4 septembrie: George Bacovia, n. 4 sept. 1881 - d. 22 mai 1957
Scria poezie încă din vremea liceului. Dar a dovedit
un talent remarcabil şi la desen, adjudecându-şi un premiu pe ţară pentru
"desen de pe natură", 1899; avea talent şi la muzică, interpret la
vioară, la alte instrumente, devenit dirijorul orchestrei liceului. (A pus pe
muzică poeme de-ale sale, de-ale lui Eminescu şi Ştefan Petică. Mare şi subtil
cunoscător al simboliştilor francezi, a căror tehnică a adoptat-o magistral.)
Ceea ce nu l-a ajutat să termine mai repede: "Liceu, cimitir al tinereţii
mele...". Debutase în Literatorul lui Al. Macedonski, cu Şi toate; va citi mai apoi în
cenaclul macedonskian, cu mare succes, Nervi
de toamnă. În timp, prietenia cu celălalt mare simbolist se va
consolida.
Cu multe schimbări de adresă - la Bacău, Iaşi,
Bucureşti şi iar la Bacău, a ocupat cu intermitenţă, din cauza problemelor de
sănătate, dar şi din lipsa motivaţiei, diverse posturi, fie de suplinitor în
învăţământ (la Bacău, la Călugăra-Luizi, în preajma oraşului) sau de copist, de
ajutor contabil etc. În 1914 definitivează Plumb şi îl trimite la tipar. Va apărea în
iulie 1916. Vreme de război, poetul se evacuase cu arhiva Ministerului Muncii
la Iaşi... Doi ani 1917-1919 funcţionar la Bucureşti. Bolnav, se retrage la
Bacău. În 1924 apare ediţia a doua Plumb.
În 1925 ia Premiul pentru poezie al SSR, împreună cu Lucian Blaga. În 1926,
apare volumul Scântei galbene,
la Bacău şi tot atunci Bucăţi
de noapte, la Bucureşti, în îngrijirea Agathei Grigorescu. În 1930, un nou
volum: Cu voi. Anul următor va primi o pensie de la
SSR. În 1933 va lua Premiul naţional de poezie, de data asta cu Tudor Arghezi.
Într-un sistem autentic al valorilor, era mereu în rândul celor mai importanţi
poeţi ai naţiei. Deşi considerat încă, de critica vremii, un poet minor.
(Prin anii 70, Mircea Eliade, urmărind evoluţiile din ţară, era foarte mirat de
înalta preţuire ce şi-o câştigase poezia bacoviană.)
Se căsătorise în 1928 cu Agatha Grigorescu, profesoară
la Bucureşti, unde se stabileşte cu familia. Urmează în 1936 volumul Comedii în fond, iar în 1944
ediţia de Opere, integrala
scrierilor poetului şi prozatorului. Imediat după Război, reapariţia Stanţelor burgheze este rău primită de
proaspeţii culturnici. Poetul Plumbului
este trecut pe linia moartă; reabilitat prin 53-54, de-odată cu Arghezi. Moarte
în 22 mai 1957, la vîrsta incredibilă de 76 ani! Dar gloria sa va fi postumă,
mereu în creştere de cotă, pe seama unei opere unice prin rafinament artistic.
Nici Arghezi, nici Barbu, nici chiar Blaga nu au făcut şcoală, ci după
Eminescu, numai Bacovia a avut continuatori de mare clasă.
Opera literară: Volume antume; Plumb,
Bucureşti, 1916;
Scîntei galbene, Bacău, 1926; Bucăţi de noapte, Bucureşti, 1926; Poezii,
Bucureşti, 1929; Cu voi...,
Bucureşti, 1930; Poezii,
prefaţă de Adrian Maniu, Bucureşti, 1934; Comedii în fond,
Bucureşti, 1936; Opere,
Bucureşti, 1944; Stanțe
burgheze, Bucureşti, 1946; Poezii,
Bucureşti, 1956 (ediţie revăzută şi adăugită de autor, 1957)
Citeşte mai
mult. Ascultă. Priveşte...(din
Recitalul Lidiei Lazu. Amurg violet).
BACOVIA: Pansele negre...:
http://www.youtube.com/vatch?v=-bQEYKn9Cww
CARBONIZATE FLORI, NOIAN DE NEGRU:
http://www.youtube.com/vatch?v=Ri-WUOShcqA
Muzica sonoriza orice ecou:
http://www.youtube.com/vatch?v=43vDBXXQC7E
Acorduri, arpegii, armonii:
Poezia zilei, George Bacovia
Nervi de toamnă
E toamna, e
foşnet, e somn...
Copacii, pe stradă, oftează;
E tuse, e plânset, e gol...
Şi-i frig, si burează.
Amanţii, mai bolnavi, mai trişti,
Pe drumuri fac gesturi ciudate -
Iar frunze, de veşnicul somn,
Cad grele, udate.
Eu stau, şi mă duc, si mă-ntorc,
Si-amanţii profund mă-ntristează -
Îmi vine să râd fără sens,
Şi-i frig, si burează.
Pastel
- Adio, pică frunza
Şi-i galbenă ca tine, -
Rămâi, şi nu mai plânge,
Şi uită-mă pe mine.
Şi s-a pornit iubita
Şi s-a pierdut în zare –
Iar eu în golul toamnei
Chemam în aiurare...
- Mai stai de mă alintă
Cu mâna ta cea mică,
Şi spune-mi de ce-i toamnă
Şi frunza de ce pică...
Cuptor
Sunt câţiva morţi în oraş, iubito,
Chiar pentru asta am venit să-ţi spun;
Pe catafalc, de căldura-n oraş,
Încet, cadavrele se descompun.
Cei vii se mişcă şi ei descompuşi,
Cu lutul de căldura asudat;
E miros de cadavre, iubito,
Şi azi, chiar sânul tău e mai lăsat.
Toarnă pe covoare parfume tari,
Adu roze pe tine să le pun;
Sunt câţiva morţi în oraş, iubito,
Şi-ncet, cadavrele se descompun...
Ego
Tot mai tăcut şi singur
În lumea mea pustie -
Şi tot mai mult m-apasă
O grea mizantropie.
Din tot ce scriu, iubito,
Reiese-atât de bine -
Aceeaşi nepăsare
De oameni, şi de tine.
Largo
Muzica sonoriza orice atom...
Dor de tine, şi de altă lume,
Dor...
Plana:
Durere fără nume
Pe om...
Toţi se gândeau la viaţa lor,
La dispariţia lor.
Muzica sentimentaliza
Obositor, -
Dor de tine, şi de altă lume,
Dor...
Muzica sonoriza orice atom.
Singur
Potop, cad stele albe de cristal
Şi ninge-n noaptea plină de păcate;
La vatră-n para ce abia mai bate,
Azi, a murit chiar visul meu final.
Şi ninge-n miezul nopţii glacial...
Şi tu iar tremuri, suflet singuratic,
Pe vatră-n para slabă, în jăratec, -
Încet, cad lacrimi roze, de cristal.
Lacustră
De-atâtea nopţi aud plouând,
Aud materia plângând...
Sunt singur, şi mă duce un gând
Spre locuinţele lacustre.
Şi parcă dorm pe scânduri ude,
În spate mă izbeşte-un val -
Tresar prin somn şi mi se pare
Că n-am tras podul de la mal.
Un gol istoric se întinde,
Pe-aceleaşi vremuri mă găsesc...
Şi simt cum de atâta ploaie
Piloţii grei se prăbuşesc.
De-atâtea nopţi aud plouând,
Tot tresărind, tot aşteptând...
Sunt singur, şi mă duce-un gând
Spre locuinţele lacustre.
Cornelia Maria Savu, n. 4 septembrie 1954 - d. 2014
Cam atît
cam atît
şi liniştea noastră a tuturor
un roşu covor (şi adînc
ca să-ţi poţi lua cîmpii
în voie)
pe care ni-l tot întind la picioare
şi treceţi batalioane prin
liniştea care-i roşu covor
ca-n ultimul capitol
din memoriile unui călău
şi memoria e un cîine
care se tolăneşte pe unde-i
vineri
şi tolănite-n memorie
mitteleuropa şi coana liberty pot
în voie de-acum
să-l jupoaie pînă la os
pe Stilist
(oh, cum se-ncăpăţînează el
să producă libri valachici)
chiar aşa
tot mai mult în poemele mele
sînt sindicul străduţei întortocheate
dintr-un oraş cuprins de ciumă
fac numărătoarea morţilor
îi somez pe cei vii să
răsară-n ferestre văruite
încui uşile pun în jgheaburi
pîinea şi vinul
doaor ştii că pînă la urmă
fiecăruia i se fixează locul
între contaminare şi pedeapsă
(şi mai susţinem noi că
poezia sporeşte cînd
frica şi moartea şterg interdicţiile?)
Alţi scriitori:
Dan Deşliu, m. 1992
Anda Boldur, m. 1996
5 septembrie: Adrian Marino, n. 5 sept. 1921 - d. 17 martie 2005
Ieşean prin naştere, va face şcoala primară, apoi va intra la Liceul militar, schimbând cu Liceul Internat şi cu Seminarul pedagogic. Va intra la Literele din Iaşi, în 1941, dar în 1943 se va transfera la Bucureşti, cu licenţa în 1945. Va fi timp de 2 ani reţinut de G. Călinescu la catedră, ca asistent, împreună cu Dinu Pillat. Un doctorat, în 1946. În fapt, Călinescu îl debutase încă în 1939, pe când mai era licean, în Iaşul literar. În această perioadă, similar lui Călinescu în ce-l priveşte pe Eminescu, lucrează la două monografii: Viaţa lui Al. Macedonski şi Opera lui A. Macedonski. Similitudinea se reduce la titluri, iar în fapt îşi alesese ca subiect pe adversarul literar al lui Eminescu - abordarea fiind foarte personală, într-un fel de opoziţie cu mentorul său. Marele critic îl defineşte: "un eseist curios şi malign... mare scotocitor de cărţi...". Însă, cum de la apreciere la adversitate nu e decât un pas pentru unele firi, A. M. se va distanţa şi delimita net de G. C., la care dezavuează oportunismul cu care s-a raliat la comunişti, în formele cele mai groteşti. Simpatizant ţărănist, este surprins multiplicând nişte materiale propagandistice P.N.Ţ. şi, arestat în 1949; va trece prin calvarul carceral dejist - mereu distant, semeţ, de unde denumirea de Seniorul - şi va fi eliberat abia în 1957, dar trimis în domiciliu obligatoriu la Lăteşti, în Bărăgan, până în 1963. Abia în 1965 reprimeşte drept de semnătură şi va izbuti să-şi publice monografiile despre Macedonski.
Debut editorial la 44 de ani. O păţiseră
şi alţii, pentru mult mai puţin -, neîncarceraţi, doar marginalizaţi
social-politic. În 1971-72 beneficiază de o specializare în Elveţia. Din 1973
este editorul apreciatelor Cahiers
roumains d' etudes literaires, care au apărut până în 1980. În 1980 îi
apare Hermeneutica lui Mircea
Eliade, tradusă anul următor în franceză. În 1985 primeşte premiul Herder.
Între 1987 şi 2003 scoate 7 volume din Biografia
ideii de literatură şi
iniţiază o serie de volume ale Dicţionarului
de idei literare, eseuri pe fiecare titlu, în ordine alfabetică - nedus la
capăt.
În 1993 scrie un text memorialistic pe
care îl va rescrie în 1999, şi care va apărea abia în 2010, la fix 5 ani după
dipariţia, la 83 de ani, a hermeneutului. Cartea va declanşa un adevărat
scandal la scară naţională, datorită prezentării în acvaforte a unor persoane
din prim-planul vieţii literare: Dinescu, Simion, Liiceanu, Pleşu, mulţi alţii,
dar şi Cioran, Eliade, Monica Lovinescu. Riposta imediată a fost acuza de
colaborare cu securitatea şi DIE/SIE, fapt ce a polarizat viaţa literară a
ţării. Unii contestând, întorcând acuzaţiile (de manipulare) împotriva celor
vituperaţi de Marino şi care, la rigoare au fabricat un dosar de informator, de
spion european etc.; alţii luându-i apărarea, pe motive de balcanism.
Rimează cu atitudinea de o viaţă a acestui însingurat şi om distant, inaderent
la bisericuţe şi interese de grup, altfel spirit iluminist, pledant cu
obstinaţie pentru europenism.
Desigur, pentru intelectualul care în
comunism a stat cu capul la cutie, neîndrăznind să ceară o plecare în
străinătate, convins că nu o merită şi că până la urmă nici nu e bine, temător
să nu fie luat în colimator, interzis, chiar închis, oameni de idei
şi formatori ai opiniei publice, s-ar zice, a putut să pară mai mult decât
suspect faptul că Marino se preumbla fără păs prin Europa şi America, liber să
ia contact cu toate marile personalităţi ale exilului românesc şi nu numai,
beneficiar de burse internaţionale, mai cunoscut în anii 70-80 în vest decît în
ţară şi care, spun aceşti denigratori, la înapoierea în ţară era aşteptat cu
premii şi distincţii... Mai grav, Marino a scris el însuşi undeva că, fost
deţinut politic, musai să le răspundă securiştilor la unele întrebări... Or, a
răspunde la "nişte întrebări", cum de exemplu ce face Eliade, vrea
să-l publicăm? vrea să vină în ţară? îl va susţine pe Ceauşescu la Premiul
Nobel? ce face Monica Lovinescu etc, la care întrebări, ştiindu-se urmărit, nu
avea cum să nu răspundă, înseamnă a furniza informaţii. Cât de grave? Cât de
compromiţătoare? Numai Dumnezeu ştie... Iar CNSAS ştie chiar mai mult, sau
fabrică pe loc, cu profesionalism, probele la comandă. Cât e adevăr şi cât
supralicitare în faptul că a încercat să-l convingă pe Eliade să facă o vizită
oficială în ţară? Că a descris mişcările celor din exil? Poate că aceste
lucruri despre posibila colaborare cu DIE n-ar fi luat amploare dacă în
memoriile sale Marino n-ar fi turnat gaz peste foc cu nemiloasele încondeieri
ale fruntaşilor vieţii literare de până în 1999, desfiinţând pe capete,
dispreţuind fără limită...
Problema este însă alta: Vom şti să ne
nutrim din marea lucrare hermeneutică a lui Marino, care considera hotărâtoare
pentru cultura noastră desprinderea din impresionism, mit, simbolistică şi prin
consecinţă, accederea la idei, la sistem, la filosofie... Un strigăt în deşert,
o dată în plus?
*
L-am văzut o singură dată pe hermeneut, la
un târg de carte, vorbind unui număr nu prea mare de auditori: foarte sigur de
sine, foarte tranşant, răspicat. Din
publicistica lui A.M. m-a impresionat neplăcut şi mi s-a părut scandaloasă
declaraţia că nu a mai citit niciun roman în ultimii 30 de ani. O aroganţă vecină cu nebunia. Vrei să fii luat în seamă de scriitorii pe
care îi sfidezi incorpore, pe care nu-i citeşti dar cărora le dai note de
repetenţie...
Opera literară. Critică şi
istorie literară. Teoria literaturii şi comparatistică: Viaţa lui Alexandru
Macedonski, 1965; Opera
lui Alexandru Macedonski, 1967; Introducere
în critica literară, 1968, ediţia a II-a revăzută, 2007; Modern, modernism, modernitate,
1969; Dicţionar de idei literare, I, 1973; Hermeneutica lui Mircea
Eliade, 1980; L'hermeneutique
de Mircea Eliade, Paris, 1980; Etiemble ou le comparatisme militant, Paris, 1982; Comparatisme et théorie de
la littérature, Paris, 1988; Biografia
ideii de literatură, vol. I-VII, 1992-2003. Eseuri. Publicistică. Memorialistică: Evadări în lumea liberă,
1993; Pentru Europa,
1995, ediţia a II-a, revăzută şi întregită, 2005; Cenzura în România,
2000; În dialog cu
Sorin Antohi, 2001; Libertate
şi cenzură în România. Începuturi, 2005; Viaţa
unui om singur, 2010
Citeşte mai
mult:
http://ro.wikipedia.org/wiki/Adrian_Marino
http://tismaneanu.wordpress.com/2010/02/09/manipularea-unei-umbre-cazul-adrian-marino/
http://ziuadecj.realitatea.net/cultura/memoriile-lui-adrian-marino-bulverseaza-lumea-culturala-clujeana--10392.html
http://www.bookiseala.ro/cum-a-denuntat-adrian-marino-stabilimentul-literar-romanesc/14081.html
http://www.evz.ro/detalii/stiri/adrian-marino-super-spionul-roman-in-occident-893632.html
Poezia zilei: Andrei
Ciurunga, n. 28 oct. 1920, Cahul
Greva foamei
Limba fiere şi cenuşă,
ochiul tulbure vâscos,
mâna piele, pulpa os,
pâinea - munte după uşă.
Şapte ceruri fără mană,
şapte holde fără spic,
şapte blide cu nimic,
şapte zile de nehrană.
Azi e luni, va fi şi vineri
şi va fi duminică.
Gândul se cuminecă
numai cu luceferi tineri.
Nu fasole, ci dreptate,
nu cartofi, ci lanţul frânt,
nu tărâţe, ci pământ,
nu mălai, ci libertate!
Gura a răcnit în sine:
- Na-vă sânge, na-vă trup,
rupeţi-l cu dinţi de lup,
beţi cu sete de jivine.
Mie daţi-mi ale mele:
casa ce-a căzut în bot,
holdele cu grâu cu tot,
largul cerului cu stele!
...
Sufletul s-a şters în zare,
nimeni... nicăieri... pustiu...
numai temnicerul viu
fluierând pe coridoare.
(din Poeme
cu umbre de gratii, Ed. Sagittarius, 1996)
Alţi scriitori:
Al. Vlahuţă, n. 5 sept. 1858 - d. 19 XI 1919
Catinca Ralea, n. 1929
Al. Dobrescu, n. 1947
Nicuţă Tănase, n. 12 august 1924 - d. 15 septembrie 1986
Imagini din IOR...
Cărți și reviste de ieri...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu