2 aprilie: Matilda Cugler-Poni, n. 2 aprilie
1851- d. 9 oct. 1931
Dintr-o familie de nemţi stabiliţi la Iaşi, Matilda Cugler este un nume pe care îl mai
pomenim când vine vorba despre Convorbiri literare şi despre mişcarea de la Junimea,
dar mai ales când se fac referiri nu neapărat academice la îndrăgostirile savantului A.D.
Xenopol şi ale lui Mihai Eminescu. A fost căsătorită cu un Burlă iar după un timp cu
savantul Petru Poni, chimist, profesor la Iaşi, academician. A avut şansa unei vieţi lungi,
care însă nu i-a fost de ajutor în impunerea numelui său ca autoare de referinţă în literele
româneşti.
Versurile sale, în maniera album de domnişoare cu educaţie de pension, adresându-se unor
cititoare sever supravegheate de guvernante (dacă e să-l cităm pe G. Călinescu), sunt poez
ii clasate, aparţinând istoriei literare. Citite acum, se observă mai clar faptul că nu
sentimentul, oricât de onest sau chiar puternic, face poezia, ci altceva, un simţ al
inefabilului şi o magie lingvistică pe care am convenit să le numim har poetic, talent.
Poezia zilei, Matilda Cugler-Poni
Răchita
Grădina-i părăsită. Unde umblam odată,
Nici păsări nu mai cântă cu glasul lor voios,
Pe drumuri creşte iarbă, pe micul iaz înoată
O luntre sfărâmată de timpul nemilos.
Numai pe mal stă încă răchita cea bătrână,
Cu crengile-i plecate spre iazul adormit
Şi ca visând se mişcă, când dureros suspină,
Trecând pe lângă dânsa zefirul rătăcit
În coaja ei uscată zăresc înc-al meu nume;
O mână mult iubită în dânsa l-a tăiat,
Apoi făr'de credinţă a rătăcit prin lume
Şi numai bietul arbor numele l-a păstrat.
Răchita cea bătrână, de-ar vrea ea să vorbească,
Mult ar putea să spuie din timpul cel trecut;
Cât e de uitătoare inima omenească...
Ea singură o ştie, ea singură-a văzut!
1873
Gabriela Adameșteanu, n. 2 aprilie 1942
Prozatoare de primă linie a literaturii noastre contemporane,
poziție asigurată cu nu multe cărți, ba dimpotrivă, însă atent construite,
migălos strunite stilistic, GA s-a născut la Tg. Ocna, 2 aprilie 1942, tatăl
său, Mircea A., profesor de istorie, provenea dintr-o familie preoțească având
nu mai puțin de 8 copii, toți cu studii superioare, iar unul dintre aceștia,
Dinu A. , arheolog, s-a făcut remarcat prin studii de specialitate în Italia,
unde a înființat și un muzeu, care acum îi poartă numele. Liceul la
Pitești, Filologia la București, absolvită în 1965: Un provizorat de 3 ani,
apoi redactor la Ed. Enciclopedică, 1968-1984, de unde trece la Cartea
românească, până în 1989. Din 1990 redactor, apoi redactor-șef la revista 22, vreme de 13 ani, de intensă prestație
publicistică, politică și culturală.
Scriitorul de substanță este de cunoscut din/prin cărțile sale.
Prea puține date biografice, cu atât mai puțin de exegeză veți găsi pe
Wikipedia, nici măcar pe Crispedia.ro. Vedeți aici:
http://www.crispedia.ro/Gabriela_Adamesteanu_-_biografie
Unele mărturisiri de viață aflăm din interviul publicat în Formula
AS:
http://www.formula-as.ro/2010/933/lumea-romaneasca-24/marea-doamna-a-prozei-romanesti-gabriela-adamesteanu-scrisul-vindeca-traume-12830.
Sunt semne că am putea găsi amănunte autobiografice în volumul Cele două Românii, 2003,
conținând fragmente memorialistice.
Deși cu studii filologice, GA nu ni se prezintă ca atare,
nesemănând într-aceasta colegilor săi care au debutat în volum încă de pe
băncile facultății și au ținut-o tot așa, chiar când resursele de talent nu
i-au slujit până la capăt (un Ion Crânguleanu, din aceeași generație, ar fi
exemplul de la celălalt pol.) S-a încercat în critica literară de rutină, fără
a dovedi însușirile necesare. Colegă de redacție cu poeta Nora Iuga, i-a arătat
un text prozastic, ce avea să devină parte din primul ei volum, romanul Drumul egal al fiecărei zile, 1975. Încurajată de poetă, s-a
prezentat cu textul la revista Luceafărul și Sânziana Pop a debutat-o în
ianuarie 1971. Cu îndatoriri de servici și de familistă, a scris din greu la
primul ei roman, desigur autobiografic: formarea unei tinere (Letiția Branea),
în condițiile cumplitelor privațiuni pe care le știm, ale comunismului de
impunere moscovită și de factură dâmbovițeană. În 1979, este reeditat Drumul egal..., dar îi apare și volumul de proze
scurte Dăruiește-ți o zi de
vacanță; apoi, la intervale de 5-10 ani, cât pare să dureze la GA gestația
unei noi cărți, îi apar romanul Dimineața
pierdută, 1883, cu un succes ieșit din comun, ceea ce o propulsează în
topul prozatorilor momentului (varianta teatrală, 1988, sub bagheta Cătălinei
Buzoianu nu poate fi neglijată în rețeta acestui succes de durată), și un nou
volum de proze scurte Vară-primăvară,
1989. La sfârșitul perioadei comuniste, GA, membră USR din 1981, acum în vârstă
de 47 de ani, avea la activ patru cărți importante. Sunt de numărat pe degetele
unei singure mâini cazurile de prozatori care cu la fel de puține titluri s-au
impus în literatura vremii. George Bălăiță ar fi un exemplu. După
”evenimente”, prinsă deplin în activitatea publicistică, revine la literatură
abia în 2003, cu romanul Întâlnirea,
care nu a prea convins; următorul apare abia în 2010: Provizorat, început cu mulți ani în urmă.
Convingerea autoarei fiind că omul, ”ființă povestitoare”, departe de a se
sacrifica pentru scris, găsește aici o bucurie fără egal. Dar mai întâi musai
să găsească acel timp de însingurare la masa de scris... Și tare e bine ca
scriitorul să aibă timp pentru sine! În cazul anume al autoarei noastre, după
2003 începe avalanșa reeditărilor, cu deosebire la Polirom, dar și numeroasele
traduceri ale cărților sale în străinătate, în mai toate limbile europene care
ne vin în minte. Fără a face proba unei creativități speciale, autoarea revine
asupra textelor, le reface, uneori fără mari câștiguri, cum se mai întâmplă.
Cu un prestigiu literar cum rar se întâmplă pe la noi, este
simptomatic faptul că GA nu este receptată fără rezerve de marii critici și
istorici literari ai vremii. Mefient, Marian Popa strecoară exprimări precum:
”prea mult s-a vorbit despre”, ori ”mult supralicitat” etc. Mai permisiv,
N. Manolescu îi acordă 4 pagini, din care sacrifică o primă parte pentru
considerații generale privind noua falangă de prozatori optzeciști. Remarcă
deosebite calități de construcție și de stil Drumului
egal..., iar Dimineții pierdute îi acordă o atenție specială, făcând
referiri la Scrinul negru, la Istoriile lui Mircea Ciobanu, cu ”pagini
extraordinare”. Consideră romanul Întîlnirea,
prelucrare în trei variante a nuvelei cu același titlu, o scriere ratată,
negăsind de altfel cine știe ce însușiri literare nici celor două culegeri de
proze scurte. Iar concluzia ar fi că, prozator adevărat fiind, să ajungi pe
mâna istoricilor literari acum, când tirajele, difuzarea, critica și cititorii
sunt în cădere liberă, pare a fi un adevărat ghinion. Întrecut, ce-i drept,
doar de celălalt ghinion: de a nu te afla nicicum în vederile istoricilor
literari...
Alţi scriitori:
Lucian Dumitrescu, n. 1923
Ion Gheorghiță, n. 1939
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu