14 mai: Camil Petrescu, n. 22 aprilie 1894 - d. 14 mai 1957
Se naşte în Bucureşti, ca fiu natural al
unui mic funcţionar la poştă, de fel din Brăila. Ambii părinţi dispar curând,
va fi crescut de doica sa din cartierul Moşilor. Bursier datorită rezultatelor
strălucite, va urma liceul Sf. Sava, apoi liceul Gh. Lazăr, bacalaureat în
1913, apoi Facultatea de Filosofie şi Litere, licenţa Magna cum laude. Va fi
profesor şi gazetar la Timişoara. În 1916 este mobilizat pe front, participă la
lupte, este rănit, va fi spitalizat şi retrimis pe front, luptând la Mărăşti,
Caşin şi Oituz, luat prizonier la unguri şi eliberat abia în 1918. Explozia
unei bombe îi aduce surditatea la una dintre urechi, infirmitate ce îl va marca
pentru totdeauna, îngreunând comunicarea cu semenii.
Debutase în Facla, 1914 cu articolul Femeile şi fetele de astăzi. De altfel
N.D. Cocea a fost unul dintre mentorii săi şi inspiratorul unor personaje din piesele
şi din romenele sale; din 1921 frecventează Cenaclul Sburătorul, de care se va
desolidariza în 1933. A debutat în volum cu Poezii, 1923 şi a mai publicat
câteva volume. Cele două romane ale sale l-au propulsat în plutonul
fruntaş al prozatorilor interbelici, prezentat de G. Călinescu în tripletă
valorică alături de Rebreanu şi H.P.Bengescu. A scris multe piese de teatru,
poate mai adecvate temperamentului său împătimit după controverse, de dezbateri
intelectuale, ideologice şi morale. Sub deviza: "conştiinţa este singura
existenţă".
Romane: ''Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de
război'' (1930); Patul lui Procust (1933); Un om între oameni (1953 - 1957, rămas
neterminat)
Nuvele: Turnul de fildeş (1950); Moartea
pescăruşului (1950); Mănuşile (1950); Cei
care plătesc cu viaţa (1950)
Poezie: Versuri. Ideea. Ciclul morţii (1923); Un
luminiş pentru Kicsikem (1925); Transcedentalia (1931); Din
versurile lui Ladima (1932)
Dramaturgie: Jocul ielelor 1918; Act veneţian, 1918-1946; Suflete tari, 1921; Danton, 1924-1925; Mioara, 1926: Mitică Popescu,1925-1926; Dona Diana, comedie în gustul Renaşterii în zece
tablouri după Moreto, 1938; Iată femeia pe care o iubesc, 1943; Prof. dr. Omu vindecă de dragoste, 1946; Bălcescu, 1948; Caragiale în vremea lui, 1955
Citeşte mai mult:
http://ro.wikipedia.org/wiki/Camil_Petrescu
http://agonia.ro/index.php/author/0002672/index.html
http://www.istoria.md/articol/589/Camil_Petrescu,_biografie
***
Prin romanele sale Camil Petrescu are un loc de frunte, pentru
totdeauna asigurat, între marii scriitori interbelici; el a rupt programatic
legătura cu tradiţionalismul sămănătorist şi a militat pentru înnoirea
procedeelor romaneşti. Proustian în stil, amestecând planurile şi cultivând
digresiunile şi adăugirile explicative, în funcţie de fluxul amintirilor şi de
imprevizibilul vieţii spirituale a personajului, în fapt Camil Petrescu s-a plasat
la jumătatea distanţei dintre Stendhal şi Proust, forjindu-şi un stil propriu,
inconfundabil. În anii 50 îl învăţam la liceu cu romanele sale din lumea bună a
Bucureştiului anilor 20, iar despre poezia sa, despre dramaturgie nu se spunea
chiar nimic. Cu atât mai puţin despre eseurile sale filosofice, sau despre
opţiunile politice din timpul războiului spre Est. Dramaturgiei sale i-a venit
rândul în anii 60-70, când majoritatea pieselor sale au fost jucate pe scenă,
cu mare succes sau au fost interpretate în cadrul faimoasei emisiuni
"Teatru la microfon". Se simţea o mare nevoie de scriitori care
"au văzut idei", câtă vreme propaganda ne copleşea/ne dezgusta cu
prelucrări marxist-leniniste frizând imbecilitatea. Se poate afirma că îşi
câştigase un public al său, admirator al disputelor de conştiinţă din piesele
sale: Suflete tari, Jocul ielelor, Act veneţian, Danton - piesă mult superioară celei a
unui autor francez, jucată şi pe scenele noastre; mai puţin al unor piese
precum Mitică Popescu, Mioara,
Profesor doctor Omu etc.
G. Călinescu, în a sa nepieritoare Istorie,
îl tratează cu toată consideraţia, ca scriitor de mare vocaţie, indicând totuşi
unele stridenţe, mai ales legate de faptul că autorul scrie mereu din punctul
său de vedere, deci nu prea are şanse să creeze personaje puternice, distincte.
Iată doar câteva delimitări: "tonul acela tipic de iritaţie",
"inexperienţa aproape totală a autorului în materie de viaţă",
"un solitar impulsiv", "jucând febril comedia observaţiei",
"Eroii sunt preocupaţi numai de probleme de conştiinţă", „suferinţa
lui este extraordinară", dar totodată este "grandilocventă", "filosof
într-o lume de neştiutori de carte cinici"... Cum e şi firesc, aceste
observaţii nu trebuiesc luate în grav, ele sunt parte din portretul spiritual
făcut autorului de marele Călinescu, aflat el însuşi în competiţie, ca
romancier.
Mi-a fost dat să urmăresc de curând, la televizor un film după Enigma Otiliei şi un altul după Ultima noapte de dragoste. Nu
va fi vorba despre viziunea regizorală, aici ne putem aştepta la surprize chiar
de tot neplăcute. În filmul după Călinescu, idila Felix-Otilia poate fi luată
drept un pretext pentru a pătrunde în universul fabulos al familiei din
mahalaua Antim, cu personaje balzaciene memorabile; în filmul după Camil
Petrescu te irită tonul sclifosit al replicilor, obstinata dispută de idei,
practic fără legătură cu mersul acţiunii, misoginismul autorului, şi din nou
replicile prezumţioase, mereu forţate, căzând alături de sensul vieţii. Un film
după Camil este mai mult decât riscant... Nu am recitit de multă vreme romanele
lui Camil, ca să-mi verific impresiile despre nişte cărţi pe care le-am ţinut
întotdeauna foarte sus în aprecierile mele...
*
La nr. 3 din Intrarea Camil Petrescu
scriitor, pe fațada unei vilișoare, greu detectabil de pe trotuar, există un
basorelief al lui Camil Petrescu. Imaginea
se află și în albumul Literaturile
Bucureștiului, 2009.
15 mai: Petru Ursache - zece ani de la plecare! (n. 15 mai 1931- m. 7 august 2013)
S-a născut în comuna Popeşti, jud. Iaşi, a făcul Liceul Naţional
din Iaşi, absolvit în 1951, cînd a devenit student la Filologie, cu licenţa în
1956. Doctoratul în 1971. Profesor universitar, conducător de doctorate în
etnologie, folclor, estetică, istorie literară. Începuse în 1958 o carieră
universitară la aceeaşi Facultate, ca asistent, apoi a urcat treptele ierarhiei
didactice: lector, conferenţiar şi a devenit profesor universitar la catedra de
Literatură română şi literatură comparată, 1992-2001.
Debut în revista Scrisul bănăţean, 1958. A urmat un
şir impresionant de cărţi publicate, la cele mai prestigioase edituri din
ţară:
Volume publicate (selectiv): „Sezătoarea” în contextul folcloristicii (1972), Poetică
folclorică (1976), Prolegomene la o estetică a folclorului (1986), Eseuri
etnologice ( 1986 ), Titu Maiorescu. Esteticianul (1987), Camera
Sambô. Introducere în opera lui Mircea Eliade ( 1993 ), Etnoestetica (1998), Mic
tratat de estetică teologică (1999), Cazul Mărie. Sau despre
frumos în folclor (2001),
Sadovenizînd, sadovenizînd. Studiu estetic si
stilistic (2005), Înamorati
întru moarte. ErosPoesis la Cezar Ivănescu (2006), Antropologia,
o stiintă neocolonială (2006), Etnosofia (2006 ),
Camera Sambô. Introducere în opera lui Mircea Eliade, editia a doua, revăzută si dezvoltată
(2008),
Mic tratat de estetică teologică, editia a doua (2009), Omul din calidor, 2012;
Mioriţa, 2013.
Citeşte mai mult:
http://www.centrul-cultural-pitesti.ro/index.php?option=com_content&task=view&id=1329&Itemid=112
http://www.omniscop.ro/slider/petru-ursache-%E2%80%93-80/
***
Magda Ursache şi Petru Ursache sunt prietenii mei prin cărţi.
Puţini prieteni din această categorie, însă minunaţi. După ani şi ani de când
ne citim prin reviste, ne-am şi întîlnit de câteva ori, la târguri de carte, la
lansări ale editurilor Ideea Europeană şi Eikon, la Premii literare, dar şi la
recitalul Eminescu-Frumoasa fără corp, pe care Lidia Lazu l-a dat
la Casa Eminescu din Grădina Copou, pe 15 iunie 2009, la 120 ani de la trecerea
în eternitate a Poetului naţional. Foarte simplu spus, prietenia noastră îşi
are temeiul în admiraţia pentru scrisul temeinic al celuilalt, în încrederea
deplină cu privire la calitatea intelectuală şi de conştiinţă a prietenilor cu
care viața ne-a îmbogățit. Ea se bazează pe iubirea de frumos, de adevăr, pe
respectul demnităţii umane, iar simplul gând că perechea Ursache există, acolo,
pe Bulevardul Copou din Dulcele Târg, unde încă nu i-am vizitat, dar de unde
primim cu promptitudine noile cărţi apărute și mesaje de solidarizare
intelectuală, ne umple de bucurie şi, cu o vorbă mare, ne vindecă de tot răul
vieţii literare, în care de voie-de nevoie ne mişcăm. Sfatul lor prietenesc şi
competent, de la distanţă, ne-a fost mereu folositor, fie că era vorba de lista
scriitorilor propuşi pentru plăci memoriale, de lista celor ce merită să fie
înscripţionaţi pe Memorialul scriitorilor încarceraţi sub regimul
comunist. Poate părea de necrezut, dar nici un scriitor bucureştean nu a
găsit cu cale să scrie despre cele 200 plăci memoriale pe care le-am fixat în
Capitală. Sau despre cealaltă iniţiativă a mea, cu scriitorii victime ale
terorii roşii. A făcut-o Magda Ursache, . Cei doi prieteni ieşeni au primit cu
viu interes romanul meu Veneticii, despre refugiul basarabenilor
din primăvara lui 1944 şi despre tot ce-au pătimit ca exilaţi în propria
ţară.... Cuvintele lor de apreciere, de înţelegere m-au făcut să cred că n-am
perseverat într-o eroare, cum se mai întâmplă condeierului. Revederea cu cei
doi Ursache ot Yassi este de fiecare dată o emoţie aleasă şi o
mică sărbătoare sufletească.
***
"Oliolio, frate răzleţ,
N-ai venit să ne mai vezi
Cât mai sunt grânele verzi!
Că dacă se vor usca,
Mult om plânge şi-om ofta.
Cum te plâng surorile
Pe toate cărările..."
Cu aceste versuri de început ale unei balade basarabene, dintr-un
manuscris inedit al lui Th. Roşculeţ, datat 1929-1930, se deschide ultimul
capitol al studiului monografic Omul din calidor, despre scriitorul
Paul Goma şi despre opera sa, publicat în anul 2012 de Petru Ursache la editura
clujeană Eikon. În autograful cu care m-a dăruit autorul se specifică:
"această carte despre un martir al verbului "de la Nistru pân-la
Tisa". Poate că n-ar mai fi nimic de adăugat, peste cele precizate de autorul
însuşi în această dedicaţie: Paul Goma -, un martir al scrisului. Punct. Este
esenţialul în "cazul Goma".
Mă grăbesc să spun că este o carte fără pereche în istoriografia
românească, deschizătoare de drumuri în domeniu. S-a adunat multă gheaţă
istorică între Prut şi Nistru, de fapt în spaţiul de insecuritate dintre Rusia
şi restul Europei... Mi-l închipuiam pe Paul Goma ca un crucişător ce sparge
această gheaţă seculară. Iar de curând îl simt pe Patru Ursache precum un al
doilea spărgător de gheaţă, trăgînd o altă pârtie, cu intenţia de a se alipi
celui precedent, în lucrarea lor temerară...
Am citit cartea "în dârdoră", subliniind, notând,
făcându-mi însemnări - e un eseu teribil, ce desfundă izvoarele istoriei
recente şi le lasă să curgă în voia lor, dezgrădite, după legile naturale. Este
vorba despre izvoarele a ceea ce iubim şi gândim noi ca întruchipând
românitatea, o parte dintre intelectualii acestor vremuri de restrişte.
Dar cum se vor fi întâlnit cei doi: Goma şi Ursache, în această iniţiativă?
Afirmă P.U.: "Dacă toate se pun cap la cap, însăşi viaţa lui Paul Goma
este o capodoperă". Ce ştiam noi despre Paul Goma, de-i vom fi citit
cărţile, romanele, jurnalele, pamfletele? Că este un om incomod, certat cu
toată lumea, intratabil. Ai spus asta şi ai încheiat capitolul. Cine are timp
de despicat firul în patru? (probabil chinezii, în stare să sculpteze
într-un fir de păr o caravană de cămile...) Noi, nu! L-am clasat pe Goma, nu ne
mai pierdem timpul cu un "caz" ca acesta... Ci vine Petru Ursache şi,
pornind de la trista constatare că "Nu cunosc alt scriitor român căruia să
i se fi impus o grilă de receptare mai nedreaptă şi mai de nepătruns în propria
cultură, spre cititorul de acasă...", cu o răbdare şi o atenţie şi o
putere de cuprindere şi de înţelegere unice la noi, eseistul ieșean "ia la
mână" tot ce a scris Paul Goma într-o viaţă de om, descâlceşte,
analizează, compară, pune în discuţie toate aspectele literare, toate
implicaţiile sociale, politice, ideologice, mereu chestionând textul: de unde vine,
cu ce îndreptăţire, în ce scop, cu ce mesaj? şi întrebând viaţa de zi cu zi a
scriitorului: în ce împrejurări, cu ce constrângeri, din ce cauză s-au
întâmplat toate nenorocirile, cumulate într-o singură existenţă? Ce a însemnat
pentru Goma copilăria în satul Mana din preajma Orheiului, ce a însemnat
refugiul în Transilvania, arestarea tatălui, liceul stalinist, studenţia
curmată, arestarea, dizidenţa, iar arestarea, lupta cu cenzura, cărţile
interzise, Mişcarea Carta 77, exilul, lansarea la nivel european, colaborarea
la Europa liberă, cu tot ce i-au adus acestea, în bine, dar mai ales în rău şi
în mai rău. Un temperament de luptător inflexibil, care nu are decât o lumină
călăuzitoare: Adevărul şi numai adevărul! Adevărul lui, desigur, dar care musai
să fie spus până la capăt, peste toate reticenţele şi prudenţele şi... Despre
tot ce s-a trăit în România sub comunişti, dar şi ce s-a întâmplat mai înainte,
în perioada basarabeană. Pe cine mai interesează cu adevărat la noi, azi,
problema Basarabiei şi a Bucovinei, teritorii răpite şi iar răpite, prin
Diktat, apoi prin Tratate la nivel mondial, parafate de toate puterile lumii
democratice, pe cât de nedrepte în fapt, nemiloase, mutilante? O cauză
pierdută, o problemă închisă, nu? Câţi ani vor mai trece, un deceniu, două,
cinci? şi nu se va mai şti ce-a fost cu românii din Basarabia şi Bucovina, ce
teribile pătimiri i-au strivit, sub tăvălugul asiatic... Rusia merge mai
departe, Uscaina merge mai departe, se vor şterge şi ultimele dovezi etnice
despre preexistenţa românilor în Maramureşul istoric, în nordul Bucovinei,
chiar în Basarabia. Vor fi moldoveni cu patalamale europene, pe când noi nu vom
fi decât nişte români perdanţi la roata istoriei. Gurr-ra!
Au trecut 22 de ani de la Revoluţie şi Paul Goma este în
continuare privat de cetăţenie şi de drepturile ce decurg din aceasta. La 75 de
ani nu a fost chemat în ţară, sărbătorit nici atât. Cei de dincolo de Prut, mai
parşivi, s-au făcut a-l invita, însă fără...
Şi, în această situaţie ce părea să se înfunde definitiv, apare
Petru Ursache, să arunce în aer toată urzeala care-l
însingurează-îmbălsămează-ocultează pe Scriitor; eseistul şi savantul ieşean
repune lucrurile în adevărata lor lumină, le redă înţelesul furat, ocultat,
răstălmăcit de 5 decenii. Dar cine este Petru Ursache?Profesorul, nu? Doctor în
etnografie, folclor, estetică, istorie literară. A făcut dovada că îi sunt
cunoscute îndeaproape datele esenţiale cu privire la români, la istoria
naţională, la viaţa socială și culturală, la folclorul, dar şi la credinţele
populare, la creştinism şi ortodoxie. I-a asimilat pe marii folclorişti,
etnografi, antropologi din celălalt veac. A fost acesta un bun temei pentru a
se apropia de fenomenul cultural din contemporaneitate, dincolo de amatorism. A
studiat îndeaproape literatura carcerală, imensă, preţioasă, încă neevaluată ca
fenomen paraliterar, de conştiinţă, a stăruit pe aspectele de martiriu ale
insului încarcerat, cele prin care ne sunt îndreptăţite aspiraţiliile de
naţiune ce-şi merită locul în istorie. Martirii din sistemul concentraţional
românesc, dar şi conaţionalii noştri de dincolo de Prut, neantizaţi în Gulagul
sovietic.
Cine atunci să-l înţeleagă mai bine pe Paul Goma cu ale sale cărţi
despre "Basarabia răpită": Din Calidor, Arta refugii,
Basarabia, Săptămâna roşie, câte altele. Îl poţi departaja pe scriitor de
copilăria sa, de trecutul şi de amintirile sale, de suferinţa învăţată deodată
cu azbuchea? Asta niciodată. Paul Goma nu este un ficţional în sensul curent al
cuvântului; el scrie în devălmăşie, după un dicteu al firii sale rebele,
neadmiţând constrângeri formale, însă mereu depunând mărturie despre ce-a trăit
şi gândit şi suferit - şi despre care îşi pune şi ne pune neîncetat întrebările
cele mai ardente, esenţiale. De ce ne-a fost smulsă Basarabia în 1812? De ce am
recâştigat-o abia în 1918, în ce împrejurări? De ce ne-a fost răpită încă o
dată în iunie 1940? Pe mîna cui am pierdut-o? Cum s-au întâmplat realmente
lucrurile, la nivel continental dar şi la nivelul satului Mana, unde o familie
de învăţători români a suportat toate ponoasele inimaginabile. Cum s-au
comportat minoritarii ruşi şi evrei la momentul Ocupaţiei? În decursul acelui
an, din iunie 40 până în iunie 41? Atenţie!, era o ocupaţie, teritoriul a fost
cedat fără împotrivire, fără rezistenţă armată, fără un singur glonţ tras...
Concret; cum ar fi de justificat violenţa la nivel de etnie a evreilor, care
s-au dedat la crimă organizată? Paul Goma prezintă faptele, de alţii
contestate, ori ocultate, şi caută mobilurile acestor atrocităţi. Şi care ar fi
explicaţia că, peste un an, la înaintarea armatelor germano-române spre Nistru,
s-a trecut, cu sau fără ordin explicit, la curăţarea teritoriului de elementul
evreiesc? Principal act de acuzaţie împotriva românilor: "invadatori şi
fascişti". Termeni cu care au fost îndoctrinaţi timp de 50 de ani
locuitorii dintre Prut şi Nistru, de rusificatorii aduşi pentru a-i dislocui pe
localnici - şi propaganda nu a încetat nici azi. Or, Paul Goma consideră că
lucrurile trebuie repuse în adevăraţii lor termeni. Scrie Săptămâna
roşie. Îşi pune în cap toată stânga vest europeană, majoritar evreiască.
Cum?!? Ce vrei să spui dumenata? Evreii au comis atrocităţi în iunie 1940?
Minciuni sfruntate! Se înţelege, ei ar vrea să nu se vorbească decât despre
Holocaust, despre evrei ca victime. Dar vine Paul Goma, singurul scriitor care
simte că nu are nimic de pierdut, dacă este vorba să repunem adevărul în
drepturile sale. Vine apoi Petru Ursache şi ne prezintă cazul Wiesel, laureat
Nobel, descins la Sighet, ca să vadă locurile natale, strada de unde i-au fost
ridicaţi cei din familie, pentru Aushwitz. Dar refuzând să facă nişte paşi,
pentru a vizita cimitirul săracilor şi Memorialul de la Sighet, unde a avut loc
o hecatombă a intelectualităţii româneşti, sub indicaţiile comuniştilor
cominternişti evrei de la noi. Aceste lucruri cu obstinaţie dosite, bruiate, ca
să nu se vorbească niciodată despre greşelile evreilor, de dinainte de război,
din vremea flagelului, de după aceea şi în continuare.
Omul din calidor, o carte care sparge încă o dată gheaţa ideologico-politică, spre
a se drena Marele Rău al Istoriei contemporane. Prin darea în vileag a tuturor
mârşeviilor, indiferent cine le-ar fi comis şi sub ce imbold, ordin etc.
***
Pentru cei interesaţi de problema Basarabiei ocupată şi reocupată
de ruşi şi de sovietici, cu graniţe mereu schimbate, sfârtecate, împărţită
între Republica Rusă şi Ucraina, ca să nu se mai ştie ce şi cum, citiţi o
prezentare sintetică făcută de Liviu Ioan Stoiciu pe blogul său, pe data de 16
mai, Ziua de doliu pentru Basarabia, la 200 ani de la Anexarea de Imperiul
ţarist, prilej cu care teritoriul Moldovei dintre Prut şi Nistru a fost botezat
Bessarabia:
http://www.liviuioanstoiciu.ro/2012/05/de-la-o-anexare-la-alta-a-basarabiei-zi-de-doliu-la-chisinau-urss-a-vrut-sa-desfiinteze-romania-despre-praful-imperiilor/#more-32097
Radu
Voinescu, Magda Ursache, Petru Ursache, la Târgul Gaudeamus, 2009 |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu