14 octambrie: Victor Kernbach, n. 14 oct. 1923 - d. 16 febr. 1995
Basarabean, născut la Chişinău (înrudit cu
Gheorghe de la Moldova şi cu Vasile Conta), face gimnaziul la B. P. Hasdeu din
urbea natală, termină liceul la Gh. Lazăr din Bucureşti, se înscrie la Litere
şi Filosofie în Bucureşti, întrerupe 2 ani pentru a merge pe front,
revine şi îşi ia licenţa în 1946, după care va fi redactor la Veac Nou, la
Gazeta literară, lector la Institutul de Teatru; apoi va ocupa diverse poziţii
în domeniul culturii de masă şi al celei scrise. Din 1970 lucrează la Centrala
cărţii, nume sub care se disimula temuta cenzură. Redactor la Scânteia, apoi la
revista Magazin.
A publicat versuri, debutând în Vremea ; a publicat proze, note de călătorie,
traduceri, dicţionare. A debutat în volum cu eseul Aspecte din literatura rusă, se
va ocupa de prezentarea Gruziei sovietice, va
traduce Viteazul în piele de
tigru, de marele poet gruzin Şota Rustaveli. Ca poet, îi apar volumele: Rime, 1957, Freamăt galactic, 1966 şi Tabla de oricalc, 1971. Odată
cu apariţia în 1966 a romanului de tip SF Luntrea
sublimă, V. K. îşi vădeşte preocuparea pentru teme speculative, la limita
dintre ştiinţă şi SF, cu accent pe aceasta din urmă, pasionat ca nimeni altul
de civilizaţii extraterestre, de paleoastronautică, de veniri ale
extratereştrilor, practic punând sub semnul întrebării istoria lumii cu
ansamblul structurilor sale şi, totodată istoria religiilor. Va alcătui foarte erudite
şi extrem de necesare dicţionare de mitologie românească, universală şi
antologii din literatura de anticipaţie: "poveşti ciudate" dintr-o
lume a posibilităţilor vieţii în univers, străbătute de fiorul neliniştii, al
relelor presimţiri, de admiraţie pentru atlanţi etc. În 1970, cu Enigmele miturilor astrale, dă
marea lovitură a carierei sale. Cele 9 cărţi deja publicate nici măcar nu
anticipau imensul succes ce i-l va aduce această carte, publicată mai întâi în
serial, în Viaţa studenţească, 1968. Au fost necesare noi ediţii, 1973, noi
tiraje, căci cartea se epuiza instantaneu. Numai Erich von Deniken a mai avut,
cam în acelaşi timp, în acest domeniu, un succes similar, însă fără a dovedi
talentul şi persuasiunea românului.
A tradus singur sau în colaborare din
autori sovietici.
Opera literară: Rime, Bucureşti,
1957; Ţara dintre zăpezi
şi portocali, Bucureşti,
1958; Luntrea sublimă, Bucureşti, 1961; ediţia
Bucureşti, 1993; Lumini pe
Strada Mare, Bucureşti,
1963; Freamăt galactic, Bucureşti, 1966; Umbra timpului, Bucureşti, 1966; Povestiri ciudate, Bucureşti, 1967; Vântul de miercuri, Bucureşti, 1968; Enigmele miturilor astrale, Bucureşti, 1970; Tabla de oricalc, Bucureşti, 1971; Dicţionar de mitologie generală, postfaţă de Gheorghe Vlăduţescu,
Bucureşti, 1983; ediţia Bucureşti, 1989; ediţia Bucureşti, 1995; Biserica în involuţie, Bucureşti, 1984; Vacanţele secrete, Bucureşti, 1987; Universul mitic al românilor, Bucureşti, 1994; Mit, mitogeneză, mitosferă, Bucureşti, 1995; Penumbra dedicaţiilor, Bucureşti, 1997.
Antologii: Miturile
esenţiale, Bucureşti,
1978; ediţia Bucureşti, 1996.
Citeşte mai mult: http://www.crispedia.ro/Victor_Kernbach
http://ro.wikipedia.org/wiki/Victor_Kernbach
http://www.autorii.com/scriitori/victor-kernbach/
http://www.andreistinga.ro/2012/09/miturile-esentiale-victor-kernbach/
Poezia zilei, Vasile Petre Fati (n. 13 oct. 1944)
Omul Bun
Când omul bun se duce să se culce
Îşi pune o cană de apă la cap
Şi-şi mai priveşte o dată casa,
Ca pe o batista mare cu care te ştergi pe
faţă.
A două zi nu suflă o vorba despre asta,
Îşi cumpără o pâine din care şi corbii ar
mânca,
Cât despre sete, ea este ca o sora mai
mare,
Vine şi pleacă când vrea.
Omul ăsta bun miroase a om bun,
Dar ceva trebuie să facem şi pentru el
Care se scoală de dimineaţă,
Ceva trebuie să-i aducem în casă lui,
odată,
Ca să priceapă că gazul de la bucătărie
E ochiul lui Dumnezeu,
Un beţişor, să zicem, cu care să-şi
lovească
În fiecare dimineaţă mâinile,
O roată care să-l calce în fiecare
dimineaţă,
Un fierăstrău ca un cărbune aprins în
fiecare dimineaţă.
Atunci va avea, ca niciodată, gură de lup,
Aripi şi gheare,
Nu va mai mânca pâine,
Nu-i va mai fi sete,
Va fi un om bun.
În spatele uşii
Zile de-a rândul am văzut la uşa mea
Un om între două vârste, căutâd parcă
ceva.
Era atât de liniştit încât puteai să crezi
Că e o întâmplare că e acolo.
Apoi se muta cu totul la uşa mea.
Avea o mică pilă
Cu care lucra zi de zi, de dimineaţă până
seară,
Fără să facă nici un zgomot.
Muncea aplecat asupra pilei sale de
culoarea garnizoanei
De la marginea oraşului.
Era atât de obosit că abia dacă se
mulţumea
Să-mi arunce o privire sau să-mi răspundă
la salut,
După care se aşternea, din nou, pe muncă,
În dreptul uşii mele, ca-n fiecare zi.
Putea să lucreze aşa zile în şir,
Fără să-i pese de mine, adevăratul locatar
al casei.
Când a plecat a lăsat o mulţime de dovezi
Că viaţă e aşa şi aşa,
Dar că el muncise cu folos. Şi că avea să
se întoarcă
Într-o bună zi.
Alţi scriitori:
P. P. Negulescu, n. 1972
Nicolae Gheran, n. 1929
Marian Papahagi, n. 1948
Horia Stancu, m. 1983
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu