5 iulie: Liviu Petrescu, n. 17 dec. 1941 - d. 5 iulie 1999
De fel din Râmnicu Sărat, şi-a
terminat liceul la Cluj, 1959, urmând apoi Filologia din acelaşi oraş
1959-1964, după care va face carieră universitară la facultatea pe care o
absolvise, cu doctorat în 1977; devine profesor titular la catedra de
literatură comparată, decan al filologiei iar apoi director al Institutului de
Lingvistică şi Istorie literară Sextil
Puşcariu din Cluj. Căsătorit
cu Ioana Em. Petrescu.
Critic şi istoric literar, exeget al
scriitorilor transilvăneni, eseist, s-a remarcat prin erudiţie, rigoare, spirit
analitic. A debutat în 1958 la Tribuna şi s-a făcut remarcat în noua formulă
redacţională a acestei reviste, dar şi la Steaua. S-a ocupat în mod special de Duiliu
Zamfirescu (în această ipostază este citat de Manolescu în Istoria sa critică,
altfel trecut la Autori de
dicţionar), Camil Petrescu, Anton Holban şi Gib Mihăescu, iar în volumul Romanul condiţiei umane,
folosind procedee comparatiste şi observaţii subtile, analizează relaţiile
dintre ideal, real şi formula romanescă a autorilor. Poetica postmodernismului a avut trei reeditări. S-a ocupat cu
perseverenţă şi devoţiune de colocviile Blaga de la Cluj, trecând de
festivismul comemorativ.
Opera literară: Realitate
şi romanesc, 1969; Dostoievski,
eseu, 1971; Scriitori români
şi străini, eseuri, 1973; Romanul
condiţiei umane, studiu critic, 1979; Vârstele
romanului, 1992; Poetica
postmodernismului, 1996; ed. a II-a, 1998,
ed. a III-a, 2003; Studii transilvane. Coduri etice şi estetice la
scriitorii transilvăneni, 1997.
http://lett.ubbcluj.ro:5388/index.php/corp-didactic/galeria-litere/144-liviu-petrescu-1941-1999
http://www.romlit.ro/liviu_petrescu
Al. Oprea, n. 5 iulie 1931 – d. 4
dec. 1983
Dintr-o familie de ţărani vâlceni (comuna Goruneşti,
ulterior Bălceşti), a urmat liceul Fraţii Buzeşti din Craiova, devenind colaborator la presa locală.
Dovedind de timpuriu înclinaţii literare, a urmat cursurile Şcolii de
literatură, fiind coleg cu câţiva dintre viitorii protagonişti ai mişcării
literare înnoitoare: Nicolae Labiş, Ion Gheorghe, Florin Mugur, destui alţii.
În mod firesc pentru acele vremuri proletcultiste, a devenit redactor la
reviste precum Tânărul scriitor, Luceafărul, Gazeta literară, apoi director
adjunct la MLR, şi director la dispariţia lui Perpessicius, 1971. Şi-a
continuat studiile la Institutul Maxim Girki din Moscova, apoi Filosofia din
Bucureşti, secţia ziaristică. Şi-a luat doctoratul în filologie. A fost lector,
apoi conferenţiar şi în final şef de catedră literatură la Ştefan Gheorghiu. A
scris cronică literară, cu accente polemice, a îngrijit editarea în româneşte a
lui Panait Istrati, inclusiv ediţiile bilingve de Opere în 4 volume ale acestui
scriitor pe care a stăruit să-l readucă în aria culturală românească, deci o
altă abordare decât a lui G. Călinescu, care îl exclusese din Istoria... sa din motive care nu
conving. A făcut dovada unui angajament extraordinar în descoperirea, studierea
şi interpretarea documentelor privind operele literare, convins de importanţa
recompunerii cât mai exacte a contextului în care scriitorul a elaborat
romanele sale. A colaborat sub îndrumarea lui Perpessicius la revista
Manuscriptum, pe care a condus-o după dispariţia mentorului său. A scris câteva
cărţi interesante precum Mişcarea prozei,
5 prozatori iluştri, 5 procese literare (Sadoveanu, Rebreanu, Istrati,
Camil Petrescu, Gib I. Mihăescu), Mitul
faurului aburit (despre atelierul literar al scriitorului la izvodirea
capodoperei: Răscoala, La Medeleni,
Rusoaica, Craii de Curtea Veche ), în sine un titlu inspirat. A coordonat
cu aplicaţie continuarea editării lui Eminescu, volumele XI-XIV.
Opera literară: • Panait
Istrati, Bucureşti,
1964; • Mişcarea prozei, Bucureşti, 1967; • 5 prozatori iluştri, 5 procese
literare, Bucureşti,
1971; • Panait Istrati. Un
chevalier errant moderne (Dossier de la vie et de l'oeuvre), Bucureşti, 1973; • Mitul „faurului aburit".
Excurs în atelierul de creaţie al prozatorilor români moderni, Bucureşti, 1974; • Incidenţe critice, Bucureşti, 1975; • Panait Istrati. Dosar al vieţii şi
al operei, Bucureşti,
1976; • J.J. Rousseau şi L.N. Tolstoi.
În căutarea vârstei de aur (în
colaborare cu Galina Oprea), Bucureşti, 1978; • Faţa nevăzută a literaturii, Bucureşti, 1980; • În căutarea lui Eminescu gazetarul, Bucureşti, 1983.
Ediţii: • Panait
Istrati, Opere alese - Oevres
choisies, I-VI,
ediţie bilingvă, traducere de Eugen Barbu, prefaţa editorului, Bucureşti,
1966-1974; • Mateiu I. Caragiale - un personaj. Dosar al existenţei, prefaţa
editorului, Bucureşti, 1979.
Află mai mult: www. Crispedia.ro
Din Ion Lazu - Odiseea plăcilor memoriale:
27 noiembrie
2007: Punem placa pentru Letiţia şi
Edgar Papu, plecăm pe Calea Dorobanţi şi vis-a-vis de Zodiac găsim locaţia
pentru Al. Oprea; dna Galina, prevenită, ne aşteaptă în faţa imobilului, cum o
rugasem. Însă dăm nişte ocoale până să putem parca într-o ogradă de asfalt,
vorba lui Bacovia,- aflu că în acel imobil locuieşte Radu Câmpeanu. Mă prezint
dnei Oprea, slabă rău de tot, cu tâmple străvezii-albăstrui şi cu ochii
albaştri-Moskva. Alegem locul cel mai vizibil pentru trecători. Merge la etajul
I pentru conectare la reţea şi nu i se răspunde, după ce nu răspunsese nimeni
nici la parter. Dar coboară cu prelungitoare. Între timp, văzând că întârzie,
apelez la o firmă Travel de pe scară şi obţin curent. Cătălin perforează placa
– de ce nu au făcut-o la atelier?! – alt inconvenient vine chiar din faptul că
majoritatea plăcilor nu sunt perforate (cum stipulează contractul), ne ia 30 de
minute să le perforăm, faţă de perforarea peretelui, mult mai puţin, 4-5
minute. Aici se pierde foarte mult timp, dar pietrarul C. Ionescu tot nu
înţelege, sau o face într-adins, ca să economisească el curent. Mi-e silă! Ca să nu spun cât timp pierdem în
trafic şi cu găsirea locului de parcare; apoi cu găsirea persoanei care se
milostiveşte să ne dea curent...
Vorbesc cu Dna Galina Oprea, care nu vrea nicicum să
meargă la căldură, e un frig cumplit şi dânsă prea fragilă, o mirare că se mai
ţine pe picioare. Încotoşmănată. Are mari emoţii cu placa, pare foarte
impresionată că, oricât de târziu, Uniunea s-a gândit din nou la Al. Oprea.
Chiar mă întrabă dacă se mai vorbeşte de Al. Oprea în lumea literară – cum să
nu! Dacă eu ştiu ceva despre moartea lui Oprea. O moarte prematură, cam
ciudată, în baie... Am citit la vremea respectivă, s-au auzit nişte zvonuri. Da,
ei se aflau în pregătiri, pentru că urma să vină naşul lor de la Moscova, Iuri
Kojevnicov... L-am citit, zic, coparticipativ. Seara, Al. O. se uita la
televizor, apoi intră pe la 10:30 în baie iar ea se ocupa cu prăjiturile. Nu
mai ieşea. Ea îl strigă: Alexandru! Aşteaptă, strigă din nou – nimic. Faci
astfel de glume?!, nimic - se sperie, apoi loveşte cu piciorul în uşă, aveau pe
dinăuntru un cârlig, intră, îl găseşte leşinat pe jos – baia spălată,
pregătită, totul aranjat ca pentru oaspeţi. Dă telefon la salvare, dar salvarea
era la intrare. Urcă medicul, vede. Duceţi-l la urgenţă! strigă ea. Nu ducem la
Urgenţă oameni morţi! Aţi sunat la procuratură? Sigur că nu. Au urcat 5 oameni,
l-au luat. S-a făcut autopsia, a primit două certificate medicale, care spun
lucruri total diferite. Intoxicaţie cu C02, dar un medic i-a spus că omul nu
moare când are 80%, ci când coboară sub 50%.
Or,
Al. Oprea îi spusese mereu că este ameninţat şi intimidat, asta pentru că el
preluase editarea Operelor lui
Eminescu după Perpessicius; şi i s-a pus în vedere să nu publice articolele
politice ale lui Eminescu. Ea crede că a fost asasinat. Iar la primirea în
Academie a lui Moses Rosen din sală l-ar fi interpelat – a văzut secvenţa la TV
- bardul C.V.T. despre opoziţia la opera
lui Eminescu şi acela n-a ştiut ce să răspundă, iar emisiunea s-a închis. Îmi
spune cu mândrie nedisimulată că ea e moscovită, n-am ştiut? Şi simt că e
nedrept să nu conoşti singura bravură a unei persoane: căsătoria unei moscovite
cu un biet român....
Îi spun că l-am cunoscut pe Al. Oprea, am discutat de
câteva ori, dar fapt este că îl vedeam mereu, la acţiunile Muzeului de
Literatură, foarte activ, cu minunate iniţiative, cu mare deschidere, altfel un
om distins, elegant, care făcea foarte bună impresie în lumea litarară şi avea
prestigiul unui cercetător de valoare; dar nu am ştiut amănunte din viaţa lui
personală, căci pe-atunci aveam o activitate de teren. A murit la 52 de ani,
tânăr, în putere. S-a ştiut că e vorba de o moarte în baie, cam ciudată. Dar
nimic în plus. Au un fiu, Andrei şi de la el două nepoţele.
Dna Galina, abia deplasându-se, îmi spune că are de
multă vreme o poliartrită evolutivă, mâinile îi sunt grav deformate, aşa încât
nu poate pune mănuşi, oricât şi-ar dori-o. Boală fără tratament, dureri din
zori şi până în ultimul moment al nopţii. Cu greu urcă pe scări. Şi a urcat de
câteva ori... Mi se strânge inima de compasiune. Văd că suferă de frig, dar nu
se lasă, îmi spune că e călită, vrea să stea până la urmă! O formă emoţionantă
de devoţiune, nu lesne de întâlnit...Îi spusesem să urce şi îi voi da telefon
când suntem gata, să vină să vadă; nu se lasă biata femeie devotată trup şi
suflet amintirii omului iubit. Mi-i închipui studenţi... ea frumoasă, visătoare
şi agilă ca o balerină, el cu plete de luceafăr, vorbindu-i despre Eminescu,
recitându-i în româneşte, vrăjind-o cu lumină de lună... (Cândva, prietenul C.
mi-a spus că în Vest era o vorbă: Dacă vrei să cunoşti iubirea, trebuie să
mergi la Moscova...)
Îmi
e foarte recunoscătoare că m-am gândit la Al. Oprea. De ce nu? Mi se pare cum
nu se poate mai firesc, a fost o valoare... Şi ne despărţim cu căldură în
suflete, eu emoţionat, o sărut pe ambii obraji. Mă invită cândva la o cafea. În
spatele acestui înveliş depreciat, stau nişte ochi vii şi ghiceşti clocotul
ascuns al unui suflet ardent, slav sută la sută, rămas tânăr, oprit la vârsta
despărţirii de Alexandru. Căruia văd că nu i-a spus Saşa nici în clipele
decisive.
22 decembrie,
sâmbătă. În zori mă trezesc cu ideea să fac o listă cu scriitorii care au fost
închişi sub comunişti. Pun mâna pe pix şi în câteva minute scriu vreo 70 de
nume de scriitori despre care ştiu sigur sau din surse incerte că au fost
încarceraţi. Trec lista pe calculator, i-o trimit lui Murgeanu şi în curând
mi-o confirmă, competând-o cu încă 6-8 nume de preoţi şi scriitori din Rugul aprins. Şi-mi dau seama că ideea
mi-a venit în noaptea căderii dictaturii.
La
12:00, când mă îndreptam spre MNLR, văd pe trotuar în faţa mea o bătrânică abia
trăgându-şi nişte botfori uriaşi. N-o fi chiar dna Galina Oprea, cu care
stabilisem o întâlnire? Ea este! Ajung în dreptul ei, mă vede, ne salutăm şi pe
loc i se luminează ochii, îi întineresc efectiv. Îmi dă o pungă cu ceva, îi dau
cartea Scene ...cu un scurt autograf.
Am venit cu maşina? Nu, cu metroul, până la Romană. Şi este cazul rar când
regret sincer că nu am maşină – să o fi dus înapoi, acasă. Ea fără mănuşi – nu
poate să le poarte la boala ei; pe o vreme ca asta nu prea iese din casă. Mă
ofer să o conduc înapoi, refuză, poate se jenează cât de anevoie se mişcă. A
ţinut să-mi mulţumească încă o dată pentru placa memorială şi să-mi facă
urările de sărbători, cu sănătate şi fericire pentru întreaga familie. Mă şi
gândeam: Din 90 de plăci pe care le-am pus, numai o singură persoană, această
rusoaică s-a gândit să-şi arate simpatia pentru ce am făcut, chiar dacă din
partea Uniunii. Totuşi, cu ce fire norocoasă am fost dăruit de mama: să ştiu să
mă bucur mai mult pentru un mic gest de bunăvoinţă decât să mă amărăsc pentru
toate obidele căşunate de nişte moftangii! Dar de ce vorbesc numai de mama?
Tata era el însuşi un om însetat de „vorbă bună”. Apoi mi-am zis că poate nu e
vorba că ea este rusoaică, ci că este un om deosebit de sensibil, delicat,
generos – şi poate ăsta este chiar motivul pentru care a ales-o Al. Oprea
dintre atâtea fete moscovite. Iar ea s-a îndrăgostit de el şi a trecut peste
toate opreliştile ca să-l urmeze. Încă de la început ea a fost un om special,
îmi spun. Pe când aceste „soţii roşii”, cum pe bună dretate le-a numit cineva
înaintea mea, (poate C. Prut) sunt ca fiarele turbate. În cazul concret al Anei
Ţic, în loc să stea cu capul la cutie, căci la drept vorbind soţul ei nici nu
merita o placă memorială, după ce o viaţă întreagă a scris numai şi numai pe
linie, mereu despre ilegalişti, dând interviuri oportuniste unei S. Pop, în
preajma congreselor PCR. L-am trecut pe placă dată fiind conjunctura, ca şi pe
cei de pe Dionisie Lupu.
Poezia zilei, Bogdan Ghiu, n.
5 iulie 1958
Poem
Nu am nici o putere
şi aproape nici forţe nu mai am.
Trăiesc. Simt asta. Privesc în jur
şi aud gândul bolborosind.
Deschid gura să vorbesc dar o
închid repede de teamă
să nu casc.
Mi-e teamă că nu am să mai pot
închide gura niciodată. Tac.
Rotesc în gând începuturi de gând.
Urmarea e întotdeauna prea lungă - o
adevărată istorie.
Nu las cuvintele să (se) facă istorie.
Ele sânt de trăit pentru mine.
Numai timpul se poate trăi,
nu şi istoria. Istoria este o fiinţă
ea însăşi, cu viaţa ei proprie.
O fiinţă numai în sine.
Numai timpu-i al nostru.
Trăiesc. Simt asta. Vag, vag
de tot, dar simt.
Alţi scriitori:
Iulia Soare, n. 1920
6 iulie: Gabriela
Negreanu, n.
6 iulie 1947 - d. 22 octombrie 1995
Tatăl inginer textilist, director la
diverse fabrici de confecţii, mama croitoreasă, având încă două fiice;
viitoarea poetă s-a născut la Bucureşti, dar şi-a făcut primele 7 clase la
Botoşani, unde a început şi liceul, continuat la Botoşani, terminat la Călăraşi,
în peregrinările părinţilor. Între 1965 -1970 urmează Filologia din Bucureşti,
se căsătoreşte în 1969 şi are un fiu în 1971. După licenţă, va fi timp de 15
ani redactor la editura Albatros. În 1983, ca redactor de carte al volumului Saturnalii, de C.V. Tudor, va
trage toate ponoasele pentru că autorul strecurase o poezie cu cifru,
ofensatoare la adresa rabinului-şef Moses Rosen. În Săptămâna, Eugen Barbu, în mod aberant, dar de
fapt solidar cu Vadim şi totodată nemulţumit de faptul că editoarea îi
sprijinise pe diverşi adversari ai săi, inclusiv pe Adrian Păunescu,
declanşează un atac mişelesc, în serial, împotriva Gabrielei Negreanu. În 1985
va fi înlăturată de la editură, mutată într-un post de funcţionară. După
Decembrie 1989 va lucra la redacţia Culturală a Televiziunii Române,
realizatoare a emisiunii Logos
şi Ethos.
La sfârşitul lui octombrie 1995 se
sinucide, aruncându-se de la etajul IX al blocului unde locuia cu familia.
A scris poezii de la vârsta de 8 ani şi a
activat în echipele de teatru ale şcolilor frecvantate. A debutat cu poezia Dunăre, în Luceafărul, 1983. Participantă
la cenaclurile bucureştene Junimea,
Labiş etc şi la echipele de
teatru studenţesc.
Opera literară: Paul
Valery şi modelul Leonardo; Decorul şi prezenţa, 1979; Elegii pentru sufletul înflorit, 1981; Jurnal. Eul peregrin, 1984; Partea omului, 1987; Incinte, 1988; Viziune cu logofagi, 1994; Memoria unui creier, 1995; Noaptea iniţiaţilor, 1995.
Citeşte mai mult: http://www.unibuc.ro/studies
/Doctorate2010Iunie/Kom%20Mihaela%20-%20Gabriela%20Negreanu.%20Studiu%20Monografic/M%20Kom%20-%20Rezumat%20al%20tezei%20de%20doctorat.pdf
http://revistacultura.ro/nou/2010/04/gabriela-negreanu-%E2%80%93-totul-sau-nimic/
Un comentariu la evocarea lui Alex
Ştefănescu: Gabriela
Negreanu - Totul sau nimic, Rev.
Cultura, 6 iulie 2012.
http://revistacultura.ro/nou/2010/04/gabriela-negreanu-%E2%80%93-totul-sau-nimic/
"Plină de miez şi de înţelegere umană
- şi atât de bine scrisă - această evocare colegială-îndrăgostită a lui Alex
Ştefănescu despre poeta Gabriela Negreanu; iar într-altfel, după cum ne şi
mărturiseşte autorul, textul cu pricina este un fel de "încălzire",
înainte de a scrie articolul despre G.N, în Addenda pe care o pregăteşte la
Istoria sa. (Nu ştiu dacă a scris deja despre ea, nu am cartea... Oricum,
Marian Popa îi acordă o coloană, pe când N. Manolescu nu o citează măcar
o dată.). De altfel, Alex. Şt. este, dintre exegeţii în desfăşurare, criticul
literar care scrie cu cea mai mare adecvare la autorul analizat, cu inteligenţă
dar şi cu subtile observaţii de viaţă. M-a emoţionat profund această evocare a
poetei pe care astăzi o postez pe blogul meu la "Scriitorul zilei".
Lui Alex. Ştefănescu poezia Gabrielei Negreanu nu-i face o bună impresie,
dimpotrivă, îi pare a nu fi mai mult decât nişte fragmente de jurnal; criticul
consideră că poeta ar fi trebuit să se ocupe cu precădere de eseistică, unde
inteligenţa ei şi cultura temeinică ar fi constituit avantaje decisive...
Sunt mai multe cauze ale acestei inaderenţe a criticului la poezia Gabrielei
Negreanu; în primul rând, colegi de facultate fiind, n-a putut trece peste
impresia fascinantă despre fiinţa poetei, cum de altfel nici peste comportarea
ei derutantă, contradictorie etc - însă ar trebui să se ştie că această
discrepanţă există întotdeauna: poezia este altceva decât poetul ca atare, de
carne şi nervi - şi chiar această nepotrivire cu sine şi cu lumea este sursa
din care se nutreşte poezia... Şi apoi, trecând de perioada clasicismului, ce
altceva a fost, în fond poezia ultimului secol şi jumătate - cel pe care îl
avem îndeobşte sub observaţie, indiferent a cui şi din ce continent? (vorbim de
marea poezie a lumii...) Păi, nu e mereu vorba despre un jurnal liric deghizat,
livrat nouă ca poezie, de la sfârşitul secolului XIX şi până la mizerabiliştii
milenarişti?! Numai că bieţii noştri contemporani, altfel bine înfipţi, decişi
să ocupe prim-planul scenei lirice, nu au substanţă, nu au "snagă"
(sau poate ar fi să spunem că nu au metafizică...), ei doar dau curs
reflexulului cultural de a-l acroşa pe cititor, de a se constitui în autori
(prin pură uzurpare de termeni), lipsindu-le în schimb combustia internă,
creativitatea, harul simplu poetic. Or, dl Alex. Ştefănescu. spune că-i e ciudă
când vede tineri talentaţi, dar fără substanţa Gabrielei... Nu prea înţeleg,
totuşi, în ce ar consta acel talent, care nicicum nu se înfiripă pe zariştea
paginii..."
Ion Lazu - Rememorări: Gabriela
Negreanu
Din Lamentaţiile Uitucului (Jurnal de scriitor, 1990-1996), în
manuscris:
26 oct. 95. Îngrozitoare veste: s-a sinucis Gabriela
Negreanu! Am aflat astă-aseară, la sala Dalles, unde cu doar câteva luni în
urmă am participat la lansarea volumului ei de poezii “Memoria unui creier”. Pe
loc mă gîndesc că şi-a ieşit din minţi, din cine ştie ce motiv şi nu a mai
reuşit să evite gestul disperat. Dar de fapt n-am aflat la sala Dalles, ci în
pasajul de la metrou Unirea, cu Nicu Ţone şi un ins care ne zăpăcea la cap cu
proiecte de difuzare a cărţii prin şcoli etc. Trăznit de veste, îl stopez pe
acela: Domnule, lasă-ne în pace, nu vezi că am primit o veste îngrozitoare?!
N.Ţ. l-a luat ceva mai încolo, iar Lidia se străduia să mă aducă la realitate,
spunîndu-mi că asta e: Gabriela s-a sinucis acum cîteva zile şi nu mai putem
face nimic. Nici măcar să mergem la îmnormântarea ei. Am reuşit să mă urnesc
spre scări, în timp ce trecătorii se uitau nedumeriţi, trăgînd cu urechea. Mă
copleşise groaza, mila de Gabriela şi regretul că am tot amînat să-i dau
telefon pentru a-i spune că mi-au plăcut versurile din volumul lansat. Chiar mă
străduiam să însăilez o scuză care la ea ar fi prins, ştiindu-mă geolog, anume
că am fost plecat pe teren, în munţi. Lidia, şi ea regretînd foarte mult, îmi
reproşează că am acestă meteahnă, nu telefonez prietenilor, cunoscuţilor. Ne
tot zbuciumăm îndenoi, neînstare să înţelegem cum s-au petrecut lucrurile, ce
se află în spatele acestui gest disperat-disperat. Mă gîndeam la strutura ei
specială, uşor labilă psihic, alternînd puseele de sinceritate cu altele de
neîncredere şi suspiciune, la distanţa pe care o punea uneori, brusc, între
sine şi interlocutor, după alte momente, de francheţe, la toate semnele care
spuneau că are nevoie de a se confesa şi de a se baricada în sine,
alternativ.
În drum spre nepotul – ziua lui de naştere
– îi spun Lidiei: Vezi la ce e bună religia? În astfel de momente de
cumpănă-panică-disperare, cînd nu mai vezi nici o ieşire. Lidia tot nu poate
înţelege cum a putut recurge la un asemenea gest o femeie care are copil, soţ,
o familie, mamă, soră. Tocmai aici e tragedia, îi spun, i-a luat Dzeu minţile,
"şi-a ieşit din minţi", cum zice poporul. În acea clipă Diavolul se
bagă în sufletul omului, îl păcăleşte cu o falsă raţiune, aşa încît insul crede
că judecă logic – şi astfel diavolul îşi împlineşte lucrarea lui mişelească. La
Mălina aflăm că vestea apăruse zilele trecute pe prima pagină: poeta şi
redactora GN s-a sinucis, fiind bolnavă de cancer. Promite să-mi găsească
ziarele.
Acasă nu dormim ore în şir. Îmi vin cu
insistenţă în minte scene din aceşti ultimi 15 ani de cînd ne cunoaştem, cum am
colaborat la apariţia Curţii
interioare, ed. Albatros, 1983, şi cum eram pe cale să scoatem şi
volumul de poezii, dar a trebuit să plece de la Albatros pentru că scosese
volumul de poezii al lui Adr. Păunescu, devenind victimă a şicanelor şi
bădărăniilor lui Eugen Barbu. Cum i-am dus cele două pietre frumoase şi o
pagină de carte veche bisericească, iar ea m-a luat prin surprindere punîndu-mi
în braţe Istoria lui Călinescu. (Un asemenea gest,
pe care cred că nimeni altcineva nu l-ar fi făcut... Ca să nu i se pară că am
mituit-o, ca să nu mi se pară că...). Cum îi vedeam pe optzecişti la ea în
redacţie, pe Florin Iaru şi ceilalţi pe care reuşea să-i strecoare, mai într-o
antologie a debutanţilor, mai într-un concurs de debut… L-a publicat şi pe
Felix Sima iar acela, în următorul volum i-a dedicat o poezie.
Îi telefonam de cîte ori îi apărea un nou
volum, un grupaj de poezii, sau cînd i-a apărut o proză scurtă, un coşmar cu
iscusinţă captat, în Ramuri.
Am discutat pe larg despre şansele ei ca prozatoare. Am fost cu Felix Sima la
Biblioteca Universităţii cînd s-a lansat cu mare pompă Epica magna a lui Nichita Stănescu, îi vedeam pe
amîndoi la tribună, de la balcon, şi o clipă m-am gîndit ce norocoasă este, ce
bine le stă şi că poate sunt îndrăgostiţi. Oricum, nu m-aş fi mirat să pună
ochii pe o fată superbă ca ea, numită tot Gabriela şi semănînd cumva cu
Melineasca. Cum se interesa de familia mea, de Lidia, apoi şi de Andrei,
oferindu-se să-mi dea nişte lucruşoare de-ale lui Brăduţ... De o bunătate şi
căldură omenească vecină cu inimaginabilul... Ba chiar mi-a şi dat un fel de
zgardă de piele, pentru când copilaşul învaţă să meargă. Părea să se bucure
cînd îi spuneam că eu şi Lidia ne iubim, ar fi vrut să vină odată cu noi într-o
excursie la munte. Mi-a spus asta în cîteva rînduri, dar eu nu am insistat,
căci alţi amici condeieri se arătaseră interesaţi, iar apoi dăduseră uitării
toate planurile noastre. Îi dădeam uneori telefon din gară, cînd să plec pe
teren, o felicitam de 8 noiembrie. Se pare că a impresionat-o neplăcut faptul
că pe eroina mea din Capcana…
o chema tot Gabriela şi poate de aceea mi-a înapoiat manuscrisul fără să-l fi
terminat de citit. Schimbasem numele real Daniela, iar acum ce să fac? Se arăta
impresionată că scosesem şi cărţi de poezie dar şi de proză, scenarii premiate,
un album de artă fotografică – şi una dintre dedicaţiile ei se referă chiar la
această polivalenţă a resurselor mele artistice. Am cunoscut-o pe soră-sa şi cu
acea ocazie am conversat despre vizita/şederea ei de cîteva zile la Gigi
Astaloş, căruia îi luase un interviu. Mi-l prezenta ca pe un ins foarte iscusit
în a-şi crea relaţii, ceea ce-l ajutase să-şi vadă piesele jucate în multe săli
mici din toată lumea. În ultima vreme făcuse la televiziune emisiuni culturale,
dar mi s-a plîns că nu se înţelegea cu ceilalţi şi în scurt timp i-au desfăcut
contractul. Oricum, am chemat-o la recitalul Lidiei, pe o ninsoare straşnică,
la Muzeul Ţăranului român, unde s-a emoţionat pînă la lacrimi; a venit cu drag
la lansarea primului volum de poezie al Lidiei, la Dalles, în aprilie, apoi tot
acolo şi-a lansat Memoria…
unde au vorbit excelent despre ea vreo cinci critici de marcă, inclusiv Dan
Laurenţiu. Lidia nu-şi poate scoate din minte imaginea chipului ei radios cînd
ne-a dat autograful, numindu-ne adevăraţii ei prieteni…
Şi nu puteam adormi de obidă, de mare
tulburare şi adîncă tristeţe.
Am vorbit la telefon cu Izverna, care nici
el nu ştiuse; îmi spune că toată ziua se gîndise la ea, pentru că îi promisese
nişte cărţi; s-au văzut la mare, în iulie, au stat la plajă. Ca medic, zicea,
nu crede că a avut cancer. Azi la prînz dau telefoane lui Acsan, lui Petre
Ghelmez şi dna G. îmi spune că drama s-a petrecut duminecă, după ce
dereticaseră prin apartament. P.G. e cel care o angajase la Albatros…
E groaznic, de două trei ori am fost acasă
la G. N. şi de fiecare dată am sfătuit-o insistent să-şi închidă balcoanele –
un balcon imens, spre bulevard, dînd ocol întregului apartament: ar cîştiga
spaţiu util, ar scăpa de zgomote şi de praf, îi spuneam. Nu pot spune de ce,
dar ideea că G. N. are un balcon deschis, gol, la etajul IX, mă neliniştea.
Scrisul nu a ajutat-o, asta mă întristează
în plus. Scrii jurnal, de exemplu, şi te iluzionezi că smulgi uitării măcar
cîteva fragmente de viaţă, dragi sufletului “însetat de real” – dar se face că
totul este “vînare de vînt”, scrierea jurnalului nu face decît să-ţi fure din
viaţă, să-ţi anuleze din amintiri, necum să ţi le păstreze…
Cu atîtea cărţi publicate, aşezate
cronologic în raftul bibliotecii sale, cu manuscrisele de proze scurte
din dosare, cu foi răzleţe, notiţe şi însemnări de jurnal care i-ar fi putut
ţine sufletul dar şi trupul în aer, plutitor, biata Gabriela se va fi azvîrlit
cu capul în jos, într-o pornire de autodistrugere definitivă. Va fi murit încă
din aer, la acea viteză nici nu mai poţi să respiri. Aseară, în panică, mă
rugam: Doamne, ajută-ne şi ocroteşte-ne!
Iată unele notaţii cu Gabriela Negreanu (Scene
din viaţa literară, ed. Ideea europeană,2007):
3 febr. 84 (...) Apoi o lungă convorbire cu Gabriela
Negreanu, rău afectată că Eugen Barbu a reluat campania împotriva ei. Vrea să
ceară altă muncă. Am insistat să nu-i dea ipochimenului o astfel de
satisfacţie. I-am explicat în fel şi chip că nimeni nu ia în seamă astfel de
atacuri descalificante, duse aşa încît să-l scîrbească pe preopinent. Sper ca
discuţia să o fi întremat, căci am găsit-o foarte deprimată.
10 ianuarie 1986: (...) Apare (la redacţia Luceafărul, n.
m.) Gabriela Negreanu, acum funcţionară la Centrala cărţii; din spirit de
solidaritate cu poeta urgisită, Sînziana îi cere un articol, I. Gh. îi cere
nişte poezii. Ca între redactori, deh! Îi place ultimul grupaj al lui Florin
Şandru. Şi mie, zic. Mă asigură că o să dea manuscrisul meu de poezii de
la editură lui Ion Acsan, pentru ’87. Apare A. D. Munteanu, care mă invită la
el în birou, îmi povesteşte excursia lui în Franţa, îmi vorbeşte de Gigi Astaloş,
care s-a realizat plenar şi îmi promite publicarea grupajului de traduceri din
poezia lui Raoul Andres Morales pentru februarie-martie. Mă văd cu Ion Sofia
Manolescu şi cu Matei Gavril în biroul proză-reportaj. Gabriela Negreanu,
relaxată de data asta, îl caută pe Dan Laurenţiu...
Poezia zilei, George Alboiu, n. 6 iulie 1944 - d. 6 februarie 2023
De
mână
Amândoi
mergând de mână
Pe
câmpia cea bătrână
În
pământ intrăm încet
Și
în zare tot de mână
Ies
copiii din fântână.
Noi
intrăm încet mergând
Și
lăsăm în urmă gând
Ei
se urcă dând ușor
Toți
genunchii florilor.
Când
ne-ajunge-n gură
Gust
de arătură
Le
vedem picioarele
Mânând
goale soarele.
Amândoi
trecând de mână
În
câmpia cea bătrână
Și
în care tot de mână
Ies
copiii din fântână
Pe
câmpia cea bătrână.
(din Câmpia eternă,
1984, Cartea românească)
Alţi scriitori:
Dragoş Vicol, n. 1920
Adrian Alui Gheorghe, n. 1958
George Lesnea, m. 1979
Horia Gane, n. 10 aprilie 1936 - d. 6 iulie 2004
Ion Lazu - Din albumul fotografic Copaci retezați (postat pe Internet)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu