15 septembrie: Marian Popa; n. 15 sept. 1938
Conform prezentării pe care singur şi-o face în Dicţionar de literatură română contemporană, M. P. este copilul din flori al unei spălătorese bucureştence de origină austriacă, Maria Rapolti. Strâmtorat, adolescentul începe o şcoală medie tehnică mecanică pe care o abandonează, făcând diferite munci, de manipulant, macaragiu, frezor şi rabotor; între timp termină liceul seral şi va urma Filologia bucureşteană, absolvită în 1966, fiind reţinut ca asistent la Catedra de literatură universală şi comparată. Un doctorat în 1971, o bursă Humboldt, de studii la Stuttgart, RFG, 1973. În 1983-1984 devine lector la Universitatea din Koln, la sfârşit refuzând întoarcerea în ţară.
Debutase încă în 1965, în Viaţa
studenţească şi publică lucrări de critică şi istorie literară, dar şi
ficţiuni, oarecum în manieră onirică. S-a făcut remarcat în deceniul 7 prin
publicarea deja amintitului Dicţionar...,
în 1971, augmentat (revizuit şi adăugit) într-o ediţie din 1977. Editarea
în 2001 a unei Istorii a
literaturii române de azi pe mâine (titlu
care a scos din sărite pe destui comentatori), în 2 volume, de Marius Tupan la
Ed. Fundaţia Luceafărul, reeditată (revizuită şi augmentată) la Ed. Semne,
2009, considerată pe drept cuvânt de G. Pruteanu drept "cel
mai important eveniment editorial de după 1989", a stârnit nu numai un
enorm interes şi admiraţia scriitorimii noastre, ci şi atacuri la baionetă,
desigur mai întâi din partea criticilor literari care se văzuseră surclasaţi de
un ins răzleţit la Koln, aparent fără a fi păstrat legături organice cu viaţa
literară autohtonă şi care, totuşi, a "înghiţit" pe de-antregul
fenomenul scriptural românesc. În primul grup de asalt, N. Manolescu,
Alex. Ştefănescu, alţi actanţi care supervizează ierarhiile literare la
noi, dar până la urmă şi diversi autori ce s-au considerat ignoraţi,
nedreptăţiţi, frustraţi sub pana mefientă a istoricului răzleţit. Nu au lipsit
atacurile directe privind o demonstrabilă colaborare cu securitatea. Chiar
colaborarea la Săptămâna,
dar şi faptul în sine că autorul Dicţionarului făcuse uz de date îndeobşte secrete,
din dosarele de cadre ale scriitorilor, a încurajat astfel de atacuri.
Este totuşi incontestabilă şi poate în
sine deranjantă tendinţa autorului de a prezenta totul exhaustiv, fără a omite
de pe nesfârşitele-i liste toate semnăturile din presa literară şi nu numai,
scoţând din anonimat inşi complet lipsiţi de vreo valoare literară.
Tabloul mişcării de trupe din comunism i se va fi părut istoricului literar
incomplet, el năzuind să dea o imagine a tuturor punctelor de lumină şi de
întuneric ale tabloului, spre a obţine o imagine panoramică în relief, din mii
şi mii de tonuri şi contraste. I s-a mai reproşat indiscreţia privind viaţa
intimă a autorilor, apartenenţa etnică, înregimentarea, până şi opţiunile
politice, dar şi tonul ironic, mefient, frigiditatea cu care îşi pune în pagină
opiniile critice despre operele discutate. Un amestec incongruent, li s-a
spus acestor portrete şi schiţe de grup. O insaţiabilă dorinţă de a acumula
pagini şi pagini despre autori de tot insignifianţi. Lipsa de căldură, chiar de
plăcere la lectura textelor, care s-ar cuveni să fie indusă şi celui ce
consultă Istoria lui MP. Dar ce acuze nu i se pun în seamă acestui adevărat
titan al cercetării istoriografice! , inclusiv faptul că a reluat informaţii
din al său Dicţionar - dar s-ar putea
altfel, mai ales despre scriitori care au ieşit din scenă la sfârşitul anilor
70, nemaiproducând ceva nou? S-a sustras măcar unul dintre aceşti acuzatori de
la practica preluării unor fragmente din scrierile lor anterioare, când e vorba
despre o materie proteică, în ebuliţie, "de azi pe mâine", ca să dăm
un sens sintagmei în general dezavuate?... Nu li s-au adus şi celorlalţi autori
de Istorii literare - cele 5-6 cazuri demne a fi luate în consideraţie? (E prea
lesne să încropeşti un text de rubrică săptămânală din formulări exclusiv
negativiste, incriminatorii. Din păcate, la asta se cam rezumă activitatea
celor mai mulți dintre criticii noștri literari. Prea puțin, pentru un exeget
al literaturii-culturii. Mai rămâne întrebarea: de ce atunci când se fac
evaluări privind creatorii literari ai României, mai mult de o treime din
numele scoase pe tapet sunt de critici literari?)
Şi i se mai impută lui M.P. faptul că
Istoria sa nu cuprinde decât prea puţin material ilustrativ - ar fi vorba în
principal de portretele autorilor; da, sunt destul de puţine, însă mă întreb
care ar fi fost soluţia tipografică, atâta vreme cât textul propriu-zis,
"publicat pe format mare, pe două coloane, cu o literă foarte mică,
aproape ilizibilă", ocupă şi aşa peste 2500 pagini - oricum, pentru
un tronson de doar 45 de ani, un text de cca 3 ori mai voluminos decât pentru
500 de ani de istorie literară...
În ce mă priveşte, Istoria lui Marian Popa
îmi este reperul de bază în însăilările mele de pe blogul personal, la rubrica
Scriitorul zilei. Care se bazează în principal pe informaţiile din Marian Popa,
de pe Google, din Dicţionarele ce le posed, nu toate. De regulă neaduse la zi,
cu informaţii îndoielnice, neconcordante, mai ales cu goluri când vine vorba de
scriitori închişi, persecutaţi politic, plecaţi în exil. Completez informaţiile
culese din sursele amintite, de fiecare dată indicându-le la Citeşte mai mult şi le garnisesc cu impresii de lecturi
personale, cu fragmente de Jurnal, transcriind întersectările mele cu actanţi
ai vieţii literare-culturale; cu citate din Intruşii.
Odiseea plăcilor memoriale (în manuscris), cu fotografii ale caselor unde
au locuit; cu autografe etc, cu poezii, la rubrica Poezia zilei - aşa cum despre scriitorii în viaţă
postez imagini de la lansări, târguri de carte etc.
Opera literară: Homo
fictus, 1968; Dicţionar
de literatură română contemporană, 1971, ed. 2, 1977; Modele şi exemple, 1971; Camil Petrescu, 1972; Călătoriile epocii romantice,
1972; Comicologia,
1975; Forma ca
deformare, 1975; Doina
Doicescu şi Nelu Georgescu, 1977; Călătorie
sprâncenată, 1980; Geschichte
der rumänischen Literatur, tr. Thomas Kleininger, 1980; Viscolul şi carnavalul,
1980; Podul aerian,
1981; Competenţă şi
performanţă, 1982; Istoria
literaturii române de azi pe mâine, I – II, 2001. Ediţia a doua, 2009; Avocatul diavolului.
Marian Popa în dialog cu Marius Tupan,
2003.
Citeşte mai mult: http://arhivaluceafarulromanesc.wordpress.com/2008/07/14/un-mare-scriitor-roman-ignorat-si-dusmanitmarian-popa/
http://www.romlit.ro/marian_popa_-_istoria_literaturii_romne_de_azi_pe_mine_literatur_i_politic
http://www.observatorcultural.ro/Cazul-Marian-Popa-in-literatura-romana-de-azi-pe-miine*articleID_10284-articles_details.html
http://www.semneartemis.ro/librarie-online-carti/marian-popa-istoria-literaturii-romane-de-azi-pe-maine/product_reviews.php/products_id/57
http://ro.wikipedia.org/wiki/Marian_Popa
Adrian Dinu Rachieru, n. 15 sept.1949
Bucovinean
din com. Soloneț, face liceul la Suceava, urmează facultatea de Filosofie din
București, secția sociologie, absolvită în 1971, luându-și doctoratul cu o teză
despre Postmodernismul românesc; își desfășoară activitatea în Timișoara, mai
întâi ca sociolog, apoi ca inspector județean la Cultură, devenind asistent universitar și urcând în cariera
didactică până la rangul de profesor și de prorector al Univ. Tibiscum din
Timișoara. A început prin a publica lucrări de sociologie, iar debutul literar
are loc în 1983 cu Orizontul lecturii.
Alternativ cu studiile de sociologia culturii și cu volume de critică și
eseistică, succedate în ritm alert, autorul
scrie câteva romane bine primite de exegeți. Foarte prezent în critica
ultimului deceniu, în cele mai importante reviste literare ale vremii, cu
rubrici de sinteză critică despre marii prozatori români din a doua jumătate a
secolului XX, ADR a devenit o instanță în domeniu.
Citește
mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/Adrian_Dinu_Rachieru
Alţi scriitori:
H. Sanielevici, n. 1875
Emil Botta, n. 15 sept. 1912 – d. 24 iulie 1977
Ioan Lăcustă, n. 1948
Paul Sterian, m. 1984
Festivalul George Enescu - Aseară, la Biblioteca universitară Carol I...Concert de FADO, Cristina Dăscălescu, Ricardo Caria, Paul Edeleni, prezentați de scriitorul Dinu Flămând. O oră și jumătate de vis și de extaz, fiecare piesă a fost ascultată cu totală implicare, au urmat ovații și aplauze entuziaste, strigăte de Bravo, Bis etc. Cântăreața, un trupșor să-l ții pe palme, însă o voce ca din adâncurile începutului de cântec, profundă, vibrantă, clocotitoare; Ricardo, bărbosul, un chitarist care de douăzeci de ani concertează în România, a doua lui patrie; și paul, cu chitara lui specială, mai aproape de cobză, dar scoțând sunete mirabile... Cine a pierdut acest concert, nici măcar nu bănuiește ce a pierdut și poate e mai bine să nu știe ce-a ratat; iar noi, norocoșii, am cunoscut extazul, cum spuneam. Și la urmă, nu ne venea să ne desprindem din vrajă și să plecăm pe la casele noastre... Marea cântăreață Amalia Rodriguez, mereu prezentă pe ecranul din spatele scenei, prezență tutelară într-o asemenea ocazie. Cântăreața intrată pentru totdeauna în fibra noastră sufletească...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu