19 noiembrie: Dinu Pillat, n. 19 nov. 1921 - d. 5 dec. 1975
Dintr-o familie aristocrată, fiu al poetului Ion
Pillat şi al pictoriţei Maria Procopie-Dumitrescu, viitorul romancier, critic
şi istoric literar s-a format într-un mediu ultra-elevat, a făcut liceul Spiru
Haret, 1932-1940, apoi Literele şi Filosofia la Universitatea din Bucureşti,
luându-şi licenţa în 1945, cînd este reţinut la catedra lui G. Călinescu, cu
care şi-a trecut doctoratul în 1947. Dar vremurile se schimbaseră, nepotul
Brătienilor trebuia să sufere, este deci scos în afara societăţii, făcând munci
necalificate, umilitoare, timp de aproape un deceniu. Totuşi, în 1956 este
încadrat cercetător la Institutul de Istorie literară şi Folclor condus de
acelaşi G. Călinescu. Până în martie 1959, când este arestat, anchetat, judecat
şi condamnat în cadrul "grupului Noica-Pillat", împreună cu alţi vreo
douăzeci de intelectuali, pentru învinuirea de "uneltire contra orânduirii
sociale şi înaltă trădare de stat". Condamnare la 25 ani de muncă silnică,
dintre care a executat 5 ani, eliberat în 1964, când redevine cercetător la
Institutul Călinescu, până cu câteva luni înainte de moarte. Principalul capăt
de acuzare în cazul său a fost manuscrisul unui roman Aşteptând ceasul de apoi, însă în sarcina acuzaţilor a contat şi
faptul că se adunau ca să citească unele cărţi ale scriitorilor români din
exil, cum e cazul scrierilor lui Cioran şi Eliade. În fapt, romanul lui Dinu
Pillat se referea la cauzele pentru care mişcarea naţionalistă legionară a
ajuns la acte reprobabile, la crimă. În proces s-a afirmat că manuscrisul
elogiază mişcarea legionară, lucru total eronat. Însă autorităţilor comuniste
nu le convenea să se scrie despre trecutul ţării, fără un control strict din
partea culturnicilor. Considerat pierdut definitiv, dacă nu chiar distrus de
securitate, de curând o cercetătoare de la CNSAS, consultând alte dosare ale
vremii, a descoperit manuscrisul incriminat. El a văzut lumina tiparului la
Humanitas, în 2010, la peste jumătate de secol de la confiscarea sa. Fără să
stârnească interesul cuvenit, într-o lume literară dezafectată, autistă.
Dinu Pillat debutase cu cronici literare încă în 1932,
pe vremea liceului şi a continuat să publice texte critice şi eseuri,
remarcându-se în 1938 cu studiul despre Nuvelistica
lui Ionel Teodoreanu, apărută
în Universul literar. În plin război,
i-a apărut un roman Tinereţe
ciudată, trecut neobservat,
ca de altfel şi romanul Moartea
cotidiană, din 1947, despre
universul cenuşiu mic-burghez, fără elanuri, fără perspective de împliniri
spirituale. În 1948 a dus la capăt manuscrisul romanului Aşteptând ceasul de apoi, care a circulat în cercul de prieteni,
până la arestarea din 1957. O experienţă descurajantă, care l-a îndepărtat pe
autor de proză, dar şi de poezie. A tradus din Rainer Maria Rilke şi a îngrijit
o antologie de poezie O constelaţie
a poeziei române moderne, 1974. În 1969 a apărut Mozaic istorico-literar. Secolul
XX, în care s-a ocupat
preferenţial de opera unor Ion Pillat, Ion Barbu, G. Călinescu, Ionel
Teodoreanu, Vasile Voiculescu. Postum, în 1976, un studiu: Dostoievski în conştiinţa literară
românească.
A îngrijit la editura Minerva o selecţie din lirica
lui Valeriu Ciobanu (Fiul Lunii), coleg la catedra lui G. Călinescu
şi apoi la Institutul condus de marele critic. (O altă antologie a editat
subsemnatul, tot la Minerva, în 1984: Haina
de brumă.). Ediția completă a liricii lui Valeriu Cioba am reușit să o
public mult mai târziu, sub titlul Cântece
de zgură, Ed. Eikon, 2017.
Opera literară: Tinereţe ciudată, prefaţă de Ionel Teodoreanu,
Bucureşti, 1943; Moartea
cotidiană, Bucureşti,
1946; ediţie îngrijită şi prefaţă de Ana-Maria Boariu, postfaţă de Monica
Pillat, Bucureşti, 1979; Romanul
de senzaţie în literatura romană din a doua jumătate a secolului al XIX-lea, Bucureşti, 1947; Mozaic istorico-literar. Secolul XX, Bucureşti, 1969; ediţia II,
Bucureşti, 1971; Ion Barbu, Bucureşti, 1969; ediţia II,
Bucureşti, 1982; Dostoievski
în conştiinţa literară românească, prefaţă
de Alexandru Paleologu, Bucureşti, 1976; Itinerarii
istorico-literare, ediţie
îngrijită şi prefaţă de George Muntean, Bucureşti, 1978; Tinereţe ciudată. Moartea
cotidiană. Jurnalul unui adolescent, ediţie
îngrijită şi prefaţă de Monica Pillat, Bucureşti, 1984.
Ediţii, antologii: Ion Pillat, Poezii, I-II, prefaţă de Mircea Tomuş,
Bucureşti, 1967; Ion Barbu, Pagini
de proză, prefaţa
editorului, Bucureşti, 1968, Versuri
şi proză, prefaţa
editorului, Bucureşti, 1970; Valeriu Ciobanu, Fiul
lunii, prefaţa
editorului, Bucureşti, 1969; M. Blecher, Întâmplări
în irealitatea imediată. Inimi cicatrizate, prefaţa editorului, Bucureşti,
1970; Ştefan I. Neniţescu, Ani, prefaţă de Al. A. Philippide,
Bucureşti, 1973; Ionel Teodoreanu, Pagini
cu copii şi adolescenţi, Bucureşti,
1973; O constelaţie a poeziei romane
moderne, Bucureşti,
1974; G. Călinescu în conştiinţa literară a
contemporanilor, prefaţă
de George Muntean, Bucureşti, 1999.
Citeşte mai mult: http://www.crispedia.ro/Dinu_Pillat
http://ro.wikipedia.org/wiki/Dinu_Pillat
Imaginea casei în care a trăit autorul se
află și în albumul Literaturile
Bucureștiului, MNLR, 2009.
Alexandru Vlahuţă, n.
5 sept. 1858 - d. 19 nov. 1919
Născut la Pleşeşti, din mici proprietari
agricoli, face liceul la Bârlad şi începe Dreptul la Bucureşti, dar renunţă
după primul an, din cauza dificultăţilor băneşti. Devine profesor la
Târgovişte, apoi la diferite licee din Bucureşti, printre acestea la Elena Doamna.
Inspector şcolar, fondator al unor reviste: Vieaţa,
Sămănătorul (cu G. Coşbuc -
coincidenţă: vor sfârşi în acelaşi an 1919); în timpul războiului se retrage la
Iaşi, apoi la Bârlad, unde moare. Locuinţa a devenit ulterior casă
memorială.
Poet, prozator, publicist de cursă lungă,
a debutat în volum cu Nuvele,
1886, continuând cu Din goana
vieţii, 1892, cu romanul Dan 1894 şi România pitorească, 1901; în 1908 îi apar Din trecutul nostru şi Din durerile lumii, iar în anul
următor File rupte.
Unul dintre cele mai cunoscute condeie ale
vremii sale, Al. Vlahuţă a pătruns repede în manuale, deci şi în conştiinţa
publică. (Pe vremea liceului meu, numit şcoală medie, după model sovietic,
Vlahuţă era prezent cu "Minciuna stă cu regele la masă" - e perioada
când din Eminescu ni se preda "Împărat şi proletar".). Cota sa
ridicată, a oscilat în timp, însă nu a fost niciodată uitat, ba dimpotrivă. Am
amintit deja de casa memorială din Bârlad, oraş unde un liceu îi poartă numele.
Ca de altfel şi Colegiul din Rm. Sărat. În Bucureşti se află o stradă ce-i
poartă numele, bustul lui Vlahuţă se află în Rotonda scriitorilor din Cişmigiu;
un alt bust este de văzut în Parcul Herăstrău. Semne sigure că numele
scriitorului era "pe val". (Mă foarte îndoiesc că s-ar bucura în
prezent de aceeaşi consideraţie. Dar ce alte monumente de scriitori s-au mai
ridicat în ultimul deceniu, de exemplu?)
Personal am asistat cu un grup restrâns de
curioşi la instalarea unei plăci memoriale pe faţada casei din str. Visarion
nr. 10, unde scriitorul a locuit. La un moment dat, placa memorială a dispărut.
M-am alertat, am întrebat în vecini; am aflat că o dăduse jos noul proprietar,
care intenţiona să ridice, pe locul a 2-3 case vechi, un bilding...(aflat în
construcţie, la ora când scriu).
Nu am cunoştinţă dacă în acest moment
manualele şcolare îl mai au în vedere pe scriitor (ceea ce nu mi-aş fi putut
închipui că va fi posibil...). Nu m-aş mira defel să-l fi lăsat de-o parte, ca
depăşit, scos din canon şi neesenţial - la liceu se învaţă numai despre marii
scriitori români, câţi îi avem - şi nici aceia toţi. Uneori, citind vreo carte
de autor român, surprins de înalta calitate a textului, despre care însă
nimeni nu referă, am sentimentul că literatura noastră nu este cunoscută
temeinic, la nivelul criticii literare, căci exegeţii noştri elitişti se ocupă
de cine ştie ce curiozităţi stilistice... Canonul lor nu-i mai acceptă pe
Topârceanu (ţinut la mare preţ de Nichita Stănescu, în perioada sa de formare),
pe Vlahuţă, pe Minulescu (reintrat în literatură abia la sfârşitul anilor 50 -
un refugiu pentru studenţii ce eram, după poezia proletcultului.). Se uită însă
un lucru de primă importanţă: conştiinţa unei naţiuni nu se decide
"acolo-sus", unde lucrurile sunt tranşate de corifeii criticii
(nimeni nu le pune la îndoială rostul, competenţa etc), ci gustul public se
orientează, după propriile puteri, spre scrieri care să le nutrească spiritul,
sensibilitatea, aspiraţiile intime. În acest context, Vlahuţă este un scriitor
mereu necesar. Ca să nu amintesc decât faptul că nu se poate scrie monografia
vreunei localităţi mai importante din România fără a se face trimiteri la
consemnările lui Vlahuţă din a sa România
pitorească. Cine n-a citit-o şi recitit-o?! Foarte documentată, mereu
la obiect şi nicidecum "pitorească" în sensul de idealizare a
realităţii, ci spunând lucrurilor pe nume. Citeşti ce scrie Vlahuţă despre
Slatina sfârşitului de veac XIX şi e de parcă ai primi un duş rece. Idem
dacă apelezi la Iorga. Sigur, din perspectiva canoanelor, care nu sunt vreo
descoperire postdecembristă, G. Călinescu nu-l ţine la mare preţ pe Vlahuţă,
nici ca poet post-eminescian, dar nici ca prozator sau publicist. Nu-l ţine la
mare preţ nici pe Cezar Petrescu, nici pe Bacovia, la o adică. Dar, ca de
fiecare dată, aceste abordări, cu efect cauterizant în lumea tinerei cercetări
literare, nu e coincidentă cu percepţia populară. Toţi ne vom aminti de poezia Lui Eminescu: "Tot mai citesc măiastra-ţi carte
/ Deşi o ştiu pe dinafară...". Or, aceste două versuri nepretenţioase, de
tot şterse, au darul de a-l pune pe lector în faţa unei realităţi
sufleteşti cruciale: de ce să mai citesc o poezie deja cunoscută mie? În
faţa acestei dileme, simţi că trebuie să urmezi sugestia lui Vlahuţă.
Dar cine nu a tresărit, cu inima sfâşiată,
citind scena în care Vlahuţă îl întâlneşte în tramvai pe Poet, distrus
fiziceşte, prăbuşit psihic? Stai o clipă în cumpănă: admiratorul necondiţionat
al lui Eminescu îşi calcă pe inimă şi ni-l descrie în acest fel? De ce nu
păstrează discreţia? Şi din nou ai de învăţat de la "modestul"
Vlahuţă. Sau scena, descrisă tot de Vlahuţă, cu Eminescu dezbrăcându-se de
palton, în viforniţă, ca să-l cedeze altui năpăstuit. Sau revenind noaptea, pe
mare ploaie, să recupereze o floare pe care o uitase. Mă gîndesc aşa: dacă
din citirea unui scriitor îţi rămân în minte câteva lucruri importante, e semn
indubitabil că el şi-a împlinit rostul formator. Ca să nu spun că, fără
aceste momente adânc omeneşti, zadarnic vom citi voluminoasele exegeze despre
Poetul naţional. Aşa încât văd în Vlahuţă o conştiinţă, o lumină, un
reper în funcţie de care eşti apoi liber să-ţi faci opţiunile
culturale.
*
Casa în care a locuit Al. Vlahuță în anii
dinaintea sfârșitului s-a aflat pe str. Visarion, la nr. 10. Printr-o
întâmplare, în anii 80 am participat la punerea unei plăci memoriale pe fațada
casei unde l-a vizitat Lucian Blaga. Însă peste câțiva ani, casa Vlahuță și
alte două case dinspre bdul Ana Ipătescu au fost demolate, s-a ridicat un imobil
pentru închiriat; oricâte insistențe am depus, nu am reușit să conving
proprietarul să repună placa, dosită în vreun subsol…
Imaginea casei în care a trăit autorul se
află și în albumul Literaturile
Bucureștiului, MNLR, 2009.
Poezia zilei, Sorin Mărculescu, n. 19 nov. 1936
Imnul 50
de unde ştiinţa amiezii ?
m-alungi spre iubire de-un veac
sau de-o clipă cu
creştetul ars de binecuvîntarea
mîinilor tale
sunt la mijlocul lumii de-a pururi
eu despicătorul de tine
eu întîmplarea de tine aleasă
sensul să-ţi fiu
dulce roată de grîu după mort
sub răstignirea-ţi în două tăiată:
sunt la mijlocul firii
de-a pururi
căci la mijloc e vejnic
biciul de trîmbiţă neagră
al flăcării tale
sunt mijlocul migrator
al nesfîrşirilor dintre care
tu mă vei smulge ic sîngerînd
ca să se-nchidă tunetul blînd
al trunchiului inimii tale
o jumătate-a fiinţei orbind
de jumătatea fiinţei văzute
şi tu
stins absorbindu-mi
urcarea în tine rană-a lumii
cicatrice-a nestingerii
codri putrezi fulgeră-alămuri
trunchiul despică-mi-l
oarbă lumină
şi-n jumătăţi de fiinţă iubindu-te
spulberă-ţi moartea
tu unul prin mine:
de unde ştiinţa amiezii ?
Alţi scriitori:
Aron Densusianu, n. 1837
Miron Pompiliu, m. 1897
Monica Lovinescu, n. 1923
Ion Lazu - Amintiri din stațiunea BVuziaș, 6
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu