10 august: Dan Laurenţiu, n. 10 aug. 1937 - d. 21 dec. 1998
S-a născut la Podul Iloaiei - Iaşi, a făcut liceul la
Iaşi, apoi tot acolo facultatea de filosofie, 1963-1966, după care a fost
profesor de liceu, redactor la revista ieşeană Cronica, după care s-a mutat în
Capitală, ca redactor la Luceafărul.
A debutat devreme cu poezii, în reviste, iar în volum destul de târziu: Poziţia aştrilor, 1967,
plasându-se fără echivoc printre poeţii de frunte ai generaţiei sale. A
continuat să scrie poezie, în registru neoromantic, desprins cu orgoliu de
contingent, de istoric, considerat ca impur, descalificant şi asumându-şi cu
tot riscul condiţia orfică, gestul ritualic, monodia litaniei, preocupat de
transcendent, de nostalgia paradisiacă, de iubirea ideală, de sferele înalte,
astrale. Egal cu sine, a scris de asemenea şi interesante eseuri (Eseuri asupra stării de graţie, 1976).
Egolatru, abstras, s-a considerat un "martir şi erou la timpului"
său. A tras după sine, cu maximă discreţie, traumele unor drame de
familie, despre care nu a scos un singur cuvânt şi o uşoară infirmitate care îl
constrângea să folosească bastonul. A trăit numai pentru poezia sa şi a câtorva
mari poeţi, nu mulţi, pe care i-a venerat. Între convivi, avea o vorbire
inspirată, producând distihuri memorabile. La prima descindere a Regelui în
România, pe scena de la Drept, a apărut psalmodiind. "Numai sângele
albastru / Ne mai scapă de dezastru!". Adevăr peremptoriu, pe care numai
un poet putea să-l rostească. Şi care adevăr, nu a folosit la nimic, ca să
cităm un alt mare poet iaşiot, pe Mihai Ursachi, cu al său "un om din
Tecuci..."
Poetul nostru este favorabil receptat în cele două
Istorii pe care le am la dispoziţie şi la care mă raportez în creionările mele:
Marian Popa îi acordă 3 coloane, iar N. Manolescu cu ceva peste 4 coloane.
(Pentru cine ştie lucrările, nu va fi de mirare să afirm că, în fapt, M.P. îi
acordă un text de două ori mai extins). Însă pe când MP se fereşte de epitete
şi calificative, atenţia în sine a criticului şi spaţiul acordat reflactând
importanţa pe care i-o conferă autorului discutat, dimpotrivă, N.M. se pronunţă
foarte categoric: ...versuri ..."pline de imaginile somnului şi
morţii caracteristice plutoniei eminesciene"; "imaginaţie fastuoasă
şi solemnă", "fior dionisiac", "un neoromantic emfatic şi
sublim", "originalitate deplină"; deci, cum scrisese în altă
parte, D.L. i se prezintă dlui N.M. drept "unul dintre poeţii cei mai
personali din câţi am avut ocazia să citim în deceniile postbelice".
.
Opera literară: Poziţia
aştrilor (1967), Călătoria de seară (1969), Imnuri către amurg (1970), Poeme de dragoste (1975), Zodia leului (1978), Privirea lui Orfeu (1984), Ave Eva (1986), Psyche (1989),Călătoria mea ca martir şi
erou al timpului (1991), 101 poezii (1993), Femeie dormind (1993), Mountolive (1994), Patul metafizic (2000).
Citeşte mai mult: https://www.google.ro/search?q=dan+lauren%C5%A3iu&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:ro:official&client=firefox-a
http://www.autorii.com/scriitori/dan-laurentiu/
http://www.romlit.ro/dan_laurentiu
Citeşte aici multe poeme de Dan
Laurenţiu, din volumul Patul metafizic,
2000:
http://asalt.tripod.com/b_laurentiu01_volum.htm
Poezia zilei, Dan Laurenţiu
Albastru
câmp şi aripi
(din Privirea lui Orfeu, 1984)
Albina tremură în câmpul suav
cu raze infraroşii albina tremură
şi mă întunecă
pleoape de porţelan voi avea voi avea ce
bine
sub valuri uşoare
creşte părul pe sexul lui Venus
ierburi nu se mai văd
cerul nu se mai vede
râul râul râul
suliţe infraroşii în câmp
cazi tu şi se înalţă
pleoapa mea dintre lacrimi
lângă îngerii albi lunecând
pe aripi suave
în văzduhul curat albastru
fără inimă albastru fără inimă
Fericirea
castă
(din Patul metafizic, 2000)
Ce fericire să-l
descoperi pe Dumnezeu
în pântecul unei femei
acolo unde se naşte copilul
acolo unde arta absolută
nu mai are nici un sens
acolo unde toţi poeţii
ne naştem
şi toți oamenii trebuie să murim
dar ce fericire
să-l găseşti pe Dumnezeu
în pântecul unei femei
Ion Lazu: Odiseea plăcilor memoriale
5 aprilie, joi. (...) După ce m-am descurcat ca prin
minune în privinţa lui Florin Mugur, să mă ocup de Dan Laurenţiu et co, la numărul 1:
merg înapoi pe unde venisem, trec bulevardul D. Cantemir, caut numere, întreb.
Nişte muncitori în construcţii îmi spun că aici suntem deja pe str. Negru Vodă;
trec din nou bulevardul, întreb la o firmă, mi se spune că nr. 1 e în capătul dinspre
Patriarhie al străzii, oricât ar părea de ciudat acolo este nr. 1, toată lumea
se miră...Am ajuns la blocul P4, dinspre Patriarhie, dar îmi dau seama că aici
este scara 3. Unde să fie însă scara 2 şi apoi 1? Neapărat la acelaşi bloc...
deduc că se află către rondul dinspre Piaţa Unirii. Când ajung la următoarea
scară, după multe magazine, văd că e scara 2, înseamnă că scara 1 pe care o
caut e cea din colţul spre metrou. Intru fără dificultăţi, aici e altă regulă,
iar la parter nu e nici un apartament; urc pe scări şi constat că nici la
etajele I şi II nu se află intrări. Probabil etajele corespund magazinelor
supradimensionate din dreapta şi stânga. Abia la III sunt apartamente; sun la
prima uşă, nr 10 şi nu răspunde. Sun la 11 şi, surpriză!, îmi deschide LIS,
care aflând ce vânt mă aduce, mă invită, dar se scuză că e pe plecare, se duce
să facă gimnastică de recuperare pentru piciorul lui rănit. Camere mari. Mă invită,
mă îmbie cu alune sărate, îl previn să nu mănânce decât câte puţin, ficatul
omului nu poate procesa mai mult de 100 grame, mi-a confirmat şi C., a păţit-o
un prieten de-al meu, a ajuns la Urgenţă cu icter mecanic... Îi spun că e mare
alergătură pentru identificarea imobilelor unde au locuit scriitorii duşi. Îi
relatez pe scurt aventura de mai ieri, cu casa Jean Bart. Îmi sugerează să
scriu un serial cu aceste păţanii. Gând la gând... Îi explic că la Uniune am
simţit un moment favorabil, cei de la conducere au nevoie de imagine, trebuie
profitat de bunăvoinţa sau de neatenţia lor, spre interesul breslei. Astea
toate i le spun pentru că sunt sigur că în mintea sa se miră că m-am angajat în
treaba asta complicată, în pofida faptului că au trecut peste mine fără păs,
când cu mazilirea lui C. de la VR, restructurarea avându-mă şi pe mine ca
victimă colaterală. Mai ales că el însuşi e la cuţite cu N.M., lucru ştiut de
toată lumea. Zice că nu doar Dan Laurenţiu, pentru care mă agit, ci şi alţi
scriitori, între timp decedaţi, au locuit pe scara asta: Ioan Roşu şi Al. Protopopescu de
la Constanţa, cel pe care îl cunoscusem în compania lui Regman şi Grigurcu, dar
şi Ion Stratan, care ce-i drept se mutase de doi ani la Ploieşti; dar
şi Corneliu Brahaş, care
şi el vânduse apartamentul iar după aceea a murit. Acum pe scară mai stau:
Cornelia Maria Savu, Eugen Negrici, D. M. Ion cu Carolina Ilica şi George
Alboiu, al cărui fiu este preşedintele asociaţiei de locatari. El: să se pună o
singură placă memorială pentru toţi cei duşi. Eu: nu ştiu dacă o să arate bine
şi ce impresie va face... Şi în curând plec, deşi după alune mă invitase la o
tărie, la un vin... Nu e cazul, zic. Şi ne despărţim în pripă, fără să fi
apucat să-mi fac o idee mai exactă despre apartamentul deloc boem al lui LIS,
uitându-mă doar la câteva stampe şi la un portret al lui ”făcut de o vecină
care pictează”, cum s-a exprimat LIS.
28 nov. 2007, miercuri. (...).Prin spatele blocului
răzbim la Palatul Justiţiei, dau telefon din mers la Pucu Negrici, e şi el în
mare grabă, să iau legătura cu soţia lui, la interfon 18, sau cu fiul lui
Alboiu, care e administraror, sau cu cei de la restaurantul din vecini. În faţa
locaţiei, ezităm: unde să punem placa pentru Dan Laurenţiu şi ceilalţi? Deasupra intrării e prea
sus. Avem a face cu faţada supradimensionată de pe urma megalomanului care
dorea ca totul pe traseu Victoria Socialismului să fie megalitic. Pereţii
laterali sunt plini de ornamente, nu găsesc nici o suprafaţă plană sau destul
de lată, de...
Intru la restaurant, merg la bucătărie,
iese o doamnă cumsecade, mergem să cercetăm peretele dinspre ei, va da telefon
la şefă, revine şi roagă să mai aşteptăm puţin, atunci ne hotărâm să punem
placa pe peretele nostru, cât mai bine plasată, căci suprafaţa e curbă, cu
puţine puncte de sprijin. Ar trebui să consolidăm cu ciment în spatele plăcii.
Aranjez cu dna amabilă să ne dea curent, întind firul cel lung, îl duc până la
barul din restaurant, fixăm placa, fac două poze şi iute plecăm. Nu înainte să
fi coborât Negrici care inspectează ce facem şi mă felicită. Mai coboară şi
alţii de pe scară, citesc inscripţionarea. (Apoi, seara văd pe net că e ziua de
naştere a lui Pucu Negrici, păcat că n-am ştiut, să-l fi felicitat. Nu ştiu cât
de bine i-a căzut momentul.)
Poezia zilei: Ioan Viştea, n. 10 aug. 1962
din punctul în care mi s-a căţărat sufletul
din punctul în care
mi s-a căţărat
sufletul,
se vede viaţa ca-n
palmă.
recunosc cât se poate de clar
cucuiele de la
cele zece porunci -
sunt colinele
înverzite.
recunosc văile plângerii scăldând
aşteptări în
zadar, victorioase eşecuri.
sunt la locul lor vânătăile,
cicatricele arse
de soare
care au făcut din
mine
un
învingător.
cum ştiţi,
învingătorul ia
tot:
tot praful stelar
de pe tobă.
(din volumul Ţara bolnavă, Antologie lirică, eLiteratura, 2014)
Alţi scriitori:
Ion Negoiţescu, n. 1921- 6. Februarie 1993
Barbu Cioculescu, n. 1927
N. Prelipceanu, n. 1942
Eugen Schileru, m. 1968
I. Peltz, m. 1980
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu