Scriitorul zilei: Constantin Ţoiu, n. 19 iulie 1923- d. 10 august 2012
Miros de
ierburi amare
Ion Lazu: O pagină de Jurnal, 2001
Fotografii din Grecia - Peloponez
Om al câmpiei
dunărene, născut la Urziceni (tatul comerciant, mama de origine aromână, sau
poate ambii părinţi, cum ar sugera-o numele de familie), a urmat şcoala primară
în urbea natală, a făcut liceul la Braşov, după care a urmat o şcoală de
aviaţie la Buzău, dar nu a apucat să meargă pe front; din 1942 a început
studiile filologice la Universitatea din Bucureşti (unde i-a avut profesori pe
Vianu, Ralea, Dimitrie Gusti, Mircea Florian), cu licenţă în 1946. A fost
redactor la ESPLA, la Secolul
XX, Luceafărul, Gazeta literară - România literară şi la Radioteleviziunea română.
Romancier,
eseist, memorialist, prezenţă constantă în publicistica literară, cu rubrici
săptămânale, vreme de decenii. Şi-a făcut mâna la început stilizând
traduceri din literatura străină; a debutat cu o proză scurtă în 1958, după
care a publicat două romane, din fericire neluate în seamă de critica literară,
căci erau scrieri nu numai foarte anoste, dar "pe linie" în modul cel
mai neplăcut. Ca prin minune, după apariţia romanului Galeria de viţă sălbatică,
scris la 53 de ani, deci la maturitate artistică, a devenit unul dintre cei mai
bine cotaţi prozatori români ai momentului, prezent neîncetat în Consiliul de
conducere al Uniunii scritorilor, înainte de Evenimente, cât şi după aceea.
În Istoria sa,
Alex Ştefănescu se află în admiraţia autorului ca neîntrecut stilist, foarte
bun povestitor, cu o "plăcere aproape vicioasă de a povesti", cu o
superbă "boierie" în abordarea scripturală, cu
"ceremonial", cu "protocol savant", plasat deci în urma
"umaniştilor de şcoală veche". Mai circumspect, Nicolae Manolescu,
vorbind şi el de Negruzzi, de Ion Ghica, de Odobescu şi Mateiu Caragiale,
cunoscător al întregului demers scriitoricesc al lui C.Ţ., aminteşte în treacăt
că primul roman este pe linia partinică a lui Petru Dumitriu, despre lupta
împotriva partizanilor din munţi. Abia Galeria
de viţă sălbatică este
performantă. Tema este a obsedantului deceniu, în fapt o temă oferită
scriitorilor chiar de venirea lui Ceauşescu, care s-a dezis de dejism (după ce
îl slujise cu mare râvnă...Dar ce era până la urmă chiar această desolidarizare
a actualilor de antecesorii lor dejişti? Nimic mai mult decât o diversiune,
care să explice grava rămânere în urmă pe drumul spre societatea comunistă
multilateral dezvoltată şi totodată acreditarea ideii că greşelile nu vor fi
repetate, că deci există bune temeiuri pentru speranţele de redresare...).
Apărută abia în 1976, după ce aproape toţi scriitorii atenţi la comanda socială
îşi scriseseră romanele (inclusiv unii poeţi care abia cu acest prilej au
abordat proza!), scrisă deci pe îndelete şi cu talent, cu mare grijă pentru
prezentarea mediată a atacurilor antidejismului, romanul a făcut excelentă
impresie la critică, în primul rând datorită stilului impecabil, amintind de
realismul magic sud-american. Un roman care lui Alex. Şt. i se pare în creştere
de cotă la relectură, îi stârneşte lui N.M destule obiecţii. De altfel,
comentându-i şi următoarele romane: Însoţitorul (îl găseşte "lăbărţat), Obligado, apăsând pe mediul şi
chiar pe stilul matein, evocator al vechiului Bucureşti, în discuţii
deambulatorii prin zona vechiului burg, Căderea
în lume, şi el focalizat pe o perioadă revolută, de data asta vremea
legionarilor, frecventată şi de Marin Preda, până la Barbarius, în care avem
procesul de conştiinţă al unui vechi procuror de tip stalinist, N.Manolescu
comentând maniera în care ultimele scrieri ale lui Ţoiu reiau teme, situaţii şi
medii din romane mai vechi, diluându-le, asamblându-le cu episoade strict
memorialistice; criticul „de canon”. conchide că romanul cel mai bun,
pentru că mai strict controlat stilistic, este Căderea în lume, 1987. Criticul consideră că
memorialistica lui Ţoiu, altfel delectabilă la lectură, accentuând pe stilul
incisiv, "muşcător", ce nu fusese decât protocolar în romane, mai
scoate la iveală şi faptul că Galeria, dar şi Însoţitorul şi Obligado deconspiră personaje ce putuseră să
pară inventate dar care acum se dovedesc trase după persoane reale; ca de
altfel şi unele situaţii cu miză dramatică, luate în fapt din situaţii reale,
însă ocultate de regim. Fapt este că numai un critic din proximitatea autorului
(colegi de redacţie decenii la rând, ar fi putut produce astfel de precizări. Putem înţelege că i se recunosc
însuşiri scriitoriceşti la cel mai înalt nivel, dar şi o pierdere de viteză în
relatări de sine stătătoare, în fapt irelevante, parazitare epicii
romaneşti. Scena finală din Galeria (care şi nouă ne-a părut făcută, ca să
dea bine la cenzură), cu ploaia mult-aşteptată care spală oraşul,
împrospătându-l, pregătindu-l pentru un nou început (cel ceauşist) îl arată pe
scriitor supus pentru a doua oară comenzii sociale a vremii.
Opera literară: Proză - Moartea în pădure (roman), 1965; Duminica muţilor (nuvele), 1967; Galeria cu viţă sălbatică (roman), 1976, reeditări în 1979,
1984, 1999, 2011; în franceză, L’exclu,
publicat de Editura Nagel; în maghiară, Vadszölölugas,
Editura Europa Könyvkiado, Budapesta, 1980; romanul a mai fost tradus în
limbile engleză, germană şi polonă); Însoţitorul (roman), 1981; reditări în 1989,
2004); Obligado (roman), 1984 (reeditare în 1997); Căderea în lume (roman), 1987 (reeditare în 1994); Barbarius (roman),1999; Istorisirile Signorei Sisi (roman), 2006;
Eseuri,
publicisatică, memorialistică: Destinul cuvintelor (publicistică), 1971; Pretexte (eseuri), 1973; Alte pretexte (eseuri), 1977; Caftane şi cafteli.
Prepeleac doi, trei, 1994; Morbus
diaboli, 1998; Răvaşe
din Kamceatka. Prepeleac cinci, 2000; Memorii
din când în când, vol. I-II, 2003-2006; Trompete
după-amiaza, 2004; Memorii
întârziate, 2009; Memorii vol. V: Vederi din
Prepeleac, 2010.
http://revistaramuri.ro/index.php?id=420&editie=22&autor=de%20Nicolae%20Manolescu
http://www.romlit.ro/constantin_oiu
http://www.jurnalul.ro/calendar/astazi-e-ziua-ta-constantin-toiu-585096.htm
Alţi scriitori:
Tita Chiper, n. 1934
Norman Manea, n. 1936
Maria Luiza Cristescu, n. 1943
Poezia zilei, Lidia Lazu:
***
scriitorului Constantin
Ţoiu
Miros de
ierburi amare
Uitate sub coli în sertare
Lumină prelinsă
Printr-o perdea răscoaptă
Desprinsă pe ici pe colo
Cât să dea încăperii
Un iz vrăjitoresc -
Dansez în jurul meu
până mi se pare
Că nu mai sunt –
De pe covor
(1998), din volumul Balansoarul umbrei, ed. Vinea, 20
Ion Lazu: O pagină de Jurnal, 2001
+++
23 aug. Noapte rea (după vreo trei zile de ameţeli
inexplicabile – dar nu e deajuns vipia lui august?!…). Nici L. nu adoarme decît
greu, urmare a unui telefon enervant de la Moni. După miezul nopţii, un astfel
de vis-coşmar, însă de o pregnanţă ieşită din comun: Trecusem cu Andrei, cam la
4-5 ani, printr-un loc cu izvor în mal, i-l arătasem şi îi reamintisem: aici
veneam noi cînd făceam prospecţiuni geologice – şi el şi-a amintit, cu bucurie.
Apoi eram şi cu Lidia, parcă, undeva la Cireaşov şi deodată aud în antreu –
aşezarea camerelor era cu totul alta - vorbirea repezită a Anişoarei şi o văd
intrînd pe uşă, cu părinţii noştri. Eu, foarte intrigat: De ce i-ai adus aici?
Ea, repezită, ca atunci cînd voia să treacă peste o greşală: Păi erau pe-aci,
prin curte…(Sau ceva de acelaşi fel) Şi intră în casă cu mama şi tata. Practic
nu i-am văzut decît pe rînd şi pe fragmente: capul şi bustul mamei pe o pernă
sau culcată pe un cearşaf, figura din profil, la bătrîneţe, micşorată, oarecum
ca un fetus (?!): apoi pe tata şi abia la urmă pe Anişoara, ea însăşi lungită
pe partea stîngă, cu un ţol tras pe picioare şi cu faţa greu de deosebit, căci
în parte acoperită cu o pînzătură, sau cu nişte batiste lipite pe obraji, sau
cu tifon; oricum, am întrebat-o, surprins, de ce se prezintă în felul ăsta? -
şi ea mi-a răspuns pe dată că nu e nimic grav, să nu iau în seamă acest
amănunt. Apoi Tata era dintr-odată chiar lîngă mine, la nici o jumătate de
metru în partea mea dreaptă, ne-am privit – şi în tot acest timp eu ştiam că părinţii
mei sunt morţi, ignoram doar faptul că şi soră-mea murise între timp – oricum
secvenţa pare o replică la visul Nu mai
veni! – şi i-am spus tatei direct, fără ezitare, cu toată bucuria: Eu te
iubesc, tată! Şi el m-a aprobat din tot sufletul, convins că aşa stau lucrurile
şi nu altfel. Apoi, ca o explicaţie, sau ca o scuză a faptului că venise (din
morţi, sau la o casă care nu-i mai aparţinea), mi-a arătat că avea probleme cu
haina: de la guler în jos haina era descusută la spate pe o mare porţiune şi
capul tatei era trecut prin acea spărtură. Aşa că el şi-a ridicat haina cu
amîndouă măinile şi, trăgîndu-şi capul din acea spărtură, fără însă să-şi
scoată şapca, a reuşit să aducă haina în poziţia normală. Acum se uita din nou
la mine şi îmi explica despre nu ştiu ce incident, în timpul căruia îşi sfîşiase
haina în spate: o căzătură, un efort, nu ştiu ce încercare. Dar mă privea cu
drag, ca mai înainte, şi am băgat de seamă că nu era bătrîn ca în ultima lui
fază, iar într-o oarecare măsură avea zozuşi ceva străin în înfăţişare, sau
doar nişte trăsături care s-au estompat după ce n-a mai fost tînăr. Brunet,
ochios, cu zîmbet luminos pe chip. Iar mama, foarte încîntată că suntem din nou
împreună, printr-o manevră neînţeleasă mie, după un moment de tăcere, dar
vorbind în continuarea ideii mele că mă bucur să-i văd, mi-a spus: Este cineva
care ar putea să… dîndu-mi de înţeles că astfel de întîlniri pot fi aranjate
dacă apelăm la serviciile unei persoane de care auzise, poate cineva de la
administraţie, sau o vrăjitoare, poate o ţigancă… Şi în timp ce spunea asta,
chipul mamei era mult întinerit şi de asemeni cu ceva străin în trăsături,
ţigănos, ca o contaminare de la persoana la care trebuia să apelăm. Oricum, eu
am întrerupt-o şi i-am spus clar: Nimeni nu trebuie să se afle între noi! Cu
înţelesul că anume de aceea putem comunica atât de bine, nestînjeniţi. Ideea că
între noi lucrurile stau bine tocmai pentru că nu am lăsat pe nimeni care să se
interpună. Şi cu această exprimare a sentimentului meu, brusc m-am trezit şi am
exclamat: O, doamne! impresionat parcă mai mult decît oricînd de
izbucnirea-năvala celor trei, de prezenţa lor fizică, materială, în mare
apropiere de mine.
S-ar putea spune că am terminat cu redactarea de la un
capăt la altul a romanul Veneticii dar nu am terminat defel cu iubirea pentru
părinţii mei.
Va urma
Adăugaţi o legendă |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu