Paul Cornea, n. 3 noiembrie 1924 - d. 7 oct. 2018
Bucureştean dintr-o familie de evrei, s-a format în anii de mişcare legionară, deci a militat pentru drepturile evreilor. Eliminat din liceul Mihai Viteazul în 1940, e nevoit să-şi continuie învăţătura la un liceu pentru elevi evrei, apoi s-a înscris la medicină, tot pentru studenţi evrei, dar abandonează după 2 ani. Cu venirea sovieticilor, a fost mereu în înalte funcţii politice, apoi şi administrative, tot mai înalte. Demascat el însuşi într-o şedinţă publică din 1958, pentru deviaţionism, totuşi cu greu a renunţat la utopia comunistă. A făcut Filologia din Bucureşti, licenţiat în 1948, iar din anul următor a început o carieră universitară ce nu s-a oprit nici după Decembrie. Doctoratul în 1971, profesor la catedra de literatură română, şef de catedră, şef de secţie şi la institutul Călinescu, a deţinut funcţii în ministerul Învăţământului, la Direcţia editurilor, la Studioul Cinematografic Bucureşti, iar după 1990, din nou ministru adjunct la Cultură, a continuat ascensiunea profesională, a devenit preşedintele Asociaţiei de literatură comparată, a participant la nenumărate congrese ştiinţifice de profil filologic, înainte şi după 1990.
A debutat încă în 1946, iar editorial în
1962, cu Studii de literatură română
modernă. Critic şi istoric literar, cu deschidere spre comparatism,
teoria literaturii şi studii interdisciplinare. De curând a apărut o carte de
convorbiri ale mai tânărului Daniel Cristea Enache cu PC, carte ce se bucură de
un mare interes din partea criticii.
Opera literară: Curs
de istorie a literaturii române moderne (în colaborare cu D. Păcurariu),
1962; Studii de literatură română
modernă, 1962; Anton Pann,
1964; De la Alecsandrescu la Eminescu,
1966; Originile romantismului
românesc, 1972; Oamenii
începutului de drum, 1974; Conceptul
de istorie literară în cultura românească, 1978; Regula jocului, 1980; Itinerar
printre clasici, 1984; Introducere
în teoria lecturii, 1988; Aproapele
şi departele, 1990; Semnele
vremii, 1995.
Antologii, ediţii: Documente şi manuscrise literare, I-V,
1967-1985 (în colaborare); Gândirea
românească în epoca paşoptistă, I-II, introducerea editorului, 1969 (în
colaborare cu Mihai Zamfir); Reviste
literare româneşti în secolul al XIX-lea, prefaţa editorului, 1970; Structuri tematice şi retorico-stilistice în
romantismul românesc (1830-1870),
introducerea editorului, 1976; „Propăşirea".
„Foaie ştiinţifică şi literară", 1980 (în colaborare cu Mariana
Costinescu şi Petre Costinescu); I.
Heliade-Rădulescu interpretat de...,
introducerea editorului, 1980; Scrieri
literare inedite1820-1845,
prefaţa editorului, 1981 (în colaborare cu Petre Costinescu şi Andrei
Nestorescu).
Alexandru Ecovoiu (n. 3 noiembrie 1943)
(pentru detalii privind biografia, opera, receptarea critică, premii, traduceri, vezi Google, vezi Wikipedia)
În rubrica pe care o deschid azi,
consemnez excelenţa prozelor, nu multe dar impecabile stilistic ale lui
Alexandru Ecovoiu, scriitor mai tânăr (decât subsemnatul!) unanim considerat
unul dintre scriitorii reprezentativi ai literaturii româneşti actuale. I-am
citit cărţile, l-am admirat colegial, drept pentru care l-am invitat să
vorbească la lansarea, în 2002, a romanului meu Veneticii, unde şi-a început
spiciul cu fraza: "Totul este dramatic în acest roman, iar adeseori chiar
tragic!".
Pe cel de al patrulea roman al său mi-a
dat acest autograf: „Dlui Ion Lazu, condeier sensibil, profund, preţuirea mea.
12 09.2002. Al. Ecovoiu.”
La mulţi ani, Alexandru Ecovoiu!
Notă: În mod intenționat nu fac completări la
acest text, anume spre a se vedea cum a debutat , în 2011, această rubrică a blogului meu.
I.L.
Alţi scriitori:
Traian Demetrescu, n. 1866
Gr. Beuran, n. 1924
Mihai Minculescu, n. 1949
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu