8 octambrie: George Mihail Zamfirescu, n. 13 oct. 1898 - d. 8 oct. 1939
Fiul unui căruţaş de la margine de
Bucureşti, a primit la naştere numele Gheorghe Petre Mihai. A făcut şcoala în
Bucureşti, între 1905 şi 1916, după care, începând conflagraţia, a mers la
Şcoala de Ofiţeri de rezervă de la Botoşani, prins în luptele de la finele
Războiului. Aspecte din vremea războiului vor fi prezente în oparele sale
romaneşti. Revenit în Bucureşti, frecventează cenaclul Sburătorul, debutând cu poezii în 1918, cu
pseudonimul Gemi Zam. Prietenii literari vor perpetua acest apelativ: Gemi. Foarte
activ în presa literară a vremii, nu doar în cea de stânga, pentru care vădea
predilecţii. În 1920 înfiinţează Societatea Tinerilor Scriitori, în scopul de a
impulsiona mişcarea teatrală. Între 1922 şi 1924 va fi la Satu Mare, ca
funcţionar de Asigurări sociale, activ şi aici în publicistică, colaborând la
reviste transilvănene. Înfiinţează la Satu Mare reviste ce s-au dovedit
efemere: Săgeata (cu profil satiric) şi Icoane maramureşene, dar în
1925 revine în capitală, ca bibliotecar, ca actor şi regizor, activitate care
îl va purta la Cernăuţi, la Iaşi, înapoi la Bucureşti.
În cenaclul Sburătorul citeşte fragmente din Domnişoara Nastasia; se face
remarcat în critica de teatru şi ţine rubrica de critică literară la reviste
ale vremii. Redactor la Facla,
împreună cu Al. Sahia. Înfiinţează două companii teatrale, cu viaţă scurtă şi
acestea. Devine membru fondator al Societăţii Autorilor Dramatici, apoi şi
membru al S.S.R, Ca scriitor, debutase cu volumul de proze scurte Flacăra albă, 1924; în 1926
urmează alt volum de povestiri Gazda
cu ochii umezi, ambele inspirate din viaţa pestriţă a mahalalei
bucureştene, unde sordidul, sărăcia se împletesc indestructibil cu ticăloşia,
dar şi cu aspiraţii spre puritate, spre fericire. În paralel îşi va publica
romanele: Maidanul cu dragoste,
1933, Sfânta mare neruşinare,
în două volume şi Cântecul
destinelor, 1929, un ciclu romanesc despre lumea periferiei bucureştene, ce
ar fi trebuit să se încheie cu romanul Bariera,
care dădea şi numele ciclului, apărut postum.
Poet, jurnalist, cronicar dramatic,
nuvelist, romancier ce s-a făcut remarcat prin Maidanul cu dragoste,
freneticul scriitor, debordant de elanuri, pe cât de bolnăvicios altfel, s-a
impus mai ales ca autor dramatic, prin Domnişoara
Nastasia, o comedie tragică, consacrându-l ca unul dintre principalii
autori dramatici din Interbelic, alături de seria V.I. Popa, Al. Kirițescu, George
Ciprian, Mihail Sebastian, Mihail Sorbul, Tudor Muşatescu. Ca abordare,
folosind procedee ale satirei, şarjei, absurdului şi parabolei, G. M.
Zamfirescu se plasează mai departe de Caragiale, mai aproape de Mihail Sorbul,
dar şi cu influenţe din Azilul
de noapte al lui Gorki, cu
accent pe personaje aprige, dominate de patimi mistuitoare, aducătoare de
năpastă, de moarte. Alte piase nu s-au ridicat la nivelul Nastasiei: Idolul şi Ion Anapoda, etc. Cu un simţ
special pentru fenomenul teatral, încă în cronicile sale a pledat pentru un
teatru nou, esenţializat, unde cuvântul îşi avea atribuţii speciale.
Spre stupoarea mea. Gemi Zamfirescu
absentează din Istoria critică…Sentința cade ca o ghilotină… culturală: Cităm:
” Valjan, Al. Kirițescu, Ion Luca, G.M. Zamfirescu, care a scris și romane,
sunt neglijabili.”(p. 194). Atunci ce am ascultat noi vreme de decenii, la
formodabila emisiune ”Teatru la microfon”?!
Ah, Gaițele;
ah, Domnișoara Nastasia…
Opera literară: Flamura albă... Suflete şi chipuri prinse
în vârtejul morţii, prefaţă de Eugen Relgis,
1924; Cuminecătura, 1925; Gazda cu ochii umezi, 1926; Domnişoara Nastasia, 1928; Madona cu trandafiri, 1931; Maidanul
cu dragoste, I-II,
1933; ediţie îngrijită de Florence G.M. Zamfirescu, prefaţă de Valeriu
Râpeanu, 1957; ediţie îngrijită şi prefaţă de Valeriu Râpeanu,1993; Idolul şi Ion Anapoda, 1935; Sfânta mare neruşinare, I-II, 1936; ediţie
îngrijită şi prefaţă de Valeriu Râpeanu, 1998; Mărturii în contemporaneitate,1938; Cântecul destinelor, 1939; Sam, 1939; Sufletul soldaţilor de plumb, 1940; Miss, 1942; Bariera, prefaţă de Florence G.M.
Zamfirescu, 1946; Teatru, ediţie îngrijită şi prefaţă de
Valeriu Râpeanu, 1957; Isprava
duhului roşcovan, ediţie
îngrijită şi prefaţă de Fănuş Băileşteanu, 1974; Scrieri, vol. I: Teatru, vol. II: Mărturii în contemporaneitate, ediţie îngrijită şi introducere
de Valeriu Râpeanu, Bucureşti, 1974; Corespondenţă,
ediţie îngrijită şi prefaţă de Claudia Dimiu, 1988; Domnişoara Nastasia şi alte piese, 1989; Teatru, ediţie îngrijită şi prefaţă de
Valeriu Râpeanu, 2000.
Citeşte mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/George_Mihail_Zamfirescu
http://www.crispedia.ro/George_Mihail_Zamfirescu
Ion Lazu: Odiseea plăcilor memoriale
3 iunie 2007.(...) Pentru G. M. Zamfirescu, o caut pe avocata Irina Liliana N. În acelaşi
bloc cu Murgeanu, la altă scară, după colţ, etajul V. Ajung spre seară. Totuşi,
are un client. Aştept în hol. Nu o mai reprezintă. Înţelegătoare, îmi dă
e-mail-ul dnei Christina Russu din Germania, s-o capacitez. Îmediat ce ajung
acasă îi compun un text, i-l trimit cu mari speranţe. Însă nu primesc răspuns
nici atunci, nici peste câteva zile, niciodată, deşi repet mesajul. Probabil îl
şterge, necunoscându-mi numele.
25iulie 08. ... Pe Popa Tatu până în str. Mircea
Vulcănescu, fostă Ştefan Furtună, fostă..., să văd ce pot face pentru memoria
lui G. M. Zamfirescu, autorul Maidanului
cu dragoste, sfârşit pretimpuriu, la nici 41 de ani!, fără adăpost, la o
secţie de poliţie, caz înspăimântător dacă ne gândim la destinul scriitorului
român din totdeauna; am destul timp pentru reflexii amare, căci fac ditamai
drumul până la nr. 10; în curte o tânără femeie, îi fac semn că vreau discuţie;
aflu că ieri sau alaltăieri a fost la ei proprietăreasa, acum stabilită în
Germania, azi pleacă cu avionul. Cristina Russu. Avea o notăriţă care le lua
chiriile, acum le depun la bancă, în cont. Marele ghinion îl urmăreşte în
postumitate pe autorul Domnişoarei
Nastasia.
*
Imaginea casei în care a trăit autorul se
află și în albumul Literaturile
Bucureștiului, MNLR, 2009.
Poezia zilei, Constantin Abăluţă, n. 8 oct. 1938, Bucureşti.
Bazuka
girl
1
După-amiezele în care vream să mor
ca un soldat irakian cu explozibilul în
braţe
explozibil făcut din ochii tuturor
femeilor pe care le-am iubit
o şină de cale ferată să-mi sară în faţă
desfigurându-mă
peisajul plin de schije din ochii
explodaţi ai iubitelor mele
şi oamenii întâmplător pe-acolo
plini de schije din ochii iubitelor mele
o înfrăţire generală post-mortem şi asta
îmi dădea chef să mai trăiesc o vreme
lângă salcâmul frânt de furtună
în copilăria cu miros de gaz şi duşumele
putrede
când am băgat mâna între picioarele anicăi
fetiţa vecinului care a lăcrimat
mi-a dat un şut
şi m-a mâzgălit cu creta pe haină
acum nu am decât refugiul trotuarelor
întunecate
din acest oraş şi saliva
îmi colcăie în beregată ca o delicatesă
pregătită pentru faţa indolentă a
trecătorilor
ăştia care-au făcut revoluţia furată
şi golul dintr-un zid omoară iar şi iar
creiere cât de apropiate
ochi cât de îndepărtaţi...
2
Pe malul gârlii prin ierburi negre
am găsit o păpuşă de plastic tăiată cu
lama
pe tăieturi s-au înşirat furnici
şi bâjbâie parcă pe-o hartă incompletă a
cerului
prezenţa inimii mele în pământul mocirlos
e ca în teatrul de umbre
când mânuitorul ţipă disperat şi corbul
îşi scoate ghearele
şi sfâşie ecranul
m-am gândit întotdeauna că voi muri
albit de sângele unei păpuşi tăiate cu
lama
sângele alb al mulajului
îmi cere să perforez cartela
aici unde eu muncesc cu schimbul
în ture de viaţă abjectă
cangrena copilăriei momindu-mă până azi
apoi baraca de tras la ţintă în ochii
iubitelor
şi-ntr-o seară îţi ungi circumvoluţiile cu
pământ
şi strigi după acceleratul care-a fost
înghiţit
de groapa cu documente sri
5
Vântul rupe frunzare dărâmă şandramale
închis în odaie respiraţia mea face
broboane pe pereţi
degetele îmi sunt reci ca nişte raci
nu mor chiar azi dar las hârtii
pe gangurile imobilului
un fel de scrisori alandala din care
nimeni nu pricepe nimic
sufăr în tăcere
ca un reparator de ochelari
căruia i se sparge zilnic câte o lentilă
şi nu ştie de ce
le ţine-mpachetate în cârpe moi dar
degeaba
vântul rupe frunzare degetele îmi sunt
reci ca nişte raci
nu văd prea bine cu ochiul drept
dar las hârtii pe gangurile imobilului
hârtii pe care le citeşte doar
bazooka-girl
şi le stivuieşte într-o cutie de marmeladă
marca preferată.
(Poezii preluate din Luceafărul de dimineaţă, 2012.)
Alţi scriitori:
D.D. Pătrăşcanu, n. 1872 (m. 1937)
Ștefan Nenițescu n. 1897 (m. 1979)
Al. Andriţoiu, n. 1929 (m. !996)
Monica Pillat, n1947
Costin Tuchilă, n. 1954
Paul Daniel m. 1983 (n. 1910)
83 - SERGIU CIOIU - 83
Îmi e cum nu se poate mai clar acest lucru: Nu voi reuși niciodată să spun tot ce cred despre Sergiu Cioiu ca om total al poeziei românești. Este un mare-mare noroc pentru noi, vorbitorii de limbă românească, iar mai direct spus: este o mare plașcă să-l avem printre noi pe actorul, recitatorul, cantautorul, menestrelul Sergiu Cioiu. Personal, mișcându-mă de când mă știu printre poeți și iubitori de poezie, eu însumi mare iubitor de poezie și știind pe dinafară mii și mii de versuri, mi-am întâmpinat de fiecare dată prietenii cu un vers, cu o strofă - și era o bucurie să aud că mi se răspunde cu un alt vers, cu o altă strofă din marea noastră poezie. Prietenii mei din anii tinereții, un Mircea Ciobanu, un Dumitru Alexandru, un actor magistral precum Ludovic Antal, un sculptor de excepție precum Constantin Popovici, ca să dau doar câteva exemple, acești oameni plini de har, se lăsau prinși în acest joc mirabil, a-toate-vindecător. Unele prietenii de-ale mele au început anume în acest fel lipsit de echivoc privind dragostea pentru poezie. Însă niciunul, absolut niciunul dintre acești oameni minunați, nu poate sta alături de prietenul meu întru poezie Sergiu Cioiu. Și voi spune un lucru răspicat, asumându-mi orice risc: Nu te poți pregăti pentru asta - cu oricâte eforturi - dacă nu te-ai născut ca să respiri, să trăiești, să emiți prin iriși, să răspândești prin toți porii: poezie, poezie, poezie! Să spun despre Sergiu Cioiu, folosind o imagine de cultură generală - că este scufundat până la gât în lichidul poeziei, abia atunci m-aș dovedi inadecvat, căci și mai mult este scufundat în poezie capul lui Sergiu, mintea lui, memoria, sufletul său vibratil, pulsând în distihuri, terține, rondeluri, sonete... Și se întâmplă acest lucru, cu asupra de măsură: Nu mai trebuie să mi-l amintesc pe Shakespeare cu sonetele sale spre a-mi aduce aminte de recitările lui Sergiu, ci lucrurile au luat altă turnură: în auz îmi răsună vocea inconfundabilă a actorului și instantaneu îmi vine în minte numele marelui Will... Să tot fii nemuritor la Stratfort-upon-Avon !
Va urma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu