miercuri, 3 octombrie 2012

Scriitorul zilei: Matei Gavril; poezia zilei; Programul festivalului Bucureşti-Mon Amour; consemnări; fotografii...

Scriitorul zilei: Matei Gavril, n. 3 octombrie 1943 - d. 22 mai 2008

 http://www.uniuneascriitorilor-filialacluj.ro/Poze/carti/matei gavril.jpg       

Ardelean din apropiere de Cluj, satul Cioanca-Săliştea Nouă,dintr-o familie cu încă 4 fete (tatăl închis pentru vina de a se fi opus colectivizării), viitorul poet şi romancier a făcut liceul la Cluj, bacalaureat 1962, apoi Filologia la Bucureşti, devenind redactor la Luceafărul, după 1989, redactor la Viitorul românesc şi apoi la Editura Academiei. A debutat cu versuri în Tribuna, 1962, încă elev fiind, deci a iscălit cu numele de la catalog - asemenea lui D.M. Ion, a lui Tudor Octavian şi mai sunt alte cazuri...), iar în volum, cu Un copil loveşte cerul, 1968, după care a făcut oarecare vâlvă cu îndrăznelile erotice din Glorie, cuminţindu-se în volumul Pur şi următoarele. A dat şi un roman autobiografic, Împărăţia şi un altul, la limita cu patologicul, Noaptea definitivă, 1978, prelucrarea manuscrisului unei exhibiţioniste fără har. Sedus în adolescenţă de marii poeţi germani Goethe, Novalis, Holderlin, nu a reuşit să-i urmeze decât în prea mică măsură, Convieţuirea cu poeta Angela Marinescu, dificilă, cum e de înţeles, îl va fi deturnat şi ea de la o evoluţie lipsită de ezitări. Recăsătorit, viaţa nu i-a devenit mai simplă. "Am ridicat case pentru copiii altora!" va exclama poetul, excedat de contrarietăţile vieţii. Prietenia cu poeţii ardeleni Gh. Pituţ, Ioan Alexandru, Vasile Speranţia şi cu alţii nu s-a dovedit nici ea stimulativă. S-a stins în grabă, însă în chinuri groaznice, victima unei forme ciudate de cancer al sângelui.


Opera literară:  Un copil loveşte cerul, 1968; Glorie (1969), Pur (1971); Împărăţia (1972), Între floare şi fruct (1974), Noaptea definitivă (1978), Patria libertăţii (1979), Steaua nebunului (1982), Poveşti auzite de la bunicul meu (1983), Un spaţiu mai curat (1991), Pur şi alte poezii & alte referinţe critice (2001), Omnia 60 – Inedit 1 (2003).

Citeşte mai mult: INTERESANT, despre Matei Gavril scriu poeta Angela Marinescu, prima soţie şi Alexandru Matei, fiul celor doi, critic literar:  http://www.romlit.ro/matei_gavril_3_octombrie_1943_-_22_mai_2008
 http://www.observatorcultural.ro/Sectiune-transversala-printr-un-scriitor-si-tata*articleID_20164-articles_details.html
http://www.uniuneascriitorilor-filialacluj.ro/detalii_membrii_526_GAVRIL-Matei.html



Poezia zilei
Matei Gavril, inedit

Bătrîneţea

A venit bătrîneţea la mine cu daruri
Mi-a adus un cuţit
Şi două aparate de măsurat
Tensiunea şi glicemia.
Bine, i-am mulţumit.
Funcţiunile organismului meu
Lasă mult de dorit.
Mă aşteaptă zile din ce în ce mai grele
Iar marile cîştiguri s-au risipit
Cu come şi infarcturi
La ce bun instrumentele tale?
Mai bine lăsai moartea să mă fi întîlnit
Aparatele sînt doar îngeri
Mesageri ai morţii.
Ea se prefigurează în cuţit.

Prinţesa mea cu haine negre

Prinţesa mea cu haine negre
Doar aparent mă mai doreşti
Căci gesturile ţi-s integre
Şi-n loc de degete ai cleşti
Simţirile-ţi nevertebrate
Nu te mai poartă-nspre alcov
Să te cuprind pe după spate
Şi să-ţi desfac fularul mov
Vulcanii inimilor noastre
S-au potolit şi s-au zbîrcit
Pielea întinsă de pe coaste
Iar sînii tăi s-au veştejit.
Nici instrumentul meu etern
Ce sufletul ţi-l transgresa
Văzîndu-ţi oful de sub stern
Nu pare-a te interesa
Prinţesa mea cu haine negre
Şi cu gîndirile integre
Pe care o am mult avut
Şi-acum mă are ea drept scut
La bătrîneţe, haine grele
Nu mai poţi scăpa de ele.
02.01.08  

Ion Lazu: Scene din viaţa literară, ed. Ideea europeană, 2007
24 ianuarie 1980: 

 Unirea. Zi de iarnă, cu zăpadă prin locurile neumblate, cu gheaţă şi bălţi pe trotuare şi pe carosabil. Cînd am plecat de la slujbă, în aer era ceva aducînd a desprimăvărare. La restaurantul scriitorilor, destule mese neocupate, m-am plasat deci în colţul cel mai ferit, din stînga intrării. Tocmai spre galantar, în penumbră şi în proximitatea clondirelor, Florin Pucă, iscusitul grafician; ne salutăm protocolar. C. Leu la masa de alături, cu o jună, el mîncîndu-şi friptura, ea cu un pahar de bere în faţă; la un moment dat o aud explicîndu-i lui Aurel Martin, de la masa alăturată: Azi împlinesc 28 de ani! M-am gîndit că e totuşi trist să vii aici de ziua ta. În colţul opus, Constantin Georgescu ot Snagov, cu nişte necunoscuţi mai tinerei. (...)
La masa mea vine Matei G., a mîncat acasă, îşi ia o sticlă de apă minerală, mi se plînge de o ciudată durere în spate, cu febră. Baţi la maşină? îl întreb. Bate 7-8 ore pe zi, după ce mai întîi a scris de mînă. Păi de aici vine durerea, îi spun, am simţit-o pe propria piele. Ca să nu rămînă dator în legătură cu ce-i spusesem data trecută, mi se plînge că are o carte pentru copii la Ghede, care i-a scos două povestiri. Să nu cred cumva că redactorii nu sunt luxaţi, chiar de colegii lor, cînd le e lumea mai dragă…(...)

Intră Valentin F.M. şi se duce la masa lui Gabrea, îmi dau seama că primeşte un autograf pe cartea abia apărută. Matei G. spune că a citit azi-noapte cartea lui G. şi e foarte bună, modernă, vreo patru cinci povestiri impecabile. V.P. crede că Hanimore a fost excelentă, eu confirm; la un moment dat I.S.M. mă întreabă, grijuliu: Dar matale ce ai? Parcă nu eşti aici, parcă eşti dus undeva cu gîndul... (de parcă am fi vreunul aici şi prezent..., dar vezi, moldoveanul sincer…)(...)

V. Pantazi ne povesteşte despre un neamţ pe care i l-au plasat să-l însoţească la pescuit, în Baltă, la Păcuiul lui Soare. O întreagă nostimadă cu acest neamţ care întreba tot timpul: dar insula a cui e? dar copacul? dar calul? dar barca? Dar locul unde pescuiau ei? Cred c-o fi fost vreun nătărău, îşi dă cu părerea I. S. M. Nicidecum!, explică V. Panazi: la ei o zi de pescuit costă 70 DM. Neamţului nu-i venea să creadă că în trei zile, în ţară străină, nu a scos un sfanţ din buzunar…
Venind vorba de Germania, Matei G, povesteşte ce greu a dus-o la Freiburg, mic oraş medieval. (Nici Arghezi n-a dus-o mai bine!, îl consolez eu). Colegii de studii îi dădeau un pahar de bere şi atît. Odată, enervat, a plătit Matei toată consumaţia şi nemţii s-au mirat foarte. O duc mult mai bine, dar sunt strînşi la pungă, calculaţi, meschini. Eu: Păi din ce să vină bunăstarea? Din risipă? Nu, ci din cumpătare, probabil şi din multă muncă, temeinic făcută…
2 februarie 1980: (...)

Fl. Gabrea dă cuiva de la o masă vecină revista cu cronica. Despre jurnalul meu de călătorie în Luxemburg, o pagină întreagă, nimeni nu suflă un cuvînt. Nici Fănuş, care se învecinează cu articolul meu; brăileanul colindă printre mese, bălmăjind-înjurînd, căci are şi de data asta limba înţepenită: unele silabe izbucnesc, altele, multe, sunt înghiţite fără păs; părul rărit, dar lung, îi vine în ochi. Pare să fi slăbit un pic, de unde fusese chiar un colos; face gesturi dezordonate cu mîna pe deasupra capului. Îi toarnă vin lui R.V. de la masa vecină, dar nu s-ar zice că supărarea dintre ei s-a stins de tot. Se luase şi de Alboiu, acesta însă se ambiţionează, nu retractează nimic, nu se lasă intimidat. F.N. pleacă şi vine şi iar pleacă şi trebuie să înţelegi că articolul lui G. Alboiu l-a deranjat foarte tare. Acum Fănuş se ia în gură cu Shapira, care nici el nu se lasă… Şi, pe neaşteptate, cele două doamne cu care fusese la masă, reuşesc să-l ia acasă. 
Ultimul sosit pare a fi Matei G., se opreşte direct la galantar, dar nu-l mai pot servi decît cu băutură. Se aşază cu sticla lui de vin, singur la o masă, pegătit de cursă lungă. Cine ştie, poate e după cele şapte-opt ore de bătut la maşină… De aceea tot spun: Pe scriitor nimeni nu-l vede cînd îşi dă duhul pe coala de hîrtie, lumea îl judecă pe scriitor doar după prestaţia din momentele de relaxare…
15 februarie 1984, ziua Lidiei: (...) De aseară îi lăsasem pe masă Călătorii în Italia de Hypolite Taine şi un breloc de calcedonie. Azi – vreme însorită, deşi cam geroasă. I-am adus florile ei: frezii şi o garoafă albă lui Prinţişorul, unele tîrguieli şi cîteva veşti bune: ADM a selectat 6 poezii de-ale chilianului Morales, M. Ungheanu a reţinut cronica lui Matei Gavril la Rămăşagul, iar la ieşirea din Casa Scînteii îl văd pe Liviu Călin care îmi spune că a luat de la Herivan cronica şi a trimis-o la Convorbiri literare din Iaşi, unde va apărea în curînd. ADM m-a sfătuit să public un volum bilingv Morales, poetul i-a plăcut foarte mult.


ion lazu, fotografii cu Premiaţii UNIMIR, II 

Violonista Mihaela Mitrofan, o apariţie de neuitat...


Naistul planetar  Gheorghe Zamfie, la ora mărturisirilor...

6 comentarii:

  1. M-ar trage aţa să vin, dar mi-e că nu va fi loc şi pentru caracudă, gură-cască. Nu aş dori să trăiesc, după atîta amar de drum, dezamăgirile proxime ale tîrgurilor de carte în vogă (de parcă ar fi tîrguri de sclave).
    Am consolarea că al nostru cronicar-diarist und pozar o să facă nişte compte-rendus excellents pentru fiece manifestare la care va fi prezent.
    În aşteptare, o să mai trec pe aici, pe la trimiterile către persoane şi fapte ce mă incită.

    RăspundețiȘtergere
  2. Florin Costinescu a scris:Florin Costinescu a comentat un mesaj de perete de-al tău.
    Florin a scris: "In ultimii ani ai sai, am fost coleg de redactie cu Matei la Ed.Academiei...Vorbeam des despre fostii lui colegi luceferisti disparuti,fiind marcat de disparitia lor prematura.In acest sens, pastrez de la el un text inedit intitulat Nevelistul (joc de cuvinte) dedicat lui Nicolae Velea, pe care il aprecia fara retinere. Citez:"Nicolae Velea este singurul nevelist din intreaga literatura.Calamburul ii apartine scriitorului al carui nume a fost etichetat mai mult decat predistinat ca nuvelist.F. Neagu -cum ii spunea Velea cu ironie lui Fanus - l-a cuzat odata la Mogosoaia- in ambianta unui botez la propriu pantagruelic- ca nu este in stare sa scrie o schita mai mare de doua pagini.Ca intindere mare- a venit precizarea coltosului Socrate argesean - ca daca te referi la intindere, tu, Fanuse, poti sa scrii si un roman de doua mii de pagini, fara sa te-mpiedici de vreo idee..." Asemeni lui Grigore Hagiu si Nichita Stanescu, Velea a fost un pisc in perisajul literaturii romane. Si tot ca ei, el avea un orgoliul suprem de scriitor, dublat de modestia intelegerii profesionalismului(...) Simtul profund al limbii si al proprietatii termenilor ii caracteriza deopotriva...Cand nu era "asuprit" de alcool, N. Velea era de o delicatete sufleteasca ingereasca.Scrisul lui e un susur continuu de clinchete distincte de note muzicale, de silabe, din curgerea unui izvor lingvistic primordial."Asa intelegea sa scrie Matei Gavril (Albastru) despre colegii lui disparuti, langa care, din pacate, a venit si el dupa nu prea multi ani..."

    RăspundețiȘtergere
  3. Florin Costinescu a scris, pe Facebook> Sensibilă evocarea poetului Matei Gavril... Am citit cu luare-aminte...
    I-am răspuns, tot acolo:
    Prietene poet F.C., cu mult drag /cu mare jale în suflet l-am evocat pe prietenul din tinereţea debuturilor noastre. Eu cunoscându-l poate mai puţin decât cei ce lucrau cu el în redacţie sau pe aceleaşi coridoare... Iar în fapt, Jurnalul meu, nu doar secvenţele strânse în aceste "Scene din viaţa literară" sunt pline de notaţii despre întâlnirile cu Matei Gavril. N-am spaţiu să le postez pe toate. Oricum, el a scris o cronică la "Rămăşagul", romanul meu din 1979, însă cronica, din motive de Ungheanu, n-a apărut decât în 1984, redacţia fiind nevoită să schimbe data apariţiei cărţii... multe vor ieşi la iveală dacă apare "Vreme închisă", jurnalul anilor 79-89. Dar, mă întreb: Pe cine mai interesează?! Cu drag, Lazu

    RăspundețiȘtergere
  4. Poete F.C., uitasem să spun că la terminarea Facultăţii, Matei Gavril a făcut cele 6 luni de armată la Bacău. I-am trimis pe adresa Unităţii Militare mai multe răvaşe, numai aşa, ca să-l scot cumva din punctul mort. Mai ales că ştiam îndeaproape împrejurimile deprimante ale Bacăului, Tristul Târg , căci lucrasem în zonă, ca geolog, cu nişte ani în urmă. Câmpurile de instrucţie, trompeta răsunând neliniştitor, "în fund, la Cazarmă"..., vorba poetului. Când ne-am revăzut, M.G. mi-a mulţumit, subliniind, spre mirarea mea, că numai eu l-am avut în vedere pe perioada cătăniei...Printr-o întâmplare, singura fotografie pe Google este de pe vremea "convocării". Cât despre simpatia cu care l-a receptat pe nuvelistul Velea, nu mă mir defel. Textul e valabil, inclusiv trimiterile la "Sunetele", titlul unei faimoase povestiri de la debutul lui Velea. Şi da!, de acord, Velea avea un cult al limbii funcţionale, pe când Fănuş nu se putea abţine să cădelniţeze metafore peste metafore, excesiv. Aşa nu! Un gând bun, Lazu

    RăspundețiȘtergere
  5. Am găsit, din întâmplare, la un târg de carte două volume ale lui Matei Gavril Albastru care nu apar în bibliografia de mai sus: „Lebăda oarbă (poeme în versuri și proză” (2004, Editura Redacţia Publicaţiilor pentru Străinătate) și „Zoomorfista (roman erotic ilustrat” (1999, Editura România Press). Nu am găsit acum decât puține referințe la aceste cărți pe Internet - voi încerca să scriu despre ele cât mai curând posibile, mai ales despre „Lebăda oarbă”

    RăspundețiȘtergere
  6. Ah, da! Acel roman... Zoomorfista... a cam făcut valuri la apariţie, n-am mai amintit de el. De fpat nu l-am citit, iar amicul meu Matei G. nu a ţinut neapărat să-l am...Titlul cam spune despre ce-ar fi vorba, îmi explic asta printr-o răbufnire vindicativă a poetului, cu o adresă pe care nu mai e cazul că o indic...
    P.S. Sunt bucuros că aţi intrat pe acest blog, unde putem discuta în linişte depre pasiunea noastră pentru literatură: Despre avangardişti, cu deosebire, căci lucrând 19 ani la editura Vinea, mi-au trecut cam toţi prin mână. Cu onestitate spun că preferinţele melesunt altfel orientate, totuşi ei sunt de discutat, în contextul Interbelicului nostru, eclatant prin larga desfăşurare de forţe creative în literatură...
    P.S.2 Şi da, îmi amintesc a fi preluat de pe Google poezii postate de Dvs. O acţiune benefică, desigur.
    Am încercat la rându-mi să postez pe blog coperte scanate ale unor cărţi ce nu existau... I.L.
    Un gând bun, Lazu

    RăspundețiȘtergere