sâmbătă, 13 iulie 2024

 13  iulie: L. M. Arcade, n. 13 iulie 1921  - d. 4 septembrie 2001

 

 https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjq98PjjDlRKBzSY1jW8-XZ_OrAlCo9mIi4M__G-3p2zLC509KWTYBHy42em2Womu90dbszo1H9X1lNJ2g9NnF4w3C_osUJwy4ncLUbsN2-iurVahntWP2QwbMMjfaVfsAwiRBZILjteUc3/ https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj3bLRolFOWNI3N1xuzT9KFT-n6CPuUvZYCei7ngaicwHiWN1bdSoaGkjrJdEqZ8Oap49_Gn1auRvkakUn9IxYZ0M3OUyttKWAJarw7cSoRPija3O8LrEVX0q_8xNCtEgvXs5UNfT3MPcRo/  Descriere: ANd9GcRBMD65zlHPXFyYak8ZSVNBoLzbEHWV8tyl-tDLOTZIKbGH7ctA

 

L. M. Arcade (pseudonim, la naştere: Leonid Mămăligă), a văzut lumina zilei la Vaslui, ca fiu al unei bănăţence şi al unui ofiţer de carieră. Şcoala primară şi liceul le face la Lugoj şi la Lipcani-Bucovina, în funcţie de mutările de la o garnizoană la alta ale ofiţerului. Bacalaureatul la Lugoj, 1940, după care se înscrie la Drept şi Filosofie, în Bucureşti, cu licenţă în 1944. În 1946 primeşte o bursă a statului francez şi se va stabili definitiv la Paris, integrându-se grupului de studenţi naţional-ţărănişti, sprijinit de C. Vişoianu. Debutase încă din liceu, cu proze satirice, dar a dat şi un eseu: Cele două Europe, 1943, publicat în revista Vremea.

La Paris  va susţine un doctorat în economie politică: Maximalismul. A fost pentru început director literar la editura Pavois, iar din 1951 până la pensionare, 1975, director al unei societăţi pe acţiuni. În 1960 a organizat în locuinţa proprie Cenaclu Neuilly (după ce mai întâi luase parte la Cenaclul rue Ribera, înfiinţat în 1953 de Mircea Eliade), adunând intelectuali de cele mai diferite specialităţi, împreună cu artişti şi literaţi români ai exilului francez, spre ricanările lui Virgil Ierunca, adept al ideii că numai literatura contează, literatura scrisă în româneşte. Împreună cu Monica Lovinescu a fost totuşi un fidel al cenaclului, luând mereu parte la discuţii..  Alte nume de literaţi participanţi activi la Cenaclul Neuilly: Sanda Stolojan, Basarab Nicolescu (citiţi emoţionanta evocare a prietenului său LMA), Theodor Cazaban, Alexandru Vona (Albert Samuel), Bujor Nedelcovici, Matei Cazacu, Vintilă Horia, Horia Damian, Miron Kiropol, Marin Tarangul, Andrei Pandrea, Grigore Nandriş, Aurelio Răduţă, Amăriuţei etc.

A publicat povestiri satirice, în stil caragialian, dar şi poezii, figurând în antologii, împreună cu Horia Stamatu. A scris comentarii despre cărţile unor Eugen Ionescu, Mircea Eliade şi Ştefan Lupaşcu şi multe cronici la cărţi apărute. În Cenaclul Neuilly, a cărui activitate neîntreruptă a durat trei decenii şi unde s-au perindat nu doar literaţi din exil, dar şi aproape toţi scriitorii români ajunşi la Paris (Preda, Sorescu etc), a citit în serial Poveste cu ţigani, publicată în volum în 1965. Romanul a avut o foarte bună primire în străinătate, iar în fapt este o parabolă  a păcatului şi ispăşirii, fără personaje bine conturate psihologic, în stil aluziv-enigmatic, cu parabole şi pilde, într-o întreprindere stranie (de "fantastic, absurd şi utopie" - Monica Lovinescu), cu atmosferă medievală, în care ţiganii sunt aspectul de neaşezare, anistoric, în conflict cu tradiţionalul şi cu istoria. A iniţiat Caietele Inorogului, în care l-a publicat pe Mircea Eliade şi pe Horia Stamatu; apoi şi Cenaclul Hyperion, care s-a îngrijit inclusiv de redistribuirea cărţii româneşti din exil; coagulând literaţii expatriaţi, militând pentru valoare culturală, pentru păstrarea legăturilor spirituale cu România-captivă, dar şi pentru legături cu cultura franceză. A fost co-fondator al Academiei Româno-Americane, consumând nebănuite energii dar şi fonduri proprii, organizând, printre altele, un colocviu Hommage a Mircea Eliade la Sorbona, cu nu mai puţin de 160 comunicări. După aproape 2 decenii, continuă romanescul din Poveste cu ţigani cu un volum II, Revoluţia culturală, 1984, de asemenea în stil parabolic, unde un grup de studenţi luptă într-un cimitir cu cei ce doreau să construiască peste cimitir o fabrică de săpunuri franţuzeşti. 

Trebuie spus, pentru a nu rămâne la stricta prezentare a literatului şi activistului cultural L.M. Arcade, că traducerea romanelor sale în româneşte, după 1990, nu a avut ecoul aşteptat-cuvenit unei personalităţi de primă mână a exilului parizian. Ce-i drept, nici prozele satirice din anii 50-60, dar nici dramele jucate pe scena pariziene nu au fost bine primite la Paris de critica franceză, mereu de stânga, mereu jucând cartea Sovietelor...(cu remuneraţia corespunzătoare de la Ambasada URSS)

 

Ciuteşte mai mult: http://www.crispedia.ro/L_M__Arcade

 http://ro.scribd.com/doc/18925587/L-M-ARCADE-1921-2001-I-CENACLUL-DE-LA-NEUILLY

 http://www.alternativaonline.ca/LMArcade.html

 

 

Poezia zilei, L. M. Arcade:

 

 Dialog

 

- Hai Fraţilor, şi voi acasă,

Că ne-au gătit-o-n flori mireasă

Şi i-au zidit lăcaşuri salbe,

Cât blocul dorurilor albe.

Ori mai aveţi oţel de talpă?

Or Sfânta Vineri nu vi-i calpă?

Că cea a noastră nu s-a dus

Prin vreun cotlon de apus.

- Vivat durărilor înalte

Şi florilor fără de moarte

Că noi chemaţi de Inorog,

Cinstim grădina după rod.

Ba, grei de anii noşti tineri,

Ştim bine chipul Sfintei vineri,

Cea tainică printre sihastre

Cu ochi de iezere albastre

Şi braţele mărăcinişuri

De Olturi, Crişe şi Timişuri...

Da’ până când ne-om strămuta

 

Du-i numa slovă, inima.

 

 

Alţi scriitori:

Şt. Berciu, n. 1928

I. Anghel Mănăstire, n. 1950

D. D. Ifrim, m. 2005 



Ion Lazu - Amintiri din Grecia,5

 








 


 













Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu