10 aprilie: Horia Gane, n. 10 aprilie 1936 - d. 6 iulie 2004
Născut la Scăieni-Prahova, din părinţi
evrei, familia este deportată în Transnistria între 1941-1945. Începe cu
întârziere şcoala primară, face apoi o calificare în meseria de textilist,
lucrând 2 ani la fabrica de postav din Buhuşi. O facultate muncitorească
1954-1958, apoi Filologia în Bucureşti. Bibliotecar la Olteniţa, la Urziceni,
corector la Ateneu din Bacău, iar din 1976 vine în Bucureşti, funcţionar la
Comunitatea Evreiască, de unde se pensionează medical în 1981.
A debutat cu poezii încă în 1956, iar în
volum, colecţia Luceafărul, abia în 1967, deci la 31 de ani: Lumină întârziată. Este lumina
vieţii, care i-a surâs cu amânare, este lumina poeziei, care şi ea a apărut la
un moment dat al unei cariere lipsite de aplomb. A publicat câteva volume de
poezii, s-a încercat şi în proză, mereu marcat de apartenenţa etnică şi de
experienţa sa concentraţionară, sub al cărei spectru sumbru a trăit o viaţă.
Citeşte mai mult: http://www.crispedia.ro/Horia_Gane
Opera literară: Lumină întârziată, 1967; Dimineaţa noului venit, I, 1974; Plante gânditoare, 1977; Melior, 1981; Puntea de hârtie, 1986; Frageda fire, 1990; Convorbiri cu idealuri, 1995; Sănii la vremea caiselor, 1995; Toleranţa, 1995; Civilizaţia iubirii, 1996; O şansă la un milion (O întâmplare
a omeniei), 1996; Calm, pus deoparte, prefaţă de Nicolae Manolescu,
2002.
***
L-am cunoscut în
perioada când era instructor cultural la Bacău şi îndeplinea şi funcţia de
corector la revista nou înfiinţată Ateneu, unde eu însumi am
debutat cu versuri în 1964. Am dedus că făcuse parte dintr-o echipă studenţească
de gimnastică, împreună cu Ovidiu Genaru şi George Bălăiţă, ei înşişi deveniți
redactori la Ateneu. Apoi ne-am revăzut în viaţa literară a
capitalei. În Scene din viaţa literară, Ed. Ideea europeană, 2007,
sunt consemnate unele apariţii ale poetului Horia Gane la restaurantul
scriitorilor, în compania lui Grişa Gherghei şi I. Grinevici, a altor confraţi.
Din Ion Lazu: Odiseea plăcilor memoriale:
12 iulie 2007. Ieri mă aflam la 10:30 la staţia de metrou Griviţa; aștept
un pic la intrarea blocului lui Horia Gane: nimeni! Unii care
descarcă marfă dintr-o dubiţă. Revin, acum pe trotuar activează nişte inşi de
la salubritate, le spun să facă lună, că dezvelim o placă memorială. Vine
televiziunea? Da.
Placa e fixată pe fațadă
și pentru această ocazie a fost învelită într-o pânză albă, cum se cuvine.
Apare un domn bărbos-înspicat, întreabă de scara A, deci pornim împreună şi îmi
dau seama că ne-am mai văzut. Sunăm la apart. 45 dar nu răspunde nimeni. Moment
de confuzie. Apoi chiar coboară dna Gane, cu Doina Ghiţescu şi alte doamne.
Apare dinspre metrou dl Radu Cârneci cu soţia Emmy, le ies în întâmpinare,
vorbim, le explic amploarea acţiunii cu plăcile memoriale. Se bucură, mă
felicită. Îi spun: Pe G.B. nu l-am găsit acasă, Adi Cusin are telefonul
schimbat, idem Grişa Gherghei. Spune că G.B. se ţine distant, de la o vreme nu
i-a mai dat niciun telefon. Alcătuieşte o mare ediţie de sonete, are deja 300
de autori, detaliază lista. Multă muncă, le-a neglijat pe-ale lui. Vrea să
cedeze cărţi. Îi sugerez o donaţie la bibl. Jud. Rm. Sărat. (Nota mea: S-a
concretizat, mai târziu.) Ne adunasem un grup nu neapărat mare, totuşi decent -
căci am făcut tot posibilul să mobilizez cât mai multă lume. Câteva doamne în
vârstă, dar şi câteva tinere. Eu, cu cartea de debut a lui Gane în
buzunar: Lumină întârziată. O arăt unei tinere.
Răsfoieşte cartea din colecţia Luceafărul, jinduită pe-atunci de noi toţi şi se
miră, vede că am citit poemele cu creionul în mână, făcând mereu însemnări.
Preoţii încep slujba sub
placa memorială. Apare şi televiziunea. Spun câteva fraze în faţa camerei de
luat vederi. Reporter tânărul Andrei Dinu. Mi se aduce un băţ mai lunguţ, cu
care dau jos pânza albă de pe placa postată destul de sus, greu de abordat. Ţin
un scurt spici în faţa celor adunaţi în cerc, apoi vorbeşte Radu Cârneci, iar
Doina Ghiţescu citeşte două poezii de Horia Gane, Doamna Elena Gane ne
mulţumeşte. Scena de pe trotuarul din faţa uriaşului bloc este filmată cu 2-3
camere – operator fiind un tânăr cunoscut mie din vedere, tip sportiv, chelos;
mai la urmă apare şi Pan Izverna şi criticul de artă Filipovici, dar şi
redactorul Nicolae Buiciuc, ştiut de mine de pe vremea debutului. Invitație la
o mică agapă. Urcăm cu liftul, acolo apuc să mai vorbesc cu R.C. Ţine un spici
Filipovici şi vorbeşte mai dens Pan Izverna: acest poet a dus tot timpul cu
sine un roman, cel al vieţii sale, marcată de lagărul de concentrare din
Transnistria...
Coborâm pe scări; în
faţa intrării blocului o găsesc din nou pe soţia poetului, care ne mai
mulţumeşte o dată. Mă gândeam: În fine, o primă dezvelire, un bun început.
Familiile de care depinde în totalitate acest aspect ar trebui să se implice.
Să cheme lume, să dea importanţă evenimentului. În fond nu e ca la
înmormântare, când eşti excedat de obligaţii, ca să nu mai vorbim de durerea
pentru cel dispărut, de zdrobirea trupească-sufletească, de cheltuieli...
Punerea plăcilor este esențială. Iar ceea ce se numește dezvelirea plăcii, acel
moment solemn trăit în grupul de prieteni ar fi o modalitate foarte eficientă
de a-l readuce în lumea valorilor pe scriitorul dus...
Poezia zilei, Horia Gane
Casa
Să-mi
steie casa-n preajmă la egrete
Spre
marginea din sud a unei ploi
Şi
să-mi atârn pereţii de portrete,
Cu
cărţi de dragoste plonjând în noi.
Un
zvon Enescu aibe, număr, poarta,
Să-noate
brazi spre ea cu ochi deschişi,
Iar
stelele care-şi refuză soarta,
Să-mi
fie lac, seara acoperiş,
Pe-acest
pământ cu zori de mare scrise,
Şoptit
de ape şi trăit de curţi,
Zidit
de meşteri, prăvălit în vise,
Un
sunet zurgălău fugit din munţi.
(din
volumul Lumină întârziată, colecţia
Luceafărul, 1967)
Alţi scriitori:
Maria Banuş, n. 1914
Mircea Scarlat, n. 1951
Ion Lazu - 5 zile a Istanbul, 3
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu