele
respective, vilele, acum sunt stăpâni de drept, cu titluri de proprietate şi se
opun cu îndârjire când e vorba de fixarea unor plăci memoriale, dar totodată nu
se sfiesc să se plângă şi să cârtească împotriva regimului democrat actual,
care le-a dat o asemenea pleaşcă...
Pan Izverna se arată interesat de acţiunea
mea. Fusese şi la dezvelirea
plăcii memoriale a lui Horia Gane. A rostit şi acolo o scurtă
cuvântare. Aflând ce-am întâmpinat chiar înainte de a veni la Manu, îmi spune
că după închisoare Petre Pandrea a stat în Sandu Aldea, îmi poate arăta
casa, unde l-a vizitat pe scriitor. Coleg de medicină cu fiul acestuia, Andrei
P., prieten cu fiica Sonia. Păi da, acest vechi al meu prieten, poetul Pan
Izverna, el este mereu solidar cu scriitorimea, nu numai ca medic (neplătit!)
al breslei, ci şi ca implicare umană. El ştie bine că printre semeni, noi scriitorii
suntem nişte intruşi. Un intrus D. Alexandru, alt intrus Radu Albala, alt intrus Petre Pandrea, musai să fie aruncaţi în stradă. Lor fericiţii
colocatari nu vor să le mai ştie nici de nume...
Azi reiau legătura cu Zaharescu şi mi se
pare mai îmblânzit, dar tot mă întreabă: sunteţi vreo rudă de-a lui Petre
Pandrea? Nicio rudă, dle, nici cu el şi nici cu vreun altul dintre cei 150
scriitori de pe listă. Se fofilează: Nu l-a prins la telefon pe colocatar.
Azi-noapte citesc Infernurile noastre de Emil Manu, scoasă la Crater în 1993, o
carte foarte bine scrisă, care ar fi meritat să fie tradusă în franceză, în
engleză. E.M. e de partea lui Caraion, a lui Goma, a lui Nedelcovici, despre
care aflu că e chemat la ordine de USR pentru a-l fi demascat pe R.F.A.
12 oct. 07. Din Emil Manu: un fost coleg de facultate,
incapabil, i-a devenit director la liceu şi a început să-l persecute, îi dădea
calificative rele, îl reclama la minister că bea, că face orgii, că ia bani,
violează. Apoi, la Institut, un Victor K. îl trage de limbă, apoi îl toarnă,
umflând vinile lui E. M. Torturat, făcut să vomeze ca să se constate dacă a
înghiţit hârtii; i se bagă în celulă trei falşi deţinuţi, care să-l tragă de
limbă – tot arsenalul stalinist bine asimilat de satrapii români, adus la
perfecţiune. Ce mă impresionează: la 27-28 de ani E. M. era deja un intelectual
de rasă, ştia 3-4 limbi străine, avea cultură literară, muzicală, artistică. Nu
a mai publicat nimic până în 69-70, iar debutul l-a avut la 46-47 de ani. Tot
de la E. M. am obţinut Jurnalul,
2 Caraion, care totuşi reuşea să-şi scrie poeziile la Canal, pe hârtie de sac
şi să le scoată din puşcărie. Nebun, disperat. Ca apoi să-şi încondeieze
colegii-adversarii de breaslă. Au reuşit să-l facă diavol.
Termin Infernurile
lui E M., compozite. Frig,
vânt, ploaie.
Imaginea casei în care a trăit autorul în
ultimii săi ani se află și în albumul Literaturile
Bucureștiului, MNLR, 2009
Alţi scriitori:
Al. Papiu Ilarian, n. 1827 (m. 1877)
Al. Sahia n. 1906 (m. 1937)
Basil Munteanu, n. 1897 - d. 1 iulie 1972
Valentin Deşliu, n. 1927
Daniel Vighi n. 1956
Florian Silișteanu, n. 1962
G. Izbășescu, m. 2017 (n. 1935)
***
SERGIU CIOIU - ANIVERSARE 82 !!!
Aseară, la sala Green Hours de pe Calea Victoriei, nu departe de Piața Amzei, a avut loc un recital susținut de inegalabilul menestrel SERGIU CIOIU, cu acompaniamentul de excepție al chitaristului VLAD CREȚU. Aproape două ore de extaz muzical. Mereu întărit/ subliniat de aplauze entuziaste, deloc formale. Maestru într-o formă eclatantă, inepuizabil, ne-a preumblat prin melodii pe versuri de mari maeștri: Romulus Vulpescu, Ștefan Radoff, Miron Radu Paraschivescu. Rică, fante de obor...
La sfârșitul aplauzelor: Cupe de șampanie, comentarii însuflețite, generalizate. Extaz liric. Amfitrioană Maria Bokor. Nu mai sunt necesare explicații.
Prezint câteva imagini, anevoie captate, în semiobscuritatea sălii, ca să înțelegeți ce și cum. Și faptul ca atare că noi înșine ne-am numărat printre fericiții participanți. Și în final, două poezele două ale subsemnatului, dedicate menestrelului, la eveniment.
(Cu o prezentare simpatetică a criticilor Octavian Ursulescu și Florian Lungu, care de data asta s-a exprimat în rime.)
Ion Lazu
Sonetul Heraldului
Se dedică marelui nostru
șansonetist SERGIU CIOIU
la împlinirea vârstei de
ani 82
Optzeci de ani și încă
doi trecură
De când născutu-s-a un
Prunc-Minune –
Din leagăn drept pe scenă
a sărit anume
Să cânte, să vrăjească lumea asta dură.
Ce mi-e o capitală, un
județ, o țară,
Ce mi-e Apusul, ce-s
Tamisa, Sena,
Când pruncul minunat
confiscă scena
Și cântă și ne-ncântă iar
și iară?
Toți l-ascultăm, vrăjiți
ca de-un miracol
Pe-acest artist ce
vârstele sfidează
Și-nalță-n fața noastră,
veșnic trează,
Imaginea
heraldului-spectacol !
Eu văd venind alți ani,
duzini, vreo două,
Căci nu e greu să
depășești și suta,
Când vocea ți-e sublimă –
și reduta
Celebrității îți e gazdă
veșnic nouă.
Ci noi, fideli aplaudaci,
în zgomotoasă turmă,
Te-om însoți mereu,
venind din urmă...
Ion Lazu
Sonetul Menestrelului
(variantă)
Se dedică neasemuitului cantautor Sergiu Cioiu
Optzeci de ani și încă
doi bat pasul
De când veni pe lume
menestrelul.
Din scutece îl aruncase
zelul
Direct pe scenă, să-și încerce glasul.
Pe toți el ne-a vrăjit,
ca-ntr-o magie,
În capitală, în județe,-n
țară,
Și-n vest, cu-o
răspândire planetară –
Căci harul mult nu-i
nime-n frâu să-l ție!
Trăiască Poezia, cântecul
și încă
Trăiască-n veci de veci
visătoria !
Și ani de ani să-și facă
datoria
Cu vocea lui vibrantă și
adâncă!
Ci noi, aplaudaci fideli,
urmându-l,
Îl vom slăvi cu fapta și
cu gândul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu