28 noiembrie: Eugen Negrici, n. 28 nov. 1941
Din Rm Vâlcea, fiu al unui ofiţer,
viitorul estetician a făcut liceul din urbea natală, absolvit în 1957, apoi
filologia din Bucureşti, cu licenţa în 1964, după care a urmat o carieră
universitară la Craiova, pînă la nivelul de decan. După 1990 a fost doi ani
directorul editurii Eminescu, apoi profesor la Filologia de la Universitatea
din Bucureşti. Preocupat de devenirea literaturii şi a culturii în general, a
început prin a-i studia pe cronicari şi întemeietorii culturii noastre. Antim
Ivireanu, Grigore Ureche, Miron Costin, s-a ocupat de evoluţia limbii literare,
dând studii de mare subtilitate, privind "expresivitatea
involuntară". De fiecare dată studiile sale dovedesc o deosebită putere de
pătrundere a lucrurilor, abordări originale, inspirate, cu norocoase intuiţii
privind esenţa fenomenelor lingvistice, de evoluţie, de creativitate şi
cultură. Treptat, după elucidarea preliminariilor literare româneşti, s-a
aplecat asupra stării de fapt, actuale, a literaturii de după al doilea război.
O radiografiere a perioadei proletcultiste, studii despre marii literaţi ai
Postbelicului şi de curând o privire de ansamblu asupra "iluziilor
literaturii române", o carte care a stârnit vii discuţii, căci este o
punere în abis a destinului literaturii române din ultima jumătate de veac, considerată
un demers constituit din prea multe eşecuri sau semieşecuri care nu salvează
situaţia de ansamblu a literaturii noastre. Iată o frază din cronica lui Alex.
Ştefănescu: "Iluziile literaturii române reprezintă, poate, pentru Eugen
Negrici forma sa de defulare, revanşa furibundă pe care şi-o ia pentru miile de
ore în care a trebuit să fie un cititor solemn, în loc să meargă liber, cu
părul în vânt, la vânătoare. " Citiţi tot articolul: http://www.romlit.ro/eugen_negrici_se_neal
Strălucit teoretician şi eseist, dar şi
stilist fără egal printre colegii de critică şi exegeză, cu o scriitură de cel mai înalt nivel, invidiabilă, fluidă, limpede; perseverent, pătrunzător,
aplicat, nu ia nimic în uşor, ci duce cercetarea până la ultimele consecinţe,
fie ele şi negative. Nu vorbeşte niciodată "pe deasupra", ci în
diverse întâlniri publice altfel ocazionale, dă citire unor texte îndelung
elaborate, după cercetarea textelor/autorului în discuţie. Când subiectul
analizei este un autor, nu se poate să nu-i scoată în evidenţă absolut toate
calităţile literare, virtuţile stilistice, virtualităţile, aşa încât a putut
surprinde pe cei care îi urmăresc demersul exegetic concluzia negativistă cu
privire la chiar sensul literaturii din România ultimelor decenii. O carte
incitantă, care pune pe gânduri şi poate descuraja doar pe scriitorii care
nu-şi păstrează cumpătul, în această patetică "bătălie pierdută".
Opera literară: Antim. Logos şi personalitate, Bucureşti,
1971; Naraţiunea în cronicile
lui Gr. Ureche şi Miron Costin, Bucureşti,
1972; Expresivitatea
involuntară, Bucureşti,
1977; Figura spiritului
creator, Bucureşti,
1978; Istoria limbii române
literare, Craiova,
1979; Imanenţa literaturii, Bucureşti, 1981; Introducere în poezia contemporană, Bucureşti, 1985; Sistematica poeziei, Bucureşti, 1988; Poezia medievală în limba română, Craiova, 1996; Literatura română sub comunism.
Proza, Bucureşti,
2002; Literatura română sub comunism. Poezia, I, Bucureşti, 2003; Iluziile literaturii române,
Bucureşti, 2008.
Antologii: Poezia unei religii politice. Patru
decenii de agitaţie şi propagandă, introducerea
editorului, Bucureşti, 1995.
Citiţi mai mult: http://www.crispedia.ro/Eugen_Negrici
http://www.autorii.com/scriitori/eugen-negrici/
http://revistaramuri.ro/index.php?id=1899&editie=69&autor=de%20Gabriela%20Gheorghi%BAor
1999.
De fel din comuna Daneş, lângă Sighişoara,
şi-a făcut liceul la Cluj, unde a început Literele şi Filosofia, dar continuând
la Sibiu, căci Universitatea s-a strămutat pentru perioada cedării
Ardealului de Nord. Cerchist notoriu, prieten pe toată viaţa cu Radu
Stanca, Ion Negoiţescu, I. D. Sârbu, Nicolae Balotă, Ştefan Augustin Doinaş şi
Ioanichie Olteanu. Sprijinindu-se pe ajutorul lor şi sprijinindu-i pe fiecare
în parte, după puteri, în restriştea vremurilor staliniste.
Profesor, cercetător, redactor, s-a
strămutat la Bucureşti în 1955. Licenţa în 1942, iar doctoratul abia în 1973,
cu teza Ion Agârbiceanu şi
demonii. Alte studii substanţiale, despre ardelenii Pavel Dan, Titus
Popovici, ca şi despre mari scriitori: Mihail Sadoveanu, Marin Sorescu. Ca şi
despre colegi de generaţie: Geo Dumitrescu, Şt. Aug. Doinaş, Emil Botta, C-tin
Ţoiu, Şt. Bănulescu. Specializat în cronici literare, foiletoane, cu rubrici
permanente la marile reviste literare ale vremii. Mereu despre cărţi
recent apărute, dar şi despre cronicile cu privire la aceste cărţi. Stil foarte
personal, vizând valoarea literară intrinsecă, cu accent pe împlinirile ori
minusurile stilistice. Nu doar detaşat de actanţii momentului, ci şi
ironic-maliţios adesea, a stârnit antipatii, pe care le contracara imediat cu
note pamfletare, înviorate de calambururi şi aluzii culturale. Confluenţe literare, Cărţi, autori,
tendinţe, Cică nişte cronicari..., sunt culegerile de cronici care l-au
făcut cunoscut şi l-au impus. Un critic literar vigilent, mereu la
datorie, niciodată complezent, pe cât de urban în abordările sale.
Jurnalul meu literar de după 1979, din
care unele fragmente au apărut în Scene
din viaţa literară, este înţesat de referiri la Cornel Regman, pe care nu
mai ştiu bine în ce împrejurare l-am cunoscut. Era însă permisiv cu actanţii,
fie ei şi debutanţi, mereu afabil, nesofisticat. În lumea literară se simţea
precum peştele în apă, cu sublinierea că înţelegea să-i lase şi pe alţi
"catindaţi" să-şi încerce norocul. De o urbanitate desăvârşită,
neprezumpţios, mereu calm, lipsit de inprevizibile reacţii. N-ai fi bănuit ce
fel de om (cumsecade!) sălăşluieşte în domnul cam ţeapăn din faţa
ta. Dar acceptându-te în anturajul său, cât anume te lăsa să afli din
taina sa de om?
http://www.autorii.com/scriitori/cornel-regman/
Ion Lazu: Evocare Cornel Regman.
Băbenilor-Ungureni, comuna de oieri
transhumanţi a lui Dragoş Vrânceanu, de la confluenţa Luncavăţului cu Oltul,
le-a urmat, în campania din vara lui ’79 satul Sticlărie din Goranu, o comună
suburbană a Râmnicului Vâlcea, situată pe celălalt mal, estic, al Oltului.
Practic în ultimii vreo zece ani lucrasem mai
cu seamă în judeţul Vâlcea şi în judeţele limitrofe, aşa că îmi făcusem
în reşedinţa vâlceană câţiva prieteni cu preocupări literare şi nu lipseam de
la activităţile culturale mai importante din timpul verilor. La una dintre
aceste acţiuni, poate chiar lansarea cenaclului literar judeţean „Dragoş Vrânceanu
– Casa de sub pădure”, cu participarea câtorva invitaţi de marcă din Bucureşti,
aveam să-l revăd pe Cornel Regman, cu care mă întâlnisem de câteva ori în
Bucureşti. Era de data asta însoţit de soţia sa, doamna Zorina, care a făcut o
impresie extraordinară participanţilor, cu deosebire tinerelor care se
învârteau în lumea culturală a Vâlcii: poete, pictoriţe, actriţe la trupa de
teatru a Casei de cultură judeţene, care în zilele respective au roit pur şi
simplu în jurul soţiei criticului, numind-o marea doamnă a evenimentului în
desfăşurare, şi încercând să-i reţină atenţia cu recitări, cântece, etc. Jindul
după capitală? Un subterfugiu pentru a se exhiba în faţa întregului grup?
Prezenţa regizoarei de film Malvina Urşianu, care se menţinea în espectativă?
Nu stau să descâlcesc dedesubturile acestui comportament pe muchie de cuţit al
tinerelor în chestiune. Din grupul de la Bucureşti i-am reţinut pe Paul Anghel
(soţia sa, regizoarea Malvina Urşianu este de fel din Guşoieni, lângă
Drăgăşani, deci vâlceancă), pe Ilie Purcaru, freneticul reporter, el însuşi de
provenienţă vâlceană, pe George Ţărnea, născut la Şirineasa, comuna de lângă
Băbeni, însă, din ce-mi spunea doamna Pia, care din izolarea Brebenilor-Români
se părea că le ştie pe toate, fiul unei familii de basarabeni, învăţători dacă
nu cumva agronomi, refugiaţi în 1944, ca şi ai mei. Să fi fost printre
participanţi şi Dragoş Serafim, medic de profesie, nepot şi fin al lui Dragoş
Vrânceanu, tânăr prozator în plină afirmare? N-aş şti să spun, după atâţia ani.
Întâlniri la librăria mare din centrul urbei, alta la Liceul Lahovari, o
întâlnire la biblioteca judeţeană Antim Ivireanu, al cărui director era
pe-atunci foarte activul prof. de literatură Ioan St. Lazăr, poet el însuşi şi
folclorist cu larg orizont de cuprindere. Biblioteca judeţeană etala într-o
expoziţie tematică o vastă donaţie de carte Dragoş Vrânceanu, foarte multe
exemplare având preţioase autografe primite de reputatul poet. S-au rostit
emoţionante alocuţiuni, excelând ca de fiecare dată Ilie Purcaru, un fel de
fac-totum când era vorba de treburi culturale la nivel judeţean. Aveam bănuiala
că reporterul, mereu pe fază şi eficient, se va fi aflat şi în spatele unor
acţiuni care au produs, la momentul respectiv, o mare emoţie printre localnici,
căci, folosindu-se de relaţiile antebelice ale lui Dragoş Vrânceanu, mijlocise
nişte deplasări în Italia ale formaţiei folclorice din Băbenii-Ungureni, poate
şi din alte localităţi ale oierilor vâlceni, precum Vaideeni, Polovragi. Am
întâlnit în Băbeni oameni care erau încântaţi la culme, mândri de a fi
consăteni cu poetul D.V., recunoscători acestuia şi convinşi în sinea lor de
puterile aproape nelimitate ale poeţilor. M-am ferit cu dinadins să-i clintesc
din ferma lor convingere că aşa stau lucrurile.
Nu-mi aduc aminte ca dl Cornel Regman să
fi luat cuvântul cu prilejul deschiderii cenaclului, nu părea omul care să se
expună când îşi dădea seama că alţii ţin neapărat să o facă. A urmat o zi de
excursie la Mănăstirea Bistriţa şi la Arnota, poate şi la Horezu, nu mai ştiu
bine. În orice caz, nişte locuri cunoscute mie, bătute cu pasul în campaniile
mele. Mi-a făcut plăcare să le spun celor din preajmă unele lucruri nu la
îndemâna oricui. Erau peşteri, erau izvoare carstice spectaculoase, atâtea alte
lucruri care pot stârni interesul. Iar dl Cornel Regman se dovedea atent la tot
ce se întâmpla în jurul său. De fapt şi în timpul întâlnirilor noastre de la
Bucureşti, de cele mai multe ori chiar la restaurantul scriitorilor, de câte
ori treceam să-l salut, imediat mă invita la masă, fie că era singur, fie că
era în compania lui Nicolae Carandino, a lui Mihai Şora, a lui Ion Sofia
Manolescu sau a lui Gh. Grigurcu sau Al. Protopopescu.
Mă gândesc bine şi îmi e foarte greu să
găsesc un alt intelectual care să-i semene în comportament. Sobru, reţinut,
fără zâmbete de circumstanţă, fără efuziuni şi gesturi factice, ai fi zis că nu
vei trece niciodată de salutul protocolar al acestui domn înalt, palid, cu nas
foarte lung – un subiect la îndemâna caricaturiştilor, care preferă liniile
simple, simplificându-le şi mai mult. Sunt oameni care ţin să afli imediat că
ei au un statut privilegiat, aceştia se lasă greu abordaţi, iar dacă totuşi ai
ajuns în proximitatea lor, par să guste cu îndelungi delicii postura ta de
solicitant, timiditatea care te paralizează în astfel de situaţii. Nimic mai
străin de dl Cornel Regman. Imediat stabilea contactul cu comesenii, spunea
ceva, făcea o scurtă remarcă, întreba, aştepta răspunsul. Mai simplu spus,
profita de orice împrejurare pentru a se informa. Prea puţine lucruri despre
mine aş fi îndrăznit să-i spun. Cu atât mai puţin să-l întreb din viaţa sa
personală. Şi atunci vorbeam despre cărţi şi reviste, despre articolele citite,
despre evenimentele literar-culturale, despre scenele la care luasem parte. Nu
ştiu pe altcineva care să dovedească un mai real şi insaţiabil interes pentru
toate acestea: cărţi şi literaţi. S-ar fi zis că e împotriva uzanţei ca
reputatul critic, rodat la şcoala înaltă a Cercului literar, în preajma marelui
Blaga, să-l asculte pe un debutant ca mine dându-şi cu părerea despre cărţile
citite în ultima campanie, româneşti sau în traducere, poezii, romane, eseuri,
în devălmăşie. C.R. asculta cu o atenţie totală, cu deplină solicitudine şi
seriozitate; nu i se părea că e în pierdere, că iroseşte timp preţios, ci te
asculta vorbind de parcă ar fi citit o cronică, însă rezervându-şi dreptul
să-şi spună opinia alcândva, în alte condiţii. Setos de informaţie, atent la
opţiuni, la opinii oricât de disjuncte. Nimic doctoral în ceea ce el însuşi
spunea în astfel de ocazii. Îţi comunica impresia la lectura cutărei cărţi pe
care o avea în lucru şi conchidea: „ cartea asta îmi face bube pe creier, iar
cronica o să iasă cum o să iasă.” Nu ţinea să acrediteze ideea că el e omul cu
pâinea şi cuţitul în literatura vremii, ci făcea doar observaţia că toţi
scriitorii vor să le proclami în gura mare marele talent, chiar să-i numeşti
geniali, de ce nu? Să dea dl Regman semne de plictiseală, la mijlocul unei
discuţii? Să conteste susţinerile convivilor, să ricaneze din două în două
fraze, cum se obişnuieşte în lumea literară, ferit-a sfântul! Când colegii mei
de generaţie, unii dintre ei talentaţi, ce-i drept, însă destui alţii fără o
bază solidă, fără lecturi temeinice, nu aveau răbdare să asculte o opinie a
altcuiva, retezându-ţi din scurt demonstraţia, neînstare să se gândască decât
la năzărelile proprii (nu cumva o să iasă o poezie din asta?) sau dacă nu,
atunci atenţi la intrigi şi deriziuni -, atitudinea coparticipativă,
solicitudinea şi până la urmă generozitatea lui C.R., dincolo de urbanitatea
lui ca de pe altă lume, parcă inventată anume, mă răscumpăra de toate
amărăciunile pe care mi le pricinuiau contactele cu lumea literară. Iar
faimoasele calambururi ale criticului, unele savuroase, toate foarte ascuţite,
memorabile, reluate de convivi, devenite un fel de folclor al breslei, puneau
un accent cu deosebire uman prestaţiei lui C.R. şi făceau sarea şi piperul
întâlnirilor cu domnia-sa. Abia după Decembrie a avut îndrazneala să le adune într-un
volum, altfel bine primit, azi intruvabil – căci „reflexiile şi reflexele”
respective erau pentru acele vremuri un fel de a te juca cu focul. Ele atrăgeau
atenţia asupra altei laturi mai greu de sesizat a firii sale cu multe faţete:
caracterul ludic, plăcerea jocului lexical, care a răzbătut până şi în titlul
uneia dintre culegerile sale de critice: Cică nişte cronicari... Iar pamfletele
sale, care îl făcuseră de temut printre confraţi, dincolo de afirmarea
opiniilor personale, diferite de ale preopinentului, ţineau să instituie o
relativizare a lucrurilor, acreditând ideea că nici o interpretare, oricât de
la obiect, nu trebuie considerată ca ultima şi infailibilă, exclusivă şi bătută
în cuie.
Având personalitate, C.R, era un om
surprinzător, nu lesne de dibuit, interesant şi delectabil în atitudinile sale
inedite. Cronicile sale erau însă limpezi, tranşante, nu trăgeau în mai multe
părţi, cum se mai obişnuieşte. Prezent în presa literară, nu se grăbea să-şi
adune cronicile în volum, o făcea destul de rar şi cu acribie, titlul Selecţie din selecţie fiind edificator
în acest sens. S-a ocupat şi de lucrări de tip monografic, dând la început
prioritate scriitorilor ardeleni: Pavel Dan, Ion Agârbiceanu, dar extinzându-şi
apoi aria de investigaţie.
Un context mai mult decât onorant pentru
mine, întâlnirile cu C.R. şi prietenii săi. Aşa se face că la un moment dat,
însă de fapt foarte târziu, după cunoştinţă de un deceniu cu Cornel Regman, am
îndrăznit să-i înmânez manuscrisul volumului meu de poezii, depus cu ani în
urmă la Eminescu şi care era amânat la nesfârşit. Mai întâi sub un pretext
destul de plauzibil: nu puteai să apari cu două cărţi în acelaşi an, la aceeaşi
editură...Ce se întâmplă? La vreun an după depunerea poeziilor, în aşteptarea
apariţiei volumului în care îmi pusesem toate nădejdile mele de poet, am
început să scriu proze scurte şi chiar am depus, la aceeaşi editură, căci nu
prea aveai de ales, un volum de proze care a fost bine primit în redacţie şi a
apărut în anul următor: Ningea în ochii ei
albaştri, 1970. În 1971 mi-a apărut o nouă carte de proză, micul roman
Despre vii, numai bine. Mă resemnam cu amânarea apariţiei poeziilor. După care
lucrurile au... îngheţat: nimic din ce duceam la redacţii nu părea să mai
răspundă exigenţelor. Cauza acestei răsturnări de situaţie am aflat-o doar din
întâmplare: la Europa Liberă se vorbise elogios despre curajul cu care descriam
realităţile din ţară. Abia în 1978 mi-a apărut la Cartea Românească, graţie
curajului lui Mircea Ciobanu, cartea de povestiri Blana de viezure. Însă cei de
la Eminescu păreau să nu mă fi scos de pe lista neagră. A venit însă, în mod
salutar, referatul pozitiv al lui Cornel Regman şi aşa se face că în 1981, după
aşteptare de 13 ani, apărea volumul de poezii, numit de aceea Muzeul Poetului. Se făceau trimiteri la
Arghezi, la Blaga. Iar regretul meu, dacă este să vorbesc şi despre un regret
într-o poveste cu final fericit, este că acel text decisiv pentru soarta
poeziilor mele nu a apărut şi în revistă, autorul, din motive care îmi scapă,
nu l-a publicat, cum se obişnuia în astfel de cazuri.
Nu l-am căutat niciodată la redacţia
Vieţii Româneşti, unde ştiam că lucrează, aveam pudoarea să nu abuzez de
simpatia pe care mi-o arătase. Îl întâlneam însă pe critic uneori prin Piaţa
Romană sau pe bulevardul Dacia, căci am înţeles că făcea perpedes drumul din
strada Galaţi până la redacţie. Probabil inima îi făcea feste şi se impunea
mişcarea pe jos... A fost nevoie în ultimă instanţă de o intervenţie pe cord
deschis – cu care ocazie C.R., transilvănean de pe Târnave, s-a dat pe mâna
unor medici în care avea mare încredere, din Tg. Mureş. Operaţia a reuşit, iar
C.R., recunoscător acelor mari specialişti, îi lăuda cu toate ocaziile.
Afinităţi elective, li s-a spus. De aceea
nu am temeiuri să regret că am ratat destule ocazii de a mă apropia de unii
scriitori importanţi ai vremii, pentru simplul fapt că nu aveam o bază comună
de idei, aspiraţii, opţiuni, spre a ne înţelege şi apropia sufleteşte. Pot însă
spune că regret faptul că nu am avut curajul să mă apropii mai mult de Cornel
Regman, care cred că ar fi agreat aceasta, fiind un om dornic de comuniune
spirituală, în căutare de prieteni devotaţi, după ce împrejurări vitrege îl
văduviseră de compania cerchiştilor. Spre sfârşitul cunoştinţei noastre,
numărul cărţilor mele crescuse în mod decent, iar diferenţa de vârstă dintre
actanţi se atenuase ea însăşi, prin acea împrejurare a vieţii care ne face să
fim tineri fiecare pe cont propriu şi să ni se pară că îmbătrânim împreună cu
toţi cei din jurul nostru... Totuşi, un fel de meschinărie sufletească greu de
escamotat din parte-mi, dacă nu pur şi simplu lipsa mea de aplomb în abordarea
relaţiilor cu semenii, m-au menţinut în rezervă. Cândva, în primii ani de după
revoluţie, militând din toată inima pentru revenirea Basarabiei şi Bucovinei la
Patria mumă, am avut bucuria şi surpriza să-l urmez, din mijlocul
demonstranţilor pe Cornel Regman aflat împreună cu Corneliu Coposu şi alţi
câţiva militanţi de elită, în cuşca grupului Ilaşcu. Regretând o posibilă prietenie,
păstrez toate prerogativele celui care crede că ar fi putut-o obţine.
C.R. a fost, ştiu asta, omul unor mari
prietenii, în primul rând cu cerchiştii, cu Ion Negoiţescu, Nicolae Balotă,
Ştefan Augustin Doinaş, I.D. Sârbu, Radu şi Dominic Stanca, Eta Boeriu etc.,
cărora le-a făcut proba unui devotament exemplar, în împrejurările cumplite ale
prigoanei împotriva intelectualităţii, din primele două decenii de după război.
Dar şi cu Dragoş Vrânceanu, cu alţii pe care i-am amintit mai sus. A păstrat legătura
cu Lucian Blaga, participând la toate întâlnirile cu marele poet ostracizat, de
câte ori acesta descindea în Bucureşti, deşi toate mişcările Poetului erau
atent supravegheate de Oblonita instituţie. Cândva, după o reuniune
comemorativă Lucian Blaga, (Cornel Regman a conferenţiat despre verbul în
poezia lui Blaga, subliniind că poetul a ales în mod programatic formele
vorbirii obişnuite, mai expresive, iar nicidecum termeni neologistici sau
sofisticaţi), ne-am regăsit simpatetic, pe trotuarul din faţa Conservatorului
de pe Ştirbei Vodă cu Zorina şi Cornel Regman, Bianca şi Nicolae Balotă, Cezar
Baltag şi Lidia Lazu şi, înainte să ne risipim care încotro, pe străzile din
preajma Cişmigiului, am adăstat un scurt răgaz, sub taina serii împrimăvărate,
cu spiritele încălzite la lumina evocărilor care îl priviseră pe poetul Nebănuitelor trepte...
Poezia zilei: Virgil Diaconu, n. 28 nov. 1948
Trandafir negru
Ea este dezvelită chiar de trupul ei.
O femeie în care cobori seară de seară.
Seară de seară în adâncul nopții,
În adâncul acestui trandafir.
În adâncul acestui trandafir.,
Care te închide în petalele lui.
Desigur, eu vorbesc
Din îmbrățișarea trandafirului negru.
Care petală a strigat că nu sunt aevea?
(din
Secol, 2011)
Fructe secrete
Îmbrăcată sumar,
doar într-o metaforă,
ea aleargă spre mine.
Într-o metaforă atât de lipită de trup
că i se vede zmeura sânilor.
O femeie trece strada direct spre mine.
Un poem se oprește drept în inima mea!
În seara aceasta, în loc de cafea,
voi gusta câteva fructe secrete.
Voi da năvală la zmeură.
Voi mânca zmeură cu zmeur cu tot,
cu pădure cu tot.
Pasărea neagră
Cum toate stăteau răvăşite şi la voia întâmplării,
m-am gândit să fac puţină ordine în odaia
în care m-ai lăsat, pentru o zi, stăpân peste lucruri.
În odaia cu manuscrise. Şi tocmai când mă hotărâsem
să le pun la locul lor, tocmai atunci
o pasăre îmbrăcată în negru de sus şi până jos
a dat buzna-n odaie. Şi s-a apucat să ciugulească
din pagini… Cuvânt cu cuvânt – chiar din pagini.
Cuvintele cele mai bune, adică tocmai acelea
care stăteau dinapoia cuvintelor, se află acum în pântecul ei,
laolaltă cu alte câteva lucruri de la începuturi
şi din care s-a făcut lumea. Cuvinte şi lucruri
pe care tăcerea mea nu le va rosti, de teamă, niciodată.
Întocmai aşa mi s-a întâmplat cu neagra răpitoare,
în odaia în care m-ai lăsat, pentru o zi, stăpân peste lucruri.
Întocmai aşa, şi îţi mărturisesc cu mâna pe inimă că eu
nu ştiu nici acum dacă ea şi-a văzut mai departe de drum
sau dacă nu cumva şi-a făcut cuibul chiar în cuvintele mele.
Chiar în cuvintele mele – pasărea neagră.
Da, uneori mi se pare că cineva mă urmăreşte printre rânduri,
aşa încât va trebui să închid repede toate manuscrisele.
Toate manuscrisele din care se ridică, una câte una,
făpturile de abur, fantomele… Să închid toate manuscrisele
din care se ridică toate duhurile negre, toţi morţii!
Toţi morţii pe care îi duc în spate încă de la începuturi.
Ca pe nişte sicrie trebuie să închid manuscrisele,
Doamne, pentru ca neagra răpitoare să nu te tulbure.
Să nu te tulbure şi să mă laşi din nou ca la începuturi,
când a trebuit să mă lupt cu toate vedeniile şi arătările tale,
singur, în odăile peste care m-ai înălţat stăpân…
Castelul
Despre copilul acela nu mai ştiu nimic.
Până și castelul s-a ascuns de mine printre ruine.
Uneori, mă împiedic de turnurile şi ferestrele lui,
dau cu picioru-n soldaţi. Şi trec nepăsător
pe lângă prinţesa de aur.
Eu nu mai ştiu nimic despre copilul din care am plecat.
Cireşul, care mă aştepta în fiecare dimineaţă la colţ,
îşi întoarce acum ochii în altă parte.
Şi poate că ar lua-o la fugă printre frunze,
dacă nişte puşti nu l-ar trage cu putere de mânecă.
Despre copilul acela nu mai ştiu nimic.
Vrăbiile s-au mutat de la mine cu toate cuiburile.
Eu am căzut până şi în dizgraţia zilei mele de naştere,
a singurei zile când îmi amintesc că exist. Şi caut răspuns.
Până şi propria casă m-a scos în brânci pe scări.
Casa mea e pe drum, mi-am spus, pe drum…
Despre copilul acela nu mai ştiu nimic.
Şi totuşi, castelul îmi iese dinainte, uneori,
cu toate luminile aprinse, ca o corabie care taie întunericul.
Şi prinţesa cu cireşe la urechi mă ia de mână
şi aleargă cu mine prin ierburi.
Negreşit, în noaptea aceasta mă voi întoarce!
În noaptea aceasta am să mă furişez printre paznicii adormiţi.
Tiptil, să nu trezesc străjerii, păsările întunecate de pe metereze.
În noaptea aceasta am să aştept în turn ivirea zorilor.
Ivirea prinţesei. Acum nu mai aud decât râsul ei
care sparge în ţăndări dimineaţa.
(preluări de pe Internet)
Alţi scriitori:
Jean Bart, n. 28 noiembrie 1874 - d. 12 mai 1933
Dan Tărchilă, n. 1923
T. T. Coşovei, n. 1954 – d. 2014
Dimitrie Stelaru, m. 1971
Martha Bibescu, n. 28 ianuarie
1889 - d. 28 noiembrie 1973.
Ioana Postelnicu, n. 18 martie 1910 - d. 28 noiembrie 2004.
ION lAZU - lA MUZEUL NAȚIONAL DE ARTĂ, VERNISAJUL UNEI EXPOZIȚII DE PICTURĂ ȘI SCULPTURĂ cu opere ALE MARILOR MAEȘTRI DIN CELĂLALT VEAC: O ISTORIE UITATĂ...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu