16 mai: Titus Popovici, n. 16 mai 1930 - d. 29 noiembrie 1994
Orădean prin naştere, dintr-un tată
funcţionar la poştă şi o mamă învăţătoare, face liceul Emil Gojdu din urbea
natală, apoi Filologia din Bucureşti, 1949-1953, dar deja devenise inspector la
Ministerul Culturii.
Debutase în 1950, cu proze scurte, în
colaborare cu alt ardelean, Francisc Munteanu, proze apărute în volum: Mecanicul şi alţi oameni de
azi, 1951. Hotărât să trăiască din scris, în 1955 îi apare romanul Străinul, despre un licean
exclus din învăţământ pe vremea războiului pentru a fi scris împotriva
participării la război alături de germani. Talentul real al tânărului autor dar
şi oportunismul său în alegerea temelor se vădesc şi în următorul roman: Setea, 1958, unde ţăranilor
întorşi de pe front li se împarte pământ - prilej de a scoate în faţă lupta de
clasă, cu tot ce înseamnă proletcultismul: eroi pozitivi, eroi negativi,
duşmanii poporului, odioasele rămăşiţe ale burghezo-moşierimii; devotamentul
faţă de idealul comunist mergând până la sacrificiul suprem; triumful forţelor
progresiste etc. Astfel poziţionat în primul pluton al literaturii socialiste,
lui Titus Popovici nimic nu i-a mai stat în cale.
Va parveni în CC al PCR, va deveni spre
final membru corespondent al Academiei RSR. Prea puţin se va mai ocupa de
literatura ca atare, ci va purcede la scrierea de scenarii, după propriile
opere: Setea, Străinul, Moartea lui Ipu, sau dând
scenarii scrise special, pe linia directivelor, sau ecranizând oportun mari
romane ale scriitorilor interbelici, în primul rând aflându-se ardeleanul Liviu
Rebreanu, cu Ion, cu Pădurea spânzuraţilor, dar şi
Slavici: Moara cu noroc.
Practic, în 33 de ani de colaborare cu cinematografia românească, din 1957 şi
până în 1990, a făcut nu mai puţin de 35 de filme, practic anul şi filmul, sau
câte două filme pe an, căci pentru unele producţia dura 2 sau 3 ani... Subiecte
cu ilegalişti, din război, dar şi filme din trecutul glorios (Mihai, Mircea),
sau din vremea războaielor daco-romane: Dacii,
Columna; dar şi filme poliţiste sau de aventuri, acestea localizate în
Vestul sălbatic american (seria Aurul
şi ardelenii), precum şi comedii... Dar şi serialul TV în 18 episoade
din trecutul ilegaliştilor: Lumini
şi umbre. Mereu pe linie, la concurenţă doar cu Eugen Barbu, alt acaparator
al cinematografiei noastre - ca un sârguincios propagandist cultural, care în
fapt monopolizase industria cinematografică. (O singură dată, în 1970,
Cinematografia a organizat un concurs de scenarii - apoi a regretat gestul,
subiectele premiate au fost date de-o parte - de ce să se fi încurcat cu
diverşi "particulari", când aveau colaboratorii lor de nădejde, care
ştiau ce şi cum?!). Dacă dai la o parte filmele semnate Titus Popovici, prea
puţin mai rămâne din filmografia socialistă. Moara cu noroc, Pădurea
spânzuraţilor, Ion, în două serii, sunt piese de rezistenţă, incontestabil.
După cum e la fel de clar că Titus Popovici
a slujit cu osârdie comandamentele politice ale partidului unic. Cu toate
deturnările şi falsificările istorice de rigoare. Soarta tragică a marelui
comediant Constantin Tănase, decedat după august 44, este în film pusă pe seama
legionarilor. Era o deturnare oportunistă? Era totuşi o aluzie, o lovitură
indirectă chiar la adresa sovieticilor? Un joc duplicitar, din care Titus
Popovici a ştiut să câştige, cu deplin cinism: bani, glorie, putere... Or, pe
vremea comunismului naţional ceauşist, cinematografia era arma principală de
influenţare-manipulare a maselor. T.P. a fost unealta de mare eficienţă a
Partidului. Dar năravul din fire... l-a făcut ca imediat după Evenimente să
schimbe foaia, să scrie, cu talent, două romane demascatoare cu privire la nomenclatura
din care el însuşi a făcut parte; să treacă fără păs la filme de gang: Crucea de piatră etc. Se spune că devenise incomod, ca
scriitor de talent şi care deţinea multe secrete ceauşiste, deci ar fi fost
lichidat într-un accident de circulaţie, în preajma oraşului Tulcea.
Opera literară:
Povestiri (1955);Străinul (roman-1955); Setea (roman-1958); Pasacaglia (teatru-1960); Cuba, teritoriu liber
al Americii (însemnări-1962); Moartea
lui Ipu (nuvelă-1970); Puterea
şi adevărul (teatru-1973); Cutia de ghete, 1990; Cartierul Primăverii - Cap sau
pajură, 1998; Disciplina
dezordinii, roman
memorialistic, 1998.
Citeşte mai mult:
http://ro.wikipedia.org/wiki/Titus_Popovici
http://www.romlit.ro/titus_popovici
*
Există o placă memorială cu basorelief pe
vilișoara unde a locuit Titus Popovici, colț cu str. Gr. Alexandrescu, S.I.
Poezia zilei, Florin Costinescu, n. 16 mai 1938 - m. 2019
Adună-te
Adună-te încă, adună-te,
din mările secate de tunete,
regăseşte-te , regăseşte-te încă
până nu te soarbe ceaţa adâncă,
Caută ţărmul, mereu mişcătorul,
şi-n palmă apă-ţi va turna însuşi Izvorul,
caută Raza începătoare a toate -
Ea îţi va deschide uşile ferecate,
Deprins de vâltoarea atâtor primejdii,
Raza te va-mbrăca în straiul nădejdii,
ţesut în tăcere de maicile cerului,
la războiele veşniciei,
la războaiele efemerului…
(preluare din revista Ramuri)
Alţi scriitori:
Simion Bărnuţiu, m. 1864
Constantin Cubleşan, n. 1939
Marin Preda, n. 5 august 1922 – m. 15 mai 1980
Ion Lazu - Cu Ileana Costea în Cotroceni
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu