28 aprilie: Ov. S. Crohmălniceanu, n.16 aug. 1921 - d. 28 aprilie 2000
Născut la Galaţi dintr-o familie de evrei, a făcut
liceul în portul dunărean şi s-a înscris la Institutul Politehnic din
localitate, dar a întrerupt studiile în 1940, reluate în 1944 şi încheiate la
Politehnica din Bucureşti, cu licenţa în construcţii, 1947. Trece însă ca
redactor la Contemporanul, 1947-1951, apoi la Viaţa românească şi la Gazeta
literară, unde va deveni redactor şef-adjunct. Din 1966, profesor la Filologia
bucureşteană. Inteligent şi autoritar, mereu pe caii cei mari ai lumii literare,
în punctele de decizie, în consilii, comitete, jurii...Făcând glorii şi
desfăcând, cu aceeaşi dezinvoltură.
Va emigra la Berlin, în 1992, adaptându-se o dată în
plus, scriind despre scriitori evrei, despre influenţa germană în mişcarea de
la Cercul literar. Şi publicând o carte de memorii intitulată semnificativ: Amintiri deghizate, încercând pentru
ultima oară o cosmetizare a trecutului său literar pe mai multe voci, de nu cu
adevărat îndoielnic.
Debutase în 1944 şi va fi în anii 50-60 unul dintre
criticii cei mai solicitaţi (şi temuţi), faimos în epocă pentru abordările de
pe poziţii marxiste, mereu atent la comanda ideologică venind dinspre partid,
în stilul oportunist care asigura o carieră critică la vârf. Cu toată
convingerea s-a ridicat în 1950 împotriva avangardiştilor, a suprarealiştilor
precum Victor Brauner, Gherasim Luca şi Jack Herold, deşi evrei şi aceştia. Nu
e singura dată că îşi va schimba opiniile cu 180 grade. Are meritul de a fi readus
în literatură numele unor Rebreanu, Ion Barbu etc, însă ce merit poate fi
acesta, cu voie de la stăpânire, în vreme ce alţii scriitori erau ostracizaţi,
ocultaţi etc .Va da o Istorie a literaturii dintre cele două războaie demnă de
tot interesul (îşi revizuise părerea despre avangardişti). În 1957 l-a debutat pe Nichita Stănescu. Apoi
va gira debuturile din proza cenaclului Junimea, inclusiv antologia optzecistă Desant.
Volume de critică şi istorie literară: Cronici şi articole, 1953; Cronici literare, 1954; Liviu Rebreanu, 1954; Despre originalitate,1954-1956; Despre realismul socialist,
1960; Tudor Arghezi, 1960; Lucian Blaga,
1960; Istoria
literaturii române între cele două războaie mondiale, 3 vol., vol I-III,
1967,-1975; Cinci
prozatori în cinci feluri de lectură, 1984; Literatura română şi expresionismul,
1971; Cinci prozatori
în cinci feluri de lectură, 1989; Painea
noastră cea de toate zilele, 1991; Al
doilea suflu, cronici şi comentarii despre fenomenul optzecist, 1989; Alăptat de două mame,
1992; Amintiri
deghizate, (o carte de memorii), 1994; Cercul
Literar de la Sibiu şi influenţa catalitică a culturii germane, în
colaborare cu Klaus Heitmann, 2001; Evreii
în mişcarea de avangarda românească, 2002, publicată postum; Antologia poeziei franceze
de la Rimbaud până azi, în colaborare cu Ion Caraion.
*
Am pus o placă memorială la intrarea imobilului din
str. Dinisie Lupu, nr. 74, pentru mai mulți scriitorii: Ov. S. Crohmălniceanu,
Dana Dumitriu, Catinca Ralea, Marin Preda, Niculae Stoian, N. Tăutu, Victor
Tulbure…
Imaginea
se află și în albumul Literaturile Bucureștiului, MNLR, 2009
Poezia zilei, George Astaloş: d. 28 aprilie 2014
De unde
de unde
acel tremur tulbur
despuiat de memorie
de unde această linişte ceţoasă
germinând aşteptare
să fie oare fantasmul
dezvăluit târziu
să fie răscolirea căutării
sau a unui neîmplinit parcurs
îndepărtat
(din Ecuaţia
tăcerii, ed. Vitruviu, 1996)
Cu ce sevă?
cu ce sevă
sau cu ce lumină
mi se-adapă privirea
ce ecou pierdut
îmi dospește în liniște
ce resort nevăzut
îmi animă mișcarea
și ce forță malignă
îmi despoaie cuvintele
de sens
(din Ecuaţia
tăcerii, ed. Vitruviu, 1996)
Pești nupțiali
miriadele
de pești nupțiali
care inundau apele
de cântec și de adorații liturgice
erai tu
atrăgându-mă necontenit
în torentul amețitor
al perpetuării
privirea ta
complice ingenuu
îmi îmblânzea înotul
într-un sublim efort
de transparență
neștiutor de iubire
și încă departe
mă îndreptam cu sfială
spre un spațiu de joc
voluptuos de vârtejuri
hipocampi fabuloși
înhămați la mici care de luptă
visau bătălii uriașe
se vorbea despre inițiere
și despre o grandioasă sărbătoare
a trupului
fulgere subțiri
îmi săgetau carnea
cuprinsă de o dulce nesiguranță
și mă apropiam nerăbdător
de triunghiul tău
cu pești incandescenți
însemn armorial și fântână
a unui pântec răscolit demonic
de copleșitoarea violență
(din
Acua mater)
Alţi scriitori:
Al. Jebeleanu, m. 1996


Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu