Adjudean prin naştere, dintr-o familie provenind de
peste munţi (din Maramureş, familie nobiliară atestată) dar cu ascendenţe
corsicane, a fost fiul unui medic şi, frate mai mic al viitorului eseist Dan
Botta. Tatăl pierind prea curând, E.B. a avut un adevărat cult pentru mama sa
Aglaia. Face şcoala în urbea natală, dar la vârsta de 15 ani fuge de acasă şi
va trăi o vreme din expediente. Între 1929-1932 urmează Conservatorul de Artă
Dramatică din Bucureşti, după care va fi actor în diferite teatre de provincie,
apoi actor la Teatrul Naţional din Bucureşti, unde a făcut roluri excepţionale
în piese precum Werther,
Macbeth, Unchiul Vanea, Năpasta, cu o prezenţă scenică inconfundabilă,
mizând pe vocea neobişnuită, pe abordarea în genul tragediei antice. A jucat de
asemenea în numeroase filme, încă înainte de război, dar sunt de neuitat
rolurile din Dacii, Columna,
Pădurea spânzuraţilor, Paşi spre lună, Reconstituirea...
A debutat cu poezia Strofa
ultimă, 1929, în Bilete de
papagal şi a devenit în
curând cel mai apreciat poet al generaţiei de la Criterion. S-a numărat printre
membrii grupului "Corabia rataţilor", împreună cu Emil Cioran şi
Eugen Ionescu. În 1937 volumul său de debut Întunecatul
april a apărut la Editura
Fundaţiile Regale şi a fost premiat. Al doilea volum de poeme: Pe-o gură de rai, 1943 s-a
bucurat de asemenea de unanime aprecieri ale criticii. Cu venirea comuniştilor,
actorul a fost asimilat, în schimb despre poet nu s-a mai putut vorbi până în
1966, fiind în cauză o lirică fără vreo legătură cu "linia", ba
dimpotrivă! Acestor poeme interbelice autorul le-a adăugat în timp alte 2-3
cicluri, în volumele de după 1966: Versuri;
Poezii, Un dor fără saţiu.
La
retipărirea poeziilor lui Emil Botta, toţi criticii literari care contau la
acel moment, au făcut un cor de elogii unanime. Poate Alex. Ştefănescu are
dreptate să afirme că era un fel de a le da cu tifla culturnicilor intratabili.
Marian Popa reţine magia versurilor lui Emil Botta, acordându-i în Istoria sa nu mai puţin de 6 coloane - la
paritate cu Ştefan Augustin Doinaş. N. Manolescu sesizează în lirica de după
război o desprindere de fascinanta poezie a măştilor, a "tragicei
paiaţe", a "arlechinului cu obraz de cretă", a
"histrionului romantic" etc (p. 762); în general, se constată "scăderea
funambulescului", îmblânzirea sa într-un fel de "recviem la moartea
fratelui iubit".
Îşi recita poemele ca nimeni altul. Ileana Mălăncioiu,
Ioana Diaconescu, Doina Uricariu sunt poetese ce s-au îngrijit apoi de Scrierile poetului damnat. O sinteză lirică
originală, preluând ceva din invocaţia doinelor şi baladelor, din melancolia
lui Eminescu, din neliniştea şi nervii lui Bacovia - şi totuşi o viziune
inconfundabilă. Răzleţit de confraţi, şi-a migălit versurile în "semeţia
singurătăţii", de fapt evoluând în paralel cu grupările de la Albatros şi
de la Cercul literar sibian. Volumul său de proze Trântorul, 1938, este
considerat o capodoperă a literaturii noastre din totdeauna. Nu şi de N.
Manolescu, care îl crede "ilizibil prin artificialitate şi un spirit
halucinatoriu îndelung elaborat"(p. 764).
Opera literară: Întunecatul
April, 1937 (scris
în urma unei colaborări la revista Vremea); Pe-o gură de rai, 1943 (rezultatul
unei colaborări cu Universul
literar); Poezii, 1966; Versuri (cu
un ciclu inedit, Vineri), 1971; Poeme, 1974; Un dor fără saţiu, 1976
Citeşte mai mult:
http://ro.wikipedia.org/wiki/Emil_Botta
http://www.romlit.ro/emil_botta
http://www.revista22.ro/scriitorii-romani-si-narcoticele-3brde-la-emil-botta-la-ion-barbu-4553.html
Poezia zilei, Emil Botta
Anotimp
Nici viori,
nici fluiere,
nici ploaia prin plete să-ti şuiere ;
in tăcuta noapte adâncă
glasul tău nu se aude, nu incă …
Din himericele bolţi se anină
armele nopţii, stelele-n ruină;
până la noi incă n-a pătruns
al codrului clopot ascuns.
Cereştile drumuri,
toate-s doar aburi şi fumuri …
Plimbă-te, pală, prin auroră,
frunte a lucrurilor, luna mea, proră !
Dar vor veni ! O, ce siguri,
oaspeţii in vestminte de friguri !
Dar vor veni ! O lumină subţire,
şi naiuri şi harfe şi lire !
nici ploaia prin plete să-ti şuiere ;
in tăcuta noapte adâncă
glasul tău nu se aude, nu incă …
Din himericele bolţi se anină
armele nopţii, stelele-n ruină;
până la noi incă n-a pătruns
al codrului clopot ascuns.
Cereştile drumuri,
toate-s doar aburi şi fumuri …
Plimbă-te, pală, prin auroră,
frunte a lucrurilor, luna mea, proră !
Dar vor veni ! O, ce siguri,
oaspeţii in vestminte de friguri !
Dar vor veni ! O lumină subţire,
şi naiuri şi harfe şi lire !
Fantasmagoria
Stele ascunse
in telescop
intorceţi-vă-n cer.
Douăzeci de ani astronomul miop
o să vă caute ca pe mioare un oier.
Priviri, la matcă vă-nturnaţi
ca ploaia, ca izvoarele.
Orbul care v-a pierdut, cere să-i redaţi
luna şi soarele.
Melci, reintrati in cocioabe,
cenuşă, revino in focuri şi-n vetre,
copaci, intorceţi-vă in muguri, in boabe,
şi voi, oameni, in pietre.
Alţi scriitori:
G. Ivaşcu, n. 1911
intorceţi-vă-n cer.
Douăzeci de ani astronomul miop
o să vă caute ca pe mioare un oier.
Priviri, la matcă vă-nturnaţi
ca ploaia, ca izvoarele.
Orbul care v-a pierdut, cere să-i redaţi
luna şi soarele.
Melci, reintrati in cocioabe,
cenuşă, revino in focuri şi-n vetre,
copaci, intorceţi-vă in muguri, in boabe,
şi voi, oameni, in pietre.
Poezia zilei
O pagină de Jurnal, 2001
25 sept. De două zile bat pe calculator Poeziile Lidiei, pe care le-am recitit în ultima săptămînă. S-au adunat 79 poezii, pentru un volum precum Continuarea… ne-ar trebui cam o sută. Lidia le reciteşte pe calculator şi exclamă, încîntată. Ce firoscoasă sunt!
Andrei în mare prietenie cu foştii colegi.
Sîmbătă seara în parc, după ce dăm ocol lacului, Lidia intră în vorbă cu un băieţel de nici doi ani, cu tăticul lui. Impresionat de vocea copilaşului, excalm: Gură dulce! Şi brusc am un răspuns la mirarea mea în legătură cu magnetismul Lidiei pentru ţînci: ea îl caută în copiii aceştia pe Andrei, cel din prima copilărie, de care sunt legate cele mai frumoase trăiri afective. Toate aceste intrări în vorbă cu copilaşii întîlniţi pe drum sunt încercări de a reface acea ambianţă de intensă implicare emoţională. Încercări de a trage timpul înapoi, de s-ar putea, măcar pentru cîteva secunde de amăgire… Dar şi bucuria pură de a te copilări, nu?
Sîmbătă seara în parc, după ce dăm ocol lacului, Lidia intră în vorbă cu un băieţel de nici doi ani, cu tăticul lui. Impresionat de vocea copilaşului, excalm: Gură dulce! Şi brusc am un răspuns la mirarea mea în legătură cu magnetismul Lidiei pentru ţînci: ea îl caută în copiii aceştia pe Andrei, cel din prima copilărie, de care sunt legate cele mai frumoase trăiri afective. Toate aceste intrări în vorbă cu copilaşii întîlniţi pe drum sunt încercări de a reface acea ambianţă de intensă implicare emoţională. Încercări de a trage timpul înapoi, de s-ar putea, măcar pentru cîteva secunde de amăgire… Dar şi bucuria pură de a te copilări, nu?
Ţone pleacă din Bucureşti pentru cîteva zile, de unde
îmi promisese că luni ducem cartea la tipografie, azi îmi dă telefon Geta şi
aflu că Dulu e suprasolicitat cu manualele şcolare, că abia peste două
săptămîni ne poate lua în lucru… Poate ar fi mai bine să schimbăm luna
apariţiei: ianuarie 2003!
Fotografii...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu