16 august: Virgil Ierunca, n. 16 aug. 1920 - d. 28 sept. 2006
Vâlcean din comuna Lădeşti, dintr-o
familie de ţărani, Virgil Ierunca (nume la naştere Virgil Untaru) a făcut
liceul Al. Lahovary din Rm. Vâlcea, apoi studii de Litere şi Filosofie la
Bucureşti şi concomitent a debutat în gazetărie, 1939, publicând intens la Timpul, 1940-1944, ţinând o
rubrică permanentă la Vremea ("Caiete franceze"), dar
şi la Ecoul, Fapta, Meridian,
Kalende; în 1942 propria revistă Albatros este suprimată de cenzură, iar Agora, revistă iniţiată cu Ion
Caraion este şi ea suprimată de la primul număr. După 1945, ca om de stânga, va
scrie la România liberă, la Scânteia, va fi în redacţia Editurii de Stat.
Înţelegând cam ce avea să urmeze sub dominaţia bolşevică, pleacă în 1947 cu o
bursă a statului francez. Urmează o perioadă destul de lungă şi cu deosebire
dificilă, trăind din expediente, în dezbinare cu exilul românesc şi primit cu
mefienţă de intelectualitatea parisiană, pro-comunistă. Aceste aspecte reies
din fragmentele de jurnal publicate, restul manuscrisului fiind distrus chiar
de autor.
Va colabora la Radiodifuziunea franceză
(1951-1974), la emisiunile în limba română şi de asemenea la Europa liberă, emisiunile
binecunoscute, bine-ascultate de milioane de conaţionali: Actualitatea românescă şi Povestea
vorbei (pagini uitate,
pagini cenzurate, pagini exilate); a colaborat la revistele exilului,
înfiinţate de N. Rădescu, Gr. Gafencu, C. Vişoianu, de asemenea la Luceafărul, Caiete de dor,
iniţiind el însuşi revista Ethos,
unde a susţinut rubrica Antologia
ruşinii, despre scriitorii din ţară, aserviţi regimului comunist. Figurează
cu poezii în antologia lui Vintilă Horia.
Este foarte interesant de citit în paralel
prezentarea pe care i-o fac, în Istoriile lor, N. Manolescu şi Marian Popa:
N.M. îl tratează în chiar ultimul capitol, printre "memorialişti de ieri
şi de azi", alături de Steinhardt, Acterian, Pandrea, Ioanid, Comarnescu,
Lena Constante, I. D. Sârbu şi alţii; aminteşte despre dificultăţile
începutului, "într-un Paris dominat de o stângă prosovietică, pe cât de
naivă ideologic, pe atât de agresivă verbal" (în ce mă priveşte, cred mai
curând că nu era naivă, ci ticăloasă, adică bine plătită de sovietici...),
consideră că partea valabilă rămâne jurnalul din anii 49-60, "unul dintre
cele mai bune jurnale intime din câte avem"..., dar şi cartea despre
experimentul Piteşti; în privinţa criticului literar, textele acestuia îi par
"mai degrabă inflamate stilistic decât expresive", autorul este
"deseori emfatic", având "aerul de cenzor moral"..."
pe care autorul şi-l arogă fără nicio ezitare." (p. 1434-1435).
La rându-i, Marian Popa, abordându-l
oarecum de la celălalt pol al vieţii literare din comunism, deci dinspre tabăra
lui Eugen Barbu (menţionând chiar faptul că acesta "e continuu
atacat"), îl plasează pe Ierunca între "criticii de front",
aserviţi ideologic: unii regimului comunist - I. D. Bălan, Al. Oprea, Mihai
Ungheanu, A. Silvestri, Dan Zamfirescu, C. Sorescu, lăudători până la capăt ai
literaturii proletcultiste, apoi ai celei naţionalist-comuniste; alţii, printre
care şi V. I., înregimentaţi pe frontul "inamicului"; din această
perspectivă aproape tot ce produce V. I. este privit cu suspiciune: omul,
plasat la Paris, rupt de realitatea la care se referă obstinat, scrie numai şi
numai despre situaţia din ţară şi cu deosebire despre literatura de acolo, pe
care nu o poate cunoaşte decât incomplet; aserţiunile sale sunt totdeauna
maniheiste (scriitori lăudabili sau criticabili), autorul în discuţie este ori
aservit regimului - şi atunci nimic din ce scrie acesta nu are valoare
literară, sau dimpotrivă, când autorul încearcă să-şi păstreze independenţa
politică, prin acest simplu fapt valoarea textelor este asigurată,
indiscutabilă, proclamată ca atare. Stilul criticului literar "n-a depăşit
nivelul gazetăriei politizate de comandă"; stil tarat de
"grandilocvenţă şi vanitate"; la adăpostul imposibilităţii de a i se
replica, de a se verifica referirile la opere ce nu au fost traduse la noi.
Etc.
Iar până la urmă, niciunul dintre cei doi
autori de Istorii ale literaturii nu îl discută pe V. I. decât ca un caz
aparţinător Europei libere şi perioadei războiului rece dintre cele două
lagăre.
Opera literară: Fenomenul Piteşti (Ed. Humanitas, Bucureşti, 1990; reeditat
în 2007); Româneşte (Ed. Humanitas, Bucureşti, 1991;
reeditat în 2005); Subiect
şi predicat (Ed. Humanitas,
Bucureşti, 1993); Dimpotrivă (Ed. Humanitas, Bucureşti, 1994); Semnul mirării (Ed. Humanitas, Bucureşti, 1995); Trecut-au anii (Ed. Humanitas, Bucureşti, 2000); Poeme de exil (Ed. Humanitas, Bucureşti, 2001).
Poezia zilei, Lidia Lazu:
***
lui Mircea Ciobanu
Ardea un capăt de lumânare
Rămasă de la botez
Pe masa împinsă de-o parte
În încăperea nemobilată
Ea singură lumina dansul nostru
Şi arunca pe pereţii cubişti
Frânturi de trupuri în căutare frenetică
De parcă n-am fi fost
Demult îmbrăţişaţi
Şi-ntreaga noapte era
Sub stăpânirea noastră
Cu tot cu stele şi ger
Cu tot cu crengile pe care mugurii
Stăteau la pândă ca în tranşee
Să nu piardă cumva
Clipa asaltului de primăvară
5 oct. 1996
(din volumul Balansoarul
umbrei, ed. Vinea, 1999)
Alţi scriitori:
Pan M. Vizirescu, n. 16 aug. 1903 - d. 26 ianuarie 2000.
Ov. S. Crohmălniceanu, n. 16 august 1921 - d. 28 aprilie 2000
Ioan Adam, n. 1946
Poezia
zilei: Ion Gheorghe, n. 1935
La matcă
Zac ţărăncile, pe
grămezi de porumb;
încovrigate pe
sacii de grâu şi-acoperite
Cu sămânţa de
floarea-soarelui:
Nu ptţura să le ia
nici-un grăunte: mușcând,
Rupând cu ghearele
şi-au apărat
Hrana copiilor;
Le-au bătut cu
cizmele-n burtă: pe
Grămezile de
porumb; cu sacii de grâu la piept; îngropate-n sămânţa le-au dat boală.
Şi noi, pe când
eram copii, trăiam la arie; prin
Poloagele de paie
ne trânteam; în recile
Grămezi de grâu ne
scufundam; în movile
De sămânţa de
porumb şi floarea-soarelui;
Ne scăldam cu
boabe, ca păsările-n pulberea
Drumului;
Ca puii de castor
înotam prin grămezile
De grăunțe:
Intram dinspre
apus, cu capul între umeri,
Şi ieşeam la
răsărit: ne-am născut, ne-am fătat, ziceam abia
Trăgându-ne
sufletul şi căzând în brânci -Din pântecele seminţelor izvorându-ne
De mai multe ori
pe zi -Noi, în sămânţă ca peştele-n apă, noi în grăunțe
Ca apă-n matcă, la
teapa noastră;
Prin căpiţele de
iarbă proaspătă treceam -
Ieşind din malul
de paie, ca izvoarele
Din stâncă, rârâș;
dând cu capul de piatra
De moară, a
soarelui -M-am născut, m-a fătat, era piuitul
Şi mugetul nostru!
Iar toamna, când
mama spală grâul de sămânţa,
Cu sfială
nemărturisită plecăm de-acasă.
De parcă se
născuse sora-mea -
Trist că-mi
uzurpase locul la sân;
Toamnă fiind, pe
când sângele nostru
îşi începu
coacerea,
În strugurele
inimii; când dădu-n fiertul său
Zvâcnind pe căile
de alambic,
Ale fiinţei
noastre-ntortocheate -
Când auzirăm multe
despre lucrul bărbatului
Cu femeia; târziu,
când păzeam caii, cădeam
Cu faţa-n jos, pe
grămezile de iarbă:
Se voiniceau
organele noastre; bărbatule
Ne dădeau durerea
bărbatului;
Scheuna tânărul
animal cu botul în capcană -
Suspinam nebuni -
cu faţa-ngropată-n zolul
Movilelor de boabe
reci, pe arii.
Zeiţă însăşi ne
stingea boala; adormindu-ne:
în grămezile de
grăunțe rămâneau gropi mari.
Cuiburi de pe care
zburaseră lebedele -
Scobituri din care
se vedea că ieşise
Cineva -
născându-se din noi şi din movilele
De grâu:
scurmătură de orbeţi în seminţe:
Cineva se izvodise
din îmbrăţişarea
De-o noapte a
grămezii de grâu - cu noi,
Ce nu cunoscuserăm
femeia.
Pe căpiţele de
iarbă, pe grămezile de porumb.
Şi pe movilele de
grâu - ca pe pântece
Gigantice -
Au fost bătute
ţărăncile cu cizma; în matcă a lovit zdrobitorul -
în ulciorul burţii
- pân-a dat apă din el;
Au ieşit copii ca
peştii risipiţi,
Zbătându-se sub
labă; în amorfa pântecului de femelă a ţăranului
A dat cizma - pe
grămezile de seminţe.
Eu, dormind încă-n
pântecul clasei
Materne; eu, ca
peştele-n matca răului,
Eu ca fetusul în
lichidul primordial,
Eu, ca puiul de
pasăre-n matricea oului,
Eu, ca mielul în
casa naşterii -
Am fost scăpat pe
lume, din durerea
Loviturilor în
burţile ţărăncilor
Bătute pe
grămezile de porumb, încovrigate
Pe sacii de grâu,
şi-acoperite cu sămânţă
De
floarea-soarelui - de-şi apără şi-acuma
Pâinea şi laptele
pentru copii.
Ci eu în templu,
Mă-nfrunt cu
înţelepţii mincinoşi.
(preluare de pe Internet)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu