18 aprilie: Ştefan Ioanid, n. 18 aprilie 1949 - d. 4 nov. 2009
S-a născut la Braşov. A debutat cu poezii
în revista Astra, 1966. A absolvit Filosofia la Bucureşti. A fost o vreme
profesor, apoi ziarist şi în urmă redactor la Curierul
românesc, împreună cu poeţii Gh. Istrate şi Ion Murgeanu.
Un comentariu preluat de pe blogul poetului Ion
Murgeanu: absentul.blog.com
„Unul din cei
mai tulburători poeţi pe care i-am gustat în ultima jumătate de veac când
glorii s-au desfăcut cu Nichita Stănescu, orgolii cu Cezar Ivănescu,
redempţiunea cu Daniel Turcea, teribila forţă a Angelei Marinescu; iar acest
poet vine dintr-o extraordinară discreţie – acest Ioanid, acest „Bietul
Ioanide” al liricii noastre, puternic şi sigur pe sine, şi orgolios când în
Scriptorium îşi dictează Metafizica Sieşi”.
Nu mai ştiu
exact când am scris aceste rânduri despre Ştefan Ioanid, dar în mod sigur, după
apariţia „Prolegomenelor morţii (Jurnal cu Anselmus)”, în 1998, când lucram în
aceeaşi redacţie, la Bucureşti, şi am făcut pentru poezia lui o adevărată
pasiune, iar pentru om un fel de „coupe de foudre”, ceva cum văzusem doar la
Nichita Stănescu, atunci când, îmi închipui, că ne lua la rând, să se
îndrăgostească de fiecare, asumându-şi doar sieşi rolul cesaric, de rege şi
domn, sau chiar de imperator (în
sensul roman şi de comandant suprem), al poeziei momentului. Cu noi însă n-a
fost aşa; o caldă fraternitate, dintr-un confort sufletesc al imposibilei
trădări, chiar atunci când ignobila libertate prea des clamată din exterior,
pre mulţi îi trăda, ori îi gâlcevea, dintr-o interioritate abandonată „beţiei
de cuvinte”. Ştefan Ioanid, berbecele „lânii de aur” (n. 18 aprilie 1949 în
Braşov – m. 4 noiembrie 2009 în Bucureşti), tipărise până atunci alte trei
cărţi, după absolvirea Facultăţii de filozofie din Bucureşti, şi debutul său la
revista Astra (1966), cea de la Braşov, fireşte. Cele trei cărţi, rostind,
încă din titluri, o artă poetică total descâlcită de poncifele vremii:
„Cuvântul unic” , Editura Albatros, 1976; „Mersul pe ape”, Editura Albatros,
1980; „Al doilea vis din pădurea de cedri”, Editura Cartea Românească, 1986,
afirmau un poet venind de departe, relevat de o epifanie scurtcircuitată într-o
biografie aproape comună, de nu ar fi fost şi boema, mama răniţilor, a poeţilor
dintotdeauna, chiar dacă ea însăşi cauzatoare de boală. „Prolegomenele morţii”,
Editura Cartea Românească, 1998, veni ca un dictat al Destinului deci. Între
multe altele, mult mai tânărul nostru prieten, îmi vorbise despre o călătorie
în China, şi poate glumisem: „Nu cred că pe Anselmus l-ai adus de acolo?!” Dar
hotărât, i-am spus amical, nu că dezavuam prea speciosul titlu al noii sale
cărţi, „Prolegomenele morţii”, doar că ar fi fost de-ajuns numai „Jurnal cu
Anselmus”. În noua sa carte, apărută la Editura Paideia (altundeva nici nu s-ar
fi putut!), mi se re-dă satisfacţia titlului cel mai potrivit: Jurnal cu
Anselmus, însoţit şi de o Interfaţă: „ În anul 1996, o maladie stranie a
artrizilor seara, care m-a ţintuit şase luni la pat, timp în care nu am dormit
aproape deloc, şi în care am citit mai toate cărţile pe care nu le citisem
niciodată până la capăt, am făcut o călătorie cu Anselmus (născut la 1033, în
Aosta. A intrat în ordinul
benedictin, devenind arhiepiscop de Canterbury în 1093. Ulterior, cei mai mulţi ani şi i-a
petrecut în exil. A interpretat mântuirea în termenii umilinţei pe care o
datorăm măreţiei insultate a lui Dumnezeu). Din acea călătorie s-a născut
cartea Prolegomenele morţii, publicată la editura Cartea românească în 1998. În
anul 2005 am luat de la capăt acea călătorie, mai mult dintr-o evidentă stare
de prostraţie şi inchietudine, nicidecum dintr-o exaltare mistică, stare care
mi-a fost întotdeauna străină, făcând cu totul alte opţiuni în infinitatea
confuză a alternativelor posibile, crezând că istoria se va schimba…Nu s-a
schimbat. L-am ucis încă o dată pe Anselmus…”
Am transcris întreg acest text, atât de ştefanioanidian, ca pe-o unică, şi atât
de rară fişă de istorie literară. Poetului, care aruncă în treacăt, cu-n fel de
insolenţă virilă, o umbră „confuză” pe stările de exaltare mistică, dumnezeul
măreţiei insultată de oameni i-a dăruit, în răstimp, o relativ-longevivă
suferinţă, pentru a-şi releva darul şi harul, a-şi scrie deci poezia, în
aceeaşi stare, pe care misticii o consideră starea de graţie, cea mai propice
rugăciunii: suferinţa de pe cruce a Mântuitorului… Faptul că Ştefan Ioanid se
fereşte de aura „poetului mistic”, atât de jucată, mai ales în ultima vreme, de
cohortele de versificatori ce insultă-n scamatorii ieftine măreţia lui
Dumnezeu, nu înseamnă că-l şi absolvă de ea. Ştefan Ioanid rămâne în
literatura română dintotdeauna, un poet mistic integral, şi conţinut cu bună
ştiinţă, în aura misticii dialectice a arhiepiscopului de Canterbury, Anselmus.
Numai că stările misticii sale nu sunt convulsive, căci redempţinea ce se
produce în actul poieticii,
e un dar făcut dinainte: o abandonare de sine în transmisia unor stări de
maximă tensiune: „De la un timp/ nu mai ştiam nimic / despre oameni Anselmus/
toţi semănau cu pata/ aceea umedă/ şi rece// a viitorului” – maxima maximorum…
Jurnalul lui Anselmus începe cu data de 1 ianuarie 2005 şi sfârşeşte cu data de
18 aprilie 2006, când poetul împlinea exact vârsta de 57 de ani (peste 4 ani
avea să moară): „Astăzi dimineaţă la ora patru/ l-am ucis pe Anselmus// în timp
ce visa// – Ce visa oare Anselmus / în timp ce murea?” Ultimele texte ale
volumului de poezii al lui Ştefan Ioanid se referă exclusiv la Anselmus (
1033-1109) fiind localizate şi datate Canterbury, în anul morţii „părintelui
scolasticii”, şi atribuite zilei de 18 aprilie…sau poate că aceasta să fi fost
ziua reală a morţii lui Anselmus?! 18 aprilie, ora 4: „Ultimele cuvinte/ din
jurnalul lui Anselmus/ citându-l pe Eckhart: //Nu trebuie/ să vă fie frică de
moarte// nu se duce în Iad/ decât acea parte a omului/ care nu vrea să moară”.
În 18 aprilie, ora 21, epica subtilei construcţii e abandonată biografului
contemporan, şi regăsim, integral, vocea lui Anselmus, translată poetului
nostru, cu o epistolie trimisă din propriul Scriptorium Maestrului său: „Ca în
fiecare zi/ şi astăzi a venit seara/ Anselmus// pe picioarele ei/ de cârtiţă
veche// afară ploua torenţial/ peste tot omul// m-am dus în Scriptorium/ mă
uitam în oglindă// la toate animalele/ acelea de dincolo/ şi nu vedeam nimic//
se duseseră toate/ în acea cauză finală/ din care omul/ nu a înţeles niciodată/
mare lucru”
Dintre toţi oamenii poetul a înţeles totuşi câte ceva. 9 decembrie 2005: „Ştiu
Anselmus: de la un timp/ am început să mă repet am vrut/ să reconstitui în
cuvinte/ Arta fugii Tocata şi Fuga în Re Minor / de Bach din Biserica Neagră/
nu a ieşit mai nimic/ doar pustiul şi frigul// sunt cuvintele mai puţine ca
fiinţa?”/ s.mea/ O întrebare tulburătoare cât un tratat de ontologie încă
nescris. Şi ce potrivire: Bacovia cânta la vioară în utopia de-a fi atins pe
strunele plânsului ei total melodia versului eminescian…E şi ceva de Bacovia
uneori în versul „scolasticei” lui Ştefan Ioanid: 25 decembrie 2005: „Ca orice
om/ care a uitat când s-a născut/ şi nu ştie când va muri/ am început să cred/
că toate cărţile din bibliotecă le-am scris eu” Dar unele consemnări strict
biografice – amintesc de un altfel de Bacovia ( un Bacovia mai îndelung
stilizat): 11 martie 2006: „Astăzi am cumpărat primele frezii/ anul trecut pe
vremea aceasta/ cumpăram lucruri mai mari// creşteau singure în zăpada letală”
iar pe contrapagină – ceva apropiat prin reflexie de Kavafis: 13 martie 2006:
„Epoca miceniană abia se sfârşise/ începea barbaria/ peste munţi treceau// tot
mai multe metale// domnul Stănici paznicul / genetic al domeniilor/ noastre
monastice// nu mai înţelegea aproape nimic”
Trebuie să ai curajul nu să-l citeşti, ci să-l interpretezi „la orgă” pe Ştefan
Ioanid, ascultându-i vocile interioare, urcând dintr-un adânc peremptoriu,
stând o clipă în aerul rarefiat, ca nişte fine halouri, ca îndată să se
prăpăstuiască spre alte adâncuri…”
Opera: Cuvântul tainic,
1976; Mersul pe ape, 1980; Al doilea vis în pădurea de cedri,
1986; Prolegomenele morţii,
1998; Jurnal cu Anselmus,
2005; Subteranele
Fundaţiei, 2008
Citeşte mai mult:
http://carleadan.wordpress.com/2009/11/04/a-murit-stefan-ioanid/#1
www.napocanews.ro/.../in-memoriam-stefan-ioanid-1949-2009.html
***
M-am văzut cu Ştefan Ioanid de câteva ori,
poate la redacţia revistei unde lucra şi în mod sigur la Muzeul Bacovia,
însoţit de poetul Ion Murgeanu. N-am schimbat decât două trei propoziţii, însă
în mod ciudat: nu ca nişte străini, ci precum nişte vechi prieteni, care nu
strică vorbele în vânt.. Mai multe priviri, curat omeneşti, de o sinceritate
totală. Tăcut, modest, profund uman. Total abstras de la cele lumeşti. Rar mi-a
fost dat să văd pe cineva care nu face defel caz de propria persoană. Străin de
ideea de a se impune, de a câştiga un loc în faţă, în atenţia celorlalţi. Viaţa
i se va fi părut un miracol, deci nu făcea decât să o urmărească, fascinat. Un
matur cu gravitatea copilului, totală, nejucată. Mi-a dat cu dedicaţie cartea
care îi apăruse de curând: Prolegomenele
morţii. Poate îi voi fi dat şi eu una, dacă am avut la mine, ceea ce nu
prea obişnuiesc. După omagierea lui Bacovia, am propus un drum în grup la
Bellu, la mormântul lui Mircea Ciobanu. Ştiam că scoseseră împreună două sau
trei cărţi de poezie... Vestea bolii şi a morţii poetului mi s-a părut de o
cruzime atroce, fără noimă. Rămân cuvintele poetului: „Nu trebuie să vă fie
frică de moarte! / Nu se duce în Iad / decât acea parte a omului / care nu vrea
să moară ".
Poezia zilei, Ştefan Ioanid:
Mâna Lui
CÂT DE MĂREŢ E
DUMNEZEU
VĂD MAREA CU
TALAZURI GRELE
MĂ-NALŢ PE
MUNŢII DE BAZALT
ŞI-MI ZBOARĂ
GÂNDUL PRINTRE STELE
TOT MAI ÎNALT…
CE ÎMPĂRAT ÎŞI
DUCE-OŞTIREA
SPRE UN GIGANTIC
APOGEU?
ACEL CE-A PUS ÎN
GOLURI FIREA,
ACEL CE-A SCRIS
ORICUI MENIREA
MAI MULT DECÂT
NEMĂRGINIREA
E TATĂL MEU!..
LA TRONUL ALB SE
STRÂNG SFIELNIC
VOIVOZI DE FOC
ÎN EMPIREU
ŞI HERUVIMII VIN
CUCERNIC
SLĂVIND ETERNUL
VISTIERNIC
ŞI-ACEST STĂPÂN
ATOTPUTERNIC
E TATĂL MEU!
Ion MURGEANU: Rugăciune
Doamne, ai grijă de Ştefan.
Este deosebit.
Deschide-i Porţile Împărăţiei lin.
Şi dacă nu va fi de-ajuns cât a suferit.
Ia de la mine şi umple paharul de lacrimi.
Amin.
Alţi scriitori:
Florin Gabrea, n. 1943
Marius Tupan, n. 1945
Marin Sârbulescu, m. 1971
Cornelia Pillat, m. 2005
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu