18 octambrie, Mihail Sebastian, n. 18 oct. 1907 - m. 29 mai 1945
Brăilean prin naştere (în romanul Oraşul cu salcâmi şi-a evocat copilăria şi adolescenţa în portul dunărean), dar de fapt evreu (numele la naştere Josef M. Hecter), Mihail Sebastian a reprezentat în literatura română poate cazul cel mai discutat privind evreitatea, inclusiv străduinţa obstinată a intrusului de a fi asimilat. (După Decembrie 89 evreitatea a ocupat din nou prim-planul atenţiei vieţii literare şi nu numai la apariţia Jurnalului fericii, un memorial al convertirii la creştinismul ortodox a evreului Nicu Steinhardt. Ar fi interesantă o discuţie aplicată asupra punctelor comune din cele două destine dar şi a diferenţelor de opţiuni ale celor doi scriitori; sunt multe puncte de asemănare dar şi câteva deosebiri esenţiale; a se vedea unde s-a oprit / crispat Sebastian în impulsul lui de asimilare.)
A absolvit liceul din localitate în 1926 şi încă de la Bacalaureat a fost remarcat de
şeful comisiei, nimeni altul decât însuşi Nae Ionescu. Faptul ca atare vorbeşte
despre calităţile intelectuale şi literare ale liceanului, dar practic acesta
este momentul care îi va marca în mod
exemplar destinul. Prin această citare în faţa frontului toate frustrările,
complexele şi şicanările din mediul liceal au fost instantaneu proiectate la
polul pozitiv, s-au transformat în recunoştinţă faţă de şeful decizional.
Ataşamentul emoţional, admiraţia maestrului, nevoia de a se integra fără urme
şi de a anula / şterge în faţa lumii diferenţa faţă de români a evreului au făcut
din M. S. un adevărat caz la noi. Să nu scăpăm din vedere contextul anilor 30,
cu radicalizarea ideologică şi ascensiunea mişcării legionare care măcar
programatic ţintea nici mai mult nici mai puţin o revoluţie spirituală,
considerată unica soluţie de ieşire din marasmul capitalismului de tip
balcanic. (dincolo, la Steinhardt, după trecerea a două decenii furtunoase,
lucrurile se radicalizaseră la extrem: în 1958 evreul a fost arestat, anchetat
şi închis pe motive ideologice şi a împărţit soarta de puşcăriaş politic
laolaltă cu intelectuali şi preoţi români).
A urmat dreptul, cu
licenţa în 1929 şi apoi pregătirea unui doctorat la Paris, 1930-1931. Revenit
în ţară, a practicat cu succes avocatura (pentru istoria literaturii este de
reţinut pledoaria în apărarea lui Geo Bogza, acuzat de pornografie). Dar déjà
brăileanul se afla implicat fără rest în publicistica literară şi nu numai.
Cirac asiduu al lui Nae Ionescu, a fost redactor la Cuvântul, 1927-1934, apoi
redactor la România literară a lui Rebreanu, ulterior şi la Revista Fundaţiilor
regale, iar colaborator la Universul, la multe alte reviste, printre care
Contimporanul lui Vinea; deţinător frenetic al unor rubrici de cronică literară,
muzicală, teatrală, de arte plastice etc. Prezenţă eclatantă în presa
culturală, debutul său în proză, nu la fel de grăbit şi nici la fel de
impresionant, în 1932, cu Fragmente
dintr-un carnet găsit, a fost urmat în 1933 de Femei, o suită de patru nuvele
având ca subiect iubiri trecătoare, achiziţii ale unor excursii la munte
sau la mare, proze mai bine structurate şi care anunţă una dintre temele
recurente ale literaturii lui Sebastian: dragostea de vacanţă. Un intermezzo ar fi Oraşul cu salcâmi, 1935, în fapt o scriere mai timpurie, repusă pe
picioare. Nu altfel stau lucrurile cu Accidentul,
roman rescris din memorie, după un deceniu, al unui text ce se pierduse. Nu
greşim prea mult considerându-le teme bulevardiere, pe cât se poate strunite
stilistic, iar în realitate proze ce au prea puţin în comun cu tipul de literatură pe care o
priza Sebastian, pledând pentru ea cu ardoare: proza de tip Marcel Proust,
James Joyce, Thomas Mann şi alţii de aceeaşi factură. Dar abia cu De
2000 de ani evreul românizat pe cât este posibil ajunge în prim-planul
atenţiei generale. Autorul atacă frontal tema evreului care vrea să se
adapteze, să fie asimilat, dar care se trezeşte în faţa celuilalt imperativ al
rasei: nevoia de diferenţă. Sunt folosite amintirile din perioada universitară
a lui Sebastian, cu destule episoade de antisemitism, frecvente în epocă. Sunt
de văzut limitele identificării lui Sebastian cu românitatea, el dovedindu-se
în publicistica sa adeptul soluţiilor extremiste, partizan al unor măsuri
drastice, pe linia unei revoluţii spirituale; ar fi prea greu de înţeles astfel
de opţiuni paradoxale dacă nu am fi atenţi la epocă, la scindarea lumii
europene. Mai trebuie adăugat doar că simpatiile lui Sebastian în epocă se
îndreptau către Musolini şi Salazar, iar nicidecum către Hitler, care îi viza
direct pe evrei. Nu trebuie să mai adăugăm că şi Mircea Eliade a avut o priză
empatică la acelaşi Salazar, în eposodul său portughez.
Cartea apare în
1934, cu o prefaţă de Nae Ionescu, ceea ce a pus gaz peste foc. Autorul se vede atacat furibund din ambele
direcţii: evreii nemulţumiţi că i-a băgat în gura lumii, într-un moment când
s-ar fi potrivit neangajarea, naţionaliştii români ofensaţi că li se reproşează excesele. Pentru evrei,
ideea lui Sebastian de a se da pe mâna lui Nae Ionescu era de neimaginat, era
echivalentul lui a te preda călăului, N.I. fiind identificat cu ideologul
legionarismului în arealul carpato-dunărean. Fidelitatea lui Sebastian este greu de înţeles, inclusiv faptul că a
continuat să fie coleg de redacţie la Cuvântul cu Corneliu Zelea Codreanu.
Aceste ciudăţenii ale evreului Sebastian vor fi explicate de autor în Cum am devenit huligan, 1935. Un text ce
se îndepărtează de proza ca atare, autorul afirmând că în Prefaţa sa, Nae
Ionescu este “dincolo de carte şi
totodată dincolo de literatură; ar fi vorba despre “o flagrantă confuzie de
planuri” -, iar confuzia a devenit acum la noi o adevărată metodă, arată autorul.
Cartea a rămas fără
replică din partea lui Nae Ionescu, ocupat cu mai grave manevre politice etc.
Dar ruptura dintre cei doi se produsese. 1935 este anul când M. S. îşi începe Jurnalul, pe care îl va ţine până la
finalul abrupt din primăvara 1945. De
fapt, în 1936 a dat piesa de teatru Jocul
de-a vacanţa, cu mare success de
casă şi de critică. Următoarea piesă va fi Steaua
fără nume, în 1944, prezentată
sub pseudonim, căci autorul pierduse din 1940 dreptul de semnătură. A fost
considerată o piesă în viziune caragialiană, dar s-au văzut posibile apropieri
între Marin Miroiu şi Ladima al lui Camil Petrescu.
În Jurnalul său, considerat de exegeţi, în
frunte cu Nicolae Manolescu, drept opera de căpătâi a lui Sebastian, autorul
ţine o cronică la sânge a evenimentelor din intervalul respectiv, consemnând
mişcările de pe scena politică, socială, literară şi intimă, cele de pe frontal
din est, apoi şi dinspre vest, până la capitularea necondiţionată a
Wermahtului. Sunt prezentate în amănunţime schimbările de comportament, de
umoare ale principalilor actanţi ai vieţii literare-culturale a României în
timpul acestor 10 ani de dramatice frământări. Multe sunt de aflat despre
tribulaţiile unor prieteni de-ai lui Sebastian, descrişi ca într-o vitrină: Nae
Ionescu, Camil Petrescu, G. Călinescu, Ion Barbu, Mircea Eliade, Cioran,
Comarnescu, atâţia alţii.
Textul a fost scris
cu intenţia de a fi publicat după moartea autorului. Încredinţat fratelui mai
mic al lui Sebastian, a apărut abia după Decembrie şi a avut un succes fără
egal - şi pe bună dreptate. N. Manolescu, apreciind la superlativ Jurnalul lui M. S., insistă ca acesta să
fie citit mai întâi ca o opera literară de mari virtuţi stilistice.
(Dintr-odată autorul Istoriei critice
sare în cealaltă barcă, dând să se înţeleagă că un text diaristic se poate
ridica mult deasupra operelor de ficţiune ale unui autor.) Nimeni nu are vreun
motiv să conteste virtuţile literare ale Jurnalului
brăileanului, însă pe de altă parte trebuie admis că majoritatea cititorilor
din România au parcurs pe nerăsuflate acest memorial anume pentru a afla mii şi
mii de amănunte cu privire la perioada 35-45 şi desigur la actanţii ei;
lipsa acută de informaţii în această
privinţă, prelungită în toată perioada comunistă, a acutizat nevoia unor
dezvăluiri. O face din plin Jurnalul
lui Sebastian, devenit prin aceasta o operă de referinţă asupra epocii. (Nu
ştiu să fi atras atenţia cineva asupra faptului că implicându-se în scrierea
Jurnalului său, Sebastian, care până în 35 dăduse măcar câte o carte de proză
pe an, nu a mai scris/ publicat romane, ci doar cele trei piese mai sus menționate. Ce-i
drept, nici prozele de care vorbim nu se îndepărtaseră prea mult de experienţa
personală a autorului, însă odată angajat în scrierea Jurnalului se poate deduce că brăileanul nu a mai simţit nevoia
deghizărilor ficţionale.)
Imediat după instaurarea
comuniştilor la noi, intelectualii evrei au fost rechemaţi în arenă, au obţinut
posturi şi ranguri după dorinţă. Sebastian însuşi a obţinut un post de
consilier ministerial, a început să ţină conferinţe publice, a obţinut o
catedră universitară. Totul s-a încheiat
fulgerător, pe cât de absurd. Pornind de acasă spre Drept, la traversarea
bulevardului Coşbuc (Regina Maria), scriitorul a fost
călcat de un camion. Moarte instantanee, la doar 38 de ani! Şi o pierdere
drastică pentru literele române. S-au
făcut speculaţii despre o suprimare comandată, însă nu s-a putut dovedi nimic; dar suspiciunile se prelungesc până în
actualitate.
O întâmplare nu
lipsită de tâlc a făcut să citesc Jurnalul
lui Sebastian chiar în apartamentul unde locuia, în anii 44-45, împreună cu
mama sa, scriitorul Mihail Sebastian, după ce schimbase nenumărate adrese, greu
de depistat. Adresa cu pricina: str. Antim Ivireanul nr. 45 a fost decriptată din Jurnal. Există însă şi o fotografie a lui Sebastian cu mama lui
care a putut fi identificată cu apartamentul unde se afla în anii 1990 -2000
editura Vinea a lui Nicolae Tzone. La un
moment dat am avut surpriza să apară echipa de filmare a dnei Lucia
Hossu-Longin, care încerca să reconstituie contextul morţii lui Sebastian. Să
mai spun că editura Vinea îşi făcuse un
titlu de onoare din a reedita operele avangardei interbelice, deci scrierile
tuturor prietenilor lui Mihail Sebastian?
În cadrul
proiectului Plăci memoriale pentru marii scriitori, pe care l-am iniţiat și
realizat în anii 2007-2009, în modul cel mai firesc, i-am fixat o placă
memorială la adresa din Antim 45. Le-am pus plăci memoriale lui Ion Vinea,
Ilarie Voronca, Petru Comarnescu, Brunea-Fox, Saşa Pană. Ury Benador şi la
mulţi-mulţi alţii. Iar lui Anton Holban, Ion Călugăru şi altora nu le-am putut
pune placa memorială cuvenită pentru simplul motiv că străzi întregi şi
cartiere au fost demolate în vremea ceauşistă.
Imaginea casei în care a trăit autorul în
ultimii săi ani se află și în albumul Literaturile
Bucureștiului, MNLR, 2009
Alţi scriitori:
George Ranetti, n. 1875
Maria Arsene, n. 1907
C. Stănescu, n. 1938
Elisabeta Novac, n. 1943
Th. Mazilu, m. 1980
Ion Lazu - Încă o dată: Familia Lazo
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu