August 10 : Dan Laurentiu , born August 10 1937 - d. 21 Dec. 1998
He was born at Podul Iloaiei-Iaşi, attended high school in Iaşi, then also there the faculty of philosophy, 1963-1966, after which he was a high school teacher, editor of the magazine Cronica from Ieși, after which he moved to the capital, as an editor at Luceafărul . He debuted early with poems, in magazines, and in a volume rather late: The position of the stars , 1967,
plasându-se fără echivoc printre poeţii de frunte ai generaţiei sale. A
continuat să scrie poezie, în registru neoromantic, desprins cu orgoliu de
contingent, de istoric, considerat ca impur, descalificant şi asumându-şi cu
tot riscul condiţia orfică, gestul ritualic, monodia litaniei, preocupat de
transcendent, de nostalgia paradisiacă, de iubirea ideală, de sferele înalte,
astrale. Egal cu sine, a scris de asemenea şi interesante eseuri (Eseuri asupra stării de graţie, 1976).
Egolatru, abstras, s-a considerat un "martir şi erou la timpului"
său. A tras după sine, cu maximă discreţie, traumele unor drame de familie,
despre care nu a scos un singur cuvânt şi o uşoară infirmitate care îl
constrângea să folosească bastonul. A trăit numai pentru poezia sa şi a câtorva
mari poeţi, nu mulţi, pe care i-a venerat. Între convivi, avea o vorbire
inspirată, producând distihuri memorabile. La prima descindere a Regelui în România,
pe scena de la Drept, a apărut psalmodiind. "Numai sângele albastru / Ne
mai scapă de dezastru!". Adevăr peremptoriu, pe care numai un poet putea
să-l rostească. Şi care adevăr, nu a folosit la nimic, ca să cităm un alt mare
poet iaşiot, pe Mihai Ursachi, cu al său "un om din Tecuci..."
Poetul nostru este favorabil receptat în cele două
Istorii pe care le am la dispoziţie şi la care mă raportez în creionările mele:
Marian Popa îi acordă 3 coloane, iar N. Manolescu cu ceva peste 4 coloane.
(Pentru cine ştie lucrările, nu va fi de mirare să afirm că, în fapt, M.P. îi
acordă un text de două ori mai extins). Însă pe când MP se fereşte de epitete
şi calificative, atenţia în sine a criticului şi spaţiul acordat reflactând
importanţa pe care i-o conferă autorului discutat, dimpotrivă, N.M. se pronunţă
foarte categoric: ...versuri ..."pline de imaginile somnului şi
morţii caracteristice plutoniei eminesciene"; "imaginaţie fastuoasă
şi solemnă", "fior dionisiac", "un neoromantic emfatic şi
sublim", "originalitate deplină"; deci, cum scrisese în altă
parte, D.L. i se prezintă dlui N.M. drept "unul dintre poeţii cei mai
personali din câţi am avut ocazia să citim în deceniile postbelice".
.
Opera literară: Poziţia
aştrilor (1967), Călătoria de seară (1969), Imnuri către amurg (1970), Poeme de dragoste (1975), Zodia leului (1978), Privirea lui Orfeu (1984), Ave Eva (1986), Psyche (1989),Călătoria mea ca martir şi
erou al timpului (1991), 101 poezii (1993), Femeie dormind (1993), Mountolive (1994), Patul metafizic (2000).
Citeşte mai mult: https://www.google.ro/search?q=dan+lauren%C5%A3iu&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:ro:official&client=firefox-a
http://www.autorii.com/scriitori/dan-laurentiu/
http://www.romlit.ro/dan_laurentiu
Citeşte aici multe poeme de Dan
Laurenţiu, din volumul Patul metafizic,
2000:
http://asalt.tripod.com/b_laurentiu01_volum.htm
Poezia zilei, Dan Laurenţiu
Albastru
câmp şi aripi
(din Privirea lui Orfeu, 1984)
Albina tremură în câmpul suav
cu raze infraroşii albina tremură
şi mă întunecă
pleoape de porţelan voi avea voi avea ce
bine
sub valuri uşoare
creşte părul pe sexul lui Venus
ierburi nu se mai văd
cerul nu se mai vede
râul râul râul
suliţe infraroşii în câmp
cazi tu şi se înalţă
pleoapa mea dintre lacrimi
lângă îngerii albi lunecând
pe aripi suave
în văzduhul curat albastru
fără inimă albastru fără inimă
Fericirea
castă
(din Patul metafizic, 2000)
Ce fericire să-l
descoperi pe Dumnezeu
în pântecul unei femei
acolo unde se naşte copilul
acolo unde arta absolută
nu mai are nici un sens
acolo unde toţi poeţii
ne naştem
şi toți oamenii trebuie să murim
dar ce fericire
să-l găseşti pe Dumnezeu
în pântecul unei femei
Ion Lazu: Odiseea plăcilor memoriale
5 aprilie, joi. (...) După ce m-am descurcat ca prin
minune în privinţa lui Florin Mugur, să mă ocup de Dan Laurenţiu et co, la numărul 1:
merg înapoi pe unde venisem, trec bulevardul D. Cantemir, caut numere, întreb.
Nişte muncitori în construcţii îmi spun că aici suntem deja pe str. Negru Vodă;
trec din nou bulevardul, întreb la o firmă, mi se spune că nr. 1 e în capătul
dinspre Patriarhie al străzii, oricât ar părea de ciudat acolo este nr. 1,
toată lumea se miră...Am ajuns la blocul P4, dinspre Patriarhie, dar îmi dau
seama că aici este scara 3. Unde să fie însă scara 2 şi apoi 1? Neapărat la
acelaşi bloc... deduc că se află către rondul dinspre Piaţa Unirii. Când ajung
la următoarea scară, după multe magazine, văd că e scara 2, înseamnă că scara 1
pe care o caut e cea din colţul spre metrou. Intru fără dificultăţi, aici e
altă regulă, iar la parter nu e nici un apartament; urc pe scări şi constat că
nici la etajele I şi II nu se află intrări. Probabil etajele corespund
magazinelor supradimensionate din dreapta şi stânga. Abia la III sunt
apartamente; sun la prima uşă, nr 10 şi nu răspunde. Sun la 11 şi, surpriză!,
îmi deschide LIS, care aflând ce vânt mă aduce, mă invită, dar se scuză că e pe
plecare, se duce să facă gimnastică de recuperare pentru piciorul lui rănit.
Camere mari. Mă invită, mă îmbie cu alune sărate, îl previn să nu mănânce decât
câte puţin, ficatul omului nu poate procesa mai mult de 100 grame, mi-a
confirmat şi C., a păţit-o un prieten de-al meu, a ajuns la Urgenţă cu icter
mecanic... Îi spun că e mare alergătură pentru identificarea imobilelor unde au
locuit scriitorii duşi. Îi relatez pe scurt aventura de mai ieri, cu casa Jean
Bart. Îmi sugerează să scriu un serial cu aceste păţanii. Gând la gând... Îi
explic că la Uniune am simţit un moment favorabil, cei de la conducere au
nevoie de imagine, trebuie profitat de bunăvoinţa sau de neatenţia lor, spre
interesul breslei. Astea toate i le spun pentru că sunt sigur că în mintea sa
se miră că m-am angajat în treaba asta complicată, în pofida faptului că au
trecut peste mine fără păs, când cu mazilirea lui C. de la VR, restructurarea
avându-mă şi pe mine ca victimă colaterală. Mai ales că el însuşi e la cuţite
cu N.M., lucru ştiut de toată lumea. Zice că nu doar Dan Laurenţiu, pentru care
mă agit, ci şi alţi scriitori, între timp decedaţi, au locuit pe scara asta: Ioan Roşu şi Al. Protopopescu de
la Constanţa, cel pe care îl cunoscusem în compania lui Regman şi Grigurcu, dar
şi Ion Stratan, care ce-i drept se mutase de doi ani la Ploieşti; dar
şi Corneliu Brahaş, care
şi el vânduse apartamentul iar după aceea a murit. Acum pe scară mai stau:
Cornelia Maria Savu, Eugen Negrici, D. M. Ion cu Carolina Ilica şi George
Alboiu, al cărui fiu este preşedintele asociaţiei de locatari. El: să se pună o
singură placă memorială pentru toţi cei duşi. Eu: nu ştiu dacă o să arate bine
şi ce impresie va face... Şi în curând plec, deşi după alune mă invitase la o
tărie, la un vin... Nu e cazul, zic. Şi ne despărţim în pripă, fără să fi
apucat să-mi fac o idee mai exactă despre apartamentul deloc boem al lui LIS,
uitându-mă doar la câteva stampe şi la un portret al lui ”făcut de o vecină
care pictează”, cum s-a exprimat LIS.
28 nov. 2007, miercuri. (...).Prin spatele blocului
răzbim la Palatul Justiţiei, dau telefon din mers la Pucu Negrici, e şi el în
mare grabă, să iau legătura cu soţia lui, la interfon 18, sau cu fiul lui
Alboiu, care e administraror, sau cu cei de la restaurantul din vecini. În faţa
locaţiei, ezităm: unde să punem placa pentru Dan Laurenţiu şi ceilalţi? Deasupra intrării e prea
sus. Avem a face cu faţada supradimensionată de pe urma megalomanului care
dorea ca totul pe traseu Victoria Socialismului să fie megalitic. Pereţii
laterali sunt plini de ornamente, nu găsesc nici o suprafaţă plană sau destul de
lată, de...
Intru la restaurant, merg la bucătărie,
iese o doamnă cumsecade, mergem să cercetăm peretele dinspre ei, va da telefon
la şefă, revine şi roagă să mai aşteptăm puţin, atunci ne hotărâm să punem
placa pe peretele nostru, cât mai bine plasată, căci suprafaţa e curbă, cu
puţine puncte de sprijin. Ar trebui să consolidăm cu ciment în spatele plăcii.
Aranjez cu dna amabilă să ne dea curent, întind firul cel lung, îl duc până la
barul din restaurant, fixăm placa, fac două poze şi iute plecăm. Nu înainte să
fi coborât Negrici care inspectează ce facem şi mă felicită. Mai coboară şi
alţii de pe scară, citesc inscripţionarea. (Apoi, seara văd pe net că e ziua de
naştere a lui Pucu Negrici, păcat că n-am ştiut, să-l fi felicitat. Nu ştiu cât
de bine i-a căzut momentul.)
Poezia
zilei: Ioan Viştea, n. 10 aug. 1962
from the point where my soul climbed
from the point where
my soul climbed,
life can be seen in the palm of your hand.
I admit as clearly as possible
the bumps from the ten commandments -
are the green hills.
I recognize the valleys of mourning bathing
vain expectations, victorious failures.
the bruises are in their place,
sunburned scars
who made me
a winner.
as you know
winner takes all:
all the stardust on the drum.
(from the volume Sick Country, Lyrical Anthology, eLiteratura, 2014)
Your writer :
Ion Negoiţescu, born 1921- February 6, 1993
Barbu Cioculescu, born in 1927
N. Prelipceanu, born in 1942
Eugen Schileru, m. 1968
I. Peltz, m. 1980
Ion Lazu - Images from the Mogoșoaia Palace, 2
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu