2 aprilie: Matilda Cugler-Poni, n. 2 aprilie
1851- d. 9 oct. 1931
Dintr-o familie de nemţi stabiliţi la Iaşi, Matilda Cugler este un nume pe care
îl mai pomenim când vine vorba despre Convorbiri literare şi despre mişcarea
de la Junimea, dar mai ales când se fac referiri nu neapărat academice la
îndrăgostirile savantului A.D. Xenopol şi ale lui Mihai Eminescu. A fost
căsătorită cu un Burlă iar după un timp cu savantul Petru Poni, chimist, profesor
la Iaşi, academician. A avut şansa unei vieţi lungi, care însă nu i-a fost de
ajutor în impunerea numelui său ca autoare de referinţă în literele româneşti.
Versurile sale, în maniera album de domnişoare cu educaţie de pension,
adresându-se unor cititoare sever supravegheate de guvernante (dacă e să-l
cităm pe G. Călinescu), sunt poezii clasate, aparţinând istoriei literare. Citite
acum, se observă mai clar faptul că nu sentimentul, oricât de onest sau chiar
puternic, face poezia, ci altceva, un simţ al inefabilului şi o magie lingvistică
pe care am convenit să le numim har poetic, talent.
Poezia zilei, Matilda Cugler-Poni
Răchita
Grădina-i părăsită. Unde umblam odată,
Nici păsări nu mai cântă cu glasul lor voios,
Pe drumuri creşte iarbă, pe micul iaz înoată
O luntre sfărâmată de timpul nemilos.
Numai pe mal stă încă răchita cea bătrână,
Cu crengile-i plecate spre iazul adormit
Şi ca visând se mişcă, când dureros suspină,
Trecând pe lângă dânsa zefirul rătăcit
În coaja ei uscată zăresc înc-al meu nume;
O mână mult iubită în dânsa l-a tăiat,
Apoi făr'de credinţă a rătăcit prin lume
Şi numai bietul arbor numele l-a păstrat.
Răchita cea bătrână, de-ar vrea ea să vorbească,
Mult ar putea să spuie din timpul cel trecut;
Cât e de uitătoare inima omenească...
Ea singură o ştie, ea singură-a văzut!
1873
Gabriela Adameșteanu, n. 2 aprilie 1942

Prozatoare de primă linie a literaturii noastre contemporane,
poziție asigurată cu nu multe cărți, ba dimpotrivă, însă atent
construite, migălos strunite stilistic,
GA s-a născut la Tg. Ocna, 2 aprilie 1942, tatăl său, Mircea A.,
profesor de istorie, provenea dintr-o familie preoțească având
nu mai puțin de 8 copii,toți cu studii superioare, iar unul dintre
aceștia, Dinu A. , arheolog, s-a făcut remarcat prin studii de
specialitate în Italia, unde a înființat și un muzeu, care acum
îi poartă numele. Liceul la Pitești, Filologia la București, absolvită
în 1965: Un provizorat de 3 ani, apoi redactor la Ed.
Enciclopedică, 1968-1984, de unde trece la Cartea românească, până
în 1989. Din 1990 redactor, apoi redactor-șef la revista 22, vreme de 13 ani, de intensă prestație
publicistică, politică și culturală.
Scriitorul
de substanță este de cunoscut din/prin cărțile sale. Prea puține date
biografice, cu atât mai puțin de exegeză veți găsi pe Wikipedia, nici măcar pe
Crispedia.ro. Vedeți aici:
http://www.crispedia.ro/Gabriela_Adamesteanu_-_biografie
Unele
mărturisiri de viață aflăm din interviul publicat în Formula AS:
http://www.formula-as.ro/2010/933/lumea-romaneasca-24/marea-doamna-a-prozei-romanesti-gabriela-adamesteanu-scrisul-vindeca-traume-12830.
Sunt semne
că am putea găsi amănunte autobiografice în volumul Cele două Românii, 2003,
conținând fragmente memorialistice.
Deși cu
studii filologice, GA nu ni se prezintă ca atare, nesemănând într-aceasta
colegilor săi care au debutat în volum încă de pe băncile facultății și au
ținut-o tot așa, chiar când resursele de talent nu i-au slujit până la capăt
(un Ion Crânguleanu, din aceeași generație, ar fi exemplul de la celălalt pol.)
S-a încercat în critica literară de rutină, fără a dovedi însușirile necesare.
Colegă de redacție cu poeta Nora Iuga, i-a arătat un text prozastic, ce avea să
devină parte din primul ei volum, romanul Drumul
egal al fiecărei zile, 1975.
Încurajată de poetă, s-a prezentat cu textul la revista Luceafărul și Sânziana
Pop a debutat-o în ianuarie 1971. Cu îndatoriri de servici și de familistă, a
scris din greu la primul ei roman, desigur autobiografic: formarea unei tinere
(Letiția Branea), în condițiile cumplitelor privațiuni pe care le știm, ale
comunismului de impunere moscovită și de factură dâmbovițeană. În 1979, este
reeditat Drumul egal..., dar îi apare și volumul de proze
scurte Dăruiește-ți o zi de
vacanță; apoi, la intervale de 5-10 ani, cât pare să dureze la GA gestația
unei noi cărți, îi apar romanul Dimineața
pierdută, 1883, cu un succes ieșit din comun, ceea ce o propulsează în
topul prozatorilor momentului (varianta teatrală, 1988, sub bagheta Cătălinei
Buzoianu nu poate fi neglijată în rețeta acestui succes de durată), și un nou
volum de proze scurte Vară-primăvară,
1989. La sfârșitul perioadei comuniste, GA, membră USR din 1981, acum în vârstă
de 47 de ani, avea la activ patru cărți importante. Sunt de numărat pe degetele
unei singure mâini cazurile de prozatori care cu la fel de puține titluri s-au
impus în literatura vremii. George Bălăiță ar fi un exemplu. După
”evenimente”, prinsă deplin în activitatea publicistică, revine la literatură
abia în 2003, cu romanul Întâlnirea,
care nu a prea convins; următorul apare abia în 2010: Provizorat, început cu mulți ani în urmă.
Convingerea autoarei fiind că omul, ”ființă povestitoare”, departe de a se
sacrifica pentru scris, găsește aici o bucurie fără egal. Dar mai întâi musai
să găsească acel timp de însingurare la masa de scris... Și tare e bine ca
scriitorul să aibă timp pentru sine! În cazul anume al autoarei noastre, după
2003 începe avalanșa reeditărilor, cu deosebire la Polirom, dar și numeroasele
traduceri ale cărților sale în străinătate, în mai toate limbile europene care
ne vin în minte. Fără a face proba unei creativități speciale, autoarea revine
asupra textelor, le reface, uneori fără mari câștiguri, cum se mai
întâmplă.
Cu un
prestigiu literar cum rar se întâmplă pe la noi, este simptomatic faptul că GA
nu este receptată fără rezerve de marii critici și istorici literari ai vremii.
Mefient, Marian Popa strecoară exprimări precum: ”prea mult s-a vorbit despre”,
ori ”mult supralicitat” etc. Mai permisiv, N. Manolescu îi acordă 4
pagini, din care sacrifică o primă parte pentru considerații generale privind
noua falangă de prozatori optzeciști. Remarcă deosebite calități de construcție
și de stil Drumului egal..., iar Dimineții pierdute îi acordă o atenție specială, făcând
referiri la Scrinul negru, la Istoriile lui Mircea Ciobanu, cu ”pagini
extraordinare”. Consideră romanul Întîlnirea,
prelucrare în trei variante a nuvelei cu același titlu, o scriere ratată,
negăsind de altfel cine știe ce însușiri literare nici celor două culegeri de
proze scurte. Iar concluzia ar fi că, prozator adevărat fiind, să ajungi pe
mâna istoricilor literari acum, când tirajele, difuzarea, critica și cititorii
sunt în cădere liberă, pare a fi un adevărat ghinion. Întrecut, ce-i drept,
doar de celălalt ghinion: de a nu te afla nicicum în vederile istoricilor
literari...
Alţi scriitori:
Lucian Dumitrescu, n. 1923
Ion Gheorghiță, n. 1939
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu