13 octambrie: Vasile Voiculescu, n. 13 oct. 1884 - d. apr. 1963
Buzoian din comuna Pârscov (fiu al unui
ţăran mai înstărit - la naştere numele Vasile Costache, iar pseudonimul
Voiculescu preia numele tatălui: Voicu), urmează şcoala primară în comuna
Pleşcoi, gimnaziul la Buzău, liceul la Bucureşti, coleg cu G. Ciprian, D. Dem.
Demetrescu-Urmuz şi cu viitorul pictor N. Constantinescu; un an la Litere, se
transferă la medicină, 1903-1910, când îşi ia licenţă. Se căsătorise cu o
colegă de faculate, cunoscută încă la Buzău. Medic de ţară, mobilizat în vremea
războiului la Bârlad, unde se ataşează grupului Al. Vlahuţă- G. Tutoveanu şi va
fi înfluenţat la începutul carierei literare. Tot pe-atunci şi acolo colaborază
cu Tudor Pamfile, scoţând revista Florile
dalbe.
După război, medic la Bucureşti până la
pensionare, în 1940. Din 1922 activează la Fundaţia Culturală Prinţul Carol,
din 1930 implicat în programele Radiodifuziunii Române, coordonând programele
culturale, iniţiind emisiuni precum Viaţa
satului, Sfatul medicului, Revista literară etc.
Debutase încă în 1901 cu o odă la
Eminescu, redebutează în 1912 cu poezia Dorul,
în Convorbiri literare,
semnată V. V. Din 1927 devine unul dintre fondatorii revistei Gândirea. Colaborează la Revista
Fundaţiilor regale, care în
1944 îi scoate o antologie de autor, în faimoasa colecţie Ediţii definitive.
În 1916 îi apăruse volumul de Poezii, în 1918 Din Ţara Zimbrului şi alte poezii, Premiul Academiei Române. Cu
următoarele volume va obţine premiile Hamangiu şi Premiul Revistei Fundaţiei
Regale. Scrie povestiri, piese de teatru. Importantă este evoluţia sa lirică,
de la sămănătorismul de sorginte Coşbuc-Vlahuţă, la tradiţionalism; cu
volumul Pârgă survine o schimbare
importantă, apare lirica pe teme religioase, apoi se accede la lirica de tip
Pillat-Arghezi. În 1946 moare soţia poetului. Vor urma două decenii de
recluziune. Se ataşează grupului Rugul
Aprins de la Mrea Antim, apoi
cercului din casa colecţionarului Barbu Slătineanu, împreună cu Dinu Pillat şi
alţii. Vor fi arestaţi în vara-toamna 1958 (poetul avea pe-atunci vârsta
de 74 ani, nu s-a ţinut seamă de acest detaliu...); condamnat la 5 ani
închisoare, este eliberat în 1962, luna mai şi, bolnav, şubrezit, mai trăieşte
până în aprilie 1963.
Manuscrisele îi fuseseră confiscate, tot
ce scrisese în ultimele două decenii va fi publicat începând din 1964: Ultimele sonete închipuite... constituie un adevărat eveniment în
lirica acelor ani; părând să preia tonul din sonetele Shakespearriene, ele aduc
o mare noutate în lirica vremii, prin virtuozitate formală dar încă mai mult
prin extaz, prin fervoare şi senzualitate spiritualizată. Povestirile: în 1966, Capul de zimbru, Zahei orbul în 1970 configurează un univers
aparte, al gândirii magice, povestiri localizate în păduri, în munţi, la
schituri, într-un mediu ancestral, cu eresuri, completând astfel abordările din
universul rural, aşa cum ne este cunoscut din operele lui Sadoveanu, Galaction,
Agârbiceanu; lirica îi este editată în două culegeri: Veghe şi Clepsidra. Opera sa îşi face treptat drum spre
cititor, receptarea critică este entuziastă. Abia în 1993 va deveni membru
postum al Academiei Române.
Opera literară: Poezii, Bucureşti, 1916; Din Ţara Zimbrului şi alte poezii, Bârlad, 1918; Pârgă, Bucureşti, 1921; Amintiri despre Vlahuţă, Slobozia, 1927; Poeme cu îngeri, Bucureşti, 1927; Cartea misionarului (în colaborare cu Gh. D. Mugur),
Nichifor Crainic, Craiova, 1930; Chestionar
folcloristic (în colaborare
cu Gh. D. Mugur), Craiova, 1930; Pata
ursului, Bucureşti,
1930; Destin, Bucureşti, 1933; La pragul minunii, Bucureşti, 1934; Toate leacurile la îndemână, Bucureşti, 1935; Umbra, Bucureşti, 1935; Urcuş, Bucureşti, 1937; Întrezăriri, Bucureşti, 1939; Demiurgul, Bucureşti, 1943; Duhul pământului, Bucureşti, 1943; Poezii, Bucureşti, 1944; Ultimele sonete închipuite ale lui
Shakespeare în traducere imaginară de..., prefaţă
de Perpessicius, Bucureşti, 1964; ediţia (Die letzten ersonnenen Sonette
Shakespeares in der erdachten Ubersetzung... - Ultimele sonete închipuite ale
lui Shakespeare în traducere imaginară de...), ediţie bilingvă, traducere
de Immanuel Weissglas, prefaţă de Zoe Dumitrescu-Buşulenga, Bucureşti, 1974;
ediţia (Ultimele sonete închipuite ale lui Shakespeare în traducere
imaginară de... - Shakespeare's Lost Fancied Sonnets in Immaginary Translation
by...), ediţie bilingvă, traducere de Cristina Tătaru, Piteşti, 2000; Povestiri, I-II, introducere de Vladimir
Streinu, Bucureşti, 1966; ediţia (Nuvele), I-II, ediţie îngrijită de Ion
Voiculescu, prefaţă de Mircea Tomuş, Bucureşti, 1972; Poezii, ediţie îngrijită şi prefaţă de
Al. Piru, cu un desen de Marcela Cordescu, Bucureşti, 1966; Poezii, I-II, ediţie îngrijită de Ion
Voiculescu şi Victor Iova, prefaţă de Aurel Rău, Bucureşti, 1968; Viscolul, Bucureşti, 1968; Zahei orbul, ediţie îngrijită de Ion Voiculescu,
prefaţă de Mircea Tomuş, Cluj, 1970; ediţie îngrijită şi prefaţă de V. Fanache,
Cluj Napoca, 1986; ediţie îngrijită şi prefaţă de Constantin Mohanu, Bucureşti,
1996; Poezii, ediţie îngrijită şi postfaţă
Ştefan Aug. Doinaş, Bucureşti, 1972; Teatru, ediţie îngrijită de Mircea
Tomuş şi Ion Voiculescu, Cluj, 1972; Iubire
magică, ediţie
îngrijită şi postfaţă de Gelu Ionescu, Bucureşti, 1975; Coiful de aur, cu ilustraţii de Elena Boariu,
Bucureşti, 1981; Poezii -
Poesies, ediţie
bilingvă, traducere de Paul Miclău, prefaţă de Ştefan Aug. Doinaş, Bucureşti,
1981; Ultimele sonete
închipuite ale lui Shakespeare în traducere imaginară de... şi alte poezii, ediţie îngrijită de şi postfaţă
Cornel Ungureanu, Bucureşti, 1981; Povestiri, I-II, ediţie îngrijită de
Victor Iova, Bucureşti, 1982; Poezii, I-II, ediţie îngrijită şi
prefaţă de Liviu Grăsoiu, Bucureşti, 1983; Recits, traducere şi postfaţă Irina
Bădescu, Bucureşti, 1983; Iubire
magică, ediţie
îngrijită de Victor Iova, Bucureşti, 1984; Gânduri
albe, ediţie îngrijită
şi introducere de Victor Crăciun, prefaţă de Şerban Cioculescu, Bucureşti,
1986; Capul de zimbru, ediţie îngrijită şi prefaţă de
Marin Beşteliu, Bucureşti, 1987; Toiagul
minunilor, ediţie
îngrijită şi prefaţă de Nicolae Florescu, Bucureşti, 1991; Alcyon sau Diavolul alb, ediţie îngrijită şi prefaţă de
Florentin Popescu, Bucureşti, 1992; Poezii
inedite şi corespondenţă, ediţie
îngrijită şi prefaţă de Ileana Ene, Galaţi, 1993; Călătorie spre locul inimii, ediţie îngrijită de Radu Voiculescu,
prefaţă de Zoe Dumitrescu-Buşulenga, Bucureşti, 1994; Lostriţa. Căprioara din vis, ediţie îngrijită de Florentin
Popescu, Bucureşti, 1995; Poezii, ediţie îngrijită şi prefaţă de
Ion Apetroaie, Galaţi, 1995; Înaltele
nelinişti, ediţie
îngrijită de Roxana Sorescu, Bucureşti, 1998; Integrala
prozei literare, ediţie
îngrijită şi prefaţă de Roxana Sorescu, Bucureşti, 1998; Integrala operei poetice, ediţie îngrijită şi prefaţă de
Roxana Sorescu, Bucureşti, 1999; Antologie
de versuri şi proză, ediţie
îngrijită de Sultana Craia, Bucureşti, 2002; Poezii, ediţie îngrijită de Roxana
Sorescu, Bucureşti, 2002; Opera
literară, vol. I: Proza, ediţie îngrijită şi introducere
de Roxana Sorescu, Bucureşti, 2003. Culegeri: Cântece de stea, Bucureşti, 1922 (în colaborare
cu Gh. D. Mugur); Proverbe, Bucureşti 1928 (în colaborare
cu Gh. D. Mugur);
Citeşte mai mult:
http://ro.wikipedia.org/wiki/Vasile_Voiculescu
http://www.crispedia.ro/Vasile_Voiculescu
http://www.observatorcultural.ro/POEZIE.-Vasile-Voiculescu-Ultimele-sonete-inchipuite-ale-lui-Shakespeare...*articleID_2528-articles_details.html
Poezia zilei, Vasile Voiculescu
Ultimele
sonete...
*
Te
miri ca nu scot gheara sa-mi sfîsii bîrfitorii ? |
Casa
memorială V. Voiculecu din com. Pârscov, jud. Buzău |
Poetul la aniversara 70:
Gellu
Dorian, n.
13 oct. 1953
Frumuseţea
Stă desfăcută
la nasturi şi buricele degetelor îi ating sfârcurile,
ştie ea de ce
acolo caută degetele cuiburi de îngeri,
ştie ea că
nici acolo
nici în altă
parte nu sunt îngeri
ci doi
drăcuşori care se zbenguie ca luminiţele în oglindă
când ea se
prăvale şi nimeni nu o mai poate prinde,
ştie ea cât de
fragile sunt braţele care se arcuiesc pe sub ea,
cât de jucăuş
devine trupul când cade în gol,
şi acolo totul
se pierde cu bună inconştienţă,
stă, nu s-ar
zice, nepăsătoare, chiar dacă nu se află acolo,
pe o margine
de pat,
ştie ea cât de
dulci îi sunt buzele,
ştie ea cât de
adânci îi sunt picioarele,
cât de
fierbinte îi este mijlocul,
cât de dulce,
şi nimic din
ce face nu lasă a se înţelege că ea ştie,
că mai curând
aşa este firesc,
să fie pentru
fiecare cât secunda prin care trece
să rămână o
veşnicie,
despuiată şi
liberă ca o puşcărie în care toţi ar intra
să stea după
gratii,
ştie ea că nu
peste multă vreme o să i se ducă pielea la împăiat,
şi asta o
ştie,
dar nici o vorba
sângerie nu o poate deranja
când pe buzele
ei se odihnesc stoluri de ochi
pe care îi
mestecă şi-i aşază pe şolduri,
muşuroi de
furnici alungate de beţişoare de ceară
pe care le
topeşte pe loc,
ştie ea că nu
este biserica în care să nu se adune
mii şi mii de
păcate pe zi
(preluare de pe Google)
Encrateia
Doar în vis sunt sigur că exist cu adevărat,
de cum mă trezesc nu-mi mai aparţin, alte
fiinţe fug prin mine și din mine,
viaţa e un surogat din care nu mai vreau să gust,
nici micul dejun nu mai e cel din care gustam
și ziua era cu adevărat viaţa mea,
ora șase nu mai e șase, nici nu se mai vede
în cadranul ceasului înghiţit de perete ca o alună
în fălcile veveriţei,
și dacă ora șase nu mai există, nici celelalte ore
nu mai există,
prin urmare nici eu cel care doar în vis exist cu
adevărat,
acolo sunt atît de viu și înconjurat de oameni
care în realitate nici ei nu există,
pentru că dacă ar exista ar exista și realitatea
care este ca peretele cronofag
prin care se vede mereu același apus după care
încep toate să existe numai în vis,
numai acolo, doar pînă ce mă trezesc și dispar
într-o lume dispărută care nu mai visează
că există cu adevărat, ci rupe din același perete pînă cînd devine totul
o ruină de cetate antică
prin care hălăduiesc noapte de noapte
și cred că voi ajunge odată și odată
la ziua cînd privindu-mă-n ochi
voi vedea cum curg într-o altă privire,
fluviu adunat într-o deltă nesfîrșită
cît cerul,
doar așa, pînă dincolo de stăpînirea de sine,
al cărui nume nu-l știe nimeni
și la care toţi răspund doar în vis.
Icoană
El se preface-n nimic și în toate,
în timp ce eu mă fac fir de praf în lacrima lui
cînd nu plînge,
se spune că femeile sunt lacrimile lui
pe care le șterg de fiecare dată
cînd faţa lor e a mamei
în braţe cu fiul coborît de pe cruce,
dar nimeni nu ia în serios
tînguirea dintr-o icoană
pe care doar credinţa a zugrăvit-o-n biserici,
doar poetul
făcînd din cîrciumă altar,
doar melancolia ca o rază intrînd prin vitraliu.
Alţi scriitori:
G. M. Zamfirescu, n. 1898 - d. 8 octombrie 1939
Vasile Petre Fati, n. 1944
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu