Scriitorul zilei : Radu Brateş, n. 16 martie 1913 - d. 10 iulie 1973
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 2001
Fotografii din Peloponez...
Dintr-o familie de ţărani (Ion şi Ana
Biriş din comuna Ciufud, jud. Alba - la naştere Gheorghe I. Biriş), a urmat
şcoala primară în satul natal, liceul Sf. Vasile cel Mare din Blaj şi Literele
şi Filosofia din Cluj, 1930-1934. Debutează cu versuri în 1928; participă la
Cluj la cenaclul lui Victor Papilian. Devine profesor la liceul din Blaj între
1935-1948, apoi este cercetător la Institutul de Lingvistică din Cluj,
1949-1952. Este arestat şi va pătimi la Canal între 1852 - 1954, după care va
fi profesor la diferite şcoli din zona Târnavelor, stabilindu-se la Teiuş. Radu
Brateş este un pseudonim, necesar după detenţia politică.
A desfăşurat cu consecvenţă o activitate
de publicist, colaborând la mai toate revistele transilvănene şi înfiinţând cu
Pavel Dan revista Blajul,
1931-1935; editează revista Mlădiţe,
1941-1942. A scris articole, cronici literare, studii de istorie literară şi
poezii. S-a ocupat în principal de literatura scriitorilor ardeleni de după
Marea Unire, dar a avut în vedere şi studii monografice despre mari
personalităţi ale şcolii ardelene, despre paşoptişti; Inochentie Micu-Klain,
Simion Bărnuţiu, Timotei Cipariu, Sextil Puşcariu, Ion Breazu, Ion Agârbiceanu,
Pavel Dan, sunt scriitori pe care îi are în vedere.
După revoluţie, poetul Ion Brad, blăjean
el însuşi şi elev de-al profesorului şi preotului Gh. Biriş, promoţia Blaj
1948, cu concursul celor două fiice ale poetului proscris, a continuat să
editeze manuscrisele lui Radu Brateş: opera poetică completă, studiile de
istorie a literaturii, corespondenţa cu prelaţi ai bisericii transilvănene şi
cu Monica Lazăr, care scria în anii 70 o primă monografie Pavel Dan; şi,
inclusiv Scrise-n furtună,
o foarte emoţionantă ediţie anastatică a poeziilor sale din detenţie şi din
recluziunea (citeşte Domiciliul Obligatoriu) în localitatea Rogojeni, pe Prut -
lângă lacul Brateş...
.
Opera literară: Ion
Axente Sever şi timpul său, Cluj,
1931; Aspecte din viaţa
Blajului, Blaj, 1942; Oameni din Ardeal, Bucureşti, 1973; Cântece de pe coline, îngrijită şi prefaţă de
Valentin Taşcu, prefaţă de Ion Brad, Cluj Napoca, 1974. În 2008, două volume:
I, În împărăţia lutului,
poezii;II, opera de critic şi istoric literar; Scrise-n furtună, ediţie
anastatică; 2010: Scrieri
inedite.
Citeşte mai mult: http://www.crispedia.ro/Radu_Brates
http://www.rasunetul.ro/restitutio-radu-brates
Poezia zilei, Ion Murgeanu:
Ultima oară când am murit
lui
Ion Lazu
Şi noi iubeam
aceeaşi salcie care a plâns
Pe malul lacului
din vis la moartea noastră
Petrecută prea
de timpuriu să ne-o mai amintim
Atât că i-a fost
veacul scurt şi Dunărea albastră.
După ceremonie
ne-am întors a treia zi
În straiul
poeziei rupt în coate sprijiniţi
De anticul toiag
care a despărţit în două
Marea Roşie pre
când noi încă mai eram copil.
Nimeni aminte
nu-şi aduce deşi s-au scris
Vechi cronici şi antice idile s-au compus
Am fost protagoniştii erei ce s-a descompus
Vechi cronici şi antice idile s-au compus
Am fost protagoniştii erei ce s-a descompus
Subit subt ochii
noştri-ncercănaţi de groază
Iar după toate prin care am trecut Ierusalimul
Iar după toate prin care am trecut Ierusalimul
a căzut şi-n
vifore subt el secă Marea Sargaselor.
Alţi scriitori:
Ion Simionescu, n.
1873
Liliana Ursu, n.
1949
Al. Calais, m. 2000
(continuare 20 iunie 2001): În fine, apuc să vorbesc cu N.Ţ, mereu foarte prins,
întîi despre Jurnalul lui Zaciu, pe
care i l-am recomandat insistent în toţi aceşti ani. Idem despre Jurnalul unui poet leneş, două cărţi mai
importante decît toate romanele care vor fi apărut în aceşti ani, adevărate
cronici la sînge ale ceauşismului. Unde într-o ficţiune să găseşti mai
minuţioase descrieri şi mai diverse, din toate domeniile vieţii sociale, din
tren, din fabrici, de la Uniune, universitate, din medicină, politică, artă,
teatru etc. De ce mă ţine în loc, de ce
nu-mi publică Jurnalul? Asta se
citeşte acum mai mult decît orice altceva! Pe Cărtărescu l-a săltat mai mult Jurnalul decît orice Orbitor sau altele. Promite. Îl povăţuiesc să nu declanşeze lupta
cu Ministerul şi Dere pînă nu discută personal, cerînd explicaţii, producînd
dovezi etc. El: cum să-mi dea mie, a dat editurii lui un miliard, ăştia sunt foarte
periculoşi; să nu-mi fac nici o iluzie cu memoriul meu. Îi spun discuţia pe
care am avut-o cu două zile în urmă cu Dere, pe care l-am abordat frontal în
staţia de metrou Aviatorilor:
Venea dinspre TV, cu o ditamai taşcă, m-am luat după
el şi noroc că l-am prins, se plasase în dreptul primului vagon. Trenul n-a
venit imediat, apoi ne-am urcat şi am schimbat la Victoriei, mai vorbind şi
acolo pînă i-a venit metroul. Deloc arogant, ascultînd, rar venind cu o
explicaţie. Viclean, cu figura lui serioasă, de om corect, care te ascultă, nu
se repede să te contrazică, dar nici să dea amănunte, de asta se fereşte cu
multă abilitate: nici un nume, nici un exemplu concret. Eu: cum se poate
explica faptul că în 12 ani nu am primit nici o subvenţie, deşi în fiecare an
am figurat pe listele diverselor edituri? Alţii primesc an de an, ba şi cîte
două deodată. Contestă. Eu: Am exemple, noi cunoaştem listele pe dinafară,
cîndva cineva o să pună toate lucrurile astea cap la cap şi o să se vadă. Nu
i-am spus direct în faţă: ştiu că dv aţi fost preşedintele comisiei, iar la
rîndu-i nu a făcut absolut nici o afirmaţie, pe de altă parte vorbea ca şi cum
n-ar nega că a făcut parte din comisie.
Ambiguitate, derobare. Că unele edituri au venit cu
200 de titluri. Că anul ăsta suma alocată de Minister a fost mai mică, deoarece
anul trecut unele edituri nu şi-au onorat contractele, banii s-au returnat,
s-au pierdut. Explicaţii trase la şapirograf după cele de dinainte de ‘89. Zic: Păi
dacă li-l daţi aşa de tîrziu, editurile aşteaptă aceşti bani, tipografia nu
primeşte nici o comandă fără bani cheş, de unde să aibă biata editură? Dna
directoare de la Vitruviu pierde
anual una două din cele trei aprobări tocmai din cauză că banii vin aşa de
tărziu! Că la ed. Vinea nu s-au dat
decît trei mici subvenţii, deşi are proiecte f. importante, avangarda, ediţiile
definitive, revistele Aldebaran, Facla
literară. El: că poate nu m-au trecut pe listă; ba m-au trecut, sunt
redactor acolo, am făcut listele cu Ţone, le-am prezentat împreună lui Pricop.
Mă sfătuieşte să fac un memoriu direct la ministru şi se va aranja, la
recalcularea din septembrie. A-i spune în faţă adevărul dur lui Dere nu e
pentru el vreun şoc, a primit în viaţa lui desigur nenumărate bobîrnace, lovituri
de copită; cred că una dintre virtuţile lui regale este capacitatea de a primi
fără să crîcnească sictiruri şi înjurături de la confraţi; a tăcut, a ţinut
minte, şi-a făcut mai departe, cu străşnicie, numărul lui, scriindu-şi cărţile,
publicînd oricît, piese, scenarii etc, luînd bani şi lauri – dar şi palme în
obraz. Cu alura sa de om bine intenţionat, serios, cărunt de-a binelea, om spre
7o de ani deja. I-am spus totuşi oful meu: nu am vrut să depind de alţii, am 41
de ani în cartea de muncă, n-am acceptat să scriu pe linie, cărţile mele au
apărut cu întîrziere de zece ani etc. Să-mi pară rău acum? Să fi tras sfori, să
fi mers la dna Berza, soţia colegului meu de institut şi să-mi public cartea?
M-am ferit de procedee ca acesta, acum începe să-mi pară rău, sunt cu răbdarea
la capăt. Ţone: Nu-ţi face nici cea mai mică iluzie, o să treacă şi comisia din
septembrie, n-o să-ţi aprobe nimic. Să vedem ce putem face noi. Etc.
Va urma
Adăugaţi o legendă: legenda unui fir de lumânărică... |
Coloana de granit roşu din Piaţa Armelor; în plan îndepărtat, Turnul veneţian. |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu