26 febriarie: Bogdan Petriceicu Hasdeu, n. 26 febr. 1838 - d. 25 aug. 1907
Născut la Cristineşti-Hotin, în nordul
Basarabiei, pe atunci sub stăpânire ţaristă, şi-a făcut liceul la Chişinău,
apoi i-a urmat tatălui său, făcând studii universitare la Harcov. La vârsta de
16 ani ţinea un jurnal prodigios, dezinhibat, în ruseşte, adept al şcolii
Turgheniev-Gogol. Pentru scurt timp ofiţer în armata rusă, iar în 1856, cu
retrocedarea sudului Basarabiei, nemaisuportând oprimarea străină, trece la
Cahul, unde lucrează în procuratură. Autoritatea ţaristă, ca represalii pentru
că nu fusese extrădat, îi sechestrează moşia de la Hotin, recâştigată mai apoi
prin justiţie.
În 1858 este deja la Iaşi, profesor de
liceu şi bibliotecarul Universităţii, cedându-şi cărţile personale, în număr de
4.000. În 1862 întemeiază revista Din
Moldova, interzisă din 1863, urmare a procesului intentat nuvelei sale Duduca Mamuca, 1861, pentru
ultraj la morală. Deja în 1863 publica nuvela cu temă istorică Ursita, în cu totul altă
abordare, care stă la începuturile manierei scripturale sadoveniene.
În 1863 apare volumul de Poezii, cuprinzând şi o
traducere din Tristia de Ovidiu. Din 1876 devine Directorul
Arhivelor Statului din Bucureşti, instituţie pe care o restructurează; studiază
şi publică în copie arhive străine privitoare la români. Făcuse o
documentare în Polonia, aducând bogat material documentar.
A înfiinţat revista Columna lui Traian,
1870-1877; Arhiva istorică a României
şi a publicat Cuvente
din bătrîni, în 2 volume, 1878-1879,
primul volum studiind limba română vorbită, între 1550-1600, rezultată din acte
publice, din scrisori şi alte referiri scrise, în vederea elucidării
problemelor de evoluţie a limbii române; volumul II cuprinde Cărţile poporane
din secolul XVI, transcrise în grafie latină, cu studii despre fiecare text în
parte.
Din 1877 membru al Academiei, din anul
următor profesor de filologie comparată la Universitatea Bucureşti.
Principalele sale opere sunt: monografia Ioan Vodă cel Cumplit, 1865,
elaborată în maniera Nicolae Bălcescu; piesa istorică în versuri Răzvan şi Vidra, 1867;
comedia Trei crai de
la Răsărit, Istoria
critică a romînilor,1873, 1874; Etymologicum
magnum romaniae, în 4 volume, între 1887-1898, ajungând doar la cuvântul bărbat - o elaborare cu mult peste puterile
oricărui savant, dar şi ale vreunei instituţii - proiect pe care nimeni nu s-a
sumeţit să-l continuie... La aceste opere de căpătâi se adaugă monumentala
corespondenţă cu fiica sa Iulia, geniala poetă decedată tragic, la doar 18 ani.
Ceea ce l-a smuls pe savant din preocupările sale literare, filologice, istorice,
atras de magie şi spiritism: Sic
cogito, 1892. A construit
castelul Iulia Hasdeu de la Câmpina, iniţiind un cult al fiicei dispărute,
întreţinut cu fervoare până la moartea sa, în 1907.
Enciclopedist, publicist, istoric,
filolog, lingvist, jurist, academician, om politic de factură paşoptistă,
susţinător al lui Cuza, apoi al Regalităţii, spirit european, s-a încadrat în
mişcarea liberală, ajungând în Parlamentul României.
Admirat pentru erudiţia sa
fabuloasă, pentru cultura sa enciclopedică pliată pe un temperament romantic,
savant "copleşit de o intuiţie magică a Lumii şi Istoriei" (Mircea
Eliade) şi luat ca model de Generaţia nouă, a lui Eliade, Vulcănescu, Dan Botta
etc, BPH, a cărui dezivă în viaţă a fost: "Patrie, onoare, ştiinţă!"
rămâne, fără pic de îndoială, un titan, una dintre cele mai mari personalităţi
ale culturii noastre.
Citeşte mai mult:
http://ro.wikipedia.org/wiki/Bogdan_Petriceicu_Hasdeu
Poezia
zilei: Viorel Sâmpetrean, n. 1953
SĂ FI FOST
NOAPTE?
- Să fi
fost noapte, să fi fost zi,
în sălbăticia ideii de a fi?
în sălbăticia ideii de a fi?
Spune-mi, te
rog, de unde vine ideea sălbăticită?
De unde circumvoluţiunile moluştei
de a se urca până la cer?
Şi, totuşi, de unde
nevinovăţia noastră de a urla,
de a arunca căpăţânile copiilor, aproape de noi, în ger?
De unde puterea de a închide o pleoapă
când alta apasă pe trăgaci,
când bisericile sunt dărâmate şi reconstruite de draci?
De unde circumvoluţiunile moluştei
de a se urca până la cer?
Şi, totuşi, de unde
nevinovăţia noastră de a urla,
de a arunca căpăţânile copiilor, aproape de noi, în ger?
De unde puterea de a închide o pleoapă
când alta apasă pe trăgaci,
când bisericile sunt dărâmate şi reconstruite de draci?
Draci, prea
bine! Vă rog, veniţi
pe osul frunţii mele
unde s-au spart coifurile războinicilor sciţi!
pe osul frunţii mele
unde s-au spart coifurile războinicilor sciţi!
- Veniţi: veţi
da de minereul rar
în care s-au înfundat popoare:
acolo e mâna fioroasă a fiarei de har!
în care s-au înfundat popoare:
acolo e mâna fioroasă a fiarei de har!
VEI PREŢUI VREODATĂ?
Viaţa s-a retras
în monstruoasa desfătare
a draperiilor: nimic nou, jamais.
Viaţa, nepreţuită şi adulată
când lacrimile cad din norii de fosfor.
a draperiilor: nimic nou, jamais.
Viaţa, nepreţuită şi adulată
când lacrimile cad din norii de fosfor.
Nu morţii sunt
adulaţi,
ci frica celor care, bâjbâind,
abia ating, în duşmănie, polenul gândului cel de folos.
Şi, vai, de vei trăi, şi-ai să trăieşti să vezi
grilajele cu acte înşurubate-n lacăte
şi flori în reci ciorchini de plastici: acolo este aroma
disperării falnice a trudei lor neîngăduite,
cum faima lanţurilor ce strângeau copiii,
precum gorilele în gratii, născute în laboratoare.
ci frica celor care, bâjbâind,
abia ating, în duşmănie, polenul gândului cel de folos.
Şi, vai, de vei trăi, şi-ai să trăieşti să vezi
grilajele cu acte înşurubate-n lacăte
şi flori în reci ciorchini de plastici: acolo este aroma
disperării falnice a trudei lor neîngăduite,
cum faima lanţurilor ce strângeau copiii,
precum gorilele în gratii, născute în laboratoare.
- Ce faci?
Ai uitat, o clipă, de frunzarul în care
miliarde-aripe ale miliardelor colonii de vieţuitoare
s-au strâns: un insectar cosmic în nacela unei păpădii
pe care-o poţi chiar bombarda în palmă
şi mii şi mii de miliarde de aşchii abia de vezi
cum te-nconjoară.
Ai uitat, o clipă, de frunzarul în care
miliarde-aripe ale miliardelor colonii de vieţuitoare
s-au strâns: un insectar cosmic în nacela unei păpădii
pe care-o poţi chiar bombarda în palmă
şi mii şi mii de miliarde de aşchii abia de vezi
cum te-nconjoară.
Căci ochiul nu-i
aprins şi nici în stare a pătrunde,
doar bîjbâind (cum cei prea mulţi ce nu puteau să-atingă
polenul gândului cel de folos)
într-un târziu de poţi simţi tornada
cum taie, ca o lamă, lacu-n două: ce faci?
Întrezăreşti neputincios spre malul celălalt
din unghiul nevăzut
cum mii-spartani lovesc cu cazematele-n morminte,
cum se retrag printre nisipuri meduzele
înnebunite de torpilele jegoase.
Ce faci?
Vei ştii vreodată? Să fie numai sufletul
în încercarea de a-şi face cuib,
strângând lăstarul,
el însuşi vreasc în cuibul disperat?
doar bîjbâind (cum cei prea mulţi ce nu puteau să-atingă
polenul gândului cel de folos)
într-un târziu de poţi simţi tornada
cum taie, ca o lamă, lacu-n două: ce faci?
Întrezăreşti neputincios spre malul celălalt
din unghiul nevăzut
cum mii-spartani lovesc cu cazematele-n morminte,
cum se retrag printre nisipuri meduzele
înnebunite de torpilele jegoase.
Ce faci?
Vei ştii vreodată? Să fie numai sufletul
în încercarea de a-şi face cuib,
strângând lăstarul,
el însuşi vreasc în cuibul disperat?
Alţi scriitori:
C. Papastate, n. 1907
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu