Născut la Band, jud. Mureş, a făcut
liceul la Făgăraş şi Tg. Mureş, absolvit în 1947, apoi facultatea de medicină
clujeană, cu licenţa în 1953, devenind medic radiolog. A debutat cu poezii în
1957 şi a continuat să publice volume de versuri în descendenţa
expresionismului blagian şi traduceri din lirica maghiară. S-a încercat de
asemenea în dramaturgie şi în roman.
Opera literară: Discul,
1972; Bucuria
cuvântului, 1974; Între
Pământ şi Cer, 1977; Foc
nestins, 1980; Aripa
din piatră, 1986; Prima
zăpadă, 1990; Periplu, 1993; Veşnicul început, 1996, cu o
prefaţă de Al. Cistelecan; Izbăvitoarea
povară, 1998; Pod
pestre abis, 1999; Poeme (Antologie), 2000; Provocarea labirintului, 2002 ; Povestea vântului,
2004; Clepsidra secretă,
Ediţie bilingvă română şi engleză, 2004
Citeşte mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/Zeno_Ghi%C8%9Bulescu
http://www.crispedia.ro/Zeno_Ghitulescu
Alţi scriitori:
Al. Bistriţeanu, m. 1976
Poezia zilei, Zeno Ghiţulescu
Între pământ şi cer
Neliniştea şerpuia printre frunze
Îşi desfăcea eşarfele de umbre,
Atârnandu-mi de priviri
Idoli de lut.
Doar o rază de soare mi-a întins
Tot mai sus,
Şi n-am observat cum amurgul
Îşi ascuţea stiletul...
Şi eu atârnam între pământ şi cer.
Ioana Dinulescu, n. 3 iulie
1950
Rosa canina
Între mine şi clipă: o flacără,
un rug de care-mi odihnesc tâmpla-nsetată.
Păsări seamănă brazde în zbor,
o ploaie rodnică peste zări
se arată.
Îngenunchez la altarul de iarbă -
tipsie acum, ţărâna mă poartă;
turnuri de răcoare ascund
rosa nimbată.
Ferec pleoapele şi lumea, jumătate
se dezveleşte: un fruct
cu carnea străvezie;
cealaltă jumătate a ei se iscă
sub degetele închipuirii mele,
în câmpie.
Frânghie de fum
Strig; nu-ţi aflu numele
printre cuvinte.
Flacăra pasului tău pluteşte
pe deasupra de ierburi;
nu aflu, deci, urma ta pe nisip,
pe frunza căzută din ram mai devreme.
Prin amara risipă a amurgului în câmpie
colind tărmul, petale de măr
se cern peste zare -
lacrimi pâlpâitoare în trupul
de cretă al zilei...
Acest ţărm unde stăpânea
o oră de cretă - prima mare tristeţe:
dragostea ce mă ţinu legată
de un stâlp ca de fum,
cu o frânghie de fum.
(din Călătorie
de recunoaştere, Ed. Scrisul românesc, 1982)
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 2001
(...) Dar cu cît interes am citit cele 800 pagini ale Jurnalului unui poet leneş de Victor Felea!
Şi se întinde din ‘53 pînă în ‘93, deci pe 40 de ani – jurnalul unui scriitor din
generaţia lui Baconski. Frumoasă evoluţie a conştiinţei artistice, renunţînd
treptat la parti-priuri, la ranchiune, recitind, reevaluînd. Ţinea cronică
săptămînală, deci era la curent cu mişcarea literară de la noi, dar şi cu cea
din străinătate, avînd acces la franceză şi engleză. Multe lucruri pe care
numai din revistele străine le puteai afla, inclusiv cele politice – şi astfel
avem în Jurnalul său cronica evenimentelor care au marcat cele patru decenii în
cauză. Comentate toate premiile Nobel, toate disidenţele din lagărul socialist,
dispariţiile marilor oameni de spirit ai sfîrşitului de veac 20. Frumoase,
limpezi şi adînci portrete de literaţi. Redactor ajdunct la Steaua, unde l-a secondat pe AEB, trece sub Aurel Rău şi apoi de la Steaua la Tribuna, adjunctul lui DRP. Mereu în drum spre Bucureşti, fiind în
Consiliul U.Scr., deci martor al luptelor pentru premiile literare, în special
cele dintre barbişti şi cei de la Rom. Literară: Preda, Manolescu. Felea,
admirator fervent al lui AEB, pe care îl vede la nivel universal, apoi la
reciclări cu Aug. Buzura.
Lupta între D.R.P. şi grupul Zaciu, acesta prezentat ca o
personalitate de primă mărime, susţinut de Buzura. Curios, deşi în trena lui
DR, nu-i prea citea opurile, nici pe Buzura – deci obiceiul e mai general.
Primea cărţi de la poeţi care aşteptau să scrie o cronică, proceda asemeni cu
propriile volume de poezii, trimițîndu-le la criticii revistelor şi era mîhnit că nu obţinea un succes net, necum
fulminant. Dar a luat cîteva bune premii, onorante. Asculta muzică simfonică, deci fire artistă; era prieten cu Mugur, cu Kalustian, cu Margareta Sterian și Miliţa Petraşcu, cu alţi
pictori, unii din Cluj. Foarte bine descrişi părinţii, fratele Picu, fostele
gazde cu nume ungureşti, pe care continuă să le viziteze, note de mare căldură
umană. Îi plăcea să treacă printre oameni, să-i observe, să se retragă apoi şi
să se gîndească la cele văzute. Să scrie despre aceste gînduri şi simţiri nutrite în
singurătate. Moartea în accident a fratelui iubit, moartea unor prieteni poeţi,
moartea părinţilor – şi aşteptarea morţii. Soţia Lidia, depresivă, luptîndu-se
vitejeşte să se ţină deasupra. Fiica lor Cristina care se ridică, se încearcă
în literatură, îi naşte un nepoţel Mihai. Felea cumpără tablouri, adună cărţi chiar
dacă nu le va putea citi. Se plasează corect faţă de evenimentele din decembrie
‘89, vede familii şi prietenii dezbinate pe motiv de
opţiuni politice, dar nu are mobilitatea să se arunce în arena publicisticii,
deşi ar vrea-o cu dinadins. Poate şi de teamă că vreun nătărău, cum s-au
înghesuit atîţia în presa postdecembristă s-ar fi găsit să-i reproşeze
accentele pro-comuniste dinspre debut, cum a păţit-o şi Grigurcu, pentru cîteva
versuri... Rînd pe rînd, o deziluzie face loc alteia, mai dură. Îşi pune
nădejdea în Pleşu, în Liiceanu, notează ultima carte cumpărată. A doua zi nu
mai notează nimic. L-a distras viaţa, cu grijile ei. Ce a fost VF? Un scriitor,
un poet, un critic – un selfmademan – cum altfel? S-a edificat ca om de litere citindu-i pe cei
buni dintotdeauna, şi-a format gustul şi o scară de valori. Nostim e şi faptul
că i se părea că aceste note de jurnal sunt un capriciu, la intervale renunţa
să mai noteze, apoi se lăsa ispitit din nou – şi iată cea mai importantă operă
a vieţii sale! E drept, scriind jurnal, te întrerupi destul de des, dar şi cînd
lucrezi la un roman, de pildă, survin goluri, ruperi de ritm. Cu
deosebirea că asta nu o observă cititorul.
Va urma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu