Scriitorul zilei: Liviu Petrescu,
n. 17 dec. 1941 - d. 5 iulie 1999
De fel din Râmnicu Sărat, şi-a terminat liceul la Cluj, 1959, urmând apoi Filologia din acelaşi oraş 1959-1964, după care va face carieră universitară la facultatea pe care o absolvise, cu doctorat în 1977; devine profesor titular la catedra de literatură comparată, decan al filologiei iar apoi director al Institutului de Lingvistică şi Istorie literară Sextil Puşcariu din Cluj. Căsătorit cu Ioana Em. Petrescu.
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 2001
Fotografii din Grecia - Peloponez... Fortăreaţa Methoni
De fel din Râmnicu Sărat, şi-a terminat liceul la Cluj, 1959, urmând apoi Filologia din acelaşi oraş 1959-1964, după care va face carieră universitară la facultatea pe care o absolvise, cu doctorat în 1977; devine profesor titular la catedra de literatură comparată, decan al filologiei iar apoi director al Institutului de Lingvistică şi Istorie literară Sextil Puşcariu din Cluj. Căsătorit cu Ioana Em. Petrescu.
Critic şi istoric literar, exeget al
scriitorilor transilvăneni, eseist, s-a remarcat prin erudiţie, rigoare, spirit
analitic. A debutat în 1958 la Tribuna şi s-a făcut remarcat în noua formulă
redacţională a acestei reviste, dar şi la Steaua. S-a ocupat în mod special de Duiliu
Zamfirescu (în această ipostază este citat de Manolescu în Istoria sa critică,
altfel trecut la Autori de
dicţionar), Camil Petrescu, Anton Holban şi Gib Mihăescu, iar în volumul Romanul condiţiei umane, folosind procedee comparatiste şi
observaţii subtile, analizează relaţiile dintre ideal, real şi formula
romanescă a autorilor. Poetica
postmodernismului a avut trei
reeditări. S-a ocupat cu perseverenţă şi devoţiune de colocviile Blaga de la
Cluj, trecând de festivismul comemorativ.
Opera literară: Realitate
şi romanesc, 1969; Dostoievski,
eseu, 1971; Scriitori români şi
străini, eseuri, 1973; Romanul
condiţiei umane, studiu critic, 1979; Vârstele
romanului, 1992; Poetica
postmodernismului, 1996; ed. a II-a, 1998, ed. a III-a, 2003; Studii transilvane. Coduri
etice şi estetice la scriitorii transilvăneni, 1997.
http://lett.ubbcluj.ro:5388/index.php/corp-didactic/galeria-litere/144-liviu-petrescu-1941-1999
http://www.romlit.ro/liviu_petrescu
Al. Oprea, n. 5 iulie 1931 – d. 4 decembrie 1983
Dintr-o familie
de ţărani vâlceni (comuna Goruneşti, ulterior Bălceşti), a urmat liceul Fraţii
Buzeşti din Craiova, devenind
colaborator la presa locală. Dovedind de timpuriu înclinaţii literare, a urmat
cursurile Şcolii de literatură, fiind coleg cu câţiva dintre viitorii protagonişti
ai mişcării literare înnoitoare: Nicolae Labiş, Ion Gheorghe, Florin Mugur,
destui alţii. În mod firesc pentru acele vremuri proletcultiste, a devenit
redactor la reviste precum Tânărul scriitor, Luceafărul, Gazeta literară, apoi
director adjunct la MLR, şi director la dispariţia lui Perpessicius, 1971. Şi-a
continuat studiile la Institutul Maxim Girki din Moscova, apoi Filosofia din
Bucureşti, secţia ziaristică. Şi-a luat doctoratul în filologie A fost lector,
apoi conferenţiar şi în final şef de catedră literatură la Ştefan Gheorghiu. A
scris cronică literară, cu accente polemice, a îngrijit editarea în româneşte a
lui Panait Istrati, inclusiv ediţiile bilingve de Opere în 4 volume ale acestui
scriitor pe care a stăruit să-l readucă în aria culturală românească, deci o altă abordare decât a lui G.
Călinescu, care îl exclusese din Istoria... sa din motive îndoielnice.. A făcut
dovada unui angajament extraordinar în descoperirea, studierea şi interpretarea
documentelor privind operele literare, convins de importanţa recompunerii cât
mai exacte a contextului în care scriitorul a elaborat romanele sale. A
colaborat sub îndrumarea lui Perpessicius la revista Manuscriptum, pe care a
condus-o după dispariţia mentorului său. A scris câteva cărţi interesante
precum Mişcarea prozei, 5 prozatori iluştri, 5 procese literare (Sadoveanu,
Rebreanu, Istrati, Camil Petrescu, Gib I. Mihăescu), Mitul faurului aburit
(despre atelierul literar al scriitorului la izvodirea capodoperei: Răscoala, La Medeleni, Rusoaica, Craii de
Curtea Veche ), în sine un titlu inspirat. A coordonat cu aplicaţie
continuarea editării lui Eminescu, volumele XI-XIV.
Opera literară:
• Panait
Istrati, Bucureşti,
1964; • Mişcarea prozei, Bucureşti, 1967; • 5 prozatori iluştri, 5 procese
literare, Bucureşti,
1971; • Panait Istrati. Un
chevalier errant moderne (Dossier de la vie et de l'oeuvre), Bucureşti, 1973; • Mitul „faurului aburit".
Excurs în atelierul de creaţie al prozatorilor români moderni, Bucureşti, 1974; • Incidenţe critice, Bucureşti, 1975; • Panait Istrati. Dosar al vieţii şi
al operei, Bucureşti,
1976; • J.J. Rousseau şi L.N. Tolstoi.
În căutarea vârstei de aur (în
colaborare cu Galina Oprea), Bucureşti, 1978; • Faţa nevăzută a literaturii, Bucureşti, 1980; • În căutarea lui Eminescu gazetarul, Bucureşti, 1983.
Ediţii: • Panait
Istrati, Opere alese - Oevres
choisies, I-VI,
ediţie bilingvă, traducere de Eugen Barbu, prefaţa editorului, Bucureşti,
1966-1974; • Mateiu I. Caragiale - un personaj. Dosar al existenţei, prefaţa
editorului, Bucureşti, 1979.
Află mai mult: www. Crispedia.ro
Din Ion
Lazu - Intruşii. Odiseea plăcilor
memoriale:
27 noiembrie
2007: Punem placa pentru Letiţia şi Edgar Papu, plecăm pe Calea Dorobanţi şi
vis-a-vis de Zodiac găsim locaţia pentru Al. Oprea; dna Galina, prevenită, ne
aşteaptă în faţa imobilului, cum o rugasem. Însă dăm nişte ocoale până să putem
parca într-o ogradă de asfalt, vorba lui Bacovia,- aflu că în acel imobil
locuieşte Radu Câmpeanu. Mă prezint dnei Oprea, slabă rău de tot, cu tâmple străvezii-albăstrui
şi cu ochii albaştri-Petrograd. Alegem locul cel mai vizibil pentru trecători.
Merge la etajul I pentru conectare la reţea şi nu i se răspunde, după ce nu
răspunsese nimeni nici la parter. Dar coboară cu prelungitoare. Între timp,
văzând că întârzie, apelez la o firmă Travel de pe scară şi obţin curent.
Cătălin perforează placa – de ce nu au făcut-o la atelier?! – alt inconvenient
vine chiar din faptul că majoritatea plăcilor nu sunt perforate (cum stipulează
contractul), ne ia 30 de minute să le perforăm, faţă de perforarea peretelui,
mult mai puţin, 4-5 minute. Aici se pierde foarte mult timp, dar pietrarul C.
Ionescu tot nu înţelege, sau o face într-adins, ca să economisească el curent.
Mi-e silă! Ca să nu spun cât timp
pierdem în trafic şi cu găsirea locului de parcare; apoi cu găsirea persoanei
care se milostiveşte să ne dea curent...
Vorbesc cu Dna
Galina Oprea, care nu vrea nicicum să meargă la căldură, e un frig cumplit şi
dânsă prea fragilă, o mirare că se mai ţine pe picioare. Încotoşmănată. Are mari emoţii cu placa, pare foarte
impresionată că, oricât de târziu, Uniunea s-a gândit din nou la Al. Oprea.
Chiar mă întrabă dacă se mai vorbeşte de Al. Oprea în lumea literară – cum să
nu! Dacă eu ştiu ceva despre moartea lui Oprea. O moarte prematură, cam
ciudată, în baie... Am citit la vremea respectivă, s-au auzit nişte zvonuri.
Da, ei se aflau în pregătiri, pentru că urma să vină naşul lor de la Moscova,
Iuri Kojevnicov... L-am citit, zic, coparticipativ. Seara, Al. O. se uita la televizor,
apoi intră pe la 10:30 în baie iar ea se ocupa cu prăjiturile. Nu mai ieşea. Ea
îl strigă: Alexandru! Aşteaptă, strigă din nou – nimic. Faci astfel de glume?!,
nimic - se sperie, apoi loveşte cu piciorul în uşă, aveau pe dinăuntru un
cârlig, intră, îl găseşte leşinat pe jos – baia spălată, pregătită, totul
aranjat ca pentru oaspeţi. Dă telefon la salvare, dar salvarea era la intrare.
Urcă medicul, vede. Duceţi-l la urgenţă! strigă ea. Nu ducem la Urgenţă oameni
morţi! Aţi sunat la procuratură? Sigur că nu. Au urcat 5 oameni, l-au luat. S-a
făcut autopsia, a primit două certificate medicale, care spun lucruri total
diferite. Intoxicaţie cu C02, dar un medic i-a spus că omul nu moare când are
80%, ci când coboară sub 50%.
Or, Al. Oprea
îi spusese mereu că este ameninţat şi intimidat, asta pentru că el preluase
editarea Operelor lui Eminescu după
Perpessicius; şi i s-a pus în vedere să nu publice articolele politice ale lui
Eminescu. Ea crede că a fost asasinat. Iar la primirea în Academie a lui Moses
Rosen din sală l-ar fi interpelat – a văzut secvenţa la TV - bardul C.V.T. despre opoziţia la opera lui Eminescu şi
acela n-a ştiut ce să răspundă, iar emisiunea s-a închis. Îmi spune cu mândrie
nedisimulată că ea e moscovită, n-am ştiut? Şi simt că e nedrept să nu conoşti
singura bravură a unei persoane: căsătoria unei moscovite cu un biet român....
Îi spun că l-am cunoscut
pe Al. Oprea, am discutat de câteva ori, dar fapt este că îl vedeam mereu, la
acţiunile Muzeului de Literatură, foarte activ, cu minunate iniţiative, cu mare
deschidere, altfel un om distins, elegant, care făcea foarte bună impresie în
lumea litarară şi avea prestigiul unui cercetător de valoare; dar nu am ştiut
amănunte din viaţa lui personală, căci pe-atunci aveam o activitate de teren. A
murit la 52 de ani, tânăr, în putere. S-a ştiut că e vorba de o moarte în baie,
cam ciudată. Dar nimic în plus. Au un fiu, Andrei şi de la el două nepoţele.
Dna Galina, abia
deplasându-se, îmi spune că are de multă vreme o poliartrită evolutivă, mâinile
îi sunt grav deformate, aşa încât nu poate pune mănuşi, oricât şi-ar dori-o.
Boală fără tratament, dureri din zori şi până în ultimul moment al nopţii. Cu
greu urcă pe scări. Şi a urcat de câteva ori... Mi se strânge inima de
compasiune. Văd că suferă de frig, dar nu se lasă, îmi spune că e călită, vrea
să stea până la urmă! O formă emoţionantă de devoţiune, nu lesne de
întâlnit...Îi spusesem să urce şi îi voi da telefon când suntem gata, să vină
să vadă; nu se lasă biata femeie devotată trup şi suflet amintirii omului
iubit. Mi-i închipui studenţi... ea frumoasă, visătoare şi agilă ca o balerină,
el cu plete de luceafăr, vorbindu-i despre Eminescu, recitându-i în româneşte,
vrăjind-o cu lumină de lună... (Cândva, prietenul C. mi-a spus că în Vest era o
vorbă: Dacă vrei să cunoşti iubirea, trebuie să mergi la Moscova...)
Îmi e foarte
recunoscătoare că m-am gândit la Al. Oprea. De ce nu? Mi se pare cum nu se
poate mai firesc, a fost o valoare... Şi ne despărţim cu căldură în suflete, eu
emoţionat, o sărut pe ambii obraji. Mă invită cândva la o cafea. În spatele
acestui înveliş depreciat, stau nişte ochi vii şi ghiceşti clocotul ascuns al
unui suflet ardent, slav sută la sută, rămas tânăr, oprit la vârsta despărţirii
de Alexandru. Căruia văd că nu i-a spus Saşa nici în clipele decisive.
(...)22 decembrie, sâmbătă. În zori mă
trezesc cu ideea să fac o listă cu scriitorii care au fost închişi sub
comunişti. Pun mâna pe pix şi în câteva minute scriu vreo 60-70 de nume de
scriitori despre care ştiu sigur sau din surse incerte că au fost încarceraţi.
Trec lista pe calculator, i-o trimit lui Murgeanu şi în curând mi-o confirmă,
competând-o cu încă 6-8 nume de preoţi şi scriitori din Rugul aprins. Şi-mi dau seama că ideea mi-a venit în noaptea
căderii dictaturii.
La 12:00, când
mă îndreptam spre MNLR, văd pe trotuar în faţa mea o bătrânică abia trăgându-şi
nişte botfori uriaşi. N-o fi chiar dna Galina Oprea, cu care stabilisem o
întâlnire? Ea este! Ajung în dreptul ei, mă vede, ne salutăm şi pe loc i se
luminează ochii, îi întineresc efectiv. Îmi dă o pungă cu ceva, îi dau cartea Scene ...cu un scurt autograf. Am venit
cu maşina? Nu, cu metroul, până la Romană. Şi este cazul rar când regret sincer
că nu am maşină – să o fi dus înapoi, acasă. Ea fără mănuşi – nu poate să le
poarte la boala ei; pe o vreme ca asta nu prea iese din casă. Mă ofer să o
conduc înapoi, refuză, poate se jenează cât de anevoie se mişcă. A ţinut să-mi
mulţumească încă o dată pentru placa memorială şi să-mi facă urările de
sărbători, cu sănătate şi fericire pentru întreaga familie. Mă şi gândeam: Din
90 de plăci pe care le-am pus, numai o singură persoană, această rusoaică s-a
gândit să-şi arate simpatia pentru ce am făcut, chiar dacă din partea Uniunii.
Totuşi, cu ce fire norocoasă am fost dăruit de mama: să ştiu să mă bucur mai
mult pentru un mic gest de bunăvoinţă decât să mă amărăsc pentru toate obidele
căşunate de nişte moftangii! Dar de ce vorbesc numai de mama? Tata era el
însuşi un om însetat de „vorbă bună”. Apoi mi-am zis că poate nu e vorba că ea
este rusoaică, ci că este un om deosebit de sensibil, delicat, generos – şi
poate ăsta este chiar motivul pentru care a ales-o Al. Oprea dintre atâtea fete
moscovite. Iar ea s-a îndrăgostit de el şi a trecut peste toate opreliştile ca
să-l urmeze. Încă de la început ea a fost un om special, îmi spun. Pe când
aceste „soţii roşii”, cum pe bună dretate le-a numit cineva înaintea mea,
(poate C. Prut) sunt ca fiarele turbate. În cazul concret al Anei Ţic, în loc
să stea cu capul la cutie, căci la drept vorbind soţul ei nici nu merita o
placă memorială, după ce o viaţă întreagă a scris numai şi numai pe linie,
mereu despre ilegalişti, dând interviuri oportuniste unei S. Pop, în preajma
congreselor PCR. L-am trecut pe placă dată fiind conjunctura, ca şi pe cei de
pe Dionisie Lupu.
Poezia zilei, Bogdan Ghiu, n.
5 iulie 1958
Poem
Nu am nici o putere
şi aproape nici forţe nu mai am.
Trăiesc. Simt asta. Privesc în jur
şi aud gândul bolborosind.
Deschid gura să vorbesc dar o
închid repede de teamă
să nu casc.
Mi-e teamă că nu am să mai pot
închide gura niciodată. Tac.
Rotesc în gând începuturi de gând.
Urmarea e întotdeauna prea lungă - o
adevărată istorie.
Nu las cuvintele să (se) facă istorie.
Ele sânt de trăit pentru mine.
Numai timpul se poate trăi,
nu şi istoria. Istoria este o fiinţă
ea însăşi, cu viaţa ei proprie.
O fiinţă numai în sine.
Numai timpu-i al nostru.
Trăiesc. Simt asta. Vag, vag
de tot, dar simt.
şi aproape nici forţe nu mai am.
Trăiesc. Simt asta. Privesc în jur
şi aud gândul bolborosind.
Deschid gura să vorbesc dar o
închid repede de teamă
să nu casc.
Mi-e teamă că nu am să mai pot
închide gura niciodată. Tac.
Rotesc în gând începuturi de gând.
Urmarea e întotdeauna prea lungă - o
adevărată istorie.
Nu las cuvintele să (se) facă istorie.
Ele sânt de trăit pentru mine.
Numai timpul se poate trăi,
nu şi istoria. Istoria este o fiinţă
ea însăşi, cu viaţa ei proprie.
O fiinţă numai în sine.
Numai timpu-i al nostru.
Trăiesc. Simt asta. Vag, vag
de tot, dar simt.
Alţi scriitori:
Iulia Soare, n. 1920
I. nu dă nici un semn, Jimmy la fel. Astfel ne pierdem
unii de alţii, apoi ne mirăm, poate şi regretăm… Probabil pe Jimmy nu l-am dat
gata cu cartea, iar I. se ocupă de lucruri şi de persoane mai importante.
Totuşi, ceva nu e în regulă cu el. I-a apărut Epifaniile…
şi nu mi-a dat-o. Nu stă bine cu banii? va fi cumpărat exemplare să le dea
acelor oameni importanţi, nu mie? Tace, ştiind că nu face ce-ar trebui. Măcar
Vlad N. mi-a tăiat-o din scurt. Iar Ţone, anunţîndu-mă că nu am nici o şansă de
subvenţie, pare a spune că el a făcut ce depindea de el. Nu a făcut: trebuia să
mă pună pe lista de subvenţii acum doi ani…
Ce-ar fi să scriu o povestire-nuvelă-mic roman despre
Ţuca şi Vanea al ei, matematiciam şi beţivan. Afemeiat, soţ inexact, omul
securităţii, cumva diabolic, avînd şi povara unor rude decăzute, stranii.
Abulic, orgolios, gelos, invidios dar şi înciudat pe cumsecădenia şi
credulitatea ei, tentat să o mistifice la nesfîrşit. Să analizez relaţia
malefică-vinovată dintre cel care manipulează şi cel ce se lasă
dominat-prostit. Sau să fie acesta epilogul problematic al Veneticilor 2, unde vor fi decodate şi alte relaţii enigmatice
dintre personajele cărţii, caracterizate liber de mine (în sfîrşit) dar şi de
Ţuca – ce mi-e-n guşă şi-n căpuşă.
Fericit, am
tăcut. Nefericit, am tăcut. Iată rezumatul primelor 4 decenii din viaţa mea.
10 aug. Geta
şi Marco la noi, pînă la 1:30; aici şi Ţuca, venită anume ca să-i vadă. O să
meargă la ei pentru Crăciun şi Anul Nou, iar noi, poate la anul, dacă suntem
admişi în spaţiul Shengen. Le dau icoana de la Felix şi artizanatul de la
Avrig. Vorbim de Fănel, în proces de partaj cu fiica vitregă, o viperă. Au dat
şi pe la tanti M, vreo două ore; unchiul M. erou între eroi!
V2: Tata, auzind vestea venirii noastre, se înviorează,
dar îndată se pleoşteşte: şi-a dat seama că dacă venim, după o aşteptare aşa de
lungă, o să şi plecăm, foarte curînd, lăsîndu-l iar singur… Îşi dă seama că
abia după venirea-plecarea noastră urmează
greul.
Iertarea e şi ea pe teritoriul iubirii.
Va urma
Poetul Th. Răpan la 60 de ani. La Muzeul Enescu, o sărbătoare a poeziei la vârf.
Poetul Th. Răpan la 60 de ani. La Muzeul Enescu, o sărbătoare a poeziei la vârf.
Th. Răpan-60. Principalii actanţi: Ion Dodu Bălan, Ion Brad, Geo Călugăru,... Radu Cârneci, Petru Solonaru... |
Poetul octogenar Ion Brad îl omagiază pe Th. Răpan, proaspăt sexagenar şi excelenta-i poezie. |
Sărbătoritul se adresează unei săli arhipline: scriitori, actori, plasticieni, cântăreţi, ambasadori, numai prieteni unul şi unulă Sonete de Th. Răpan, ilustraţii de Damian Petrescu |
Fotografii din Grecia - Peloponez... Fortăreaţa Methoni
Vedere spre golful Methoni: Fortăreaţa, intrarea, hotelul Talassa... |
Vedere spre Marea Ionică |
"Albeşte-o pânză-n depărtare..." Lermontov |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu