Petre Ispirescu, ianuarie 1830 – 21 noiembrie 1887
Născut într-un
cartier din zona centrală a Bucureștiului, acest om care s-a făcut celebru prin
basmele și Legendele sale românești, unanim cunoscute, nu a ieșit decât o
singură dată din urbea natală, pentru un drum până la Roșiorii de Vede. Nu a
mers niciodată la școală, a învățat să citescă și să scrie de la dascălii
bisericilor din preajmă: Udricani, Olteni, Domnița Bălașa. De mic copil a
îndrăgit poveștile populare, ascultate de la clienții din frizeria tatălui său,
dar mai ales de la mama sa, o povestitoare fabuloasă, de proveniență
transilvană. Ucenic de tipograf, a devenit stăpân pe meserie la 18 ani; angajat
la diverse ateliere tipografice, apoi coproprietar la câteva tipografii, până
să o aibă pe a sa proprie, a publicat în 1862 o primă serie de 6 basme
românești, având mare succes și aprecieri sincere din partea unor mari
personalități ale culturii acelor vremuri, precum Nicolae Filimon,
Bolintineanu, Vasile Alecsandri; aceștia i-au semnat prefețe la următoarele
culegeri de Legende și Basme ale românilor, edițiile adăugite din 1872 și
următoarele. A adăugat snoave, ghicitori, apoi și povestiri pentru copii.
Textele sale au avut o receptare nemaiîntâlnită, de mare răsunet. A sfârșit la
masa de lucru, răpus de un atac de cord, probabil așa pățise și tatăl său,
frizerul... Au rămas culegerile lui de Basme și Legende românești, o comoară
inestimabilă pentru cultura națională, unul dintre stâlpii ei de
rezistență. Geniul suplinește toate inconvenientele
unei vieți omenești dintre cele mai lipsite de șanse...
Anghel Dumbrăveanu, n. 21 nov. 1933 - d. mai 2013
De felul lui din Dobroteasa, o
comună din nordul judeţului Olt (numele la naştere A. Bacşiş), a făcut
gimnaziul la Radu Greceanu din Slatina, 1946-1949 şi a urmat o şcoală
pedagogică din Timişoara, absolvită în 1953, când devine redactor la revista Scrisul bănăţean / Orizont, unde
activează până în 1990. Între timp absolvise Filologia din Timişoara,
1963-1968, iar din 1969 devenise secretarul Asociaţiei Scriitorilor din Banat. După 1990 a fost câţiva ani director în
Ministerul Culturii, iar din 1995 redactor, apoi redactor-şef al revistei Rostirea românească.
Cu un debut tipic de poet, a redactat încă
din liceu o revistă, rămasă în manuscris; au urmat poezii răspunzând comenzii
sociale, deci realismului socialist. Producţii rămase în afara volumelor,
debutul editorial amânat până în 1961, cu Fluviile
visează oceanul, în colecţia Luceafărul. Dar abia cu Iluminările
mării, 1967 şi Oase de corăbii, 1968 se fixează pe făgaşul unei lirici
elevate, singulare, atentă la amănuntul de viaţă diurnă şi totodată la ceea ce
este etern, durabil, general uman. Cu vocaţia călătoriilor şi a prieteniilor
literare, a fost tradus în multe limbi străine, a tradus la rându-i din
importanţi poeţi contemporani ai Europei, iar impresiile din străine meleaguri
şi-au făcut loc în prozele sale.
Opera literară: Fluviile visează oceanul, prefaţă
de Ion Bănuţă, Bucureşti, 1961; Pământul
şi fructele, Bucureşti,
1964; Iluminările mării, Bucureşti, 1967; Oase de corăbii, Bucureşti, 1968; Delte, Bucureşti, 1969; Faţa străină a nopţii, Bucureşti, 1971; Poeme de dragoste, cu un medalion de Nichita
Stănescu, Bucureşti, 1972; Singurătatea
amiezii, Timişoara,
1973; Enigma orhideii - Das
Geheimnis der Orchidee, ediţie
bilingvă, traducere de Irene Mokka şi Horst Fassel, Timişoara, 1976; Chemarea mărilor, Cluj Napoca, 1976; Piatra de încercare, Bucureşti, 1976; Diligenta de seară, Bucureşti, 1978; Poeme, prefaţă de Mircea Tomuş,
Bucureşti, 1979; Intrarea în
cetate. Timişoara - poeme şi privelişti (în
colaborare cu Iosif Costinaş), Timişoara, 1980; Cuvinte magice - Magic Words, ediţie bilingvă, traducere de
Irina Grigorescu, introducere de Cornel Ungureanu, Cluj Napoca, 1981; Tematica umbrei, Bucureşti, 1982; Iarna imperială, prefaţă de Marcel Corniş-Pop,
Bucureşti, 1986; Fonetica
astrelor, Timişoara,
1986; Călătorie neterminată, Bucureşti, 1986; Curtea retorilor, Bucureşti, 1989; Capcane şi visuri, Timişoara, 1990; Predica focului, Cluj Napoca, 1993; Dragoste şi iarnă, Timişoara, 1995; Diamantul de întuneric, Ceraşu-Prahova, 1997; Războiul estetic, postfaţă Crişu Dascălu,
Bucureşti, 1998; Begoniile de
la mansardă, Timişoara,
2002; Ceva pentru care merită
să pierzi o corabie, îngrijită
şi introducere de Alexandru Ruja, Timişoara, 2003; Fenomenul Nichita Stănescu, Timişoara, 2003.
Citeşte mai mult: http://www.crispedia.ro/Anghel_Dumbraveanu
Constantin Crişan, n. 21 nov. 1939 - d. 30 oct. 1996
Născut la Tg. Neamţ, din numeroasa familie a inginerului geodez Aurel Crişan, termină liceul Petru Rareş din Piatra Neamţ şi Filologia la Iaşi, 1960. Îşi va lua doctoratul în 1974, exact la vârsta când un cercetător de vocaţie trebuie să se desprindă din masa celor obişnuiţi. Şi, într-adevăr, prin calităţile sale intelectuale şi prin propensiunea spre marile teme, C. C. era un ins ce ieşea din rînd. Profesor, colaborator la Institutul pentru Relaţii Culturale cu Străinătatea, la Radio şi Televiziune, editor, traducător, a debutat cu Literatura română în lume, coautor Victor Crăciun; apoi în 1970, a editat în franceză şi engleză 11 elegii de Nichita Stănescu. În 1972 publică Ieşirea din metaforă, studiu despre mari scriitori români: Blaga, Bacovia, Preda, Stancu, dar şi Nichita, Blandiana, Baltag.
A tradus poeţi precum Nichita, Dinescu,
Anta Raluca Buzinschi şi a publicat în străinătate nenumărate exegeze
despre scriitori români. În 1977 şi 1978 scoate două volume de eseuri despre
sociologia literaturii; în 1980 Conversaţii
de bunăvoinţă. Eseuri despre adevăruri uitate, iar în 1996 Eseu despre moartea viguroasă;
în 1999 Eminescu versus
Dumnezeu, cu o prefaţă de Zoe Dumitrescu Buşulenga. La aceste ultime două
cărţi i-am fost redactor pe când lucram la editura Vinea. Din păcate cea de a
doua carte i-a apărut postum. Inima autorului, ca organ anatomic, s-a opus
suprasolicitărilor.
Bine informat despre ultimele dezbateri
din exegeza europeană, traducător al unora dintre eseiştii de marcă ai
contemporaneităţii, specializat în poetică, stilistică, sociologia culturii şi
literatură comparată, Constantin Crişan era un intelectual de nebănuite
resurse, om cu minte sclipitoare, genialoidă, ins soficticat, peremptoriu,
vehement în opinii. L-am urmărit în diverse ieşiri publice, la Sala
Dalles, la Muzeul Literaturii, în alte împrejurări. Un ins sclipitor, însă nu
lesne de suportat pe termen lung. Din păcate pentru literatura
noastră, cardiac fiind, ne-a părăsit la doar 57 de ani, operaţia pe cord la
clinica din Tg. Mureş, în care prietenii îşi puseseră speranţele, nu a
reuşit să-l salveze.
A locuit în blocul scriitorilor din str.
Apolodor nr.13-15. Când am fixat cele două lungi plăci memoriale la intrările
blocului, numele său a apărut pe una dintre ele, împreună cu alţi 11 scriitori.
Iar la numărul 9 pe aceeaşi str. Apolodor, s-a aflat casa unde a locuit unul
dintre scriitorii preferaţi ai lui Constantin Crişan: Urmuz, actualmente loc
viran; demersurile mele pentru obţinerea aprobării unei plăci memoriale s-au
blocat în sertarele celor de la primărie...
Citește mai mult:
http://www.crispedia.ro/Constantin_Crisan
Imaginea casei în care a trăit autorul se
află și în albumul Literaturile
Bucureștiului, MNLR, 2009.
Poezia zilei: Anghel Dumbraveanu
Fântânile Serbiei
Lui Nichita Stanescu, Petre Stoica, Adam Puslojici, Srba Ignjatovici
suntem la
masă aproape toţi
petre
adăpostit în barbă lui de iarbă uscată
nichita
uitându-se la înger cu două pete de cer
adam care
tocmai l-a încuiat pe dumnezeu într-o garsonieră
şi srba
uimit de tăcerea şi înţelepciunea propriului vis
iar eu în
loc să mă plâng că-mi scufundară corăbiile
în
strâmtoarea blestemată a zilei
îmi
amintesc cum alergam după soare cu cercul
totul ar
fi bine
cugetă
unul
dacă
ne-am mai putea vedea
la un
secol odată
o bucată
de brânză mai cântă pasărea
în munţii
carpaţi
un ardei
şi-o ceapă mai scoate ciutura
din
fântânile serbiei
un lăutar
şi-o bărdacă de vin
mai putem
cumpără
punând
vers de la vers
chiar
dacă luna nu ne mai sărută pe gură
când
ne-ntoarcem spre dimineaţă
din patul
vreunui cântec mirosind a femeie
masa
e-ntinsă pe fluviu
şi nu ne
vedem între noi
ce
bine-ar fi cugetă unul
dacă
ne-am mai putea întâlni
chiar aşa
la un
secol odată
Niciodată uitarea
Între noi
sunt zăpezi şi nisipuri.
Mâine, poate
pustiuri, oceane.
Niciodată
uitarea.
Sub
icoană ta îmi încep ziua.
Aripa mea
creşte din umărul tău.
M-au
închinat mării, aprig şi pur,
Să fiu şi
să nu fiu învins.
Între noi
sunt zăpezi şi nisipuri.
Mâine,
poate cerul căzut.
Dar
bucuria de-a traversa noaptea,
Să-ţi ies
înainte pe celălalt ţărm,
Unde
niciodată uitarea ...
Cum raza
serii
Sînt şi
aici şi-n altă parte
şi
fericit şi trist, şi rău şi bun,
cum
viaţă-nseamnă şi puţină moarte,
cum
înţelept şi cum nebun.
Iau barcă
şi mă urc în cer,
şi în
pămînt, şi-n flori, şi nicaurea,
cum raza
serii într-un giuvaer
şi cum
ecoul colindînd pădurea.
Să mă
aştepţi pe-acelaşi mal
unde-am
să ies mereu din ape,
cum
fluxul largului egal,
cum şi
departe, şi aproape.
Alţi scriitori:
Eugen Todoran, n. 1918
Aurel Dumitraşcu, n. 21 noiembrie 1955 - d. 16 septembrie 1990
I. Valerian, n. 1 august 1895 - d. 21 noiembrie 1980
Lidia cântă în parcul din Buziaș, oct. 2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu