ion lazu: O pagină de jurnal, 1990
(Nicolae Ciobanu)
-va urma -
ion lazu, fotografii de iarnă... insuliţa raţelor
5 sept. 1990, miercuri (continuare):
Revenind la ale
noastre, ce-i sperie atît de mult pe amicii ziarişti? Haosul, dezastrul
economic sau marasmul moralei publice? Cu ce se deosebeşte, moralmente, un
bişniţar de un industriaş, de un financiar? Şi unul şi altul sunt nişte cinici,
fără morală. În piaţă ambii vor aduna bani, fără scrupule, iar în politică,
dacă ar practica-o – căci sunt foarte apţi şi pentru politică, în general –
acolo ei nu vor trebui să se schimbe, ci doar să facă un efort special
direcţionat, pentru a păstra aparenţele.
Acum, mergînd
mai departe: Dacă lucrurile stau aşa (chiar aşa de rău, adică), cu ce e mai
bună piaţa liberă, recte democraţia occidentală decît comunismul? Privesc
lucrurile din punctul de vedere al omului moral, nu din cel al bişniţarului sau
al patronului – pentru primul e mai bună perioada de tranziţie, pentru celălalt
piaţa liberă – or, pentru omul cu prejudecăţi morale, dacă vreţi să le numiţi
astfel, e mai bine în democraţia occidentală pentru că există libertatea de
opinie, nu mai eşti urmărit pentru ce gîndeşti, securitatea te lasă în pace, să
dai cu gura (Securitatea, acest cuvînt pe care te jenezi să-l desparţi în
silabe.) Or fi sloganuri gîrlă şi în capitalism, tot agresive, însă de ele te
poţi apăra, baricada, pe cînd exclusivismul comunist este o frustrare, o
mutilare. Oricum, pentru intelectualul român modest şi onest, care nu o va duce
bine nici în lumea occidentală, căci a renunţat la lux şi opulenţă, iar
ascetismul s-a lipit de sufletul său, ceauşismul este sistemul cel mai rău.
De ce mi-ar
plăcea să cadă Iliescu? De ce mi-ar plăcea să cadă mai ales Roman? Primul e
abil, al doilea e găunos.
Somnul
paradoxal, timpul visului, apărut la vertebratele superioare, păsări şi
mamifere, acum cca 130 milioane de ani. Mai dezvoltat la acele mamifere care
nasc pui imaturi: omul, pisica, şobolanul, cangurul. Visul permite
individualizarea personalităţii, antrenînd circuite programate genetic.
Cele cinci
mimici fundamentale: bucuria, teama, dezgustul, surpriza, furia, tristeţea.
Este clar că
m-am bazat, în toţi aceşti ani, pe nişte convingeri, însă neexplicite, de bun
simţ. Subterane, subînţelese, niciodată exprimate în cuvinte.
Un profesor:
Suntem bastarzii unei ideologii criminale, care a ucis în noi orice impuls
creator, orice iniţiativă. Dar e de parcă, bolnavi fiind, nici nu vrem să ne
facem bine.
Marcel Pop
Corniş: 13-15 iunie, un Tien-an Men
românesc ruşinos.
De fapt sunt o
natură pozitivă: eu nu spun că nimic nu se poate schimba (şi deci totul e
zadarnic!), eu spun dimpotrivă, că nimic nu este definitiv, deci nici răul.
Radu Petrescu:
“M-am ascuns atît de bine încît iată-mă pe punctul de a dispărea şi din propria
mea existenţă.” Ar părea o frază iscusit întoarsă, ci este o frază teribilă.
Mircea Eliade:
“Resentimentul e ceva ce paralizează creativitatea şi anulează calitatea
vieţii. Pentru mine, omul resentimentului e un om nenorocit care nu profită de
viaţă. Viaţa lui e aproape larvară.”
7
sept., sîmbătă. Acasă, pe o vreme rece, cu ţîrîieli. Dau un telefon la
Slatina. Mă apuc de bătut la maşină textul Cireşan, reuşesc să bat 4 pagini şi
jumătate, cu două reprize de moţăială.
Toată după
amiaza cu gîndul la Mama care mîine ar fi împlinit 84 de ani. Îi semăn, cam morocănos; dar, ca şi ei, îmi
place să dansez. Tata la nunta lui Ion Dincă.
Aseară, la
Actualităţi: comisia parlamentară a ajuns în fine în Valea Jiului. Ba chiar şi
Televiziunea Română, la două luni după cea străină… Liderii minerilor încearcă
să-i scuze pe bătăuşi: au fost indivizi care i-au incitat etc. S-ar înţelege că
tot securitatea cea veşnică.
Gherasie,
obsesia succesului? Obsesia lucrului bine făcut?
Mai clar despre
acel amoc la limita cu penibilul, pe care-l trăiesc ascultînd o anume muzică
sentimentală, desuetă…
8
sept. Duminecă. Se vădeşte că majoritatea scriitorilor au ţinut totuşi
jurnale în toată perioada ce a trecut. Jurnale bune şi amănunţite. Deci
mărturiile primare există.
Îmi aduc
aminte: ce uşor îmi era să dezvolt de nota 10 temele de la socialismul
ştiinţific; greu e să înaintezi pe calea adevărului, însă din moment ce ţi s-a
sugerat calea minciunii, demersul pseudo-logic e cum nu se poate mai lesnicios.
Cine nu e cu noi e împotriva noastră, o enormitate, desigur, dar cu
inconştienţa adolescenţei era uşor să te plasezi pe acest punct de vedere, după
aceea toate veneau de la sine, ingeniozitatea îşi făcea treaba – şi nimeni
să-ţi atragă atenţia că totul e o minciună, cu consecinţe foarte grave!
Incultura noastră, lipsa bibliografiei şi a unor mentori de nădejde sunt
condiţiile favorizante ale acestei rătăciri, pe fondul unei bune-credinţe a
celui naiv. E ciudat un aspect: că voiam să credem în acele bazaconii, ni se
părea comod. Contrazicerile celor mai vîrstnici, strecurate cu fereală, ni se
păreau cîrteli răuvoitoare, de reacţionari, etc.
va urma
Cărţile prietenilor mei: Dumitru Alexandru, Mahalaua lunaticilor, Ed. Cartea românească, 1976; 215 pagini
va urma
Cărţile prietenilor mei: Dumitru Alexandru, Mahalaua lunaticilor, Ed. Cartea românească, 1976; 215 pagini
Cicu Tudor
Domnule Ion Lazu: N-am
crezut că va interesa pe cineva însemnările mele, deşi, eu cred în ceea
ce scriu. Aveţi dreptate însă, cum că vrăjmăşiile acelor vremuri se vor
lăsa ca gerul iernii şi peste timpurile astea. Nu suntem diferiţi noi
faţă de dumnealor.
De aceea
am ţinut să vă trimit în continuare, eseul, pe această cale, deoarece
la comentarii trebuie tăiat în două trei părţi... şi, mai apoi, eseul
are un titlu şi un motto, iar părţile au şi ele titluri, care nu puteau
fi aduse la comentarii... că n-ar mai fi fost comentarii.
Vă
mulţumesc pentru înţelegere. Puteţi să-l postaţi la dvs.
pe blog, numai dacă apreciaţi că prin întreruperea publicării
lui eu am frustat cititorii de şirul unor gânduri.
Portretul lui Eminescu, cel răpus de boala singurătăţii veacului său.
(după o investigaţie prin memoriile lui Slavici)
Motto:
„Nu, nu mă boscorodiţi (la ce vă spun),
că nu semăn apocalipsa eu, ci rînjitorii cu aere de bunicuţe, de
tantitamare, de căcărăi sive pontagii care se scapă (doar) pe ei, că-n
de restul ţării nici pe unde se scapă nu li mai pasă”.
7. Se face lumină în hăţişurile epocii
Caut
să înţeleg, de unde percepuse Slavici „că Eminescu încă din timpul
copilăriei să-ndrumase a-şi petrece zilele în singurătate”. Pentru că în
1869 când îl cunoscuse la Viena, Eminescu avea 19 ani, iar despre copilăria şi felul de a fi al poetului n-avea de unde să ştie, decât tot de la poet. Tot de la Slavici,
mai ştim, că lui Eminescu îi plăcea să se afle în preajma câte unui
ascultător, căruia să-i fi spus pe de rost, însăşi „Critica raţiunii
pure” a lui Kant, ori întreaga filozofie a lui Schopenhauer, pe care mai
că o ştia pe de rost. Că Eminescu
„era tot mai mult singur, un fel de rătăcit printre ceilalţi”, s-ar
putea să-i dăm crezare şirianului, şi să-l înţelegem pe Slavici, când
îşi scria memoriile, pentru că era deja un familist cu probleme şi griji
materiale ori sociale. Dar nu-i putem ierta că nu ne explică şi nouă,
cu sinceritate, ce anume ştia cu adevărat despre tot ce avea să
izbucnească după acea zi de iunie 1883, atât de des pomenită de
cercetătorii epocii Eminescu. De altfel, pe undeva, chiar îşi întăreşte
convingerea că Eminescu era un caracter tare şi rezistent, un moldovean
care îl moştenise pe tatăl său. Pe undeva, însă (ne întrebăm pe parcurs
ce-i descifrăm memoriile), chiar credea Slavici cu adevărat, în firea
puternică şi caracterul tare a lui Eminescu, aşa cum încerca să ni-l
descrie, ori, nici el nu credea că va fi înfrânt până la urmă, aşa că,
până la urmă o mică trădare, acolo era un fleac, şi (pesemne)
„planul salvator” - lucrat pe ascuns - de Maiorescu chiar era în
folosul lui Eminescu? Depus (vorba vine!) la acea casă de sănătate fără a
fi vizitat de amici în perioada internării, transferat apoi la Viena
(tot pe ascuns) şi tratat de un sifilis inventat, îndopat în ţară cu
mercur, ce fel de om ar fi trebuie să fii să nu clachezi unei aşa epuizări nervoase, în cele din urmă? Suntem de acord cu Slavici că mulţi
dintre cei care l-au cunoscut „au socotit că-şi fac scrierea interesantă
născocind fel de fel de lucruri imposibile” despre viaţa lui. Le
înţelegem răutăţile. Dar, ceva-ceva tot a prins, de nu auzi, pe ici
acolo, nu-ş ce gogomănie despre Eminescu, astfel încât, până a-l face
„mortul nostru din debara” nu-i decât un pas. Cele câteva rânduri scrise
de principesa Elisabeta, regina României, sub pseudonimul literar,
Carmen Silva, sunt
elocvente cu privire la încadrarea poetului în tabloul simţirii pururi
prezente a geniului său. De altfel, despre cauzalitatea ce a stat la
hotărârea lui Eminescu de părăsi gândul de a se însura cu Veronica Micle
(pe când era văduvă) şi renunţase la cele două odăi închiriate cu
scopul aşteptării Veronicăi de la Iaşi, şi-l urmase pe Slavici în cămăruţa oferită doar poetului în Podul Mogoşoaiei la Slavici
acasă, acesta nu dezvăluie nimic altceva, decât faptul că Veronica l-ar
fi vizitat aici, unde ar fi stat „vreo opt zile, apoi a plecat iar la Iaşi”.
Poftim frază: „Singura explicare a acestei întâmplări este că, după
plecarea ei, Eminescu s-a uita lung la mine” şi ar fi spus ceva în
genul, bine că s-a întâmplat
acum pentru totdeauna şi nu mai târziu. Prestidigitatorii de fabricat
mituri s-au şi pornit a da verdicte: că ar fi fost homosexual, ba
impotent, ori misogin, că iubea femeile doar atât timp cât nu le simţea
alături, ba câte şi mai câte. Am mai precizat: le înţelegem răutăţile.
Eminescu nu putea fi ajuns, dar mite, dărâmat de pe soclul său, atâta
timp cât era în viaţă. Cum nu încap două săbii tari într-o singură
teacă, putea cu atât mai mult trei genii (fiecare în domeniul său) să
convieţuiască sub aceeaşi cupolă a lumii aceleia? Despre îmbolnăvirea
lui Eminescu, prozatorul şi nuvelistul de geniu, Slavici, spune că s-au
scris multe şi-n timpul lui, chiar publicate fel de fel de adeverinţe
medicale” dar, temeinicia acestora, spune Slavici, e de pus la îndoială.
Pe de altă parte, scrisoarea tatălui, cu privire la faptele care fusese
la Sibiu
şi se întorsese bolnav acasă, pe capul părinţilor, trebuia să-l fi
măcinat sufleteşte, din cale afară, de spune Slavici aşa: „s-a dus la
băile Mitroşefski, unde s-a încuiat într-o cabină şi a dat drumul la
apă, încât a fost nevoie să se spargă uşa” şi dus în „cămeşoiul de
forţă” la casa de sănătate de pe strada Plantelor. Dar şi acestea erau
doar zvonuri ajunse la urechea lui Slavici. El personal nu asistase la
ele. Ce-i drept, Slavici îl vizitase la sanatoriul dr. „Şuţu” şi
Eminescu (aşa înţelegem din vizitele acelea) „părea că mă recunoaşte” şi
se plimba prin grădină recitând părţi întinse din Iliada. Apoi,
celălalt geniu, Caragiale „infama creatură”, cum îl ştim din „fire
cameleonică” (sintagme sugerate de G. Călinescu), îl trădase şi-i
năruise lumea încrederii în prietenii apropiaţi, cândva. Sărim peste
episodul documentului sustras din sertarele biroului
poetului de „spionul” de la Timpul şi ne referim acum la
mărturia lăsată de nepotul poetului, ce îi fusese prezentat
dramaturgului, pe vremea când Caragiale ţinea un bar în gara Buzău. Dacă
e să ne luăm (şi de ce n-am face-o?) după Gheorghe Eminescu (fiul lui
Matei – fratele poetului Mihai Eminescu), grecoteiul - care era din
categoria farsorilor geniali (tot după G. Călinescu) - jucase în
raporturile dintre poet şi Veronica, rolul acelui infam Cătălin din
„Luceafărul”. Nu mai e un secret pentru nimeni, acest fapt, dar cum a
făcut-o cu atâta indiscreţie (e de reflectat), indiscreţie pe care
poetul nu i-a iertat-o niciodată, rămâne doar un mister al haimanalei
sanguine caragialiene. Că Slavici, făcea „smintit” pe toţi cei care
credeau (ca şi Eminescu de altfel) că va veni şi ziua unirii tuturor
românilor din ţărişoarele române, e un fapt
cunoscut. Dar, dacă şi-a trădat prietenul, pesemne a făcut-o, din
aceeaşi neputinţă a caracterului său de a desăvârşi un ideal iluzoriu,
aşa cum de altfel, nici n-a putut da o comedie umană a satului, cum
însuşi Maiorescu s-ar fi aşteptat.
(din primele însemnări din Jurnalul meu despre enigma celor doi)
ion lazu, fotografii de iarnă... insuliţa raţelor
"vremurile vin; vremurile se duc; lumea merege înainte, iară omul când cu lumea, când împotriva ei" - scria Slavici, cel tot căutat printre rânduri, doar-doar oi fala câte ceva. Se pare, că a fost foarte prvăzător cu posteritatea: aici e un text din "Popa Tanda". Dar, care îmi spune că, pe aune au umblat unii vor mai umbla şi alţii. În insuliţa cu raţe, am fost cu soţia şi fiul meu acul o lună-două, în urmă... şi am făcut poze şi ne-am uimit de acest "paradis" al raţelor într-un oraş vulcanic, în zgomote, precum acest Bucureşti!
RăspundețiȘtergere