2 octambrie: Paul Goma, 77 ( n. 2 oct. 1935 - d. 24 martie 2020)
Biografia scriitorului şi militantului anticomunist
Paul Goma, mult mai agitată decât a majorităţii scriitorilor generaţiei sale,
este, oricât ar părea de curios, mai cunoscută azi în România (de unde lipseşte
din 1977!) decât a altor confraţi care s-au desfăşurat numai între hotarele
ţării şi n-au trecut graniţa decât ca turişti. Această "performanţă"
îşi are explicaţia în biografia foarte frământată, cum spuneam, a scriitorului,
din care el şi-a tras "la vedere" substanţa cărţilor sale de
ficţiune, ca să nu mai vorbim de Jurnale, scrisori, memoriale, cărţi
documentare etc. Sunt cel puţin trei direcţii în care se exprimă tranşant, fără
pic de reţinere, PG: Problema Basarabiei răpită şi mutilată de bolşevism, cea a
comunismului autohton dar de sorginte sovietică şi, în fine, dacă mai era
nevoie, problema prietenilor care l-au trădat de-a lungul vremii. Or, Paul Goma
nu iartă, nu uită şi nu "tace" nimic din ce i s-a întâmplat, din ce
ştie, din ce-a aflat, din ce gândeşte şi simte. Atitudinea sa ar fi aceasta:
dacă nu scrii despre toate astea, fără rest, ce menire ar mai avea scrisul,
într-o lume a manipulărilor şi dezinformării generalizate?! "Să fie şi-n
literatură precum în viaţă!", pare să spună scriitorul. Singur împotriva
celorlalţi, căci toţi, la un moment dat "au fost şi ei oameni", au
cedat mai mult sau mai puţin. P.G. pare venit pe lume şi în mod special în
literatura noastră anume ca să dea pe faţă toate derobările, trădările şi
ascunzişurile celor ce au intrat, de voie-de nevoie, în legătură cu
disidentul. În această demascare exasperată, inflexibilă, justiţiară, nu
are pic de importanţă dacă şi celălalt deţine sau nu mica lui parte de
dreptate, vreun amendament, vreo obiecţie cât de cât... Devenit încă din vremea
liceului un caz, situaţie
repetată în studenţie, apoi în anul Cartei 77, Paul Goma dă literaturii noastre
contemporane un relief pe care altfel cu greu şi l-ar obţine, pe cât e de
necesar.
***
Născut în judeţul Orhei, sat Mana, comuna Vatici, ca
al doilea fiu al unei familii de învăţători, încă de la Cedarea Basarabiei au
început marile hărţuieli, tatăl fiind deportat, trimis pe front de sovietici,
căzut prizonier la germani, retrimis în România, arestat...; hărţuieli reluate
odată cu revenirea sovieticilor dincoace de Nistru; în 1944; familie refugiată în
Transilvania, peregrinări din judeţul Sibiu în jud. Târnave, cu acte false, de teama
"repatrierii", desigur în... Siberia.
Tatăl la închisoare, fiul începe o şcoală normală, continuă
cu liceul Gh. Lazăr din Sibiu, exmatriculat pentru a-i fi vorbit de bine pe
rezistenţii din munţi; reuşeşte să-şi termine liceul la Făgăraş. Se înscrie la
Şcoala de poezie, intrând iar în conflict cu culturnicii. În toamna lui 1956,
student, citind fragmente dintr-un viitor roman Durerile facerii, este judecat
la Rectorat, propus pentru închisoare, pentru exmatriculare. Arestat în
noiembrie 1956, face Jilava, Gherla şi la eliberare, noiembrie 1958, continuă
cu 4 ani de deportare în Bărăgan. Ieşit din sistemul carceral, îşi va câştiga
existenţa din munci de necalificat. În 1968, sub impresia ocupării
Cehoslovaciei, se înscrie în partid. Va fi vreme de 4 ani redactor la România literară. Îi apare
volumul de proze scurte Camera
de alături, dar concomitent se luptă pentru romanul Ostinato, respins pe la
edituri, unde i se impun eliminări, schimbări...; nevoit să-l trimită ocult în
Vest -, a apărut în 1971 la Galimard şi în RFG. Alt scandal
politico-ideologic. Trădat de prietenul din închisoare Al. Ivasiuc, pentru
subtextul romanului Uşa...,
acesta apare în RFG, la Tîrgul internaţional. România, în semn de protest, îşi
închide standul... Căsătorit cu o evreică, fiică de nomenclaturist, este trimis
în Vest cu familia, dar revine. Însă la Europa
liberă se citeau textele
incendiare ale lui Paul Goma. Aderând făţiş la Mişcarea Carta 77, este expulzat
din ţară. În Franţa şi-a cîştigat existenţa muncind fără calificare. A publicat
nenumărate cărţi, de mare succes, considerat un Soljeniţân al României.
Cu mari întârziei, după 1990, cărţile sale au fost traduse şi în România.
Jurnalele sale, cu referiri nemiloase la foşti prieteni intelectuali, au
stârnit duşmănii de nestins. Căci la noi una e să te superi cu prietenii, să-i
abandonezi pe drum, asta e în firea lucrurilor, şi cu totul altceva, scandalos
şi de neînţeles, să faci totul public... P.G. a refuzat cetăţenia franceză. USR
nu i-a redat calitatea de membru, retrasă în 1977. Nu i-a fost redată nici
cetăţenia română. Paul Goma, la 77 de ani, singur printre străini, devine un
semnal de atenţionare pentru cei care încă se mai întreabă: Ce se întâmplă cu
noi?
Opera literară: Camera
de alături (1968); Ostinato (1971); Uşa noastră cea de toate
zilele (1972); Gherla (1976); În cerc (1977); Garda inversă (1979); Culorile curcubeului '77 (1979); Patimile după Piteşti (1981); Chassé-croisé (1983); Soldatul câinelui (1991); Bonifacia (1986); Din Calidor (1987); Roman intim (1989); Arta refugii (1990); Astra (1992); Sabina (1991); Adameva (1995); Amnezia la români (1995); Scrisori întredeschise –
singur împotriva lor (1995); Justa (1995); Jurnale (1997-2004); Jurnal de apocrif (1999); Garda inversă (1997); Alțîna – grădina scufundată (1998); Alte jurnale (1998); Jurnalul unui jurnal (1998); Scrisuri (1972-1998); Infarct (2001); Basarabia (2002); Săptămâna roşie: 28 iunie –
3 iulie sau Basarabia şi Evreii (2003)...
Citiţi mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/Paul_Goma
http://www.literaturasidetentie.ro/detentia/carte_1_5_2.php
http://www.romanialibera.ro/cultura/oameni/paul-goma-nu-sunt-roman-daca-plesita-e-roman-202240.html
http://www.9am.ro/stiri-revista-presei/Social/46719/Paul-Goma-si-a-scuipat-si-in-direct-fostii-prieteni.html
http://www.alternativaonline.ca/PaulGoma.html
Omul din calidor - Petru
Ursache despre Paul Goma:
Mă grăbesc să spun că este o carte fără
pereche în istoriografia românească, o carte deschizătoare de drumuri. S-a
adunat multă gheaţă istorică între Prut şi Nistru, de fapt în spaţiul de
insecuritate dintre Rusia şi restul Europei... Mi-l închipuiam pe Paul Goma ca
un crucişător ce sparge această gheaţă seculară. Iar de curând îl simt pe Patru
Ursache precum un al doilea spărgător de gheaţă, trăgînd o altă pârtie, cu
intenţia de a se alipi celui precedent, în lucrarea lor temerară...
Am citit cartea "în dârdoră",
subliniind, notând, făcându-mi însemnări - e un eseu teribil, ce desfundă
izvoarele istoriei recente şi le lasă să curgă în voia lor, dezgrădite, după
legile naturale. Este vorba despre izvoarele a ceea ce iubim şi gândim noi ca
întruchipând românitatea, o parte dintre intelectualii acestor vremuri de
restrişte. Dar cum se vor fi întâlnit cei doi: Goma şi Ursache, în
această iniţiativă? Afirmă P.U.: "Dacă toate se pun cap la cap, însăşi
viaţa lui Paul Goma este o capodoperă". Ce ştiam noi despre Paul Goma,
de-i vom fi citit cărţile, romanele, jurnalele, pamfletele? Că este un om
incomod, certat cu toată lumea, intratabil. Ai spus asta şi ai încheiat
capitolul. Cine are timp de despicat firul în patru? (probabil chinezii,
în stare să sculpteze într-un fir de păr o caravană de cămile...) Noi, nu! L-am
clasat pe Goma, nu ne mai pierdem timpul cu un "caz" ca acesta... Ci
vine Petru Ursache şi, pornind de la trista constatare că "Nu cunosc alt
scriitor român căruia să i se fi impus o grilă de receptare mai nedreaptă şi
mai de nepătruns în propria cultură, spre cititorul de acasă...", cu o
răbdare şi o atenţie şi o putere de cuprindere şi de înţelegere unice la noi, Petru Ursache "ia la mână" tot ce a scris Paul Goma într-o viaţă de om,
descâlceşte, analizează, compară, pune în discuţie toate aspectele literare,
toate implicaţiile sociale, politice, ideologice, mereu chestionând textul: de
unde vine aserţiunea, cu ce îndreptăţire, în ce scop, cu ce mesaj? şi întrebând
viaţa de zi cu zi a scriitorului: în ce împrejurări, cu ce constrângeri, din ce
cauză s-au întâmplat toate nenorocirile, cumulate într-o singură existenţă? Ce
a însemnat pentru Goma copilăria în satul Mana din preajma Orheiului, ce a
însemnat deportarea tatălui, refugiul în Transilvania, liceul stalinist,
studenţia curmată, arestarea, dizidenţa, iar arestarea, lupta cu cenzura,
cărţile interzise, Mişcarea Carta 77, exilul, lansarea la nivel european,
colaborarea la Europa liberă, cu tot ce i-au adus acestea, în bine, dar mai
ales în rău şi în mai rău.
Un temperament de luptător inflexibil,
care nu are decât o lumină călăuzitoare: Adevărul şi numai adevărul! Adevărul
lui, desigur, dar care musai să fie spus până la capăt, peste toate reticenţele
şi prudenţele şi... Despre tot ce s-a trăit în România sub comunişti, dar şi ce
s-a întâmplat mai înainte, în perioada basarabeană. Pe cine mai interesează cu
adevărat la noi, azi, problema Basarabiei şi a Bucovinei, teritorii răpite şi
iar răpite, prin Diktat, apoi prin Tratate la nivel mondial, parafate de toate
puterile lumii democratice, pe cât de nedrepte în fapt, nemiloase, mutilante? O
cauză pierdută, o problemă închisă, nu? Câţi ani vor mai trece, un deceniu,
două, cinci? şi nu se va mai şti ce-a fost cu românii din Basarabia şi
Bucovina, ce teribile pătimiri i-au strivit, sub tăvălugul asiatic... Rusia
merge mai departe, Ucraina merge mai departe, se vor şterge şi ultimele dovezi
etnice despre preexistenţa românilor în Maramureşul istoric, în nordul
Bucovinei, chiar în Basarabia. Cetățeni ai R. Moldova, vor fi moldoveni cu patalamale europene, pe când
noi nu vom fi decât nişte români perdanţi la roata istoriei. Gurr-rra!
Au trecut 22 de ani de la Revoluţie şi
Paul Goma este în continuare privat de cetăţenie şi de drepturile ce decurg din
aceasta. La 75 de ani nu a fost chemat în ţară, sărbătorit nici atât. Cei de
dincolo de Prut, mai parşivi, s-au făcut a-l invita, însă fără...
Şi, în această situaţie ce părea să se
înfunde definitiv, apare Petru Ursache, să arunce în aer toată urzeala care-l
însingurează-îmbălsămează-ocultează pe Scriitor; eseistul şi savantul ieşean
repune lucrurile în adevărata lor lumină, le redă înţelesul furat, ocultat,
răstălmăcit de 5 decenii.
Dar cine este Petru Ursache. Profesorul,
nu? Doctor în etnografie, folclor, estetică, istorie literară. A făcut dovada
că îi sunt cunoscute îndeaproape datele esenţiale cu privire la români, la
istoria naţională, viaţa socială, culturală, la folclorul, dar şi la credinţele
populare, la creştinism şi ortodoxie. I-a asimilat pe marii folclorişti,
etnografi, antropologi. A fost acesta un bun temei pentru a se apropia de
fenomenul cultural din contemporaneitate, dincolo de amatorism. A studiat
îndeaproape literatura carcerală, imensă, preţioasă, încă neevaluată ca fenomen
paraliterar, de conştiinţă, a stăruit pe aspectele de martiriu ale insului
încarcerat, cele prin care ne sunt îndreptăţite aspiraţiliile de naţiune ce-şi
merită locul în istorie. Martirii din sistemul concentraţional românesc, dar şi
conaţionalii noştri de dincolo de Prut, neantizaţi în Gulagul sovietic.
Cine atunci să-l înţeleagă mai bine pe Paul Goma cu ale sale cărţi despre
"Basarabia răpită": Din
Calidor, Arta refugii, Basarabia, Săptămâna roşie, câte altele. Îl poţi
departaja pe scriitor de copilăria sa, de trecutul şi de amintirile sale, de
suferinţa învăţată deodată cu azbuchea? Asta niciodată.
Paul Goma nu este un ficţional în sensul
curent al cuvântului; el scrie în devălmăşie, după un dicteu al firii sale
rebele, neadmiţând constrângeri formale, însă mereu depunând mărturie despre
ce-a trăit şi gândit şi suferit - şi despre care îşi pune şi ne pune neîncetat
întrebările cele mai ardente, esenţiale. De ce ne-a fost smulsă Basarabia în
1812? De ce am recâştigat-o abia în 1918, în ce împrejurări? De ce ne-a fost
răpită încă o dată în iunie 1940? Pe mîna cui am pierdut-o? Cum s-au întâmplat
realmente lucrurile, la nivel continental dar şi la nivelul satului Mana, unde
o familie de învăţători români a suportat toate ponoasele inimaginabile. Cum
s-au comportat minoritarii ruşi şi evrei la momentul Ocupaţiei? În decursul
acelui an, din iunie 40 până în iunie 41? (Atenţie!, era o ocupaţie, teritoriul
a fost cedat fără împotrivire, fără rezistenţă armată, fără un singur glonţ
tras...) Concret; cum ar fi de justificat violenţa la nivel de etnie a
evreilor, care s-au dedat la crimă organizată? Paul Goma prezintă faptele, de
alţii contestate, ori ocultate, şi caută mobilurile acestor atrocităţi. Şi care
ar fi explicaţia că, peste un an, la înaintarea armatelor germano-române spre
Nistru, s-a trecut, cu sau fără ordin explicit, la curăţarea teritoriului de
elementul evreiesc? Principal act de acuzaţie împotriva românilor, "invadatori
şi fascişti". Termeni cu care au fost îndoctrinaţi timp de 50 de ani
locuitorii dintre Prut şi Nistru, rusificatorii aduşi pentru a-i dislocui pe
localnici - şi propaganda nu a încetat nici azi. Or, Paul Goma consideră că
lucrurile trebuie repuse în adevăraţii lor termeni. Scrie Săptămâna roşie. Îşi pune în
cap toată stânga vest europeană, majoritar evreiască. Cum?!? Evreii au comis
atrocităţi în iunie 1940? Minciuni sfruntate! Se înţelege, ei ar vrea să nu se
vorbească decât despre Holocaust, despre evrei ca victime. Dar vine Paul Goma,
singurul scriitor care simte că nu are nimic de pierdut, dacă este vorba
să repunem adevărul în drepturile sale. Vine apoi Petru Ursache şi ne prezintă
cazul Wiesel, laureat Nobel, descins la Sighet, ca să vadă locurile natale,
strada de unde i-au fost ridicaţi cei din familie, pentru Aushwitz.. Dar
refuzând să facă nişte paşi, pentru a vizita cimitirul săracilor şi Memorialul
de la Sighet, unde a avut loc o hecatombă a intelectualităţii româneşti, sub
indicaţiile comuniştilor cominternişti evrei de la noi. Aceste lucruri cu
obstinaţie dosite, bruiate, ca să nu se vorbească niciodată despre greşelile
evreilor, de dinainte de război, din vremea flagelului, de după aceea şi în
continuare.
Omul din calidor, o carte salutară, o monografie-eseu care
sparge încă o dată gheaţa ideologico-politică, spre a se drena Marele Rău al
Istoriei contemporane. Prin darea în vileag a tuturor mârşeviilor, indiferent
cine le-ar fi comis şi sub ce imbold, sub al cui ordin etc.(...)
Alţi scriitori:
M. R. Paraschivescu, n. 1911(m. 1971)
Viorel Ştirbu, n. 1940 (m. 2015)
Romulus Diaconescu, n. 1942 (m. 2003)
B. Fundoianu, m. 1944 (n. 1898)
Mircea A. Diaconu, n. 1963
Al. Colorian, m. 1971 (n. 1896)
***
Primesc acest dar
internaut de la prietenul poet vâlcean Felix Sima:
(revista Oltart, mai 2023. )
Felix Sima. Luciditate
Lui
Ion LAZU – căruia îi sunt dator aceste poezii
Oltul ne curge pe sub
ferestre,
Nu-ntindem mâna să prindem pești…
Fiindcă cine a fost, nu mai este…
Iar cine mai este, e doar în povești…
Umblă o floare din câmpuri adusă,
Caută numai poeții, înalții,
Când îi găsește – pe loc îi sărută,
Cu floarea lovim astăzi unii în alții
Strigă în vița de vie un vânt…
Lumina îmi cade în creștetul gol…
Caut o cană să o sparg de-un cuvânt…
Cobor dar nu e nicio cană-n subsol
În noaptea aceasta mi- e dor de-o pisică
Să zgârie pragul, să miaune-n ușă,
Lumina să fie cât poate de mică
Și fluturii-n zbor să presare cenușă …
Cum poate trăi liniștea în humă
Când doar rădăcina
auzi cum se-ndeasă!
Pe fața ascunsă a
lunii se-așează o brumă
De gând peste care
mi-aș face o casă,
O fotografie pr acoperișul Moll-Vita, deci la înălțimea interpretării celor doi muzicieni...Aron și Eliza
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu