Scriitorul zilei: Gabriela
Negreanu, n.
6 iulie 1947 - d. 22 octombrie 1995
Tatăl inginer textilist, director la diverse fabrici de confecţii, mama croitoreasă, având încă două fiice; viitoarea poetă s-a născut la Bucureşti, dar şi-a făcut primele 7 clase la Botoşani, unde a început şi liceul, terminat la Călăraşi, în peregrinările părinţilor. Între 1965 -1970 urmează Filologia din Bucureşti, se căsătoreşte în 1969 şi are un fiu în 1971. După licenţă, va fi timp de 15 ani redactor la editura Albatros. În 1983, ca redactor de carte al volumului Saturnalii, de C.V. Tudor, va trage toate ponoasele pentru că autorul strecurase o poezie cu cifru, ofensatoare la adresa rabinului-şef Moses Rosen. În Săptămâna, Eugen Barbu, în mod aberant, dar de fapt solidar cu Vadim şi totodată nemulţumit de faptul că editoarea îi sprijinise pe diverşi adversari ai săi, inclusiv pe Adrian Păunescu, declanşează un atac mişelesc, în serial, împotriva Gabrielei Negreanu. În 1985 va fi înlăturată de la editură, mutată într-un post de funcţionară. După Decembrie 1989 va lucra la redacţia Culturală a Televiziunii Române, realizatoare a emisiunii Logos şi Ethos.
Fotografii din Grecia - Methoni, Fortăreaţa medievală.
Tatăl inginer textilist, director la diverse fabrici de confecţii, mama croitoreasă, având încă două fiice; viitoarea poetă s-a născut la Bucureşti, dar şi-a făcut primele 7 clase la Botoşani, unde a început şi liceul, terminat la Călăraşi, în peregrinările părinţilor. Între 1965 -1970 urmează Filologia din Bucureşti, se căsătoreşte în 1969 şi are un fiu în 1971. După licenţă, va fi timp de 15 ani redactor la editura Albatros. În 1983, ca redactor de carte al volumului Saturnalii, de C.V. Tudor, va trage toate ponoasele pentru că autorul strecurase o poezie cu cifru, ofensatoare la adresa rabinului-şef Moses Rosen. În Săptămâna, Eugen Barbu, în mod aberant, dar de fapt solidar cu Vadim şi totodată nemulţumit de faptul că editoarea îi sprijinise pe diverşi adversari ai săi, inclusiv pe Adrian Păunescu, declanşează un atac mişelesc, în serial, împotriva Gabrielei Negreanu. În 1985 va fi înlăturată de la editură, mutată într-un post de funcţionară. După Decembrie 1989 va lucra la redacţia Culturală a Televiziunii Române, realizatoare a emisiunii Logos şi Ethos.
La sfârşitul lui octombrie 1995 se
sinucide, aruncându-se de la etajul IX al blocului unde locuia cu familia.
A scris poezii de la vârsta de 8 ani şi a
activat în echipele de teatru ale şcolilor frecvantate. A debutat cu poezia Dunăre, în Luceafărul, 1983. Participantă
la cenaclurile bucureştene Junimea,
Labiş etc şi la echipele de
teatru studenţesc.
Opera literară: Paul
Valery şi modelul Leonardo; Decorul şi prezenţa, 1979; Elegii pentru sufletul înflorit, 1981; Jurnal. Eul peregrin, 1984; Partea omului, 1987; Incinte, 1988; Viziune cu logofagi, 1994; Memoria unui creier, 1995; Noaptea iniţiaţilor, 1995.
Citeşte mai mult:
http://www.unibuc.ro/studies
/Doctorate2010Iunie/Kom%20Mihaela%20-%20Gabriela%20Negreanu.%20Studiu%20Monografic/M%20Kom%20-%20Rezumat%20al%20tezei%20de%20doctorat.pdf
http://revistacultura.ro/nou/2010/04/gabriela-negreanu-%E2%80%93-totul-sau-nimic/
Un comentariu la evocarea lui Alex
Ştefănescu: Gabriela Negreanu - Totul sau nimic, Rev. Cultura, 6 iulie 2012.
http://revistacultura.ro/nou/2010/04/gabriela-negreanu-%E2%80%93-totul-sau-nimic/
"Plină de miez şi de înţelegere umană
- şi atât de bine scrisă - această evocare colegială-îndrăgostită a lui Alex
Ştefănescu despre poeta Gabriela Negreanu; iar într-altfel, după cum ne şi
mărturiseşte autorul, textul cu pricina este un fel de "încălzire",
înainte de a scrie articolul despre G.N, în Addenda pe care o pregăteşte la
Istoria sa. (Nu ştiu dacă a scris deja despre ea, nu am cartea... Oricum,
Marian Popa îi acordă o coloană, pe când N. Manolescu nu o citează măcar
o dată.). De altfel, Alex. Şt. este, dintre exegeţii în desfăşurare, criticul
literar care scrie cu cea mai mare adecvare la autorul analizat, cu inteligenţă
dar şi cu subtile observaţii de viaţă. M-a emoţionat profund această evocare a
poetei pe care astăzi o postez pe blogul meu la "Scriitorul zilei".
Lui Alex. Ştefănescu poezia Gabrielei Negreanu nu-i face o bună impresie,
dimpotrivă, îi pare a nu fi mai mult decât nişte fragmente de jurnal; criticul
consideră că poeta ar fi trebuit să se ocupe cu precădere de eseistică, unde
inteligenţa ei şi cultura temeinică ar fi constituit avantaje decisive...
Sunt mai multe cauze ale acestei inaderenţe a criticului la poezia Gabrielei
Negreanu; în primul rând, colegi de facultate fiind, n-a putut trece peste
impresia fascinantă despre fiinţa poetei, cum de altfel nici peste comportarea
ei derutantă, contradictorie etc - însă ar trebui să se ştie că această
discrepanţă există întotdeauna: poezia este altceva decât poetul ca atare, de
carne şi nervi - şi chiar această nepotrivire cu sine şi cu lumea este sursa
din care se nutreşte poezia... Şi apoi, trecând de perioada clasicismului, ce
altceva a fost, în fond poezia ultimului secol şi jumătate - cel pe care îl
avem îndeobşte sub observaţie, indiferent a cui şi din ce continent? (vorbim de
marea poezie a lumii...) Păi, nu e mereu vorba despre un jurnal liric deghizat,
livrat nouă ca poezie, de la sfârşitul secolului XIX şi până la mizerabiliştii
milenarişti?! Numai că bieţii noştri contemporani, altfel bine înfipţi, decişi
să ocupe prim-planul scenei lirice, nu au substanţă, nu au "snagă"
(sau poate ar fi să spunem că nu au metafizică...), ei doar dau curs
reflexulului cultural de a-l acroşa pe cititor, de a se constitui în autori
(prin pură uzurpare de termeni), lipsindu-le în schimb combustia internă,
creativitatea, harul simplu poetic. Or, dl Alex. Ştefănescu. spune că-i e ciudă
când vede tineri talentaţi, dar fără substanţa Gabrielei... Nu prea înţeleg,
totuşi, în ce ar consta acel talent, care nicicum nu se înfiripă pe zariştea
paginii..."
Ion
Lazu
Ion Lazu - Rememorări: Gabriela
Negreanu
Din Lamentaţiile Uitucului (Jurnal de scriitor, 1990-1996), în
manuscris:
26 oct. 95. Îngrozitoare veste: s-a sinucis Gabriela
Negreanu! Am aflat astă-aseară, la sala Dalles, unde cu doar câteva luni în
urmă am participat la lansarea volumului ei de poezii “Memoria unui creier”. Pe
loc mă gîndesc că şi-a ieşit din minţi, din cine ştie ce motiv şi nu a mai
reuşit să evite gestul disperat. Dar de fapt n-am aflat la sala Dalles, ci în
pasajul de la metrou Unirea, cu Nicu Ţone şi un ins care ne zăpăcea la cap cu
proiecte de difuzare a cărţii prin şcoli etc. Trăznit de veste, îl stopez pe
acela: Domnule, lasă-ne în pace, nu vezi că am primit o veste îngrozitoare?! N.Ţ.
l-a luat ceva mai încolo, iar Lidia se străduia să mă aducă la realitate,
spunîndu-mi că asta e: Gabriela s-a sinucis acum cîteva zile şi nu mai putem
face nimic. Nici mîcar să mergem la îmnormântarea ei. Am reuşit să mă urnesc
spre scări, în timp ce trecătorii se uitau nedumeriţi, trăgînd cu urechea. Mă
copleşise groaza, mila de Gabriela şi regretul că am tot amînat să-i dau
telefon pentru a-i spune că mi-au plăcut versurile din volumul lansat. Chiar mă
străduiam să însăilez o scuză care la ea ar fi prins, ştiindu-mă geolog, anume
că am fost plecat pe teren, în munţi. Lidia, şi ea regretînd foarte mult, îmi
reproşează că am acestă meteahnă, nu telefonez prietenilor, cunoscuţilor. Ne
tot zbuciumăm îndenoi, neînstare să înţelegem cum s-au petrecut lucrurile, ce
se află în spatele acestui gest disperat-disperat. Mă gîndeam la strutura ei
specială, uşor labilă psihic, alternînd puseele de sinceritate cu altele de
neîncredere şi suspiciune, la distanţa pe care o punea uneori, brusc, între
sine şi interlocutor, după alte momente, de francheţe, la toate semnele care
spuneau că are nevoie de a se confesa şi de a se baricada în sine.
În drum spre nepotul – ziua lui de naştere
– îi spun Lidiei: Vezi la ce e bună religia? În astfel de momente de
cumpănă-panică-disperare, cînd nu mai vezi nici o ieşire. Lidia tot nu poate
înţelege cum a putut recurge la un asemenea gest o femeie care are copil, soţ,
o familie, mamă, soră. Tocmai aici e tragedia, îi spun, i-a luat Dzeu minţile,
"şi-a ieşit din minţi", cum zice poporul. În acea clipă Diavolul se
bagă în sufletul omului, îl păcăleşte cu o falsă raţiune, aşa încît insul crede
că judecă logic – şi astfel diavolul îşi împlineşte lucrarea lui mişelească. La
Mălina aflăm că vestea apăruse zilele trecute pe prima pagină: poeta şi
redactora GN s-a sinucis, fiind bolnavă de cancer. Promite să-mi găsească
ziarele.
Acasă nu dormim ore în şir. Îmi vin cu
insistenţă în minte scene din aceşti ultimi 15 ani de cînd ne cunoaştem, cum am
colaborat la apariţia Curţii
interioare, ed. Albatros, 1983, şi cum eram pe cale să scoatem şi
volumul de poezii, dar a trebuit să plece de la Albatros pentru că scosese
volumul de poezii al lui Adr. Păunescu, devenind victimă a şicanelor şi
bădărăniilor lui Eugen Barbu. Cum i-am dus cele două pietre frumoase şi o
pagină de carte veche bisericească, iar ea m-a luat prin surprindere punîndu-mi
în braţe Istoria lui Călinescu. (Un asemenea gest,
pe care cred că nimeni altcineva nu l-ar fi făcut...Ca să nu i se pară că am
mituit-o, ca să nu mi se pară că...). Cum îi vedeam pe optzecişti la ea în
redacţie, pe Florin Iaru şi ceilalţi pe care reuşea să-i strecoare, mai într-o
antologie a debutanţilor, mai într-un concurs de debut… L-a publicat şi pe
Felix Sima iar acela, în următorul volum i-a dedicat o poezie.
Îi telefonam de cîte ori îi apărea un nou
volum, un grupaj de poezii, sau cînd i-a apărut o proză scurtă, un coşmar cu
iscusinţă captat, în Ramuri.
Am discutat pe larg despre şansele ei ca prozatoare. Am fost cu Felix Sima la
Biblioteca Universităţii cînd s-a lansat cu mare pompă Epica magna a lui Nichita Stănescu, îi vedeam pe
amîndoi la tribună, de la balcon, şi o clipă m-am gîndit ce norocoasă este, ce
bine le stă şi că poate sunt îndrăgostiţi. Oricum, nu m-aş fi mirat să pună
ochii pe o fată superbă ca ea, numită tot Gabriela şi semănînd cumva cu
Melineasca. Cum se interesa de familia mea, de Lidia, apoi şi de Andrei, oferindu-se
să-mi dea nişte lucruşoare de-ale lui Brăduţ... De o bunătate şi căldură
omenească vecină cu inimaginabilul... Ba chiar mi-a şi dat un fel de zgardă de
piele, pentru când copilaşul învaţă să meargă. Părea să se bucure cînd îi
spuneam că eu şi Lidia ne iubim, ar fi vrut să vină odată cu noi într-o
excursie la munte. Mi-a spus asta în cîteva rînduri, dar eu nu am insistat,
căci alţi amici condeieri se arătaseră interesaţi, iar apoi dăduseră uitării
toate planurile noastre. Îi dădeam uneori telefon din gară, cînd să plec pe
teren, o felicitam de 8 noiembrie. Se pare că a impresionat-o neplăcut faptul
că pe eroina mea din Capcana…
o chema tot Gabriela şi poate de aceea mi-a înapoiat manuscrisul fără să-l fi
terminat de citit. Schimbasem numele real Daniela, iar acum ce să fac? Se arăta
impresionată că scosesem şi cărţi de poezie dar şi de proză, scenarii premiate,
un album de artă fotografică – şi una dintre dedicaţiile ei se referă chiar la
această polivalenţă a resurselor mele artistice. Am cunoscut-o pe soră-sa şi cu
acea ocazie am conversat despre vizita/şederea ei de cîteva zile la Gigi
Astaloş, căruia îi luase un interviu. Mi-l prezenta ca pe un ins foarte iscusit
în a-şi crea relaţii, ceea ce-l ajutase să-şi vadă piesele jucate în multe săli
mici din toată lumea. În ultima vreme făcuse la televiziune emisiuni culturale,
dar mi s-a plîns că nu se înţelegea cu ceilalţi şi în scurt timp i-au desfăcut
contractul. Oricum, am chemat-o la recitalul Lidiei, pe o ninsoare straşnică,
la Muzeul Ţăranului român, unde s-a emoţionat pînă la lacrimi; a venit cu drag
la lansarea primului volum de poezie al Lidiei, la Dalles, în aprilie, apoi tot
acolo şi-a lansat Memoria…
unde au vorbit excelent despre ea vreo cinci critici de marcă, inclusiv Dan
Laurenţiu. Lidia nu-şi poate scoate din minte imaginea chipului ei radios cînd
ne-a dat autograful, numindu-ne adevăraţii ei prieteni…
Şi nu puteam adormi de obidă, de mare
tulburare şi adîncă tristeţe.
Am vorbit la telefon cu Izverna, care nici
el nu ştiuse; îmi spune că toată ziua se gîndise la ea, pentru că îi promisese
nişte cărţi; s-au văzut la mare, în iulie, au stat la plajă. Ca medic, zicea,
nu crede că a avut cancer. Azi la prînz dau telefoane lui Acsan, lui Petre
Ghelmez şi dna G. îmi spune că drama s-a petrecut duminecă, după ce
dereticaseră prin apartament. P.G. e cel care o angajase la Albatros…
E groaznic, de două trei ori am fost acasă
la G. N. şi de fiecare dată am sfătuit-o insistent să-şi închidă balcoanele –
un balcon imens, spre bulevard, dînd ocol întregului apartament: ar cîştiga
spaţiu util, ar scăpa de zgomote şi de praf, îi spuneam. Nu pot spune de ce,
dar ideea că G. N. are un balcon deschis, gol, la etajul IX, mă neliniştea.
Scrisul nu a ajutat-o, asta mă întristează
în plus. Scrii jurnal, de exemplu, şi te iluzionezi că smulgi uitării măcar
cîteva fragmente de viaţă, dragi sufletului “însetat de real” – dar se face că
totul este “vînare de vînt”, scrierea jurnalului nu face decît să-ţi fure din
viaţă, să-ţi anuleze din amintiri, necum să ţi le păstreze…
Cu atîtea cărţi publicate, aşezate
cronologic în raftul bibliotecii sale, cu manuscrisele de proze scurte
din dosare, cu foi răzleţe, notiţe şi însemnări de jurnal care i-ar fi putut
ţine sufletul dar şi trupul în aer, plutitor, biata Gabriela se va fi azvîrlit
cu capul în jos, într-o pornire de autodistrugere definitivă. Va fi murit încă
din aer, la acea viteză nici nu mai poţi să respiri. Aseară, în panică, mă
rugam: Doamne, ajută-ne şi ocroteşte-ne!
Iată unele notaţii cu Gabriela Negreanu (Scene din viaţa literară, ed. Ideea europeană,2007):
3 febr. 84 (...) Apoi o lungă convorbire cu Gabriela Negreanu, rău afectată că Eugen Barbu a reluat campania împotriva ei. Vrea să ceară altă muncă. Am insistat să nu-i dea ipochimenului o astfel de satisfacţie. I-am explicat în fel şi chip că nimeni nu ia în seamă astfel de atacuri descalificante, duse aşa încît să-l scîrbească pe preopinent. Sper ca discuţia să o fi întremat, căci am găsit-o foarte deprimată.
10 ianuarie 1986: (...) Apare (la redacţia Luceafărul, n. m.) Gabriela Negreanu, acum funcţionară la Centrala cărţii; din spirit de solidaritate cu poeta urgisită, Sînziana îi cere un articol, I. Gh. îi cere nişte poezii. Ca între redactori, deh! Îi place ultimul grupaj al lui Florin Şandru. Şi mie, zic. Mă asigură că o să dea manuscrisul meu de poezii de la editură lui Ion Acsan, pentru ’87. Apare A. D. Munteanu, care mă invită la el în birou, îmi povesteşte excursia lui în Franţa, îmi vorbeşte de Gigi Astaloş, care s-a realizat plenar şi îmi promite publicarea grupajului de traduceri din poezia lui Raoul Andres Morales pentru februarie-martie. Mă văd cu Ion Sofia Manolescu şi cu Matei Gavril în biroul proză-reportaj. Gabriela Negreanu, relaxată de data asta, îl caută pe Dan Laurenţiu...
Alţi scriitori:
Dragoş Vicol, n.
1920
George Alboiu, n.
1944
Adrian Alui
Gheorghe, n. 1958
George Lesnea, m.
1979
Horia Gane, m. 2004
Poezia zilei: Adrian Alui Gheorghe (n. 5 iulie 1958)
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 2001
POETUL BĂTRÂN
ÎŞI DECLAMĂ FAIMA
(fragment)
ÎŞI DECLAMĂ FAIMA
(fragment)
Aş fi vrut ca toate cuvintele
să asculte de mine,
Acum ascult de toate cuvintele
Ca un câine bătut merg în urma lor
Din când în cînd
Îmi dau peste bot
Scot scrâşnete, scot urlete,
Ele se amuză, se întărâtă
Ca muieruştile care au prins un satyr bătrîn
Şi îl chinuie, îi aţâţă simţurile
să asculte de mine,
Acum ascult de toate cuvintele
Ca un câine bătut merg în urma lor
Din când în cînd
Îmi dau peste bot
Scot scrâşnete, scot urlete,
Ele se amuză, se întărâtă
Ca muieruştile care au prins un satyr bătrîn
Şi îl chinuie, îi aţâţă simţurile
Apoi mă împing în arenă
Şi mă supun experimentului total:
Bagă în burta mea cartofi,
eu scot poezie
Bagă pe gâtul meu bere,
eu scot poezie
Bagă salată, bagă melci băloşi,
bagă fructe pline de promisiunile raiului,
eu scot poezie
Şi mă supun experimentului total:
Bagă în burta mea cartofi,
eu scot poezie
Bagă pe gâtul meu bere,
eu scot poezie
Bagă salată, bagă melci băloşi,
bagă fructe pline de promisiunile raiului,
eu scot poezie
Până şi cele mai triste cuvinte se ridică
Şi aplaudă, e un spectacol total:
„– Ai văzut? Poezia nu e aşa de fioroasă
pe cât se credea, sâsâie ca şarpele
dar veninul ei e inofensiv…”
„– Dar are sânge pe barbă,
poezia atrage cuvintele
în mărăcini şi le spintecă inimile…!”
„– Mamă, am văzut poezia, ca o turmă
de licurici înhămată la muzicile
din subconştient…”
„– Opriţi spectacolul, prea multe cuvinte
mor pe limba
poeziei…!”
Şi aplaudă, e un spectacol total:
„– Ai văzut? Poezia nu e aşa de fioroasă
pe cât se credea, sâsâie ca şarpele
dar veninul ei e inofensiv…”
„– Dar are sânge pe barbă,
poezia atrage cuvintele
în mărăcini şi le spintecă inimile…!”
„– Mamă, am văzut poezia, ca o turmă
de licurici înhămată la muzicile
din subconştient…”
„– Opriţi spectacolul, prea multe cuvinte
mor pe limba
poeziei…!”
Aş fi vrut ca toate cuvintele
să asculte de mine,
Acum ascult de toate cuvintele
Biciul lor mă mână din urmă
Îmi rupe din carne
Ca o reptilă care cântă blues.
(2008)
să asculte de mine,
Acum ascult de toate cuvintele
Biciul lor mă mână din urmă
Îmi rupe din carne
Ca o reptilă care cântă blues.
(2008)
(preluare de pe Internet)
19 mai. Ieri pe seară mă văd pe bd. Titulescu cu Pan Izverna,
discutăm vreo oră politică, religie, poezie. Legionarii nu au fost o sectă, cum
îi descriu unii, au fost în interiorul Bisericii ortodoxe. Emil Cioran, plecat
la Paris, îl descrie pe Căpitan ca pe un hatman ucrainean. Ne intersectăm cu
Roxana I., ieşise de la Mega Image. În negru, cu ochelari negri, suplă,
cărînd multe cumpărături. Dă pomană ţigăncuşei care s-a oploşit cu întraga
familie lîngă Mega Image. Hrană şi mîngîieri pentru o căţeluşă maidaneză. Se
vede cu PI la biserica din cartier. Zic: Şi Nelu Ivan e vecin cu dta. Trece pe
celălalt trotuar, zice, cînd mă vede. Zic: A trecut printr-o perioadă cumplită,
i-a murit soţia, cu care s-a chinuit în ultimii 20 e ani, nervii… R.I. o să-i
lase baltă pe ţărănişti. Textual: De ce să nu fiu eu la Cotroceni şi să fie
alţii? Mai bine noi, etc. Asta mă miră şi mă amărăşte. Îmi amintesc cum am
insistat să i se dea drumul la Palatul Elisabeta, cu un imens buchet de flori,
cînd a venit familia regală. Le-am spus celor de la poartă: Daţi-i imediat
drumul, este R.I. de la România liberă! După ce ne despărţim de ziaristă, P.I.
îmi spune că a fost o glumă neagră, mai ieri i-a vorbit de pe poziţii
pro-ţărăniste. E purtătoarea lor de cuvînt. Vor să se reorganizeze, dar n-au
bani să se dezvolte în ţară. De ce n-au făcut-o cînd conduceau? întreb. Cine
mai vrea să vină la ei după o guvernare catastrofală? El: O luptă trebuie dusă,
oricît de îndepărtată ar fi victoria. L-a citit integral pe Caragiale, i-a
plăcut integral, nu avea doar talent, avea o extraordinară putere de pătrundere
în om şi în probleme, ca un laser. N-o să-l mai vorbească decît de bine. Nu ca M.
P. care îl blamează că a plecat la Berlin, parcă el n-a plecat! Dan Ciachir îi
spunea mereu că M.P. se laudă că ar fi fiul lui Gh.Dej – maică-sa fiind
spălătoreasă. Pe vremuri, cînd a apărut Dicţionarul
lui MP la Albatros, l-a întrebat fără teamă: De unde ai dta datele secrete
despre scriitori? Deci pe filiera securităţii. Iar acela nu l-a iertat în Istoria sa. Zice că Manolescu a scris
împotriva lui: Delatorul. Îl laud din nou pe amic pentru grupajul său de poeme
din Contrapunct, aprilie, două pagini
şi jumătate, aproape o carte, zic. Scrisă de mult, Cartea Nopţii, nu a apărut. Despre V. I., director la Dacia: a
făcut drumuri la Cluj, nu i-au publicat cartea, i-au pierdut manuscrisul, l-au
minţit, l-au amînat… Îi zic: Acum V.I. îi reabilitează pe martirii închisorilor
comuniste. Tot eu: la relectură Ion Barbu nu mi-a spus mare lucru. Se
înflăcărează, îmi recită poeme întregi. Despre Vinea şi H. Ivonne Stahl: el şi
Andrei P. au ajuns la Petre Pandrea tocmai cînd cei doi plecaseră. Zice P.P.:
Păcat că n-aţi fost de faţă, să-i auziţi povestind cum au scris ei doi Cronică de familie, Petru Dumitriu a
semnat cartea, ei neavînd drept de semnătură, iar lor nu le-a dat nici un ban
din drepturile de autor…
Îi povestesc cum l-am atacat pe P.D. în amfiteatrul
Odobescu, unde şi-a făcut apariţia ca un clovn. Eram cu Ţone, cu Andrei Ionescu
şi, spre mirarea mea P.I. susţine că nu a fost în sală. De verificat în jurnal.
Dar nu e prima oară cînd pe Pan îl înşeală memoria. Mă laudă că l-am contrat pe
Fănuş Neagu la Sala Oglinzilor şi că am protestat la Ulici. Îi spun că în
antract Fănuş N. a venit la mine să mă intimideze, dar nu i-a mers. P.I.: că o
să li se înfunde celor din PSD, se coace o bombă, va exploda. Eu: Cum? Cu acest
popor care îl plînge pe Ceauşescu?! Cu oamenii de vază care pot fi cumpăraţi?
Adr. N. e cel mai bogat om din ţară, cel mai mare colecţionar. Toţi
potentaţii îi bagă bani în geantă cu nemiluita. Viitorul Preşedinte al
României. Cine să-i stea în faţă? Cataramă?
I-am subliniat lui P.I. că Eugen Ionescu, deşi vexat
de legionari precum era însuşi tatăl lui, nu i-a deconspirat pînă la moarte pe
Eliade şi Cioran, deşi cu ultimul chiar nu s-a simpatizat. Cu Pan Izverna aş
avea mereu ceva de discutat, important. A rămas singurul meu prieten literar.
Zice: aş lăsa biblioteca unui tînăr pasionat de literatură. S-o vînd la
anticariat, pe nimic?! Oare fiică-sa nu se interesează, cum păruse? Cînd mă
gîndesc cu cîtă pasiune a adunat cărţi şi avea relaţii speciale la un legător,
ca să arate cît mai bine, să fie trainice… Ce urmează pentru scriitor, pentru literatură? Mi se strînge inima.
La casa de ajutor reciproc din Petru Maior, o doamnă
ca la 58 de ani citea din ziar: cutremur de gradul 5 pe scara Rihter. L-am
prevăzut, zice. De cîte ori i se pune o umbră pe partea dreaptă a feţei şi pe
umăr, atunci moare cineva din familie, iar dacă umbra i se pune pe obrazul
stîng, atunci moare cineva din vecini. I s-a întîmplat din nou, de curînd.
Toată viaţa a avut acest har, a ascultat de el dar nu a crezut de cuviinţă să-l
exploateze cumva.
Oana N. la noi la prînz. Lidia se lasă dusă de val
şi-i povesteşte toată tărăşenia cu tanti M. O aud spunînd că după cearta cu
tanti M. s-a rugat lui Dumnezeu, în felul ei, ca această situaţie să-şi
găsească rezolvarea. Are convingerea că rugăciunile ei au ajutat-o. Spune că-i
place slujba de înmormîntare la ortodocşi, un ritual care induce împăcarea
sufletelor celor vii cu ideea trecerii în alt tărîm. Îi place şi slujba de la
nuntă şi povesteşte nunta Ilincăi, unde ambianţa a emoţionat-o, iar apoi vocea din
strană a doamnei de 82 de ani. Dar nu acceptă ca mijlocitor al rugăciunilor
către Dzeu decît pe Isus, iar nu toţi sfinţii, care şi ei au fost oameni cu
păcate, cu atît mai puţin preoţii. În privinţa asta a intrat în contradicţie cu
Maria Ploae, despărţindu-se rece.
Vorbim la telefon cu Ionel, din Florida, prima
vacanţă numai ei doi, după 18 ani de robie la familion.
Fotografii din Grecia - Methoni, Fortăreaţa medievală.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu