Scriitorul zilei, Eugen Lovinescu , n. 31 oct. 1881 – d. 16 iulie 1943
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 2001
Fotografii din Peloponez... În noaptea nunţii, Luna în portul Methoni (fotografii de prietenul grec Dr. Iannis Gkoulionis)
Al doilea mare critic literar al
literaturii noastre, E.L. s-a născut la Fălticeni, ca fiu al unui profesor (ce
şi-a schimbat numele din Teodorescu în Lovinescu); a făcut şcoala primară şi
gimnaziul la Fălticeni, „Liceul internat” din Iaşi (profesori: A. Densusianu,
S. Mehedinţi, Miron Pompiliu) şi s-a înscris la Filologia Universităţii ieşene,
însă se va transfera imediat la cea din Bucureşti, unde audiază cursurile lui
Titu Maiorescu şi Nicolae Iorga. Va fi profesor de liceu la Ploieşti, apoi la
Bucureşti şi nu va accede la o catedră universitară, cum i-ar fi dat dreptul
doctoratul obţinut la Paris, 1909, lucrare tipărită în acelaşi an, cu prefaţă
de Emile Faguet. Concomitent publică o altă lucrare, despre Călători francezi în Grecia,
prefaţată de Gustave Fougeres. Debutează în Adevărul
şi se face remarcat prin
foiletoanele din Epoca,
dar şi din alte reviste, indiferent de orientarea lor, adunate în volumul Paşi pe nisip, I,II.
Colaborează la Convorbiri literare, Viaţa
românească şi Convorbiri critice. Editează
monografii despre Gr. Alexandrescu, C. Negruzzi şi G. Asachi, interesat de
clasicii noştri. Fondează revista Sburătorul
şi cenaclul omonim, al
doilea ca importanţă în viaţa literară a ţării, după Junimea, patronat până la sfârşitul vieţii şi lansând nenumăraţi
scriitori. Dă o ediţie definitivă a Criticelor şi apoi Memoriile; în paralel scrie un
ciclu romanesc cu elemente autobiografice, Bizu, şi un altul, cu elemente din viaţa lui
Eminescu, făcând cunoscute şi pagini inedite din corespondenţa acestuia,
oarecum la concurenţă cu mai tânărul G. Călinescu, care menţionează importanţa
ineditelor, ca să nu se pronunţe cu privire la valoarea întreprinderii
literare.
E. Lovinescu este la noi cazul ilustrativ,
pe cât de trist, de scriitor excepţional care nu-şi găseşte locul meritat în
lumea universitară; a compensat această inechitate curat dâmboviţeană
înfiinţând propriul cenaclu literar Sburătorul,
menţinut de-a lungul întregii sale vieţi, cu rezultate practice poate chiar mai
importante decât munca formativă la o catedră de filologie. A scris o Istorie a civilizaţiei
româneşti moderne, luând pe cont propriu susţinerea ideii că „formele fără
fond”, încriminate de Titu Maiorescu, nu sunt altceva decât o etapă, cea
iniţială, imitativă, însă absolut necesară, prin care naţiunile mici şi rămase
în urmă economic-social-cultural se străduiesc să recupereze propria înapoiere;
practic secolul XIX este văzut ca recuperând din mers diferenţa faţă de
civilizaţiile apusene. Burghezia, industria, au fost factorii activi. Cu
sprijinul liberalismului constituţional. Edificarea unei societăţi moderne, a
unei culturi sincrone cu Apusul ar fi cea de a doua etapă/mişcare de racordare
la epoca modernă, la fel de necesară evoluţiei. Aceste teorii, pe cât de
îndreptăţite, au fost respinse, în mod paradoxal, chiar de intelectualitatea
momentului, cantonată în tradiţionalism, poporanism, sămănătorism etc, actanţii
în cauză simţind că le fuge pământul de sub picioare. Iar practic, tot ce
a publicat criticul, mai ales în prima etapă, de dinainte de Marele război, a
putut să pară – şi să-i fie reproşat - ca o întreprindere critică „trăgând
cu ochiul la public”, deci la limita cu frivolul, deşi nu era decât consemnarea
(fără ideologie, fără doctrină, fără apartenenţă la vreun curent literar sau
vreun partid) a impresiilor de lectură; nici monografiile despre Gr.
Alexandrescu, C. Negruzzi şi G. Asachi, apărute una după alta, foarte
temeinice, nu au reuşit să schimbe percepţia actanţilor din scena literară,
toţi doctrinari. Gherea, Ibrăileanu, Iorga, atâţi alţii, acuzând lipsa de
rigoare ştiinţifică etc. Tonul fiind dat de intratabilul Iorga, care n-a
renunţat până în ultima clipă la ce spusese la începutul carierei lui
Lovinescu. Eugen Lovinescu merge însă mai departe şi scrie o Istorie a literaturii române
moderne, în 6 volume, nici aceasta bine primită, pe cât de riguros
elaborată. Şi-a scris romanele, şi-a editat Criticele,
denumite în manieră maioresciană, a scris Memorii
I-III, a revenit la cazul mişcării de la Junimea şi la prestaţia de direcţie a lui Titu Maiorescu (T.M.
şi posteritatea lui critică), considerat un exemplu ce trebuie aprofundat,
corect înţeles, urmat.
Dispărut înainte să fi împlinit 62 de ani,
a lăsat o operă fără egal în critica românească. Esenţială, deşi inadecvat
receptată de contemporani, ca şi de postumitate. De altfel, după propria
mărturisire, aproape nimic altceva nu-l mai interesa pe critic dintre aspectele
vieţii. Cititul şi scrisul: „Altfel la ce am mai trăi?”, fiind propriile-i
cuvinte.
A instaurat pe deplin în critica literară
românească principiul autonomiei esteticului, stipulat de Maiorescu şi a dat
primul canon modern al literaturii române, care nu a mai trebuit decât să fie
confirmat. Ce-i drept, generaţia imediat următoare de critici şi istorici
literari, mulţi edificaţi în atingere cu Sburătorul: Pompiliu Constantinescu, Şerban
Cioculescu, Tudor Vianu i-au recunoscut meritele de întemeietor. Mai
puţin G. Călinescu, desigur în aşteptarea apariţiei propriei Istorii a literaturii, cea din
1941, care a umbrit în mare măsură efectul Istoriei lovinesciene, din 1937. În Istoria sa critică, 2008, N.
Manolescu îi face o prezentare simpatetică, de nu chiar entuziastă şi consideră
că direcţia lovinesciană (impresionistă) este şi mai vizibilă în privinţa
criticii de poezie, ilustrată de însuşi Călinescu, de Perpessicius, Negoiţescu,
Grigurcu, Cistelecan (p. 561)
N-a mai apucat anii postbelici – ar fi
fost târât prin închisori, indiferent de vârstă şi de starea sănătăţii, umilit
precum alţi mari intelectuali, pentru simplul motiv că nu militase pentru
socialism-comunism. (Ca să nu spunem că E.L. se pronunţase fără echivoc
împotriva sovieticilor, declarând că se va sinucide dacă vom fi invadaţi de
bolşevici.) Soţia lui Lovinescu, pentru vini şi mai mici, a luat drumul
închisorii Mislea... Prin acte de eroism a reuşit să salveze din manuscrisele
Criticului. Fiica marelui critic, a avut norocul să părăsească lagărul
socialist la vreme.
În liceul meu dejist, nu s-a spus un
singur cuvânt despre Lovinescu, de bine în niciun caz, dar nici de rău, anume
ca să nu se trezească marele lui spirit... Cine i-a citit cărţile, studiile,
istoriile, memoriile, Aqua
forte etc, s-a apropiat cumva
de spitirul adevărat al literaturii române. Cine a răsfoit ediţiile de
corespondenţe scoase în condiţii de boierie de revista Manuscriptum, s-a apropiat de omul Lovinescu, cel neiubit... „...ruşinat
de mine însumi şi mai nevrednic decât toţi cei ce mă înconjoară (...)
Înfioraţi, ne strângem uneltele sărace de lut şi ascultăm torsul stelelor”,
cuvinte dintr-un articol publicat înainte de sfârşit – apud. Eugen Simion, Mic dicţionar Scriitori români, 1978.
Opera literară: criticul: Istoria civilizaţiei române moderne, (1924-1925); Istoria literaturii române
contemporane, (I-VI, 1926-1929); Critice,
ediţie definitivă (1925-1929); T.Maiorescu,
(I-II, 1940); T. Maiorescu şi
contemporanii lui, (I-II, 1943-1944); T.
Maiorescu şi posteritatea lui critică, (1943);
Memorialistul: Memorii,
(I-III, 1932); Agende
literare, (postume);
Romancierul şi nuvelistul: Nuvele
florentine, 1906, cunoscute şi sub
titlul ediţiei a doua, Crinul, 1912; Aripa morţii, roman, 1913; Viaţa dublă,
roman, 1932; Mite(1934)
şi Bălăuca(1935), despre
iubirile poetului pentru Mite Kremnitz si Veronica
Micle; Ciclul Bizu (alcatuit din romanele Bizu,
1932; Patru, 1932; Diana, 1956(postum); Acord final, publicat iniţial
în Revista Fundaţiilor Regale)
Citeşte mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/Eugen_Lovinescu
Poezia zilei, Caius
Dragomir, n. 16 iulie 1939
Cosmogonie
Violetul
fluturelui zburând către Vega,
Aripi
apăsând eternul unor sori neglijaţi.
Companie
a păstorului ce nu îşi cunoştea
Umilinţa.
Violetul
paietelor fluturelui apăsând galaxii.
Somn
în iarba simultană a mai multor planete,
De
nu te-aş fi privit renunţam
La
senzaţii,
De
nu te-aş fi auzit aş fi trecut
Dincolo
de timp.
Fără
mângâielile noastre spaţiul meu
Devenea
un punct al concentrării
Nefiinţei
în centrul existenţei mele.
Somn
al lui sau al meu
Cunoaşterea
noastră.
Corpul,
cunoaşterea, singurul loc
În
care prezentul depăşeşte întregul trecut.
Mai
mult decât însumarea speranţelor,
Fiinţa
– somnul confuziei noastre.
Uitând
ceea ce ştiam despre noi,
Descoperim
acest univers.
Violetul
unui astru aproape de Vega,
Coborând
pe mâna ce scrie
Prin
umbra somnului meu, sau al tău.
Viaţa
ca fiinţă tulburată
A
tuturor fiinţelor.
(din
Odele Morţii, ed. Eminescu, 1991)
Petre Tănăsoaica:
O cină la Frankfurt
Încă nu e seară de tot, sunt nişte rafale
de vânt
care sperie arborii, nişte trecători
grăbiţi, de parcă
au fugit de la înmormântare şi perdele de
apă
în spatele cărora simţi nevoia să
plângi... Într-o casă
femeia aşează mâncarea în faţa bărbatului
şi turuie
întruna, iar el se lăcomeşte şi râde;
Numai ea ştie că
bucata din gura lui este inima ei friptă
bine...
Dar Holderlin despre treaba asta nu scrie
de prin Elade,
ocrotit de smochini,nu trimite acasă decât
vorbe înflăcărate,
zăpada
amintirii s-a topit demult... e o seară aici, la Frankfurt,
de toamnă, cântă fanfara la grădina
botanică şi păunii
ciugulesc mândri boabe de grâu din mâna
turiştilor străini
şi nimeni nu ştie că poezia, rămasă văduvă
după atâta plâns,
până la urmă si ea a murit.
Alţi scriitori:
Dimitrie Anghel, n.
1972
Horia Vasilescu, n.
1940
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 2001
27 iulie. Săptămînă de mari tensiuni, desigur legate de
admiterea lui Andrei. A obţinut o notă sub 8 la Matematică, dar un 8,68 ca
medie, intrînd la Politehnică, facultatea de calculatoare-automatică, ţinta
atîtor candidaţi pregătiţi la sînge, mulţi chiar olimpici, s-a clasat al 37-lea
sub linia admişilor, însă, la înscriere unii au renunţat, probabil se plasaseră
mai avantajos la Mate., aşa că azi s-a înmatriculat la facultatea pe care şi-o
dorise. Mare bucurie pentru noi doi, şi o relaxare meritată, necesară mai ales,
după atîtea griji. Ar fi fost să se înmatriculeze la altă facultate, pentru un
an, ca să nu-l înhaţe la armată; tot anul să se pregătească la un meditator şi
să încerce din nou, vara viitoare. Ar fi fost un an de tensiuni, frecuşuri şi
frustrări. Avem noroc de o rezolvare peste aşteptări, dat fiind contextul. După
aflarea frumoasei veşti, cu Lidia în bucătărie, ne revenim treptat treptat,
după o noapte frămîntată; facem planuri, pornind de la noile date: nu mai
cumpărăm un alt apartament, ne vom orienta pe îmbunătăţiri aici, pe o nouă
ţinută, după o viaţă de chirnoveală. Şi că m-am umilit prea mult şi prea mult
timp pentru cîteva sute de dolari necesari ca să scot cartea. Vom sacrifica
nişte bani, dar romanul va ieşi în două volume. Trebuie să găsesc titlul celui
de al doilea, să aibă autonomie, că doar între ele sunt 30 de ani distanţă în
timp. Or, acum că fiul a intrat la Automatică, e musai să-i achiziţionăm un
calculator ultraperformant; vom intra în suma depusă. Iar noi “ne dăm jos la
eleganţă”, cum spunea pe vremuri un scelerat (O. Stoica).
Ţuca nu revine din Italia, plecată de aproape două
luni; deducem că s-a pliat pe cerinţele celor de acolo, ar fi bine să rămînă la
ei, să-i ajute, căci ambii au slujbe acaparante şi vin acasă sleiţi. E o femeie
încă în puteri, îi spun Lidiei, nu te ţii de ea pe stradă; altfel ipohondră,
fiind de atîta vreme singură, mai face faţă vreo 20 de ani. Ar fi şi pentru ea
cea mai bună soluţie, pentru că şi aici o aşteaptă azilul de bătrîni.
Ieri seară a venit Miţi şi ne-a amuzat cu
mărturisirile ei din tinereţe. Lidia rîde în hohote, însă după plecarea surorii
sale cade pe gînduri. Azi, după plecarea lui A. la Politehnică, spre a schimba
subiectul, zic: azi noapte m-am gîndit şi altfel: Miţi exagerează într-o
oarecare măsură ticăloşiile la care a fost “complice”, anume ca să sublinieze
cît de mare este diferenţa între ea cea de acum, de după convertire, şi
persoana care a fost înainte: plină de păcate, compromisuri, acceptări, o
persoană faţă de care, sugerează ea, s-a detaşat pe deplin şi o poate privi ca
pe o străină. Poate, admite Lidia; dar scena povestită din aeroportul New-York
este de pe cînd ea avea 55 de ani; ce să mai zici, decît că nu e nici o scuză
pentru a fi trăit în mocirlă. Şi oricum, îmi spun, noi nu o putem judeca acum
ca fiind altă persoană; pentru mine rămîne fapt abominabil că atunci au vrut să
ne excrocheze cu dolarii, la revenirea Lidiei din Chicago; că ea s-a
solidarizat cu Didi şi a trebuit ca Lidia să-i scrie Cristianei în America. Păi
să avem iertare, diferenţa dintre ea ca pocăită şi mine ca “necredincios” este
net în favoarea mea şi a moralităţii. Îmi pare că recunoaşterea păcatului e
prea puţin, e aproape o frivolitate, cînd consecinţele au fost strivitoare
pentru celălalt.
Fata lui finul Căuşneanu citeşte cu emoţie Veneticii, idem Viki B., care se apucă
să-mi spună multe poveşti palpitante cu basarabeni. În fine, am depus actele
pentru adaosul la pensie, rămîne să completez dosarul pentru aşa-zisele
despăgubiri.
Mă văd pe stradă cu Ion Nicolescu, imediat încearcă să
mă tapeze: Salvează-mă! De data asta nu-i dau nimic. Zice: Dar ce, mi-ai dat
vreodată?! Nu mai ştiu, mi-au spălat creierul… Deci foarte prompt în a
improviza; lui nu-i pasă de adevăr, el ţi-o croieşte pe dată. Îi dădusem nişte
mărunţiş acum vreo săptîmînă. Îl întreb: Cît e ceasul? (mă grăbeam spre
depozitul H.) Îmi spune pe dată. Zic: Vezi, eu nu-mi permit un asemenea ceas.
Mă ia cu dle profesor, i se pare că semăn cu Troţki. De ce n-o fi zis
Ţiolcovski? Oricum, se vădeşte că nu are habar de astronomul respectiv. Nici
despre Troţki nu prea ştie, îi explic cum a fost urmărit de oamenii lui Stalin
şi un spion s-a căsătorit cu fiică-sa, în Mexic, ca să-l poată ucide cu un
ciocan…
Mă gîndeam că un asemenea ins inconsistent, biet
zurbagiu şi scelerat, nimereşte nişte strofe şi îl vezi apoi prin Istoria literaturii, ceea ce mie nu-mi e
rezervat. Să te ştii în competiţie cu astfel de inşi demenţi, paraziţi, e
ofensator, e nedrept şi în ultimă instanţă e împotriva geniului limbei române…
Fiindcă veni vorba, mă uitai prin Who’s Who în România, 1450000 lei, nu sunt menţionat, nici Izverna,
dar nici Mircea Ivănescu sau Cezar Ivănescu, nici măcar Caius… o mie şi ceva de
pagini cu profesori universitari, autori ai unor teze de doctorat…, din categoria celor care-şi pun diplomele pe pereţii biroului lor, să facă impresie. Mare
greşeală, să fi început prin a vedea care sunt românii ce au ajuns în
dicţionarele scoase în restul lumii, în Europa. Nu-l bagi pe Cristian Lascu ci
îl bagi pe Cornel Lascu, inginer chimist?! Gafă impardonabilă.
Va urma
Fotografii din Peloponez... În noaptea nunţii, Luna în portul Methoni (fotografii de prietenul grec Dr. Iannis Gkoulionis)
Adăugaţi o legendă |
Adăugaţi o legendă |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu