26 iulie: Cezar
Baltag, n.
26 iulie 1939 - d. 26 mai 1997
Bucovinean din comuna Mălineşti-Hotin,
fiul preotului Porfirie şi al Margaretei (n. Alexandrescu), s-a refugiat cu
familia la Dorohoi (unde crescuse tatăl, rămas orfan), în iunie 1940, au
revenit la Mălineşti şi s-au refugiat din nou, în martie 1944, de data asta în
comuna Spineni-Argeş. În comuna de pe Vedea şi-a făcut şcoala primară, liceul
la Piteşti, iar din anul 1955 urmează cursurile Filologiei din Bucureşti,
absolvind în 1960. În 1958 se căsătorise cu colega de facultate, viitoarea
poetă Ioana Bantaş şi vor avea doi copii. După 3 ani de incertitudini, datorită
faptului că era fiu de preot, este corector, apoi redactor cu jumătate de normă
la Gazeta literară. Debutează în volum cu Comuna
de aur, de care în timp se va dezice. A urmat o carieră de poet de primă
linie, alături de Nichita Stănescu şi Ilie Constantin, lansaţi simultan în nou
înfiinţata colecţie Luceafărul. Are rubrici permanente, devenite celebre:
Ideograme. În 1972 pleacă în SUA, împreună cu poeta Ioana Bantaş în cadrul unor
programe pentru poeţi. Îl va cunoaşte pe Mircea Eliade şi va deveni discipolul
acestuia, traducând în timp cele 3 volume ale Istoriei
credinţelor şi ideilor religioase, 1881-1888, apoi şi Dicţionarul religiilor, 1993, încheind cu Nostalgia originilor, 1994.
Opera literară: Vis
planetar (1962); Răsfrângeri (1966); Monada (1968); Odihnă în ţipăt 1969); Şah
orb (1970); Madona din dud (1973), Unicorn în oglindă (1975); Poeme (1981); Dialog la mal (1985); Euridice şi umbra(1988); Chemarea numelui (1995); Ochii tăcerii (1996); Eseuri, 1992; Paradoxul
semnelor, 1996; antologia Ochii
tăcerii, în colecţia BPT, 1996.
Citeşte mai mult:
http://ro.wikipedia.org/wiki/Cezar_Baltag
http://www.ziarultimpul.ro/cultura/2011/09/cezar-baltag-eseistul/
Poezia zilei, Cezar Baltag
Răsfrângere de umbră.
Un ochi fantastic mă răsfrânge-n
Oglinda cristalinului.
Plutesc ţinând în palmă rara
Monedă a destinului.
Pe-o parte-i chipul tău, iubită
Neîntâlnită nicăieri;
Efigie ce-şi schimbă vârsta –
Femeie azi, fecioară ieri.
Pe alta inima mea bate
Un ritm tenace şi avid
Pulsând în hohote viaţa-mi
Spre-un infraroşu bănuit.
Vâslesc. Curg frunzele. La capăt
Îl văd pe Cronos, dilatând
Pupila lui săpată-n ora
Smulgerii celui care sunt.
Cândva pe irisul albastru
Dintre odată şi nicicând
Va trece discul unei inimi,
Zenitul bolţii eclipsând.
Atunci strigat voi fi de plante.
Şi din nostalgicul oval
Mă va privi, furându-mi chipul,
Doamna surâsului final.
Lumea
fără tine.
S-a închis cartea. Diamantul tăcerii
Îmi sângerează faţa.
Nimic nu mai spune
Pasărea neagră la capătul zilei.
Vine o floare. Mă întreabă de nume.
Nimeni, îi răspund. Nimeni dintre cărţi triste, floare.
Nimeni dintre litere şterse.
Mai sus e o poartă a porţilor cu prag rău.
Pe acolo am trecut o dată
De două ori, de trei...
Soarta are chipul palid al unei femei.
Tăcerea zeilor strigă într-una
Numele ei,
Lacrimae sunt verba secutae: Elena, Ioana...
O pasăre în mine îşi ascunde
Bocetul
Rana
Spirit
şi sânge.
Vara se aprinde până la durere
Se face pasăre ce urcă la cer
Şi deodată încremeneşte arzând
Deasupra cuibului
Pământ, ridică-te cu mine
Să poţi zbura
Brusc se lasă tăcerea.
O piatră cade din tării
Şi înainte de a atinge ţărâna
Se face iarăşi pasăre
Sângerând peste leagănul lumii
Instinctul luminii în oasele ei
Stază de cântec
Hemoragie a soarelui
Deasupra cuibului
Noapte
Şi eu şi greierul
Din iedera întunecată
De la fereastra camerei mele
Avem conştiinţa scindată:
Amândoi nu putem dormi,
Amândoi căutăm extaza
Care dă putere clipei şi apropie învierea
Amândoi ne temem de cuvinte
Şi nu ne temem de moarte
Rasfrîngere în memoria soarelui
Toate sunt sub semnul tau, Apollo.
Clipa ploua-n noi torential.
Ieri a rîs un ulm. O vara-ntreaga
o femeie a iubit un deal.
În stejar, unde septembrie tese
ulii într-un aprig cerc sonor,
de ieri seara vremea o masura
Absalom, pendul nemiscator.
E aici un loc din care-n toate
laturile lumii ma aud.
Nordul e un punct din care-ncepe
Numai sud si sud si sud si sud.
Timpul ploua-n lucruri. Valea tese
ulii într-un aprig cerc sonor.
Unde duci, sotie a-ntîmplarii,
Inimile noastre în ulcior?
Răsfrîngere de fulger
înnoptată
Crinii de palida flacara
ai miazanoaptei se-aprind.
Inima mea e castelul
prin care trece Hamlet citind.
Cui cînti uitarea mea blonda,
tu stearpa risipa de tei?
Nu lasati sa se-nece Ofelia
în verdele ochilor mei.
Bîntuie luna. E-o toamna
a frunzelor din capitel.
În stînga tace Horatio
sau numai o parte din el.
Păsări in amurg
Lui
Grigore Hagiu, in memoriam
Dezgheata-te, lume, dezgheaţă,
un clopot de clor ne desparte,
aripile-s tot mai în ceaţă,
inima e tot mai departe.
Roteste-te, lume, roteste
si tu soare du-ma în vara
orizontul ma paraseste
prietenii încep sa dispara.
Nu zarisem ca norii alearga
si nu banuiam ca-i furtuna,
eram opt, eram cinci, eram patru
si parca zburam împreuna.
Parca ieri mai era dimineata,
soare-n valuri si-acuma-i doar nor.
Sunt o pasare singura-n ceata
si abia mai stiu daca zbor
Ion Lazu: O
evocare Cezar Baltag (26 iunie
1939-26 mai 1997)
Motto: Cezar Baltag: Îngerul se opreşte din
scris...
Cândva, după o reuniune comemorativă Lucian Blaga - o sută de ani de la naştere, (cu participarea lui
Matei Călinescu şi Virgil Nemoianu – anume veniţi din America), ne-am regăsit
simpatetic, pe trotuarul din faţa Conservatorului de pe Ştirbei Vodă cu o parte
dintre cei care conferenţiaseră: Cornel Regman (însoţit de dna Zorina), Nicolae
Balotă (cu dna Bianca), Cezar Baltag şi, înainte să ne risipim care încotro, pe
străzile din preajma Cişmigiului, am adăstat un scurt răgaz, sub taina serii
împrimăvărate, cu spiritele încălzite la lumina evocărilor care îl priviseră pe
poetul Nebănuitelor trepte...
...Îmi dau seama că acel drum spre casă,
după comemorarea centenarului Blaga de la Conservator ar fi trebuit să-l facem
împreună cu poetul Cezar Baltag, cu care locuiam de ani buni în acelaşi
cartier, la distanţă de numai două blocuri. Pe trotuarul din Ştirbei Vodă, eu
arătându-mă foarte impresionat de alocuţiunea poetului de la Viaţa Românească,
CB m-a asigurat că este vorba despre un eseu care va apărea în curând în
revistă. Ne-am răzleţit pe străzile din preajma Cişmigiului, pe care aveam să-l
străbat în drum spre staţia de metrou Izvor, curios să verific observaţia lui
Nicolae Balotă: că grădina publică i s-a părut, după ce n-o mai văzuse de atâta
timp, golaşă, neîngrijită, ca şi părăsită... Aş fi vrut să mă dumiresc ce se
afla în spatele acestei insatisfacţii a unui clujean strămutat în Capitală încă
din anii cincizeci.
Nu era prima dată când participam împreună
cu Cezar Baltag la evenimente scriitoriceşti, însă la sfârşitul lor ne salutam
şi porneam spre casă pe cont propriu, deşi măcar eu nu ignoram nicicum faptul
că avem de urmat acelaşi traseu. Ilustrare concretă, dacă mai era nevoie, a
sintagmei: fiecare cu drumul lui.
Şi aş putea număra pe degetele de la o
singură mână convorbirile mele cu Poetul. Încerc o explicaţie: Cu un an mai
mare ca mine, însă la filologie, dar în acelaşi corp al Universităţii, îi
citisem poezii la gazeta din holul cel mare, apoi şi în publicaţiile
studenţeşti. Îi înmânasem mai apoi un grupaj de poezii la Gazeta literară. A
avut eleganţa să nu le citească în prezenţa mea, dar cum nu erau prinse într-o
agrafă, a îndoit toate colile la un colţ, practicând cu aplicaţie două rupturi
paralele şi astfel asamblate le-a îndesat în sertarul doldora de manuscrise. Mi
s-a strâns inima gândindu-mă ce mici erau şansele de a mă vedea publicat...
Încurajat de Mihu Dragomir, de Geo Dumitrescu, debutat apoi în revista Ateneu,
poate îmi lipsea... aplombul necesar în abordările din redacţii. Şi pe alt plan
era, mereu, ideea din mintea mea că poetul Cezar Baltag a împărtăşit aceeaşi
soartă vitregă ca şi mine: ambii refugiaţi de peste Prut, el stabilit cu
familia lângă Piteşti, eu cu ai mei lângă Slatina – de unde provenea soţia lui
Ioana Bantaş. De aici poate un puseu suplimentar de demnitate/timiditate. Cu
cât mi se păreau mai preţioase şi mai grave în fond, aceste apropieri de
destin, cu atât îmi devenea mai dificilă forţarea unei atenţionări a
confratelui care de timpuriu reuşise să se impună. Ideea mea în ce mă priveşte,
poate fantezistă, însă de bună-credinţă fiind că talentul trebuie ocrotit,
lăsat într-ale lui, iar nu luat cu asalt...
Ca să nu spun că, după performanţele din
liceu, din facultate, în plină desfăşurare a torentului poeticesc, am înţeles
că asupra lui Cezar Baltag se abătuseră cele mai nemiloase lovituri ale
soartei: moartea soţiei iubite, poetesa Ioana Bantaş, moartea tatălui, blajinul
preot Porfirie, apoi a fratelui mai mic, subtilul exeget Nicolae Baltag; toate
răzbunându-se într-o boală necruţătoare care îi va umbri ultimul deceniu de
viaţă. Şi lovitura finală: leucemia. Aceeaşi care îl secerase la numai 35 de
ani pe fratele iubit, ca din senin - o cumplită urgie, scăpând din toate
calculele. Dar ce să mai însemne că teribila boală se întorcea bezmetică şi
asupră-i, după atâţia ani – după ce toată lumea părea să fi uita vechile,
cumplitele încercări? Chiar asta era nedumerirea lui Cezar Baltag, când l-am
vizitat la Fundeni, cu nici două săptămâni înainte de sfârşit: Aveam o cu totul
altă confruntare de sănătate, mi-a spus, de unde până unde această leucemie?!
Ce să-i fi răspuns? Gura mea, pecetluită, sufletul strivit de obidă, de oroare,
de spaimă, de milă. ”Implozie, explozie, implo...”, ca să-l cităm chiar pe
poetul Cezar Baltag dintr-o perioadă mai fastă (un cuvânt care-i plăcea, l-a
folosit şi în autograful despre care va fi vorba), când se lăsa sedus de legile
secrete ale lumii, de „rigoarea actelor de magie”, cînd credea în „contagierea
magică a lucrurilor”, sau se consuma în „ritualurile de celebrare” ale tuturor
văzutelor şi nevăzutelor. Ştiam din spusele sale că poetul se afla într-o
relaţie specială cu mama sa, ea însăşi supravieţuitoare a atâtor urgii abătute
asupra familiei bucovinene; îmi mărturisea că vorbesc la telefon ore întregi,
zilnic. Şi nu e lipsit de semnificaţie să amintesc aici că şi prietenii săi
literari cei mai buni, de-o viaţă, Nicolae Breban, Nichita Stănescu, Caius
Dragomir, cultivau aceleaşi relaţii ardente cu mamele lor, care au trăit până
dincolo de 90 de ani. Poate n-ar fi greşit să-l pomenesc în context şi pe
poetul Marcel Gafton, vizitat de mine cândva într-un bloc din Piaţa Chibrit, a cărui
mamă a supravieţuit morţii fiului, cum cred că s-a întâmplat şi în cazul lui
Cezar Baltag. Îmi e peste puteri să aduc în discuţie ce va fi fost în sufletul
acestor venerabile femei, la dispariţia fiului iubit...
Mă şi întreb: este de vină numai firea mea
retractilă, sau cumva şi bănuiala că poetul nu avea nevoie de mine în mod
special, cum nu părea să aibă nevoie de nimeni dintre cei din jur, în afară
desigur de familie, de părinţi, de cei câţiva prieteni de suflet, cu care se
deconecta, dacă nu cumva ar fi mai bine să spun: cu care continua pe alt plan
cufundarea ”în stele/ şi în nori şi-n ceruri nalte”, în dialogul său cu marile
mistere. Şi impresia complementară: că poetul nostru nu simţea agresiunea
capitalei, nu se simţea oprimat, nu plătea (asemenea mie) bir greu servituţilor
şi privaţiunilor şi în fond mizeriei pe care le presupune traiul într-un
cartier muncitoresc cum este Balta Albă. Înconjurat de cărţi asemenea unui
cocon şi mai mult încă, înfăşurat-protejat de plasa deasă a abstracţiunilor;
căci cel ce a ”văzut idei”, se va fi dezinteresat de contextul precar al
cartierului; nu sunt deloc convins că poetul Baltag avea prin firea sa o
percepţie specială şi o sensibilitate anume pentru Natură, pentru regnul
vegetal în speţă, cel care în alte cazuri, iar la mine în mod precis, a
constituit dintotdeauna un refugiu din mediul citadin gregar, dacă nu şi o
sursă de împrospătare a izvoarelor sufleteşti. Nu sunt defel convins că avea o
reprezentare cât de cât exactă a pâlcului de mari copaci care în mod neaşteptat
făceau din spaţiul dintre blocurile adiacente un tărâm al sălbăticiei: copaci
falnici, depăşind în înălţime blocurile respective, în căutarea luminii,
înţesaţi la refuz de păsări cântătoare în delir, primăvară-vară, cu mierle
ţopăind neobosite prin acel hăţiş ca de pădure, printre smocuri de toporaşi,
rostopască, stânjenei... – semn al Naturii primordiale care se reinstalează şi
proliferează cu frenezie în fiecare colţişor care scapă controlului de fiecare
clipă al omului... Iar mai simplu spus, nu cred că avea nevoie de mine, de
prezenţa mea, de a nimănui – şi nu din inaptitudine pentru comunicare, ci
dintr-o obstinată dorinţă de a rămâne singur, pentru a se autoscopia. Nu-l văd
lăfăindu-se nici în apartamentul său cu linii austere, printre nenumăratele
globuri pământeşti răspândite prin toate camerele şi despre care mi-a spus că
reprezintă un hobby al său; mereu preocupat să-şi gestioneze cât mai judicios
timpul zilei şi al nopţii, mereu nerăbdător să revină acasă, printre cărţi,
printre manuscrise cu poezii, eseuri, traduceri, ideograme - în faţa obsedantei
coli albe. Atras în mod hipnotic de misterioasele idei care se plăsmuiau sub
ochii minţii. Nu-şi risipea timpul în discuţii de cafenea, nu-l vedeam la restaurantul
scriitorilor, întârziind pe la mese, întinzând vorba, amânând să revină la masa
de lucru, cum făceau sub cele mai felurite pretexte ingenioşii noştri confraţi.
Poate tocmai de aceea, îl văd ca acum pe C.B. din anii optzeci, intrând pe uşa
restaurantului doamnei Candrea, oprindu-se ezitant după doi paşi, cu o figură
rătăcită, needificată, oarecum în felul lui Pierre Bezuhov, apoi retrăgându-se
în pripă; aşa că subtilul Valeriu Pantazi, de pe scaunul vecin, bun psiholog,
mi-a şoptit: Probabil caută pe cineva... s-a ridicat, l-a prins din urmă pe hol
şi i-a dat lămuririle necesare: Cel căutat fusese în sală până de curând, însă
a plecat în mare grabă, căci trebuia să înceapă şedinţa de consiliu...
La drept vorbind, nu ştiu dacă trebuie să
regret rezerva mea faţă de colegii de breaslă. Am observat că îndeobşte
apropierea se realizează prin anecdotic, prin cedări reciproce, prin diminuarea
respectului şi chiar mai mult de-atât. În vreme ce „departele”, ca să-l citez
din nou pe C.B., este postura din care poţi să contempli îndelung subiectul
interesului tău, să-i intuieşti esenţele, ceea ce îi e specific şi profund
reprezentativ. Îmi e clar măcar acest lucru simplu: că omul cu înzestrare
deosebită se mişcă printre semeni sub un cu totul alt regim decât persoanele
obişnuite, are alte priorităţi, criterii, exigenţe, imbolduri. Acesta fiind
ceea ce poetul a numit „echilibrul divin şi fragil al existenţei de excepţie”.
Aceasta ar fi protoistoria relaţiilor cu Cezar Baltag, s-o numesc
aşa. Căci a venit Revoluţia. Una dintre primele mele iniţiative a fost să
strâng cărţi pentru Basarabia, cât mai multe cărţi în limba română, care le
fusese ocultată vreme de cinci decenii consângenilor noştri. Am răscolit
întreprinderea geologică, am alertat Uniunea Scriitorilor, am scris la ziare.
În final s-au adunat cărţi cu care am umplut un TIR şi fără cea mai mică
întârziere am plecat la Chişinău. Mă întorceam la baştină, după exact 46 de
ani, căci ne refugiasem în martie 1944... Oricum, cu ocazia colectării de cărţi
am ajuns şi la uşa poetului Cezar Baltag, după ce la redacţie îmi dăduse
adresa. Abia acum am lămurit lucrurile privind statutul nostru comun de
refugiaţi. A reacţionat simpatetic, cu toată căldura. Poetul mi-a dat pentru
basarabeni nimic altceva decât Istoria lui Călinescu: în locul unui vraf de
cărţi, o carte a cărţilor... Primisem multe donaţii, toate trecuseră prin
mâna mea, dar nimeni nu cedase capodopera călinesciană. Am fost extraordinar de
emoţionat, cred că am povestit acest fapt oricui a vrut să mă asculte.
Dar asta nu înseamnă nicicum că imediat
după episodul „cărţi pentru Basarabia”, relaţiile dintre noi au înflorit. Nici
că eu aş fi asaltat cu manuscrise şi colaborări redacţia Vieţii Româneşti. La
drept vorbind, am continuat să am aceeaşi atitudine din totdeauna: nu am dus
niciodată manuscrise prietenilor care erau şi redactori. Nu m-am prezentat cu
poezii la Gheorghe Pituţ, la Ilie Constantin, la alţi câţiva cu care eram în
relaţii amicale. Ca să nu li se pară că le forţez mâna, cum am mai spus. Ca să nu
mi se pară că mi-au făcut o favoare. Altfel ar fi stat lucrurile, vezi bine,
dacă iniţiativa le-ar fi aparţinut. Aşa că abia prin 1996, când îmi apăruse Poemul de dimineaţă, m-am
prezentat pentru a doua oară la Cezar Baltag acasă şi de data asta l-am rugat
ceva personal: să vorbească la lansarea de la Sala Oglinzilor. Mi se părea un
bun prilej de apropiere. Mi-a mărturisit că se simte slăbit, nu atât din punct
de vedere fizic – ştiam că se chinuieşte de ani mulţi cu o boală gravă şi
urâcioasă –, dar mai ales traversează o perioadă de disconfort psihic şi
intelectual. N-am îndrăznit să insist. Totuşi, din delicateţea care îi era
proprie, a deschis cartea, a citit două poezii, poate erau primele pe care îşi
oprea privirile, iar după ce a citit-o pe a treia, a închis cartea şi mi-a spus
că va vorbi la lansarea mea. Şi a vorbit cum nu se poate mai comprehensiv: un
poet important etc. Încheind astfel: „Aş mai adăuga în cazul său special o
delicateţe şi o frumoasă milă faţă de lucruri şi o bună-cuviinţă care vine de
mai departe - şi o blândeţe a dragostei faţă de lume – o poietică a
tăcerii, o mistică a tăcerii...” După care ne-a făcut onoarea unei vizite în
familie, însoţit de Aurelian Titu Dumitrescu. Prilej cu care mi-a dăruit cu
autograf o altă Istorie, nu tot a lui Călinescu, ci pe cea a lui Mircea Eliade,
în trei volume, o ediţie copertată, extrem de elegantă. Tradusă de el însuşi,
încă prin 1982-83, o carte care a făcut epocă. Îmi place să mă gândesc că prin
această traducere C.B. a căutat să refacă drumul spre Mircea Eliade, cam în
felul cum acesta încercase în anii 30 să refacă legătura cu titanul predecesor
B.P. Hasdeu.
Nu mult după aceea, în altă seară de
neuitat, Poetul m-a prins din urmă, în drum spre sala Radio, pe Pictor Stahi şi
a ţinut să-mi arate, la numărul 18, imediat după colţul în unghi drept al
străzii, locul unde a stat la un moment dat, împreună cu poetul Grigore Hagiu
şi cu prozatorul Nicolae Velea. La un demisol, într-o încăpere îngustă şi
foarte lungă. Am simţit o subită înflăcărare în vorbele poetului, de parcă
amintirea acelor vremuri de aur ale tinereţii i-ar fi împrospătat simţirile. În
dreapta intrării, un basorelief spre care îmi arunc privirile de câte ori fac
acest drum, al lui Grigore Hagiu.
Când povestesc aceste prea puţine
întrevederi cu C.B., s-ar părea că lucrurile s-au desfăşurat cu o anume
lentoare răbdătoare şi bucuroasă din parte-mi, în ideea că nu e nici o grabă,
va sosi negreşit momentul îndelung aşteptat al conjuncţiei; acum însă trebuie
să admit că amânarea în sine nu era de bun augur şi lucrurile aveau să se
precipite la modul incontrolabil. Căci nu după mult timp, o lună sau două, am
aflat că poetul se internase la Fundeni, grav bolnav, de data asta fiind vorba
de leucemie. Se poate spune deci că lansarea mea de la Sala Oglinzilor a fost
ultima lui ieşire în public. L-am vizitat la Fundeni, nu ştiu dacă din punct de
vedere medical nu a fost o inabilitate, căci era în ultimele două săptămâni de
viaţă şi condiţiile septice trebuiau riguros respectate. Am luat loc pe un
taburet, cât mai departe de pacientul întins pe pat, tuns chilug, de
nerecunoscut, care totuşi înălţa capul spre mine, pe urma unei îndârjiri
spirituale – dar unde era minunatul lui păr cârlionţat, care încorona fruntea
acestui poet de o delicateţe extremă şi de-o nobleţe fără echivoc? – şi eu, la
un moment dat, cu sufletul chinuit de cea mai atroce obidă, am emis câteva
propoziţii gâtuite de emoţie, care se doreau încurajatoare, pozitive. Mi-a declarat
că duce o ultimă luptă, cea decisivă. Din uşă, i-am strigat, cu lacrimile gata
să-mi ţâşnească din ochi: Ne mai vedem! Ne mai vedem... Şi am mai avut apoi sub
priviri doar grupajul de poezii din România literară, ultimele scrise de Poet.
Vămile, „punţile”, cum se spunea prin părţile Tighinei, poate şi la Cernăuţi.
Toate aceste infinitezimale care ne-au
ţinut departe unul de celălalt, în viaţa de fapte; căci în cealaltă viaţă,
paralelă, Cezar Baltag, cu inteligenţa lui speculativă, rafinând,
esenţializând, căutând la radăcina lucrurilor sursele genuine – ce altceva erau
ideogramele din faimoasa lui rubrică, ce erau Răsfrângerile dacă nu ecouri ale unor realităţi
prime, de esenţă barbiană, i-aş zice? - , a fost şi a rămas unul dintre poeţii
colegi de generaţie la care m-am gândit cu perseverenţă şi intensitate, un alter
ego al meu, mai norocos, mai dăruit cu har, mai curajos în a-şi asuma destinul
de poet. Succesul şi reputaţia lui făceau aproape de neobservat migăleala mea
de câteva decenii. Nu e nici umbră de invidie în această consemnare, ba
dimpotrivă. Mă bucură mai mult reuşita lui de excepţie decât mă umileşte
prestaţia mea lipsită de aplomb. Amândoi de dincolo de Prut, ambii refugiaţi.
Şi mai este şi faptul că în prima copilărie am pierdut un frate mai mare, care
nu avea egal în tot ce făcea, şi la umbra căruia mă complăcusem, chiar cu
oarecare mândrie, dacă nu neapărat relaxat pe dinăuntru: că noi, nişte copii de venetici, le-am luat-o cu mult
înainte localnicilor. Ceva de genul acesta s-a răsfrânt şi în relaţiile mele cu
poetul -, un sentiment confuz, dar nu mai puţin perseverent.
Cele mai bune pagini ale mele sunt cele în
care readuc la viaţa cuvintelor nişte vise sau alte semnalizări ale
subconştientului care mă veghează şi mă călăuzeşte. Iată un paragraf antologic
din Cezar Baltag: „Există nopţi – în copilărie şi adolescenţă erau mult
mai frecvente – în care visez cărţi.(...) deschid în somn aceste biblosuri cu
tartaje de stejar şi hainele visului mi se umplu de mătreaţa inefabilă a
paginilor. File înnegrite, îngălbenite, putrezite, scorojire, măcinate,
mâncate, săpate şi emaciate se deschid în faţa mea cu un foşnet şi foşgăit
inflamabil de frunze uscate, toamna, sub paşi, în lumina soarelui afumat de
focuri pe câmp. Tărâţă inteligentă, talaş raţional şi vreascuri ale spiritului
mi se aşază ca o pudră logică în păr, pe barbă, pe veşminte, în suflet; pulbere
cosmică, pleavă şi puzderie siderală, depusă de un vânt astral pe suprafaţa
nobil nemişcătoare a astrului care este eul nostru profund...”
Şi iată-ne într-o dimineaţă de octombrie
1994, coborând din accelerat în gara din Satu Mare, unde C.B. avea să primească
premiul Opera Omnia; iată-ne vorbind la două lansări succesive ale aceleiaşi
edituri; dar întorcându-ne la Bucureşti cu alte trenuri, spre apartamentele
nostre din două blocuri apropiate; şi se face că îmi amintesc mai pregnant
drumurile pe care le-am făcut separat, decât cele în care am mers alături, de
prea puţine ori.
Astfel îmi vine în minte poetul („căci
scriitorul adevărat este interesat nu de glorie ci de durată”) pe nenumăratele/
imprevizibilele căi ale rememorării, care în convingerea mea reprezintă, până
una alta, o antecameră a veşniciei - dacă nu neapărat cea care a indus
oamenilor ideea de nemurire; astfel mi-l reamintesc pe poetul Cezar Baltag,
colegul de frunte al generaţie, refugiatul ca şi mine, vecinul de cartier, unul
dintre scriitorii la care m-am gândit cu perseverenţă şi ardoare, la modul
admirativ, fără umbra penibilă a vreunei invidii, iar uneori, coparticipativ,
am şi îngânat, din culise, melodia pe care el o executa cu brio în avanscenă;
şi despre excelenţa poeziei sale depun aici mărturie, ”la vremea când amintirea
scrie aproape singură aceste rânduri”...
Ion Lazu: DOUĂ POEME DEDICATE LUI
CEZAR BALTAG
S.L.D.
Poetului
Cezar Baltag, in
memoriam
Vorbiţi în şoaptă,
Ceva se petrece
Sub pragul vostru auditiv.
Aşa cum silabele gurii tale
Sunt sorbite de timpanele ei,
Tot astfel
Acolo, în adânc
Picură ceva –
Pământului îi wscapă lacrimi
Pe care le-nghit rădăcinile;
Acolo, în înalt
Se spulberă ceva –
Văzduhului îi scapă lacrimi
Pe care le-nghit îngerii.
E un plâns fără istov
Cosmic, fertil, -
Doar că se petrece
Sub limita de detecţie.
1980
XXXIII
Nu s-ar putea să arunci o privire în
Moarte şi să o tragi înapoi? Să te scuturi
De ea şi să pleci? Cum te-ai arunca pe
brânci
într-un lan de lucernă, vara, - de
dragul
lucernei, al calului şi al verii – vrând
doar
atât: să înţelegi (în locul lor)? Te duci
prin lucernă
de-a buşilea, târâş – altfel cum să
înţelegi
lucerna?! Împingând-o în lături cu capul,
cu coatele, strivind-o cu pieptul, cu
genunchii... ţepi uscaţi de mai an,
jilăveală,
aici, jos, aer înecăcios, miros de crud,
lăcuste gri
sărind împrejur... târâş pe tarla,
numai astfel...
răzbeşti dincolo, unde lucerna a uitat să
mai
crească, printre muşuroaiele moi, un smoc
ici
altul poimâine. Te aduni de pe jos, te
întorci
să priveşti: nici un semn n-ai lăsat,
omenesc.
Simţi un jind: cu nimic n-ai păgubit
calul, şarpele.
Doar că îţi e cam ruşine: ce-ţi veni să te
târăşti
ca jigăniile? Te ridici popândău, te
scuturi de praf
o iei (razna) peste răzoare,
mormăindu-ţi ceva, fluierând ruşinat.
Bucuros: nu
te-a văzut nimeni. Te-ai strecurat prin
lucernă
ca un ofidian. Ţi-ai aruncat o privire în
Moarte
şi ai tras-o înapoi, tocmai la timp...
(1980)
Alţi scriitori:
Gh. Azap, n. 1939
Al. Tudor, m. 1961
27 iulie: Marcel
Gafton, n. 27 iulie 1925 - d.
21 decembrie 1987
S-a născut la Pechia-Galaţi, dintr-o
familie de învăţători români: Nicolae şi Antonia (n. Sârbu), având şi un frate
mai mic, Pierre, trăitor la Paris. A făcut şcoala primară în satul natal,
liceul la Brăila, bacalaureat în 1945, după care s-a înscris la Drept,
Universitatea Bucureşti, studii nefinalizate, 1946-1949.
A debutat cu poezii în Revista Fundaţiilor Regale,
1945 şi a colaborat la diverse reviste literare ale vremii. Spirit independent,
pe cât de demn, apărându-şi imaginea de om onest, a dus o viaţă de modestie şi
decenţă, mulţumindu-se cu strictul necesar şi susţinând-o material pe mama sa,
care i-a şi supravieţuit. S-a ocupat începând din 1950 de traduceri, timp de 30
de ani, mereu în colaborare, stilizând artizanal, nu mai puţin de 43 titluri
din scriitori străini: romane, poezii, memorii -, din franceză, dar şi din
rusă, din elenă, din spaniolă şi italiană. Printre cei traduşi se numără:
Balzac, Dumas, Anatole France, Jean Giono, Turgheniev, Kaverin, Şolohov,
Fadeev, Boris Pilniak, Gorki, Rafael Alberti, Romulos Galiegos...
Unul dintre boemii cu ştaif, alături de
colegii săi de generaţie: Leonid Dimov, Tudor George, Theodor Pâcă, C. Piliuţă,
Ludovic Antal, Dorin Dron, C. Rauşchi, C. Popovici, George Astaloş, Ben
Corlaciu (nemaivorbind de cei care s-au desprins de boemă: Geo Dumitrescu,
Miron Radu Paraschivescu sau de cei care au dispărut prematur: Constant
Tonegaru), Marcel Gafton: înalt, bine legat, cu trăsături largi, de actor,
totdeauna la costum, distins, cu plete negre, ondulate, avea o prezenţă de mare
domn, stilat, boieros, cu gesturi princiare, altfel delicat,
protocolar-ceremonios, cum îi sunt şi poeziile!; mereu amabil cu doamnele,
povestitor inegalabil, cultivând vorbirea ornamentală, muzicală, cu dinadins
poetică, la întrecere cu alţi câţiva, de fapt foarte puţini scriitori cu
"vorbire poetică-muzicală”: Ion Horea, Nichita Stănescu - M.G. părea să-i
surclaseze pe toţi convivii, ascultat cu delicii, ca la un spectacol...
A debutat în volum abia în 1972, practic
ultimul din generaţia sa, însă cele 3-4 cărţi editate au uimit pe toată lumea
nu doar prin conţinutul poetic (rod al unei îndelungi elaborări, şlefuiri, un
fel de descântece în care vraja formală împinge în plan secund mesajul
inteligibil), dar şi mai mult încă prin prezentarea în condiţii grafice
excepţionale, invidiabile, practic de neimaginat la noi, în acele vremuri.
Opera literară: Non possumus, Bucureşti, 1972; Miraria, Bucureşti, 1977; Adică, Bucureşti, 1982; Şaizeci poeme, Bucureşti, 1986.
Citeşte mai mult: http://www.crispedia.ro/Marcel_Gafton
http://www.memoria.ro/?location=view_article&id=963
http://alinascarlat-romaniaculturala.blogspot.ro/2012/07/marcel-gafton-un-alt-poet-si-traducator.html
Poezia zilei, Marcel Gafton
Deschidere
Rănile mele cred în mine,
mă cred pe mine - tot,
adânci şi multe, puştance, adulte,
dar eu nu cred în ele,
eu nu le cred lor,
eu abia le-aştept vindecarea,
abia aştept să treacă.
Niciuna măcar stea căzătoare
şi făr'de urmă pieire,
mie îmi spun despre mine
fiecare în parte, amănunţit,
flacără-n spic mă luminează
văzului orb de mine,
ochilor mei
de mine orbi.
Nici uituceală - păstrare-s
de scrisuri apăsat vii,
cerneală de umbră, vineţie spre tandru:
cu mine adunat creştet
orbului ce-l cheamă pe nume din mine,
ochi în ochi cu toate odată,
ochi în ochi cu fiecare în parte,
ochii mei aburesc încordare,
orbul din mine văz abureşte.
Faţă neştiută ca şi a lunii
(fără de riduri)
de faţa orbului se-alipeşte.
Toate odată şi fiecare în parte
scrisul în abur şi-l spală,
până-n rărunchi mă scrutează rănile mele.
Eu uit de ele,
uit de toate şi de fiecare în parte
silabisindu-mă.
Ion Lazu: O frunză
poetului Marcel Gafton
Mâna cât o ridic
Smulg o frunză verde
Copacul o pierde
Eu n-o câştig.
Cu un gest netot
Pământul m-a tras de mână.
El s-a ales cu ţărână –
Eu am pierdut tot.
(1969)
Notă: Retroactiv, dedic această poezie lui Marcel Gafton care, adus de Tudor George (eu abia dacă-l cunoșteam
pe MG, n-aș fi îndrăznit să-l abordez…) la lansarea volumului meu de poezii Muzeul Poetului, ed. Eminescu,
1981, după entuziasta prezentare (în stil ahoistic) ce-mi făcuse autorul Baladelor
singaporene, s-a ridicat (în sala festivă de la subsolul Întreprinderii de
prospecţiuni geologice) şi a dat citire celor 2 strofe de mai sus - atât şi
nimic în plus! - rostite însă cu o voce de mare dramatism, ceea ce a creat o
stare de înmărmurire, uimind pe toţi cei din sală. I.L.
·
Am pus o placă memorială poetului Marcel
Gafton pe blocul din Pța Chibrit, la intersecția Ion Mihalache nr. 343-Calea
Griviței, Bloc G,S.I.
Pan Izverna, n.
27 iulie 1937 - d. 30 noiembrie
2013
Prezentare preluată din Crispedia.ro, cu
completări (I.L.):
Pan Izverna (pseudonim al lui Pantelie
Tărăbâc; n. 27 iulie 1937, Malovăţ, judeţul Mehedinţi) este un poet, prozator,
eseist, editor şi traducător. Este fiul Mariei (născută Hurduc), moaşă, şi al
lui Alexandru Tărăbâc, învăţător. A urmat şcoala primară în comuna natală
(1943-1947) şi Liceul „Traian" din Turnu Severin (1947-1954). Absolvind
Facultatea de Medicină din Bucureşti (1961), a profesat medicina generală şi
pediatria în mai multe localităţi din judeţele Bacău, Călăraşi, Constanţa şi
Prahova până în 1975, când a renunţat, dedicându-se activităţii literare.
Începând din 1965 a publicat proze în „Luceafărul", iar „România
literară" l-a lansat în 1969 ca poet. Prima lui carte, Arhipelag de noapte, apare în 1971. A realizat
numeroase traduceri, majoritatea în colaborare cu Mioara Izverna, soţia sa, dar
şi cu fiica sa Irina Izverna-Tărăbac, din Aloysius Bertrand,
Chateaubriand, Buffon, Theophile Gautier, Gustave Flaubert, Frederic Masson,
Victor Hugo, Henry Murger, Fr. Holderlin, Stefan George, Sully Prudhomme,
Emilly Dikinson, Ana de Noailles, Jules Superville, Ady Endre, Jozsef Atilla,
Ted Hughes etc.
Ca poet şi prozator, Izverna se distinge
prin marea disponibilitate de a parcurge mai multe registre lirice şi epice,
abordând variate modalităţi compoziţionale. Poezia lui, gravă, profundă, face
deseori apel la fabulos şi mitologic. Dacă în Arhipelag de noapte, (1971) poetul se caută pe sine cu o
vibraţie sentimentală reţinută, în Cuaternar, (1972) personalitatea lui se
manifestă original, într-o tonalitate sobră, prin „evocarea" unor stări
dintr-o existenţă primordială.
Izverna se dovedeşte un desăvârşit
continuator în contemporaneitate al lui Al. Macedonski prin tehnica şi
rafinamentul rondelului, cele două volume de poeme compuse în această dificilă
formă fixă, Rondelul tainelor (1974)
şi Rondelurile (1983), fiind realizate impecabil.
Frecvente sunt aici pendulările între faustic şi teluric, ca şi incursiunile
exotice, cu imagini din Orient (Rondelul din Baalbek, Rondelul apei din Islam),
însă ponderea o deţin simbolurile din mitologie, personaje precum Neptun, Pan,
Orfeu, Narcis. Rondelurile din ciclul Orfice se disting prin viziunea
modernă pe care o proiectează asupra ipostazierii poetului şi a condiţiei lui.
Poemele din volumul Anamnesis (1986), pedalând pe discrete
acorduri bacoviene, sunt construite în jurul unor rememorări şi trăiri
revolute. Între ele, ciclul Cronica
nopţilor şi a anotimpurilor se
evidenţiază prin peisajele autumnale, desfăşurate într-o fastuoasă, rafinată
paletă cromatică. Prozele reunite în volumul Bătrânul
anticar (1991) îmbină
ingenios referinţe livreşti şi elemente de limbaj curent, trimiteri mitologice
şi termeni de argou, articulând perioade de o savuroasă amplitudine poematică,
în care răzbat ecouri pitoreşti şi exotice din Craii de Curtea-Veche a lui Mateiu I. Caragiale, precum
în Cronica scurtă a unei
expediţii uriaşe. Prozele au în genere, ca ax ordonator, o metaforă sau un
simbol.
Unele proze ilustrează tema vanitas vanitatum, demonstrând prin trama narativă
zădărnicia eforturilor omeneşti pe drumul spinos al împlinirii unui vis, al
unui ideal, în altele (Omul şi nisipul, Bătrânul anticar, În hrubă, Trenul de dimineaţă), cu toate că accentul cade pe
fantazarea onirică şi pe halucinaţia controlată, naraţiunea este atât de sigur
implicată în acţiune şi real încât hotarul dintre firesc şi straniu devine
difuz. De o cu totul altă factură sunt prozele din ciclul Vârsta de bronz, evocând personaje şi întâmplări
din mitologia greacă, cu o discretă intenţie ironică, moralizatoare.
Opera literară: Arhipelag de noapte, Bucureşti,
1971; reeditare, Iaşi 2012; Cuaternar, Bucureşti,
1972; reeditare, Iaşi, 2012; Rondelul tainelor, Bucureşti, 1974; reeditare,
Iaşi, 2012; Rondelurile, Bucureşti,
1983; reeditare, Iaşi, 2012; Anamnesis, Bucureşti, 1986; reeditare,
Iaşi, 2012; Bătrânul anticar, Bucureşti,
1991; reeditare, Iaşi, 2012; Epifaniile poetului şi ale poeziei, Bucureşti, 2000; reeditare,
Iaşi, 2012; Fatum, Iaşi, 2010; Rondelurile singurătăţii, Iaşi, 2011; Anotimpuri. Lumi îngropate, Iaşi, 2012; Rondeluri în amurg, Iaşi, 2012; Catrene şi rondeluri vechi şi nouă,
Iaşi, 2012; Vegheri târzii, Iaşi,
2013;
* Reeditările sunt revăzute şi adăugite.
Traduceri: Aloysius Bertrand, Gaspard de la Nuit, Bucureşti, 1977 (în colaborare
cu Irina Mavrodin); Chateaubriand, Călătorii, Bucureşti, 1978; Buffon, Pagini din „Istoria naturală", Bucureşti, 1981; Istoria naturală, Bucureşti, 1984 (în colaborare
cu Mioara Izverna); Theophile Gautier, Călătorie
în Italia, Bucureşti,
1983 (în colaborare cu Mioara Izverna), Călătorie
în Spania, Bucureşti,
1985 (în colaborare cu Mioara Izverna); Istoria romantismului. Amintiri
romantice şi portrete, Bucureşti,
1990 (în colaborare cu Mioara Izverna); Fustei De Coulanges, Cetatea antică, I-II, prefaţă de Radu Florescu,
Bucureşti, 1984 (în colaborare cu Mioara Izverna); Gustave Flaubert, Jurnal de călătorie. Bucureşti, 1985 (în colaborare cu
Mioara Izverna); Vladislav Folkierski, Între
clasicism şi romantism, Bucureşti,
1987 (în colaborare cu Mioara Izverna); Gustave Glotz, Cetatea greacă, Bucureşti, 1990; Frederic
Masson, Napoleon şi iubirea, Bucureşti, 1991 (în colaborare
cu Mioara Izverna); Alexis Carrel, Rugăciunea, Bucureşti, 1996. Roger
Bouissou: Istoria medicinii, Irina şi Pan Izverna, 2011; Afinităţi elective, tălmăciri, 2011;
Ion Lazu: O pagină de jurnal cu Pan Izverna, la Aniversară.
Ieri mai către seară, după cum stabilisem în ziua precedentă, mai
pe la umbră, însă mai sigur pe sub umbra pălăriei mele de pai, merg la poetul
Pan Izverna, să-l felicit la aniversare. 76 de ani! Nu-i de colea... Iar pe de
altă parte, n-ar fi trebuit să fie vreun impediment, pentru un ins zdravăn pe
picioare, precum prietenul Izverna, oltean dârz cu deosebire, cum l-am ştiut o
viaţă întreagă. Numai că... numai că în ultima vreme au cam fost probleme de
sănătate. Îl găsesc în formă ameliorată, cu apetit pentru discuţii. Îmi
notificase la telefon: Vreau să ne vedem cât mai des! (În paranteză fie spus,
cu prietenul scriitor Pan Izverna cam aşa s-a pus chestiunea întotdeauna: ne-am
întâlnit la început mai la nimereală, în grupurile care se formau la Restaurantul
scriitorilor şi în locuri adiacente, dar când prietenia noastră s-a înfiripat,
cum era şi de aşteptat de altfel, între doi tineri serioşi, rezervaţi,
preocupaţi organic de literatură, amicul P.I. îmi dădea un semn şi eu mă
prezentam fără greş la întâlnire. Şi tot aşa, până la momentul unor
intempestive rupturi - deşi cuvântul nu e chiar potrivit, căci în cele 2-3
rânduri despărţirea a avut loc fără să fi survenit propriu-zis o ceartă, o
supărare, ci brusc, prin desprinderea unilaterală a prietenului. Unul dintre
misterele acestei prietenii care durează de la mijlocul anilor şaizeci. Relatez
asta simplu, ca să nu trec la subtilităţi psihologice.)
Căci, în ce mă priveşte, mi-a plăcut cu deosebire să ne întâlnim
şi să discutăm, iar în fapt cu PI am avut, sunt sigur de asta, de-a lungul
câtorva decenii bune, cele mai interesante şi dense schimburi de idei din câte
mi-a fost dat să am cu colegii de breaslă.
Mehedinţean prin naştere, cu liceul terminat la Traian, în Turnu
Severin, a urmat facultatea de medicină la Timişoara, apoi a profesat o vreme
în Moldova şi Muntenia, apoi în Bucureşti şi a renunţat să mai profeseze ca
medic curant în 1975, dedicându-se literaturii. Asta neînsemnând că ar fi dat
la o parte practica medicală, mai ales printre confraţii de condei, îndeobşte
solicitat de toată lumea scriitoricească, consolidându-şi în timp un renume de
"medic al scriitorilor". Iar dintre scriitori, - altfel intelectuali
de cele mai diferite profesii, şi nicidecum doar filologi, cum îşi închipuie
unii -, fiind medicul cel mai cunoscut, cam în felul cum îşi edificase un
renume, în Interbelic, marele poet Vasile Voiculescu -, de la care ar şi putea
să se revendice pe drept, ca "medic fără arginţi" - aspect ce
îi singularizează pe cei doi.
Sunt în fond prea multe lucruri importante care ne apropie,
dincolo de gravitatea şi buna credinţă cu care am abordat scrisul ca vocaţie.
Dacă mă gândesc bine, ar fi de adus în discuţie chiar faptul că, de-a lungul
vremii, noi doi am străbătul cam aceleaşi regiuni ale ţării şi fără doar şi
poate ne-am impregnat indicibil de spiritul locului. În ce mă priveşte, prima
campanie geologică, în toamna lui 1961 a fost în Platoul Mehedinţi, cu pornire
din Valea Cernei-Herculane. Impresii foarte puternice, de început, care
printr-o minune nu s-a şters din amintirea junelui prezumţios ce eram. După un
deceniu, am revenit cu cercetări geologice în nordul judeţului Mehedinţi, la
Tismana, Izvarna, Pocruia; Baia de Aramă, Nadanova; apoi am coborât din nou în
Valea Cernei, la Herculane-Topleţ-Orşova-Vodiţa, iar după încă un deceniu,
descindeam la Malovăţ, comuna natală a poetului, unde am găzduit la mama unui
coleg de şcoală, la recomandarea sa. Să spun în ce stare de spirit am bântuit
dealurile din proximitatea Malovăţului, unde ştiam că îşi petrecuse copilăria
prietenul P.I.? Că apoi, am regăsit fără ezitare imaginile acelor locuri în
prozele din Bătrânul anticar?
Mi-am continuat cercetările la Ciovârnăşani-Siseşti-Noapteşa, unde i-am
cunoscut pe faimoşii olari, care continuau un meşteşug din perioada
daco-romană. Ca să nu spun că în anul 1964, lucrând la Livezi-Valea Rea, nu
departe de Oneşti, treceam prin comuna Bârsăneşti, unde cu numai un an înainte
lucrase Pan Izverna ca medic de circumscripţie. E prea de înţeles faptul că la
revederile noastre din capitală aduceam în discuţie aceste locuri, acei oameni
printre care ne mişcasem, cu o nebănuit de intensă implicare afectivă. În
momentele privilegiate ale acestor ani de peregrinări de tinereţe, scriindu-ne
poeziile, prozele, textele "de sertar" care în timp ne-au conturat
destinele de scriitori. A-mi rememora campaniile geologice în Mehedinţi
echivalează în ce mă priveşte cu a mă gândi la anii de formare ca scriitor
profesionist.
Prietenia dintre noi, ca scriitori de plan secund, neluaţi în
seamă de culturnicii vremii, s-a întemeiat pe dragostea noastră profundă,
totală, aş spune, pentru Literatură, pentru Artă şi cultură în general. Pentru
ideea de Bine, de Frumos şi Adevăr. Idealişti inveteraţi, de neclintit în
convingerile noastre, neclintiţi mai ales în ideea de demnitate personală şi de
respect faţă de misiunea sacră a scriitorului. Citiţi Epifaniile Poetului şi ale poeziei şi vă veţi pătrunde de acest mesaj
de mare forţă şi elevaţie. Dacă aduc în discuţie atitudinea noastră rezervată
printre confraţi, pe cât de gravă însă în ceea ce privea scrisul nostru, încă
n-am spus decât o parte din lucrurile care ne-au apropiat şi ne-au dat
sentimentul de solidarizare intelectuală -, că facem front comun, că nu suntem
singuri în faţa curentului general de cedare în faţa "comenzii
sociale" - trăitorii acelor vremuri ştiu bine la ce mă refer. În ce mă
priveşte, profesând o meserie a singurătăţii asumate, nu aş fi renunţat sub niciun
motiv la a scrie, din clipa în care am avut convingerea că aceasta îmi este
chemarea. Dar pe de altă parte, simţeam bine asta, nu aş fi făcut cu niciun
chip vreun rabat de la ceea ce îmi dicta conştiinţa. Nu aş fi scris în ruptul
capului un singur cuvânt în afara adevărului, necum texte "pe linie",
despre ilegalişti, despre eliberator, despre rolul conducător al..., despre
minunatele realizări... Asumându-mi toate riscurile. Cel de a nu fi publicat la
rând cu ceilalţi, de a fi amânat sine
die fiind doar unul dintre riscurile
asumate. Nutream, ca şi Pan Izverna, o înaltă idee despre ceea ce înseamnă a fi
scriitor şi despre datoria de a da seamă în scris de starea lucrurilor în
timpul vieţii noastre, aici. Iar în fapt, aceasta este explicaţia prieteniei
noastre de decenii. Poeziile noastre, prozele noastre, au apărut când s-a putut
şi în general apariţiile în reviste au fost cu totul sporadice, nu ne-au adus
nicicum în prim-planul vieţii literare, nu au atras atenţia asupra numelor
noastre. Cândva au spus că numărul de grupaje de poezii ale subsemnatului
apărute prin reviste nu depăşeşte cu mult numărul cărţilor ce mi-au fost
publicate în timpul comunismului. Cam aşa se prezintă lucrurile şi în cazul Pan
Izverna.
Măcar în ce-l priveşte pe poetul Pan Izverna, el chiar reprezintă
un caz în viaţa literară din aceste ultime 5 decenii. Pan Izvena fiind o
personalitate puternică, hotărât delimitată de confraţi, determinată de câteva
linii de forţă, foarte importante fiecare în parte, ale individualităţii sale
de intelectual. Nu m-aş mira ca în focul discuţiilor, unii analişti să scoată
în prim-plan naţionalismul lui Pan Izverna, românismul său ardent,
dragostea inconturnabilă pentru poporul din care s-a ridicat şi pe care
are cinstea să-l reprezinte în cultură. Cu aceeaşi îndreptăţire se va vorbi
despre credinţa creştină care îl animă în toate abordările sale scripturale,
publice, civice. Sau despre iubirea necondiţionată faţă de literele române.
Despre ataşamentul faţă de valorile noastre culturale; despre devoţiunea cu
care s-a apropiat de supravieţuitorii puşcăriilor politice din România
comunistă, ajutându-i efectiv, nedespărţit la greu: Petre Pandrea, Petre Ţuţea,
Pan M. Vizirescu, Nicolae Fuiorea, Marcel Petrişor, Andrei Ciurunga, atâţia
alţii *. Sunt pline-înţesate paginile jurnalelor mele cu relatări ale
întâlnirilor şi discuţiilor noastre, totdeauna sub lumina dragostei de adevăr,
de naţiune, de valorile perene ale culturii noastre, de literele române (vezi Scene din viaţa literară, vezi Himera literaturii, vezi
jurnalul Vreme închisă,
vezi Odiseea plăcilor
memoriale. Sunt notaţii înregistrate în decenii, ce pot fi ignorate de
unii, însă nu pot fi contestate de nimeni. Să declar aşa, neîntrebat, că
scriitorul Pan Izverna reprezintă măcar în scrisul meu un reper moral şi
cultural totodată, caz atât de rar în lumea noastră literară? Fac, iată, şi
această declaraţie de suflet - dar cine ia aminte?
* Iată numele scriitorilor foşti deţinuţi politici despre care îmi
amintesc a-mi fi vorbit prietenul scriitor Pan Izverna, în diverse ocazii dar
şi în momentul întocmirii Listei scriitorilor încarceraţi. Pe unii dintre ei mi
i-a şi prezentat direct, la redacţia Memoria, la Institutul pentru
cercetarea..., la redacţia Dreptatea, la sediul PNŢCD, în diverse alte
împrejurări: în vizită la Pan M. Vizirescu, în momentul punerii unor plăci
memoriale, etc:
Arşavir Acterian, Marcel Gafton, Leonid Dimov, Emil Manu, Dumitru
Alexandru, Barbu Brezianu, Aurel Covaci, Stela Covaci, N. Carandino, Virgil
Carianopol, Radu Ciuceanu, părintele C. Galeriu, C.C. Giurescu, Micaela
Ghiţescu, Banu Rădulescu, Haralambie Grămescu, Sergiu Grossu, Sergiu
Mandinescu, Radu Mărăcineanu, Dinu Pillat, Al. Paleologu, Zahu Pană, Marin
Tarangul, Gabriel Ţepelea, Vasile Ţepordei, Al. Zub...
Poezia zilei: Pan Izverna
Rondel
Eterne-s doar cele divine
O nu stihurile-aceste
Ce-adună ca un mărăcine
Buruienile celeste
Vânturi bat aspre coline
Măturând vremuri funeste
Eterne-s doar cele divine
Şi nu stihurile-aceste
Pulberi de-aur şi neghine
Se-nfrăţesc ca-ntr-o poveste
Altă lume-i sub lumine -
Dincolo de ea o veste
Eterne-s doar cele divine.
(din Rondeluri
în amurg, Ed. Timpul, Iaşi, 2011)
Ion Lazu: Cântec mut
Lui Pan Izverna (n. 27 iulie 1937)
I-am văzut gutuiului floarea,
Gutuii i-am simţit gustul.
Să părăsim locul, sună plecarea,
Îmi spune sufletul, tristul.
Va înflori poezia mai rar –
Sunt brânduşi de toamnă, destule.
Trece-n alţii suflul temerar.
Tu începi să strângi mere pătule.
Brumă în zori. Munţii vineţi.
Cerul adună o ploaie neplânsă.
Toate-s în faţă, precum susţineţi.
Vremea e bună. Vremurile însă.
(1986, Oraşul Victoria)
(din volumul Poemul de dimineaţă, ed. Vinea,
1996)
Alţi scriitori:
Al. Pelimon, m. 1881
Eugen Coşeriu, n. 1921
Teodor Balş, m. 1983
"D:\Imagini\telefon\16.01.2024\16.01.2024\IMG_20240116_161146.jpg"
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu