Scriitorul zilei: Octavian
Paler, n. 2 iulie 1926 - d. 7 mai 2007
Definiţia lacrimei
Definiţia pasului absent
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 2001
Fotografii din Grecia...
Una dintre
personalităţile carismatice ale vieţii culturale de după 1989, Octavian Paler
s-a născut într-o familie de ţărani transilvăneni, în satul Lisa de lângă
Făgăraş. A făcut şcoala primară în satul natal, apoi cu o bursă a venit la
liceul Spiru Haret din capitală, însă înaintede ultima clasă a intrat în
conflict cu directorul liceului, (fratele tatei) şi a făcut clasa a VIII la
Făgăraş, luându-şi bacalaureatul la Sibiu, 1945. S-a remarcat la disciplinele
umaniste: filosofie, latină, elină, dar şi ca tânăr ciudat, orgolios,
imprevizibil, prezumţios.. Urmează cursurile la Litere şi Filosofie dar şi pe
cele de Drept.
A făcut o
carieră la vârf în politică şi în publicistică; între 1965-1970 a fost
vicepreşedintele Radiodifuziunii şi Televiziunii, apoi redactor-şef la România
liberă (1970-1983), cel mai citit cotidian din România socialistă; în paralel,
a fost membru supleant în CC-PCR (1974-1979), iar în continuare deputat în
Marea Adunare Naţională (1980-1985), după aceste 2 decenii de înalte funcţii este
înlăturat , pentru critici aduse politicii regimului.
Dotat din plin
cu strălucite valenţe intelectuale: inteligenţă, memorie, cultură, spirit
disociativ etc, inclusiv cu dorinţa puternică de realizare personală, nu
s-a dedicat unui domeniu ştiinţific, de cercetare, filosofiei etc, ci s-a
propulsat la vârful ierarhiei intelectuale aservite, a timpului.
Aşa se explică
de ce, ajuns mult mai târziu la literatura propriu-zisă (a debutat editorial
abia în 1970, cu poezii), deşi s-a instalat cu aplomb între scriitorii foarte
productivi şi de mare succes, totuşi confraţii, poate şi fără să-l citească
atent, l-au considerat la acea vreme un autsider, desigur de talent şi
pe merit poziţionat, dar totuşi, venit din afară, iar mai corect spus: dintre
potentaţii vremii.. Abia după Decembrie 1989, continuând să scrie în acelaşi
ritm de mare forţă, a fost pe deplin acceptat ca unul dintre principalii
actanţi ai vieţii culturale româneşti. De fapt este unul dintre iniţiatorii
GDS, împreună cu Ana Blandiana şi Mihai Şora. A devenit cel mai reputat
interlocutor şi comentator la posturile TV, pe teme de politică, morală,
viaţă socială. Mereu sagace, pătrunzător, nemilos cu greşelile altora.
S-a remarcat de
la debut printr-un stil foarte strâns, pe cât de fluent, de mare mobilitate şi
cuprindere, în prima etapă militând pentru principiile democraţiei, dar în
curând, părăsind opţiunile de partid, desolidarizându-se de comilitoni, a
devenit un virulent critic al stărilor din România. De altfel chiar titlurile
cărţilor sale sunt elocvente din acest punct de vedere: deşertul.. solitar,
oglinda spartă, coridă, labirint... sunt sintagme din perioada a doua,
criticistă, a exegetului. Mizantropia sa, în forme devenite patetice, bine
racordată la nemulţumirea generalizată, i-a asigurat maximă audienţă TV; mai
trebuie adăugat, în spiritul adevărului, că la Târgurile de carte anuale era
singurul scriitor asaltat efectiv de cititori, pentru autografe.
Se făcuse
cunoscut prin jurnale de călătorie, oarecum în stilul lui Montaigne, pe care
l-a ţinut la mare preţ; cărţile lui de călătorii sunt comentarii dezinhibate
privind aspecte culturale şi de istorie, fie că se referă la Grecia, Egipt,
Italia, Franţa sau Mexic. Un stil fluent, dens ideatic, care atrage pe
cititorul dornic să-şi reamintească lucruri despre care ştie câte ceva şi să-şi
precizeze unele chestiuni de filosofie a culturii şi istoriei. Nici o
pagină din Paler nu e stagnantă, ideea nu bălteşte, ci discursul se mişcă,
pluriform, căutându-şi conexiunile, rezonanţele, contraargumentele. Orice
aserţiune, emisă peremptoriu, se dovedeşte chiar emitentului discutabilă - o va
întoarce pe toate feţele, într-un spectacol intelectual cu surprize şi lovituri
ca de teatru. Nu este greu să conchidem că Octavian Paler a intuit o formulă
optimă pentru a-şi ţine în priză cititorii, pe parcursul cărţii şi de la un
volum la altul. Punerea în abis a problemei aduce formulări memorabile,
paradoxul se urmează insolitului ca atare, cugetarea capătă înflexiuni lirice,
emfaza se ascunde în spatele mărturisirii abrupte. Personalite puternică,
contradictorie, neobosită în a-şi prezenta opiniile cu privire la tot şi la
toate, în varianta lor mefientă, instalat fără ezitare în postura unui Socrate
ce le vorbeşte semenilor de la înălţimea înţelepciunii sale infailibile,
Octavian Paler este cazul omului ieşit din rând şi care nu ezită să valorifice
la maxim calităţile sale native şi câştigurilor dobândite prin frecvantarea
marilor repere ale istoriei. Un redutabil erou al vremurilor noastre, cu tot ce
incumbă unui astfel de personaj, fatalmente mediatizat la maxim...
În a sa Istorie... de azi pe mâine,
vol. II, Marian Popa îi consacră 3 coloane (p. 982-983), neuitând să prezinte
în detaliu aspectele carierei politice şi dând a se înţelege că în memorialele
de călătorie "prelucrarea miturilor nu depăşeşte banalul...", că
autorul este "un maestru al bunelor intenţii", însă "incapabil
să pornească ceva de la sine, chibiţ mitologic, etic şi
cultural-artistic"; dl N.Manolescu, părând a-i reproşa criticului de
la Koln inaderenţa, şi considerând verdictul său "negativ şi pe alocuri
sarcastic", nu se află totuşi foarte departe de reţinerea aceluia cu
privire la scrisul lui Paler, ale cărui eseuri de călătorie, "impregnate
de livresc, împănate de citate şi referinţe, calofile", sunt în fond o
concesie făcută cititorilor relaxaţi, cărora le induce "satisfacţia de a
recunoaşte în citatele abundente şi comode câte ceva din ceea ce au învăţat ei
înşişi în şcoală". Ar fi de văzut şi opinia lui E. Simion din Dicţionarul
Scriitorilor Români, apreciată de dl N.M. ca "foarte favorabilă, dar
cumpănită". p. 1175.
Opera literară: Umbra
cuvintelor; Drumuri prin memorie
I (Egipt, Grecia); Drumuri prin
memorie II (Italia); Viaţa pe un
peron; Scrisori imaginare; Apărarea lui Galilei; Aventuri solitare; Deşertul pentru totdeauna; Un om norocos; Mitologii subiective; Caminante, (1980)(Premiul Uniunii
Scriitorilor din Romania); Autoportret
într-o oglindă spartă, (2004); Caminante.
Jurnal şi contrajurnal mexican, (2005), ediţia a doua, adăugită; Viaţa ca o coridă; Un muzeu în labirint; Eul detestabil; Vremea intrebărilor; Rugaţi-vă să nu vă crească aripi; Don Quijote în est; Polemici cordiale; Calomnii mitologice, editura
Historia (2007); Convorbiri
cu Octavian Paler (conlocutor
fiind Daniel Cristea-Enache), editura Corint, 2007; Poeme, editura
Semne-Artemis, 2008;
Citeşte mai mult:
http://ro.wikipedia.org/wiki/Octavian_Paler
Poezia zilei ,
Octavian Paler:
Definiţia lacrimei
Lacătele de piatră
Se deschid cu râuri
Lacătele de apă
Se deschid cu stele
Lacătele din noi
Se deschid cu o lacrimă.
Definiţia pasului absent
Doar un pas ne desparte.
Nu ştiu dacă pasul absent
e al meu
sau al tău.
Tu stai pe un mal al lui
eu pe altul
şi între noi curge noaptea.
Ca să ajungem atât de aproape
ca să rămânem atât de departe
doar un pas ne desparte
şi între noi curge noaptea continuu
prin pasul absent.
Nu ştiu dacă pasul absent
e al meu
sau al tău.
Tu stai pe un mal al lui
eu pe altul
şi între noi curge noaptea.
Ca să ajungem atât de aproape
ca să rămânem atât de departe
doar un pas ne desparte
şi între noi curge noaptea continuu
prin pasul absent.
Ion Lazu: Intruşii. Odiseea plăcilor memoriale
3 iunie 2007, duminică, dar am eu zi de tihnă?! Spre
gară, pentru Octavian Paler, vorbesc cu locatarul din fundul
curţii: înainte a stat aici dna Paler, în corpul din spate, a murit şi ea. OP
mi-a fost ca un tată, îmi spunea Nicuşor, era om foarte bun, ne-am aciuat aici
eu şi cei doi fraţi ai mei, fără chirie, mi se ridică părul când mă gândesc că
a murit, în doar 10 minute. Lucra până la 3 din noapte. Foarte bun om. Îl tot
aştept să vină. Noi l-am mutat de la Leu, apoi de la Cişmigiu. Primea pe-aici,
pe uşa din faţă, pe cealaltă intra el, acolo e bucătărioara. Din păcate, căsuţa
fiind destul de departe de stradă şi gardul înalt, faţada nu se vede. Să ne
sfătuim unde punem placa.
(...)
16 august 2007: La casa Muşatescu nu
răspunde nimeni, deci mergem prin Griviţa în Buzeşti şi Al. I. Cuza, să punem
placa lui Octavian Paler, pe
gardul de fier, în stânga porţii, singurul loc cât de cât convenabil. Dl Nicu,
tolerat în acareturile din fundul curţii, ne ajută, îl regretă pe O.P.,
oftează, repetă că i-a fost ca un tată. Ultima dată dna Geta a plâns. Apoi n-a
mai venit...
Şase plăci puse în 8 ore... La 22:15 Marian îmi dă telefon
pentru mâine dimineaţă, inclusiv cu placa lui Eugen Barbu refăcută. Revenit
acasă, Lidia foarte deprimată, a fost prea puţină lume la înmormântare, nici
măcar salariaţii MLR, dar nici atâţia alţii pe care Alexandru Dan Condeescu i-a
ajutat. S-a citit o scrisoare penibilă de la un fiu din America, precum că n-a
putut veni la înmomântare...Numai tată (mort) să nu fii !
Alţi scriitori:
M. Kogălniceanu, m.
1891
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 2001
19 mai, continuare: Să nu uit că mai zilele trecute, la îndemnul meu, care
citisem un anunţ în ziar, Lidia s-a prezentat la o probă pentru filmul Maria Calas forever în regia lui Franco
Zefirelli, film care se turnează la noi. La început s-a eschivat, apoi s-a
lăsat tentată de nişte zile de filmări cu marele F. Z. S-a dus la probă şi din
cinci persoane care intraseră în sală au reţinut-o numai pe ea, deşi s-ar fi
zis că nu-i aruncaseră măcar o privire. Dibaci, o plasaseră însă în apropierea
unui tînăr care probabil are datele fizice ale principalului interpret, Jeremy
Iron, actor mult admirat de Lidia. Grozavă surpriză, pe care încă nu o
împărtăşim nimănui, din superstiţie. Să vedem dacă o cheamă la probele de
costum etc.
E un început de lună mai “înţesat” cum ar zice Anuca
din Avrig, căci pe 8-9 sosesc în ţară cu maşina Georgeta şi Marco, vor veni
pentru două zile la Buc., le vom aduce pe tanti M. şi pe Ţuca. O să vină vorba
şi despre Veneticii; vor afla că din
nou am fost pe lista de sponsorozări şi… nimic!
Ca de altfel şi Ruptura sau Jurnal I. Chiar de-aş avea cîteva sute
de dolari tot nu i-aş da pe aceste cărţi, din moment ce Lidia încă nu şi-a scos
şuruburile din zona operată.
La Sinaia ceaţă, la Predeal ploaie uşoară, la Braşov
soarele de după ploaie. Acum la noi e Anuca J, fosta gazdă din Avrig, vrea să-şi obţină viza pentru
Cehia. Adi în excursie la Bîrcaciu-Negoiu cu un student teologie din Ploieşti;
cică Anuca i-ar fi zis fiicei: V-aţi adunat doi urîţi, tu o măruntă şi o sfrijită ca
dracu’ şi el şi mai şi! Despre Ana din Cioplea, mai mult prin spitale…
V2 o să fie destul de diferit de V1 şi nu atît de unitar, ci mai compozit; V1 era oarecum epopeic, acest V2
va fi elegiac, un mozaic de scene-relatări tip jurnal; V1 se rezuma la patru-cinci ani, cestălalt se extinde pe circa 35
de ani, ceea ce va fi un tur de forţă. E mult mai greu să păstrezi tensiunea,
cadenţa şi interesul, mai ales atunci cînd lipseşte epica.
Va urma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu