Scriitorul zilei: Constantin Noica, n. 12 iulie 1909 - d. 4 dec. 1987
Poezia zilei: Sînziana Batişte
Edicte, 8
Vreau să-ţi fiu odihnă
Demâncare
Patrie nestinselor candori
A copilăriei neuitate sare
Leagăn
Marea scânteind în zori
Flamură zbucnită visului de aur
O corabie cum ninmeni n-a avut
Gestul mamei
Taina ei de abur
Şi întoarcerea spre ţărmul cunoscut
Vreau să-ţi fiu aievea
Şi-n Poveste
(Înţelepţii spun că s-a văzut,
Ei învaţă harnic tainele celeste
Să deschidă Cartea
De la început)
20
Gînd ocnaş
(Zugrăveală coclită)
Duce-m-aş şi duce-m-aş
În fresca din piramidă
Să fiu o mândră păuniţă
În strai perlat strălucitor
Din mâna tânărului faraon
Mălai de aur ciugulind
Să mor
Să nu mai ştiu
Că mor
Ce toamnă
Ce toamnă-naltă peste noi se lasă
Clopote de lumină prin văzduh mişcând
Şi mierea soarelui ca o mătasă
În ochi
Pe mâini şi-n inimă curgând
Ne-ntoarcem tot mai des privirea
Spre izvor
O, lasă-ne speranţele - strigam
Preatulburaţi
Înaripaţi de dor
Nu-ngădui acum să ostenim
Din fragii gloriei
Am învăţat să nu gustăm
Ci lasă-ne Tu
Gloria-amăgirii
Şi înaintea iernii ne-nfăşoară uşor
În argintata mantie-a iubirii
(din Odaie sub cer, 2007)
Ion Lazu:
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 2001
Fotografii din Peloponez...
Notă: este ultima fotografie a mea de la Methoni: brusc aparatul nu a mai funcţionat - baterie epuizată...
Continui să postez fotografii de la Fortăreaţă, luate de prietenul grec medicul Iannis Gkoulinis, care a avut amabilitatea să mi le trimită. Îi mulţumesc şi pe această cale pentru aceste amintiri inestimabile, nemaivorbind de excelenţa imaginilor.
Dintr-o familie boierească teleormăneană,
cu ascendenţe aromâne şi greceşti, s-a născut în localitatea Vităneşti, a făcut
gimnaziul la Dimitrie Cantemir în Bucureşti, apoi liceul Spiru Haret (unde l-a
avut profesor de matematici pe Dan Barbilian-Ion Barbu), cu bacalaureat în
1928, după care a urmat Literele şi Filosofia la Universitatea Bucureşti (i-a
avut profersori pe Nae Ionescu şi P. P. Negulescu), cu licenţa în 1931. A urmat
un an la facultatea de matematică, 1932-1933. Debutase cu poezii încă din liceu,
1927, consiliat de Ion Barbu să se ocupe de filosofie... Între 1932-1934 a
frecventat simpozioanele Criterion,
luând contact cu toată generaţia respectivă, din care destui s-au ataşat
mişcării legionare: Mircea Eliade, Mihai Polihroniade, Haig Acterian etc.
(A făcut-o şi Noica, în ultimul moment, devenind la finele lui 1940 directorul
unei publicaţii legionare Buna
Vestire, apărută cu aprobarea lui Antonescu.) Practic, în editorialele sale
a reuşit să contureze ideologia legionară; C. Z. Codreanu era prezentat ca
românul de vârf al secolului XX...
În 1938 merge cu o bursă a statului
francez la Paris; în 1940 revine la Bucureşti şi îşi susţine doctoratul.
Editează pe bani proprii un număr unic din revista Adsum ! (Sunt aici!). Din
toamna lui 1940 şi până în 1944 va fi referent la Institutul român-german din
Berlin. A audiat cursurile lui Heidegger, împreună cu Alexandru Dragomir. La
început incitat de carisma lui Hitler, va iniţia un studiu despre filosofia
germană, rămas neterminat. După 1944 s-a retras la Sinaia, unde s-a căsătorit
cu o englezoaică. Între 1949 şi 1958 a avut domiciliu obligatoriu la
Câmpulung-Muscel, câştigându-şi existenţa din meditaţii de matematică, engleză
şi franceză. A păstrat tot timpul, pe cât s-a putut, legăturile epistolare cu colegii
de generaţie din exil (prin poştă sau interpuşi, primind şi trimiţând cărţi şi
manuscrise - dornic să fie la curent cu evoluţia prietenilor din libertate, şi
totodată sperând să-i fie publicate lucrări proprii la Paris), în principal cu
Eliade, Cioran, Ionesco, dar era vizitat şi de diverşi discipoli din ţară;
uneori, verile, era vizitat la Câmpulung de familia sa: fosta soţie, cetăţeancă
britanică Wendy Muston, de care divorţase în 1955 ca aceasta să poată părăsi
România, împreună cu fiica sa Alexandra şi fiul Răzvan; în 1958 a fost arestat
împreună cu toţi cei pe care îi întâlnise în ultimul deceniu, aşa-numitul
"grup Noica-Pillat", peste 20 persoane; a fost judecat şi condamnat
la 25 ani muncă silnică, cu confiscarea întregii averi.
Eliberat în 1964 de la Jilava, a fost
cercetător la Centrul de Logică, făcându-şi noi discipoli, printre care Sorin
Vieru, Gabriel Liiceanu, Andrei Pleşu. Din 1975, pensionat, s-a retras la
staţiunea Păltiniş, iar camera sa neîncăpătoare a început să primească vizitele
unor interesaţi de dialoguri tip socratic. În 1976, vizitând mănăstirea Rohia,
a fost impresionat de biblioteca călugărilor, povestindu-i apoi lui N.
Steinhardt despre condiţiile speciale de la Rohia, pentru că ştia intenţiile
lui N. S. de a se retrage la o mănăstire. Ceea ce s-a şi întâmplat.
A murit la 78 de ani, un om care din
totdeauna a avut un minus de vitalitate; la 26 de ani i s-a exteripat un
rinichi. Totuşi, la declanşarea celui de al doilea război mondial ar fi vrut să
se prezinte ca voluntar, ceea ce nu i s-a permis.
Este de meditat asupra destinului unuia
dintre cei mai înzestraţi filosofi ai noştri din secolul XX. O
inteligenţă specială, ceea ce totuşi nu l-a făcut pe Ion Barbu să-l orienteze
spre matematici sau spre ştiinţele exacte, dar nici spre poezie, ci spre
filosofie, intuind tendinţele speculative ale tânărului aspirant la literatură.
Faptul că s-a orientat spre clasicismul Greciei antice şi spre idealismul
filosofiei germane spune mult. Nicolae Manolescu, în a sa Istorie critică, nu se
arată cu deosebire impresionat de cazuistica noiciană; îi relevă autohtonismul,
dezavuarea civilizaţiei occidentale, atracţia spre misticism. Se arată mirat de
o astfel de afirmaţie a filosofului. "Cel mai mult am avut de învăţat de
la cei proşti". Mai întâi că afirmaţia are sens; apoi că ea chiar îl
exprimă foarte exact pe Noica, pătimaş al discuţiilor în stil hermeneutic, unde
se avânta în disecarea clasicilor. Desigur, afirmaţiile greşite ale convivilor,
inabilităţile, deficitul de informaţie îl puneau în situaţia de a se desfăşura.
Pare că vocaţia sa principală era cea didactică. Vezi şi Jurnalul de la Păltiniş, al lui Gabriel Liiceanu.
Din Istoria...
lui Marian Popa aflăm că în anii 30, nişte intrigi l-au înlăturat pe filosof de
la o carieră universitară. A fost o cumpănă a destinului lui Noica. La Berlin
fiind, în anii 40-44, nu rata seminariile lui Heidegger. Se simţea desigur în
elementul său, participând, exersându-şi inteligenţa deductivă.
Ne putem mira că Noica a aderat aşa de
târziu la ideologia legionară. Nu mi se pare relevant. Oricum, aspiraţiile sale
erau dintru început idealiste şi naţionaliste; îi aprecia mai mult pe Pârvan
decât pe Xenopol, de exemplu. Viaţa modestă pe care a dus-o, considerată ca
dispreţ al bunurilor lumeşti, se poate să fi fost o formă de disimulare a unui
orgoliu personal, bazat pe convingerea că importantă va fi doar opera sa
filosofică. Şi, până una-alta, ascendentul pe care şi-l găsea faţă cu
interlocutorii. Nu a avut timp să construiască un sistem, poate nici nu se mai
punea problema, în anii 40 ai secolului trecut.
S-a prevalat de înţelepciune. A mizat pe
fondul cultural al naţiunii, descifrând în structurile limbii române experienţe
iniţiatice, tâlcuri, rosturi, rânduieli etc.. Şi pe Eminescu, acreditat ca
"omul deplin al culturii noastre". O legitimare pentru noi toţi. A
studiat manuscrisele, a pus în evidenţă marea cuprindere a demersului
eminescian. A militat pentru editarea integrală a manuscriselor eminesciene,
ceea ce, în mod remarcabil, chiar s-a întâmplat.
După 6 ani de detanţie, în care a fost
anchetat şi schingiuit, mereu răbdând cu destoinicie, nerevoltându-se, imediat
după amnistiere a trebuit să scrie articole la revista Pentru patrie, încercând să
recâştige încrederea intelectualilor din exil. Exact cei pentru a căror
cultivare fusese condamnat la 25 ani detenţie! Dar acum, cu venirea lui
Ceauşescu şi cu reactivarea naţionalismului, fie el şi comunist, a falsei
independenţe faţă de sistemul comunist, opţiunile lui C. Noica au devenit
coincidente cu cele oficiale. Chiar evocarea detenţiei, în Rugaţi-vă pentru fratele Alexandru, în care umilinţele din
închisoare sunt escamotate, scoţându-se în prim plan aspecte ale cunoaşterii de
sine, atingând o treaptă superioară, este o scriere în total dezacord cu mărturisirile
concentraţionare. Este cum nu se poate mai evident că filosoful a dorit să-şi
lege destinul cărturăresc de cel al naţiunii române, dar poate ar trebui să ne
gândim şi la faptul că acestă idee îi aducea filosofului o bucurie specială,
satisfacţia de înţelept al clanului.
Ar fi o discuţie specială să ni-l
închipuim pe Noica supravieţuind ceauşismului, solicitat să-şi spună cuvântul
în Cetate, în primii ani ai problematicei noastre democraţii. Şi să ne gândim
cum ar fi decurs concurenţa cu celălalt Socrate al nostru, mă refer la Octavian
Paler.
Opera filosofică: 1934 - Mathesis
sau bucuriile simple; 1936 - Concepte
deschise în istoria filozofiei la Descartes, Leibniz şi Kant;1937 - De
caelo; 1940 - Schiţă
pentru istoria lui cum e cu putinţă ceva nou;1943 - Două
introduceri şi o trecere spre idealism. Cu traducerea primei introduceri
kantiene a Criticei Judecarii,1944 - Pagini despre sufletul românesc;1944 - Jurnal
filosofic;1962 - Fenomenologia
spiritului de GWF Hegel istorisită de Constantin Noica;1969 - Douăzeci
si sapte de trepte ale realului;1969 - Platon: Lysis (cu un eseu despre înţelesul
grec al dragostei de oameni si lucruri);1970 - Rostirea
filozofică românească;1973 - Creaţie şi frumos in rostirea
românească;1975 - Eminescu
sau gânduri despre omul deplin al culturii romanesti;1975 – Despărţirea
de Goethe;1978 - Sentimentul
românesc al fiinţei;1978 - Spiritul
românesc la cumpătul vremii. Şase maladii ale spiritului contemporan;1980 - Povestiri
despre om, dupa o carte a lui Hegel: Fenomenologia spiritului;1981 - Devenirea
întru fiinţă, vol. I: Incercarea asupra filozofiei traditionale; vol. II:
Tratat de ontologie;1984 - Trei
introduceri la devenirea întru fiinţă;1986 - Scrisori
despre logica lui Hermes
Traduceri din: Descartes, Kant, Augustin,
Hegel,Ammonius, Platon, Aristotel, din presocratici.
Opere postume:1988 - De
Dignitate Europae;1990 - Jurnal
de idei;1990 - Rugaţi-vă
pentru fratele Alexandru;1992 - Simple introduceri la bunătatea
timpului nostru;1992 - Introducere
la miracolul eminescian;1997 - Manuscrisele de la Cîmpulung;1998 - Echilibrul
spiritual. Studii şi eseuri (1929-1947).
Citeşte mai mult:
http://ro.wikipedia.org/wiki/Constantin_Noica
http://autori.citatepedia.ro/de.php?a=Constantin+Noica
http://www.jurnalul.ro/calendar/103-ani-de-la-nasterea-lui-constantin-noica-617979.htm
Ion Lazu: Intruşii. Odiseea plăcilor memoriale,
11 iunie 2007 (...) Prin Aleea Alexandru până la Statuia
Aviatorilor şi apoi în Câmpia Turzii, actualmente Emanoil Porumbaru (cum se
numise înainte de comunism), intru la nr. 3, uşa de jos fiind deschisă, ca
niciodată; deci urc la II ca să chestionez fam. Sădeanu despre o fostă
locuire temporară a lui Noica aici; nu răspund la cele două
sonerii, se adevereşte ce mi se spusese: că lipsesc şase luni pe an, plecaţi în
Italia; sun şi la vecin, cineva poate ştie de Noica, urc la II, sun la vecinii
lui Neagu, duşmanul meu de altădată, pe care aş vrea să-l evit. Nu răspunde,
cobor la parter, nişte firme (fantomă?), aceeaşi situaţie, urc din nou la II,
de data asta sun direct la Neagu, cu întârziere răspunde o femeie. Ce vreau? Îi
spun. Nu a locuit aici niciodată C. Noica. Dar nişte vecini de peste
drum mi-au spus că... De unde să ştie ei? S-au mutat aici de câţiva ani, eu
locuiesc aici din copilărie! Dar Sădeanu? Nu sunt acasă vara. Dar despre Mihai Drumeş ? A
stat alături, la 3A? Nu răspunde. Aştept, degeaba. Cobor. Şi mi-e teamă că
trebuie să-l tai de pe listă pe Noica. Curios ce-ar fi răspuns dacă întrebam de
scriitorul I.L. Când mă îndepărtez pe trotuar, simt că inamicii mă pândesc de
după perdele...
(...)
N.B. I-am pus o placă memorială la adresa
din Drumul Taberei, unde a avut un apartament de 2 camere, înainte de
retragerea la Păltiniş...
Alţi scriitori:
Mircea Nedelciu, m.
1999
Edicte, 8
Vreau să-ţi fiu odihnă
Demâncare
Patrie nestinselor candori
A copilăriei neuitate sare
Leagăn
Marea scânteind în zori
Flamură zbucnită visului de aur
O corabie cum ninmeni n-a avut
Gestul mamei
Taina ei de abur
Şi întoarcerea spre ţărmul cunoscut
Vreau să-ţi fiu aievea
Şi-n Poveste
(Înţelepţii spun că s-a văzut,
Ei învaţă harnic tainele celeste
Să deschidă Cartea
De la început)
20
Gînd ocnaş
(Zugrăveală coclită)
Duce-m-aş şi duce-m-aş
În fresca din piramidă
Să fiu o mândră păuniţă
În strai perlat strălucitor
Din mâna tânărului faraon
Mălai de aur ciugulind
Să mor
Să nu mai ştiu
Că mor
Ce toamnă
Ce toamnă-naltă peste noi se lasă
Clopote de lumină prin văzduh mişcând
Şi mierea soarelui ca o mătasă
În ochi
Pe mâini şi-n inimă curgând
Ne-ntoarcem tot mai des privirea
Spre izvor
O, lasă-ne speranţele - strigam
Preatulburaţi
Înaripaţi de dor
Nu-ngădui acum să ostenim
Din fragii gloriei
Am învăţat să nu gustăm
Ci lasă-ne Tu
Gloria-amăgirii
Şi înaintea iernii ne-nfăşoară uşor
În argintata mantie-a iubirii
(din Odaie sub cer, 2007)
Ion Lazu:
Salcia de purpură
Mă trezesc uneori implorând
Arteziana de sânge din mine:
Nu te stinge de-un gest sau de-un gând,
Mai pluteşte pe-adâncul din mine
Mai susţine-mă-n vârful acestui
Havuz roşu, hrănit generos
De-afundarea înceată – căci restu-i
Fântână secată în câmpul de loess!
(1968)
26 iunie. Ieri pe la 12:30 la facultate, ca să-l prind pe EC. la
ieşirea din şedinţa de catedră. Şedinţa se prelungeşte, cum se mai întîmplă,
umblu de colo colo pe coridor, aruncîndu-mi de vreo două ori privirile spre
sala consfătuirii, în partea răcoroasă, dinspre curtea interioară, dar nu
reuşesc să-mi dau seama dacă profesorul se află printre cei aşezaţi de-o parte
şi de alta a lungii mese. Între timp mă uit la exponatele din vitrine, inclusiv
la minereurile din zona Ocna de Fier, dar şi la cele din alte zone, Brad,
Cavnic, toate frumoase şi expresive. Nostalgii de geolog. Un asistent încearcă
să reziste insistenţelor unui student care vrea să se ataşeze în ultimă
instanţă unui grup deja constituit şi complet, pentru Gura Văii. Eu aş fi
renunţat, însă blondul rătăcit perseverează şi izbîndeşte. Îl întreb pe
asistent (în sandale pe piciorul gol, cum am observat şi la alţi universitari,
pe coridor) de dl prof. EC şi-mi spune că este în şedinţa de catedră. Îmi
continui preumblarea prin faţa exponatelor, de pe la mijlocul culoarului îmi
face semne Paula H., pe care de altfel o reperasem după glas. Asta îmi şi spune
(cînd, după ezitări, căci era în discuţie cu o necunoscută, mă apropii –
necunoscuta, de fapt Lucica Robu de la Institut, stătuse mereu cu spatele şi eu
am ezitat să le stric şueta): că la cursurie dlui Socolescu, surd de-a binelea,
ceilalţi îşi vedeau de-ale lor, jucau cărţi etc şi numai cînd spunea ea ceva,
prof. se întorcea şi se interesa ce se întîmpă în sală – Paula recunoaşte
astfel că are o voce cam stridentă.
Vorbim de-ale noastre, de copiii ei care nu au nici
pînă azi copii, de scandalul Roşia Montană, cu multe amănunte pe care nu le mai
consemnez aici - şi la un moment dat se iese din şedinţă. Îi văd pe Pipo, pe Ghiţă
P. şi Marin Şeclăman, întreţinîndu-se, între ei şi cu Emil C. În blugi şi bluză
cu mînecă scurtă, într-o atitudine foarte relaxată, lipsită de morgă. Se
adunaseră mai mulţi la intrarea în sală, EC dă mîna cu două trei persoane şi
apoi cu mine; O! face, plăcut surprins şi-mi zîmbeşte din apropiere, cum ne
nimerisem la o jumătate de pas unul de celălalt. Imediat îi spun că aş dori să
vorbim cîteva minute; desigur, spune, cu solicitudine - şi reiese că mai întîi
are de tratat o chestiune profesională cu Ş.; Ş. însuşi, cu care începusem o
discuţie foarte agreabilă ieri, dădea semne că ar vrea să o continuăm pe-a
noastră, însă înţelegînd că am venit pentru EC spune să amînăm pe altădată. EC
nu pleacă imediat cu Ş., se mişcă puţin pe coridor, îl observ mai bine: poate
ceva mai scund ca mine, de unde mi se păruse că lucrurile stau invers, iar din
spate cu o alură care nu mai e cea a tînărului (umerii, picioarele), spre
deosebire de cazul femeilor, care la o anumită vîrstă arată mai rău din faţă.
Poate că Pipo deja îi spusese în ce constă demersul meu, fapt e că după ce
profesorii s-au îndreptat spre biroul lui Ş., Pipo m-a dus la el în birou, mi-a
arătat în dreapta intrării o măsuţă cu două scaune, unde am crezut că va avea
loc întrevederea – dar nu!, acolo să-mi las taşca, să iau la mine doar cartea
şi cererea de sponsorizare şi să-l aştept pe coridor pe EC, existînd
posibilitatea să plece foarte repede. Procedez în consecinţă, stau pe coridor,
schimb două trei replici cu Ghiţă, care se referă la faptul că alde noi, pe
vremuri (este cu o serie mai mic decât mine) ne-am ridicat cu greu, învingînd
mari lipsuri materiale. Eu: Mulţi au traversat aceleaşi privaţiuni, ale vremii,
însă noi suntem cei cîţiva care am învăţat ceva din asta! G.P. e de acord. Pipo
revine, le dă cîteva sugestii celor două doamne, care îmi spuseseră că au
susţinut la catedră tezele lor de doctorat. Acolo li s-au pus nişte întrebări
cam anapoda, din care ar reieşi că textele nu au fost citite, de fapt. Eu,
insinuant: poate domnii respectivi au dorit să intre în vorbă cu voi, mai ştii?
În curînd EC se eliberează de îndatoriri şi spre surprinderea mea mă invită în
cu totul alt birou.
Luăm loc, dsa în spatele biroului, probabil e chiar
biroul său, eu pe un scaun în faţa. Pun pe masă cartea şi foaia cu cererea de
sponsorizare. Încep prin a spune că am absolvit această facultate, că am scris
şi nişte cărţi. Ştiu, spune, studentele se întorceau din practică şi îmi
vorbeau la superlativ de dvs, ca om, ca scriitor. Ningea în ochii ei albaştri… Şi din fraza respectivă reiese că a
citit acele cărţi ale mele. Sunt născut la Tighina, îi spun… Ca şi mine, tot la
Tighina.. eu cu cîteva săptămîni după dvs, precizez şi EC convine că ne despart
vreo cîteva săptămîni. Am scris o carte: Veneticii,
despre drama basarabenilor care s-au refugiat, aceasta e cartea, editura nu a
primit sponsorizare şi s-a derobat; o carte care trebuia să apară în 99 dar de
fapt nu a apărut, mi-au trimis cîteva exemplare. Solicit o sponsorizare, pentru
ca romanul să poată apărea. Îi întind cererea, spune că nu e nici o problemă;
de ce nu am venit la timp?! I-ar fi spus imediat dnei M. B. şi… Nu am venit
pentru că nu am făcut asta niciodată în viaţă, de ce acum? Se uită prin carte,
la titlurile cărţilor, la motoul din Patapievici: “legea celui care a
supravieţuit este să mărturisească” etc. Îi spun că sunt ultimul supravieţuitor
din toţi care plecasem în martie ‘44. Şi familia lui s-a refugiat, atît în ‘40
cît şi în ‘44. Noi n-am avut cum, în ‘40, a doua zi dimineaţa ne-am trezit sub
ocupaţie; dar am descris şi acel episod. Tatăl lui a fugit cu trăsura, exact cînd
a trecut podul peste Prut trăsura s-a desfăcut în bucăţi, tatăl s-a răsturnat
în ţărînă, a fost chestiune de minute, pentru că imediat au apărut ruşii şi au
închis graniţa ermetic. În timpul prezidenţiatului a făcut o călătorie la
Copanca (ah, e comuna vecină cu Cioburciul meu!, exclam), este prieten foarte
bun cu Lucinski, ca de altfel şi cu Voronin.. La Copanca a dat de un om, acum
foarte în vîrstă, pe care tatăl lui l-a ajutat să meargă la şcoala agricolă.
Chiar acum îşi scrie memoriile, care trebuie să-i apară la toamnă. Va citi
această carte, unde se află şi povestea sa şi a părinţilor săi, va consemna în
memorii discuţia pe care am avut-o astăzi. Am scris-o cu lacrimi şi sînge,
spun, ca să le fac dreptate celor năpăstuiţi o viaţă întreagă. Abia acum vor să
ne dea nişte despăgubiri simbolice. Este la curent cu proiectul ce trebuie
trecut prin Parlament.
Se uită în josul paginii primite, vede suma, găseşte
că e neînsemnată, îi spun că în jur de 6oo dolari. Asta îi trebuia (se referă
la cererea de sponsorizare, al cărui titlu îl observă abia acum, probabil
crezuse că e un C.V.) Să-i aduc şi un C.V. Sigur, datele esenţiale se află în
prezentarea din carte şi din cerere, dar cei care aprobă au obiceiul să se uite
pe C.V. I-l aduc mîine, unde? Îmi spune să notez, apoi se răzgîndeşte, iese pe
coridor, merge pînă la ieşire şi-i spune şoferului să aducă nişte cărţi de
vizită din maşină. Revine, îmi dă o carte de vizită, eu trebuie să mă scuz, nu
am la mine. Promite să sprijine apariţia cărţii mele (i-am precizat că între
timp am adus acţiunea pînă după revoluţie) şi că va veni la lansare. Îi spun că
lucrez la editura Vinea, care scoate cărţi foarte importante, acum cîţiva ani
la Leipzig dsa a dat preşedintelui neamţ o carte scoasă la editura Vinea. Da,
albumul Brâncuşi, îşi aminteşte. Acum, adaug, nu am mai primit decît trei
sponsorozări nesemnificative… Mă conduce spre ieşire, repetă că studenţii lui
erau în admiraţia mea, eu: probabil e vorba despre cumsecădenia mea, dar ce-i
drept, n-am reuşit să ajung prea departe cu ea... EC: v-aţi scris cărţile. Ele
sunt importante, ele rămîn, noi trecem. Acum scrie capitolul Tentaţia bibliotecii, în capitolul
respectiv va consemna întîlnirea noastră. Eram deja pe coridor, să ne
despărţim, cînd îmi dau seama că nu i-am scris dedicaţia, îi spun că nu eram
pregătit să i-o înmînez, doar voiam să-i arăt simulacrul unei cărţi care nu a
ajuns în librării etc; vrea totuşi o
dedicaţie, care personalizează orice carte, ne întoarcem în birou, îmi oferă un
plaivaz, pentru că eu îmi lăsasem ustensilele în servietă, dincolo. Mă lasă în
birou, scriu dedicaţia şi las totul pe masă, nemaiaşteptîndu-l, în ideea că nu
trebuie să abuzez de timpul cuiva mai ocupat decît mine.
Va urma
Notă: este ultima fotografie a mea de la Methoni: brusc aparatul nu a mai funcţionat - baterie epuizată...
Continui să postez fotografii de la Fortăreaţă, luate de prietenul grec medicul Iannis Gkoulinis, care a avut amabilitatea să mi le trimită. Îi mulţumesc şi pe această cale pentru aceste amintiri inestimabile, nemaivorbind de excelenţa imaginilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu