13 mai: Mircea Ciobanu, n. 13 mai 1940 - d. 23 aprilie 1996
Poet, prozator, eseist şi editor fără egal în epocă,
Mircea Ciobanu, (pseudonim pentru Mircea Sandu) bucureştean prin naştere, fiu
al unui constructor, şi-a făcut liceul la Dimitrie Cantemir, coleg şi prieten
cu Mircea Cojocaru, şi a urmat Filologia, secţia slavistică, la Universitatea
din Iaşi, finalizată la Bucureşti. Redactor la Agerpres, apoi la Editura pentru
Literatură, din 1970 este redactor la nou-înfiinţata editură a Uniunii
scriitorilor, Cartea Românească. După 1989 devine redactor-şef la Editura
Eminescu, iar în curând înfiinţează o editură proprie Vitruviu, 1994, unde i-a
publicat pe cei mai importanţi scriitori contemporani, cu cărţile lor
esenţiale, inclusiv tot ce eliminase sau schilodise mîna cenzurii. S-a implicat
în Alianţa Civică şi a fost purtătorul de cuvând al Casei Regale, editând
câteva volume de convorbiri cu Regele Mihai.
Opera literară: Imnuri pentru nesomnul cuvintelor, 1966; Patimile, 1968; Martorii, 1968; Epistole I,
1968; Cartea fiilor, 1970, ediţia a II-a la Editura
Vitruviu, 1998; Etica, 1971; Armura lui Thomas si alte
epistole, 1971; Martorii, editia a II-a, complet revăzută,
1973; Tăietorul de lemne, 1974; Cele ce sînt, 1974; Istorii,
vol. I, 1977, ediţia a II-a, Editura Vitruviu, 1999; Istorii, vol.
II, 1978, ediţia a II-a, Editura Vitruviu, 1999; Patimile, 1979; Istorii,
vol. III, 1981, ediţia a II-a, Editura Vitruviu, 1999; Versuri,
1982; Istorii, vol. IV, 1983; Vîntul Ahab, 1984; Marele
scrib, colecţia "Cele mai frumoase poezii", 1985; Istorii,
vol. V, 1986; Martorii. Epistole. Tăietorii de lemne, 1988; Viaţa
lumii, 1989; Convorbiri cu Mihai I al României, vol. I-II,
Humanitas, 1992-1993; Tînărul bogat (vol.
VI din Istorii),
1993; Poeme, 1994; La capătul puterilor. Însemnări pe Cartea lui Iov,
1997; Anul tăcerii, 1997.
Citeşte mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/Mircea_Ciobanu
http://www.pasi.ro/revista/exercitiu-de-neuitare-mircea-ciobanu.html
http://www.rostonline.org/rost/mai2007/ciobanu.shtml
http://www.autorii.com/scriitori/mircea-ciobanu/
***
Ion Lazu: MEDALION MIRCEA CIOBANU
Mircea Ciobanu a fost, o spun cu toată convingerea,
dintre atîţia amici de cursă lungă, marele meu prieten literar şi totodată omul
providenţial pentru destinul meu de scriitor. (Şi simt nevoia să adaug imediat:
iar Dumitru Alexandru, pe care tot prin Mircea l-am cunoscut, a fost omul cel
mai apropiat inimii mele, cam de prin 1975 şi pînă la sfîrşitul lui prematur.
Observ că este o modă printre scriitorii de o anumită vîrstă să spună că au
fost prieteni cu Mircea Ciobanu. “Aaa, Mircea Ciobanu! Am fost foarte buni
prieteni, nedespărţiţi…” În destule cazuri poate fi adevărat, deoarece Mircea
era un om foarte deschis şi dornic să se implice, să ajute pe cei năpăstuiţi,
nedreptăţiţi, iar mai cu deosebire pe cei care făceau din scris însăşi raţiunea
lor de a fi. Şi, desigur, o făcea dintr-o convingere nestrămutată că valoarea trebuie
să se impună în istorie, dar o făcea şi de pe poziţia lui de prestigios
redactor la cea mai importantă editură din ţară - ca să nu spunem că era o
editură cu regim special, unde prin curajul şi solidaritatea redacţiei puteau
apărea cărţi pe care cenzura le-ar fi blocat în mod sigur. Era născut în zodia
taurului, deci un luptător, temperamental simţea nevoia să se afle de fiecare
dată acolo unde se mişcau lucrurile şi pe cît posibil să ia parte la justa lor
direcţionare. Un jurnal ţinut cu perseverenţă de un astfel de scriitor ar putea
da seamă cu adevărat despre viaţa literară de după 1965 chiar mai mult decît
memoriile care se vor scrie, dacă se vor scrie. Cele cîteva fragmente deja
publicate susţin această afirmaţie. Dacă declaraţiile de prietenie cu Mircea
Ciobanu au devenit printre mai vîrstnicii scrisului o modă, atunci declar că
asta e singura modă literară care nu mă deranjează. Pe de altă parte însă,
constat cu mîhnire (e un eufemism, de fapt: cu mare supărare) că opera lui M.C.
nu este preţuită la adevărata ei valoare. Pentru că, totuşi, prea puţini poeţi
de după război s-au ridicat la nivelul poeziei oficiate de M.C. Ultima lui
carte antumă, Anul tăcerii, o citesc la nesfîrşit, repetîndu-mi:
Iată adevărata poezie, iată tonul ei înalt şi nobil, temele ei mari,
dintotdeauna, iată o spunere puternică, liberă în disperarea ei existenţială,
modernă în fond, eternă să sperăm. Dăduse cu puţin înainte teribilul eseu La capătul puterilor. Însemnări pe
cartea lui Iov, abordînd din interior o temă religioasă-morală esenţială.
Într-o vreme cînd a te ocupa de mofturi a devenit suprema formă de a-l epata pe
burghez…
Iar dacă e să spun ce ştiu eu despre prieteniile
literare ale lui Mircea Ciobanu, consultînd şi nişte fotografii de-ale lui D.
Alexandru, atunci i-aş aminti pe următorii: Mircea Cojocaru, cu care a fost
coleg de liceu la Cantemir, Nicolae Ioana, Vasile Vlad, Vasile Petre Fati, Pucu
Negrici, Petre Anghel, Ion Iovan, Marius Robescu, Dan Laurenţiu, I.V.Strătescu,
Dumitru Alexandru, Ştefan Agopian, Mihai Cantuniari, Nicolae Manolescu, dar
sunt convins că lista e mult mai lungă şi poate Mircea însuşi m-ar fi trecut la
coada acesteia, dacă… Foarte tîrziu am
îndrăznit să trec de Dumneavoastră în conversaţiile cu Mircea, din sincer
respect, din admiraţie pentru scriitor, deşi el mi se adresa colocvial.
Om cu magnetism social, Mircea Ciobanu
era atras copilăreşte de diverse chestiuni ezoterice. Odată mi-a făcut proba că
obiectele de metal se lipesc de el. Altădată, turnîndu-ne nişte pălincă în
pahare, încîntat de tăria ei, i-a dat foc şi i-am surprins un zîmbet de
alchimist. Credea în magie, în pase, în biocurenţi; în şamanism. În descîntece.
Odată, la noi fiind şi Andreiu-Mic scîncind la acea oră înaintată a serii, s-a
dus în camera copilului şi iute s-a întors încîntat de succesul lui,
anunţîndu-ne că l-a adormit mîngîidu-l pe cap. Îi plăcea să deseneze, cred că
avea chiar talent, pe care i l-au moştenit cei doi fii ai lui, deveniţi ambii
artisti plastici. Paginile lui manuscrise sunt însoţite de desene uimitoare.
Înclinaţia lui spre artele plastice reiese cu pregnanţă din poezia lui, dar
poate încă mai evident din proza sa poematică şi vizionară. Apoi era înclinat
spre arta meşteşugărească, ţinută la mare cinste. Mă purta prin magazine
artizanale şi prin anticariate şi privea pierdut, ore în şir, la diverse piese
de alamă, la ibrice făcute din ciocan. De i-ar fi fost la îndemînă, ar fi
achiziţionat la nesfîrşit piese de anticatriat, unele chiar au poposit în
apartamentul lui, scrinuri, ibrice, stampe. Grafica îl fascina cu adevărat. Un
talent proteic, plurimorf, o fire deschisă spre toate aspectele artei şi ale
cunoaşterii, un renascentist, aş spune, cu convingere. Îi plăcea apoi muzica
lăutărească, mi-l amintesc murmurînd: “Supărată sînt pe lume Aş fugi într-o
pădure Să-mi fac casă de pămînt Să stau pe jos şi să plîng…” Era atras de
artele vizuale, de cinematografie cu deosebire, îmi povestea cu fior scene din
filme. Şi avea o memorie teribilă, putea recita la nesfîrşit din poeţii
preferaţi, Eminescu, Bacovia, Macedonski, Arghezi, dar şi din Alecsandri. Am
citat cîndva primul vers dintr-un pastel de iarnă şi apoi el a dus recitarea
pînă la capăt. Atent la lume, la incidenţa razei luminoase, la sunete: se
oprea, relua tonul, avea ceva muzical-pictural în tot ce făcea. Dansator
înnăscut, de la el am învăţat dansul Sirtaki după muzica din Zorba. Şi un mers
elastic, plutitor, de fachir indian. Ştia să-l asculte pe interlocutor, de
aceea eram foarte atent cum vorbesc cu el, pîndea tot timpul ideile noi,
sugestiile, simbolurile. Bun cîntăreţ, ne-a delectat odată în maşină pe tot
drumul pînă la Slatina, la lansarea Blănii
de viezure, în tripletă cu D. Alexandru şi Nicolae Ioana. Cel mai artist
dintre oamenii pe care i-am cunoscut, spun asta fără ezitare. Şi poetul care îşi
recita cel mai bine poeziile proprii, ceea ce nu se întîmplă cu mulţi confraţi.
L-am cunoscut mai
bine la începutul anilor ’70, cînd am constatat că locuim în acelaşi cartier.
Mă găseam într-o mare derută, căci după cele două volume de proză apărute la
Eminescu, intrasem în impas, apariţia poeziilor se amîna sine die, iar romanul Curtea interioară era blocat în mod misterios tocmai la
editura care cu atîta promptitudine îmi scosese primele două cărţi. I-am dus un
manuscris de schiţe şi povestiri, se numea pe-atunci Drumul de creastă. Am avut o
singură discuţie pe text, în fapt
nu mi-a spus decît că titlurile cutare şi cutare nu intră în selecţia pe care o
operase. Nimic despre motivele care deciseseră scoaterea lor; nimic despre
temele abordate, nimic despre mijloace, despre stil. Mister total cu privire la
părerea redactorului despre autorul din faţa lui. Mi-am explicat asta
abia de curînd, cînd prin bunăvoinţa soţiei sale Rodica am putut citi
prezentarea făcută de Mircea manuscrisului meu: un autor stăpîn pe mijloacele
artistice, cu o viziune originală, un cehovian etc. Acelaşi comportament la a
doua carte scoasă împreună, Rămăşagul,
un aşa-zis roman istoric, în intenţia mea un poem în proză, iniţiatic. Pur şi
simplu redactorul nu s-a atins de text. Iar ca să fiu exact pînă la capăt,
Mircea a suprimat în mod oportun cuvîntul Grozea cu care începea textul. Idem
la cea de a treia carte a noastră Capcana
de piatră, căreia i-a găsit acest titlul, iar cel propus de mine a devenit
subtitlu: O anchetă pe cont propriu.
Ca mult mai tîrziu şi doar din întîmplare, într-o discuţie în trei cu Dumitru
Alexandru să-l aud: “Da, Rămăşagul e o parabolă bine condusă, o
carte riguros construită. Însă cartea de acum se apropie mai mult de proza care
se scrie azi. Ai scris o carte frumoasă şi nespus de tristă. Şi nici măcar
nu-ţi afişezi părerea, ci doar prezinţi lucrurile.” (Sălbaticul, p. 75).
La apariţia Blănii de viezure, Mircea a
ţinut să mă prezinte directorului editurii, Marin Preda, oarecum împotriva
voinţei mele. Trebuie!, a zis. Ne-am dus în biroul lui M.P, de la parter.
Întîlnirea a fost foarte scurtă, strict protocolară. I-am dat un exemplar cu
autograf, m-a felicitat şi cam asta a fost tot. Pe marele prozator îl mai
zărisem de două trei ori. O dată la restaurantul Cireşica, la mare ţinută, cu o
doamnă, la masa vecină. Potolit, nespectaculos, comme il faut. Altă dată la
lansarea colecţiei de poezie Hiperion,
cînd împreună cu Mircea Iorgulescu au prezentat primele trei apariţii:
Mazilescu, Ciobanu şi Abăluţă. Printr-o întîmplare ghinionistă, cartea lui
Abăluţă nu sosise de la tipografie. Nu prea multă lume în librăria Mihail
Sadoveanu. Şi nu neapărat reverenţioasă, fîţîindu-se în timp ce maestrul îşi
rostea frazele. Această lipsă de receptivitate m-a deprimat profund. Cît de
mare scriitor trebuie să fii ca aceşti tîrgoveţi năzuroşi să-ţi acorde atenţia
lor? Cele două scurte alocuţiuni, apoi autorii au citit cîte o poezie din
volumele antologice abia apărute. Mircea, poezia care începe cu versul Am fost poet în vremea lui Ahab.
Citită cu luare-aminte, nu mai pare să fie vorba de vechimea actului poetic,
oficiat încă în antichitatea întunecată, pe vremea lui Ahab, ci este o poezie
cu adresă: am fost poet, eu Mircea Ciobanu, pe vremea întunecatului împărat
Ahab-Ceauşescu. Vă rog să recitiţi această poezie teribilă. După stingerea
poetului, soţia lui m-a întrebat ce versuri aş crede că trebuiesc săpate pe
piatra tombală şi i-am răspuns fără ezitare: “Am fost poet în vremea lui Ahab,
Scriam pe nisip, la poarta Cetăţii”… Cred în continuare că este epitaful pe
care Mircea Ciobanu îl merită.
A treia oară l-am
întîlnit pe Marin Preda la deschiderea unui Tîrg de Carte, pe atunci la Sala de
expoziţii Dalles. Puţină lume, la acea oră. Mi-a întins mîna şi, neplăcut
impresionat, mi s-a plîns imediat că editura lui a primit un loc neavantajos.
I-am spus cu convigere că dimpotrivă, a primit cel mai bun loc, în chiar
centrul sălii. S-a uitat în jur, a văzut că aşa stau lucrurile şi s-a relaxat
pe loc, apoi a mers la stand, unde oficia dna Constanţa Vulcănescu. Am avut pe
loc impresia că Marin Preda este un om cam rupt de realitate, deci naiv şi
lesne manevrabil. Mi-a părut rău să-l văd dezamăgit şi l-am mistificat pe loc:
din politeţe, în ultimă instanţă.
“29 februarie 1980: Azi merg la Dumitru Alexandru cu manuscrisul volumului
de poezii, - sînt poezii din ultimii 15 ani, majoritatea scrise înainte de
debutul în proză… Nea Mitică le citeşte în tihnă, de cîte două trei ori, cu
eforturi de concentrare, în timp ce eu citeam un fragment de M. Preda din Ramuri, bine scris, dar pe tema
bătută a intelectualilor şi a ţăranilor care pleacă la oraş, şi pe care, cică,
Monşerul nu-i mai recunoaşte. Pare să se dezică de ei, nemulţumit. Impresia lui
nea Mitică: cu totul favorabilă, unele poezii l-au entuziasmat chiar, inclusiv
sonetele, balada etc.
Plecăm spre Mircea
Ciobanu, în vecini. Pe drum îmi spune că titlul volumului său de debut Focuri iarna vine de la o poezie care n-a mai
apărut. Mi-o recită în mers, cu mici infidelităţi de memorie.
Îl găsim pe M.C. în
hol, gata să iasă pe uşă, foarte “pornit”, cum mi s-a părut… Am stat doar cât
să-şi îmbrace paltonul şi am ieşit. Afară, soare cu dinţi. M.C. îşi pusese
căciula şi îşi sălta mereu gulerul de blană. I-am spus că senzaţia de frig vine
de la oboseală. Zice: “Atunci înseamnă că eu sunt veşnic obosit, pentru că mie
mereu mi-e frig!” L-am dus pe Nea Mitică până la uşa blocului, am plecat mai
departe la o plimbare prin cartier. Mircea părea că n-o să se mai oprească din
mers. La colţul aleii mele, simţindu-l nervos, l-am încercat: “Să merg şi eu?”
Şi am luat-o amîndoi printre blocuri, la nimereală, mărşăluind vreo jumătate de
oră sau mai mult. Uneori tăcerea se prelungea prea mult şi mi-era chiar jenă să
tot tac. Mircea foarte cătrănit, dar nelăsând să se înţeleagă din ce parte îi
venise supărarea: de la ai lui?, de la scris?, de la editură?, din altă parte?
Aduc vorba de colega Viki Bunescu. Zice: “O să-i mai publicăm o carte bună şi,
după aia? Aşa, măcar ai argumentul suprem că nu ai fost înţeles, că te-au
nedreptăţit…” Eu: “Mai scoţi o carte, dar nu dai gata pe nimeni”… Până la urmă
aflu că îi merge greu cu Istoriile, s-ar putea să iasă patru volume, după
cum se organizează materialul. Cu subînţelesul că depinde mai mult de materia
epică decît de opţiunea autorului. Se uită mereu la blocuri, care îi par urâte,
bălţate, strâmbe, gata să cadă. Se uită la nucii care au rămas printre
construcţii, relicve ale fostelor livezi de la marginea Capitalei. O jale în
plus. Eu: “Acum e urît pe-aici, dar e urît şi la ţară, să ştii; poate dă în
curînd primăvara, înverzesc pomii, se astupă zidurile astea ursuze”… Pare să
fie într-o dispoziţie catastrofistă. Aduce vorba de alunecările de teren de
după cutremur; eu despre cele de la Guşoeni, studiate de mine mai an, el despre
cele de la Vârfurile, un sat dinspre Tîrgovişte unde merge Rodica şi copiii.
Zic, prins de amocul ce mi s-a transmis: “După multe am alergat, acum nu-mi
doresc decât să nu mă mai doară inima”. (Un verset?) Şi adaug, ca scuză: “Cred
că e ceva nervos la mine…”. La urmă, cînd să ne despărţim în preajma blocului
lor, îi arăt poezia Eter (aveam dosarul sub braţ), o
citeşte de două ori, spune că e “o poezie frumoasă”. Eu: “Aşa cred, aşa sper.
Cu ea închei volumul”. Şi pe loc mă gândesc să i-o dedic, dar tac mâlc: lasă
întâi să apară, avem timp să ne bucurăm, dacă vom găsi cu cale… Când să plece,
îl aud: se teme de ceva nedefinit; îi vine să stea pe întuneric, cu pătura
trasă pe cap. Eu: o delegaţie, o deplasare în provincie, un peisaj liniştitor,
mai spune cineva o glumă… Pentru mine totdeauna o călătorie a echivalat cu o
vindecare. “N-o să fie nimic, îl încurajez: O să fie bine!” Şi ar fi trebuit
să-i precizez că ăsta e titlul romanului meu despre doctorul Radulian, scris
prin ‘72-‘73 şi pe care au să mi-l publice, cine ştie când.
3 martie ’80. Aşadar, ieri acea plimbare în marş forţat cu
Mircea prin cartierul Berceni, el călcînd pe porţiunile de trotuar mai zvântate
şi eu pe unde se putea…Se oprea în faţa vreunui bloc şi nu mai pleca de acolo,
oripilat. Cum mergea: ţeapăn, cu mâinile la spate, mi-a părut o clipă că-l văd
pe taică-său în persoană, despre care mi-a povestit că era dintre acei oameni
care trec peste tine şi te calcă şi nici nu se uită măcar înapoi; ajunşi spre
marginea cartierului, vântul se înteţise, eu în capul gol, nepregătit. El: “Oare şi aici
au să construiască?” Părea foarte obosit (lucrează extrem de mult şi din greu,
dar cei din afară înţeleg asta?) Mă gîndesc şi aşa: Oamenii îl văd pe scriitor
doar când el se relaxează, când scapă de la masa de scris şi caută o
destindere…, iute îl taxează de beţiv, de… Mircea părea extenuat şi dezamăgit -
de toţi şi toate. Speriat de deruta în care s-a trezit. Văd şi eu pe viu ce
înseamnă să scrii în plin, nu doar punând cap la cap diverse însemnări şi
amintiri, ci construind, calculând efecte, semnificaţii – să creezi o lume
autonomă, numai cu puterea ta spirituală. Eşti zdrobit de efort, foarte sus în
peisaj, dar şi atârnând deasupra prăpastiei…” (Jurnal Vreme închisă.)
„... La Cartea românească, intru la Liviu C. care îmi
spune că azi cenzorul a promis să vină pentru discuţia finală, după ce a tot
lungit vreo lună citirea romanului. Insul are obiecţii, mă previne L.C. Cere să
i se facă legătura telefonică şi aflăm că Bercescu a şi plecat încoace. L.C.
îmi sugerează că nu e bine să fiu văzut prin preajmă, merg deci la librăria
editurii, iar în curte dau peste George B., căruia îi spun ce mă
aşteaptă. Rîde, încurajator şi are o expresie: N-avea grijă, că-i smulgem noi
coaiele! Cînd revin în hol, tot cu inima mică, apare Mircea C., la curent cu
înfruntarea ce tocmai are loc, strecurîndu-mi că nu e nimic grav. Probabil pe
ins îl deranjează ideea sinuciderii, dar vom vedea! Vorbim la el în birou, vin
diverşi şi diverse, apoi M. îl aude pe L.C. pe hol, deduce că discuţia s-a
încheiat şi că Bercescu a plecat. L.C. intră la secretariat, stă ce stă, în
timp ce eu îmi ţin respiraţia, apoi deschide uşa şi mă invită la el. (Tot
timpul mă simţeam ca la un examen, în studenţie, deşi L.C. îmi spusese că
romanul meu i-a plăcut foarte mult şi că l-a citit în două dimineţi, iar B. îmi
dăduse asigurări că vom răzbi.)
Aflu că insul a
avut obiecţii mari, a dezavuat din capul locului ideea de sinucidere, însă L.C.
şi-a păstrat calmul şi i-a argumentat că este vorba de un artificiu artistic şi
să nu intervină în chestiuni de creaţie. Că romanul este bun din punct de
vedere estetic, să-l semneze şi după aceea vor discuta pe rînd toate
obiecţiile, în caz contrar el cere ca romanul să fie citit de George B., ceea
ce cenzorului nu i-a convenit. Este cel mai obstrucţionist tip, îmi spune L.C.,
(care va fi ştiind bine ce spune). Şi îmi arată că insul a semnat: mă uit de
formă şi îi văd apostila pe prima pagină; după care luăm punct cu punct
obiecţiile, destule, trecute una sub alta pe o pagină întreagă, întrerupţi
fiind de o chemare la director, pe care L.C. o amînă pe mai tîrziu, apoi se
răzgîndeşte, probabil bănuind că tocmai despre cartea mea e vorba. Revine în
curînd şi continuăm discuţia, iar eu (prevenit de M.C. că, dacă insul va semna,
să mă las cît mai greu), accept să mai tăiem un cuvînt: cruce, biserică, mai
sărim peste vreo obiecţie şi, în final, cu mare părere de rău şi rezistînd la
limită, sacrific două paragrafe: cel cu “gunoiul uman” şi cel cu mireasa
moartă, paragraf considerat mistic, care însă nu era decît foarte semnificativ,
în contextul mentalităţii ţărăneşti. Păcat! Asta e! L.C. mă roagă să suprim
cuvîntul Chişinău, am timp să plasez şi o dedicaţie pe prima pagină şi îi redau
manuscrisul pe care, cu surprindere, cînd îl închid, văd că scrie “Capcana de
piatră” şi doar ca subtitlu “O anchetă pe cont propriu - roman”. De pe drum îi
dau un telefon lui D. Alexandru şi-i spun prin ce-am trecut. Zice: Bucură-te că
ai trecut!” (Sălbaticul, p. 51,52)
Şi aş vrea să accentuez asupra acestui aspect: Nu buna
mea părere despre modul cum manipulez cuvintele, nici măcar cărţile pe care
le-am tipărit, nici amabilele confirmări din partea unor confraţi ori cititori
necunoscuţi, nu ele reuşesc să-mi dea curaj în meseria de scrib, căreia m-am
înrobit; ci îmi dau curaj să merg mai departe tocmai acele rare ocazii cînd
vreuna dintre intuiţiile mele, la care nici nu pot spune în ce împrejurări am
ajuns, o găsesc confirmată în scrisul altora. O intuiţie de-a mea regăsită în
Cioran, spre pildă, ce-i drept notată de filosof cu o jumătate de secol în urmă
sau şi mai mult, dar peste care eu dau astăzi, răsfoind la stand vreuna dintre
cărţile lui, care atît de mult ne-au lipsit după război... În Cioran, în
scrisul lui Panait Istrati, al lui Gib Mihăescu, al altor autori români sau
străini, din n-are importanţă ce secol. Dar mai ales în prozele lui Mircea
Ciobanu, pe care de fiecare dată le-am citit "tot tresărind, tot
aşteptînd”, vorba genialului poet. Se poate să fie vorba despre naturi
apropiate mie, percepînd lumea şi sugestiile ei cu acelaşi tip de
sensibilitate. (M-aş fi bucurat mult să ştiu că şi lui M.C. îi plăcea modul în
care scriu. Discutam despre cărţile lui, despre fragmentele pe care ni le
citea, mie şi lui D.A. sau despre manuscrisele lui D.A., aflate într-o continuă
prefacere, ca o nebuloasă care îşi caută forma, - însă nu discutam
niciodată despre scrisul meu, mai ales că nu mă înghesuiam să le citesc
fragmente. Nu am făcut asta nici cu poeziile, cu atît mai puţin cu proza, chiar
fiind vorba de prietenii mei cei mai buni. Asta deoarece am defectul de a mă
implica prea tare în lectura propriilor texte, emoţia mă pulverizează, glasul
devine înlăcrimat, iar eu mă simt tot timpul penibil… Probabil Mircea îmi
ghicise firea şi a decis că e mai bine să mă lase într-ale mele…)
Era de altfel un om de mare receptivitate, Mircea
Ciobanu, se întîlnea cu personalităţi, purta discuţii elevate, se afla în
miezul dezbaterilor de idei ale momentului. Îmi spunea, durut: “Cum să nu se
destrame această naţiune, cînd i s-au luat sărbătorile?!” Mereu îmi reţinea
atenţia cu vreo observaţie de mare profunzime sau de indicibilă subtilitate.
Devenise, şi cred că nu i-am spus-o niciodată în mod desluşit, devenise
interlocutorul meu din gînd. Omul pe care îmi “încercam” ideile noi, sintagmele
norocoase, într-un dialog mental necontenit şi fertil.
Printr-un noroc s-a păstrat referatul lui
Mircea Ciobanu întocmit pentru susţinerea Blănii
de viezure. Rezum: un autor stăpîn pe mijloacele sale, un cehovian...E o
minune că aceste referate s-au păstrat, le-am văzut la soţia lui M.C. şi mi s-a
spus că vor apărea în curînd în volum. Atunci se va vedea mai bine măsura în
care M.C. a pus umărul la editarea unui număr însemnat de cărţi care fără
sprijinul său curajos şi calificat nu ar fi văzut lumina tiparului. Vreau să
spun că se putea şi mai rău, ceea ce unii uită. Cum îi uită şi pe cei cărora ar
trebui să le fie recunoscători.
(Din Himera
literaturii, Ed. Curtea veche, 2007)
*
I-am pus o placă memorială la intrarea în blocul din
str. 13 Septembrie, nr. 117, S.V. Imaginea se află și în albumul Literaturile Bucureștiului, 2009.
Poezia zilei, Mircea Ciobanu
Augur
E bine-aici, de-ajuns e şi atât.
Ninsorile nu cad precum apasă.
Stă-n osii reci un cer nehotărât
şi-n cumpeni echilibrul lin se lasă.
Mai bine vezi, spre râpă lupii vin
să bea la copci şi dacă nu, să-şi taie
în ţestul apei limpezii canini
şi lupilor genunchii li se-ndoaie.
De foame muţi, în arc de salt avar,
cu umerii lovindu-se şi saltul,
mai bine vezi cum lupii râpa sar,
mai bine vezi cum unul după altul.
Elegie
Trupul de ieri
ți-am ascuns
între var și mistrie
A rămas numai zidul
care nu mă mai știe.
Teascul tăcerii strivește
Cuvîntul neîndeajuns.
Umeda boare se lasă-n
priviri ca răspuns.
De-aici povestea se-ntoarce
cu scrisa la noapte.
Mîna umbrită coboară-n
zarea propriei fapte.
O
amânare
Sunt eu, şi-n rest e numai vânt.
O, lepra – dacă n-ar fi sură
nici eu n-aş fi pierdut, cum sunt,
de ceată, nume şi măsură.
Sub legea şoldurilor nalte
şi-a umerilor moi, pe chei
se clatină, de-a lungul, calde
şi tulburi umbre de femei.
Le sfâşie în haite câinii –
pe-acel contur amar de sân
mă-ncumet însumi să amân
cu umbra palidă a mâinii,
şi cum amân mă vinde umbra
pe limba morţii. Cheiul ud
încape jocul surd de-a sumbra
crucificare-n aşternut.
Scara
Atunci se va vedea şi nici
atunci.
La capete, măsurii repetate
i s-au pierdut şi ros atâtea dungi –
ori spaţiul a-nceput să se dilate?
Se-amână moartea, loc necucerit.
Cu pas mai scurt împarţi un drum de seară.
Din ce s-a luat, un rest descoperit
se-adaugă la număr, din afară.
Atunci şi nici atunci! Căci vin porunci
de secetă, şi umbra care-nşeală
e-a scărilor cu oasele mai lungi
şi-a lucrurilor puse la-ndoială.
Din volumul „Patimile”, 1968
Alţi scriitori:
Dan Grigorescu, n. 1931
Gh. Dinu, m. 1974
Ion Trivale, n. 13 mai
1889 - d. 11 noiembrie 1916.
Ion Lazu - Los Angeles - Otopeni - Drumul Taberei
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu