Scriitorul zilei: Mihail Ralea, n. 1 mai 1896 - d. 17
august 1964
Născut la Huşi, pe moşia părintească, îşi
face liceul la Iaşi, 1914 apoi Dreptul şi Literele, cu licenţe obţinute imediat
după război, scutit de frecvenţă, căci fusese mobilizat, ca ofiţer de rezervă;
lucrarea de licenţă apreciată de Rădulescu-Motru, care l-a citat în lucrarea
sa, fapt ce l-a favorizat pe M. R.; în acest context va merge la Paris,
la Ecole Superieure, unde în doar 3 ani trece două doctorate, în Litere, 1923
cu Ideea de revoluţie în
doctrinele socialiste şi în
Drept. Este cooptat într-o lojă masonică, fapt ce îi va înlesni cariera la
vârf. Revenit la Iaşi, va fi asistentul lui Ion Petrovici, apoi conferenţiar şi
i se va crea ulterior o catedră de Psihologie socială. Foarte activ în
cercetarea ştiinţelor sociale şi în psihologie, se va apropia de grupul de la
Viaţa Românească, Garabet Ibrăileanu reprezentând, chiar în mărturisirile mai
tânărului colaborator, personalitatea care i-a determinat formaţia literară.
Din 1933 este chemat la direcţia revistei V.R., împreună cu D. I. Suchianu.
Intelectual cu vederi de stânga, va face
carieră în Partidul Naţional Ţărănesc, ca deputat de Huşi, apoi va intra în
Frontul Renaşterii, ca ulterior să fie unul dintre militanţii pentru
răsturnarea monarhiei şi instaurarea noului regim. Devine ambasador la
Washington, apoi reprezentant la UNESCO.. A publicat volume de psihologie,
sociologie, estetică şi de memorialistică. Ridicat în rangul masonic de însăşi
Ana Pauker. Academician, prieten din studenţie cu Tudor Vianu. Au dispărut în
acelaşi an fatidic 1964.
Opera, selectiv: Introducere în
sociologie, 1927; Sociologia şi teoria cunoaşterii; Formarea ideii de personalitate; Valori, 1935; Ipoteze şi precizări în ştiinţa sufletului; Specific şi frumos în comentarii şi
sugestii; Atitudini, 1931; Psihologie şi viaţă; Explicarea omului; Înţelesuri (1942); Între două
lumi (1943); Sociologia succesului (în colaborare); Cele două Franţe, 1956; Istoria psihologiei, 1958 (în colaborare); Introducere în psihologia socială, 1966 (postum)
Citeşte mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/Mihai_Ralea
Ion Lazu: Intruşii. Odiseea plăcilor
memoriale.
6 aprilie 2007 (...): Revin în Washington, pe colţul cu
Londra, la nr. 19, o vilă tare domnoasă, unde a locuit Mihail Ralea; sunt două intrări
pe Washington, sun la o intrare, la cealaltă, apare în fine o doamnă la
fereastră, indignată, mă ia din scurt: de ce o deranjez?, ea face pregătiri de
Paşti, bagă cozonacii la cuptor, nu are timp de afaceri. De ce Uniunea nu a
prevenit-o cu un telefon, e o impoliteţe. Şi îmi trânteşte... fereastra.
Înainte să o fi putut întreba dacă maestrul a locuit acolo, dacă ea este de
acord cu... Intru la un fel de chioşc pe trotuarul de vis-a-vis, mă lamentez de
circumstanţă, vânzătoarea se cruceşte şi ea: oameni ciudaţi...
11 august 2007 (...): Iau
un autobuz până la staţia Roma. Ajung la colţul cu str. Washington, la vila Mihai Ralea poarta
încuiată, la etajul I storurile trase. Sun. Nu răspunde. Trece o doamnă cu
căţelul, crede că dna R. e la altă casă din apropiere, de-a părinţilor ei. Îi
spun de plăcile memoriale şi i se pare că merită efortul. Un astfel de bărbat.
Însă un ton ambiguu, ai fi putut crede că i-a făcut diverse figuri soţiei, cât
au fost împreună; dar mi-e teamă că de fapt vorbeşte despre fiinca lui R, de
Catinca, şi de soţul ei Petruţ. Oricum, nu pare dispusă să precizeze despre ce
e vorba.
17 oct. 2007 (...): La telefon cu dna Orha, pentru
Mihai Ralea. Să se
intereseze, i s-a spus că îi va reveni obligaţia de întreţinere a casei etc.
Vrea să se asigure, însă nu de la USR, pe care de altfel nu o recunoaşte ca
instituţie (?). Nu vrea să-i spun eu, nici să se convingă întrebând la
telefonul pe care i-l dau eu. În fapt, vrea în scris de la USR că nu-i revine
nicio obligaţie.
Trec pe la Chifu, care zâmbeşte trist şi
mă trimite la Istrate, unde confecţionăm ţidula pentru cazul Ralea. Căci e omul
sub vremi...
24 oct.2007 (...): Înapoi, pe ploaie. Dau telefon
pentru Mihai Ralea şi dna Orha vine cu altă năzbâtie:
să-şi ia USR obligaţia că pe viitor, dacă primăria va pretinde ceva edilitar
din cauza plăcii, USR să suporte cheltuielile. Să ne vedem joi la 10, vrea acte
şi ştampile. A vorbit cu un eventual cumpărător... De ce să-şi ia USR obligaţii
peste 50 de ani? Caz fără precedent. Discuţie care mi-a ridicat tensiunea. Apoi
mă gândesc să punem alt amendament: dacă apar pretenţii ale Primăriei, legate
de existenţa pe imobil a plăcii, USR se angajază să-şi retragă placa. Să nu ne
lăsăm jucaţi pe degete. Oameni de tot ciudaţi. Şi culmea e că depindem de
hachiţele lor, aşa cum sunt ei, suciţi sau scrântiţi de-a binelea.
25 oct. 07, joi. Zi însorită. La 10:00 sunt la Casa
Scritorilor, în hol, pe canapeaua rotundă unde s-a aruncat de la etaj Ţepeneag,
rupându-şi un picior. Ilie Constantin şi Mihaela, pregătiţi-încotoşmănaţi să
plece undeva cu un microbuz al Uniunii, de fapt la Chişinău şi Cernăuţi, îmi
cer fotografii de la Oglinzi. Aflăm că Nicolae Oprea şi altcineva au avut un
accident pe drum şi mai întârzie. Îi spun că după exilul lui, ca geolog găseam
prin librăriile orăşeneşti sau comunale cărţi de-ale lui, neepurate. Mă
întreabă de un italian, dacă ştiu de vreo carte de-a lui, îi dau soluţia să-l
caute prin internet, la anticariate.
Apare dna Orha, plecăm la România
literară, pe drum îmi explică a fi întârziat pentru că a fost mai întâi la Casa
Vernescu, de acolo la Academie, ca în fine să dea de Casa Scriitorilor, unde-şi
aminteşte că a mai fost, pe vremuri. Urcăm la Al. Istrate, acesta citeşte actul
ei în două exemplare, pune rezoluţia după dictarea ei, semnează, datează,
ştampilează. Şi plecăm împreună, reconciliaţi după multe runde, convenind că
vom pune placa în chiar săptămâna aceasta. Dar nu marţea, când e ocupată, nici
vineri seara, are abonament la Ateneu. Se pune adică în pagină şi tot încearcă
să dreagă busuiocul. Data trecută, când aproape m-a alungat, era în Vinerea
mare şi pleca la gară. Era deci în aprilie, zic, cu obidă, iar acum suntem în
octombrie şi la drept vorbind încă nu aţi răspuns la adresa pretinsă de Dvs şi
trimisă de mine atunci...
12 dec. 2007 (...): Plecăm spre Ralea, dau telefon, dna Orha e
acasă. Sun, iese în capătul scării, ca o castelană, ne spune că deschide pe
dincolo, a căzut un copac şi poarta din colţ e blocată. Cheamă dulăul înăuntru.
Intrăm în curte, stabilim locul, ne dă curent, mă cheamă sus. Are multe să-mi
arate, însă de data asta n-am eu timp destul pentru vizite tihnite. Câte ar fi
de văzut! Camere ca de muzeu, numai tablouri, vaze, candelabre, aduse de la Sighişoara.
Ei au venit de la Cluj, soţul ei era doctor renumit, au cumpărat casa de la
Catinca, ea avea nişte verişoare care profitau de bunătatea ei. Au dat o primă
sumă şi restul trimestrial, pe măsură ce primeau de la cei cărora le vânduseră
casa din Cluj. Tablouri de pictori celebri: Negreni, Catargi, Ghiaţă, Bunescu,
Şt. Grigorescu, Nedel, Dipşe.. câţi alţii. Au achiziţionat numai tablourile
care le-au plăcut. Îmi arată o sobă de teracotă adusă de la Sighişoara,
căptuşită cu cărămidă refractară, cu fante prin care iese căldura, cu portiţe
forjate, acum adaptată pentru gaze. Numai lucruri de mare preţ, pe-atunci le
puteai achiziţiona la preţuri acceptabile. Iar ei, se subînţelege, aveau bani.
Îi spun ce plăci am mai pus. Aflu că Vianu şi Ralea organizau petreceri, cei
doi se instalau la grătar, etc. Din păcate nu am timp să văd mai multe şi în
tihnă, nici măcar să ascult ce-mi povesteşte, totul interesant, poate în
compensaţie la hârâiala de dinainte.
***
Pentru Ury Benador (1 mai 1895-23 nov.1971), citeşte aici:
http://www.blogger.com/blogger.g?blogID=2678444635787075432#editor/target=post;postID=9048424031483095124
Alţi scriitori:
Vladimir Colin, n.
1921
Annie Bentoiu, n.
1927
Ion Ianoşi, n. 1928
Paul Zarifopol, m.
1934
Ion Vatamanu, n.
1937
:
Poezia zileiIon Lazu - O pagină de Jurnal, 1998
9 sept. Şapte fără cinci. Mă trezesc dintr-un vis foarte
frumos care însă la sfîrşit vira către coşmar. Am sesizat acest viraj şi,
oricît de mare e puterea visului, omul are o putere şi mai mare, cât să se poate smulge, cu un efort, afară
din coşmar.
Eram undeva, cu mai mulţi poeţi, apoi am mers la Nora
Iuga, aflată în tandem cu Dinu Abăluţă, ea ne-a lăsat pe moment singuri,
ducîndu-se să pregătească o trataţie, aşa credeam. Un living, dar foarte mare,
mai îngust la unul dintre capete, unde totuşi încăpeau un pat şi un fotoliu.
Amicul Dinu, de la un moment la altul, a început s-o facă pe măscăriciul, s-a
dat de-a dura în pat, s-a ascuns după fotoliu, vorbind mereu, sugerîndu-mi că
vrea s-o uimească pe Nora cînd se va întoarce şi nu-l va vedea dar îi va auzi
vocea. Ascuns ca un soţ năstruşnic, dacă nu ca un amant care se fereşte de soţ,
sau ca să ne asculte de acolo? Revine Nora, însă foarte tînără, în rochie simplă,
decoltată şi cu o tavă în mînă, vorbind, glumind, neluînd în seamă ciudăţeniile
lui Dinu. Care s-a ridicat în picioare, slăbănog, bărbos-cărunt. Îl întreb,
mirat de contrastul cu luxul Norei: dumneata cum trăieşti? Are un mic
apartament anume pentru pipiţe, îmi explică: o duci, îi faci, o expediezi – cu
gesturile de rigoare, la el şarjate. Le spun entuziasmat, că am vizitat
apartamentul lui T.T.Coşovei. E înnebunitor! Şi-a pus pe pereţi tot ce-a vrut,
ce i-a trăsnit, lucruri făcute de mîna lui, desene, statuete, colaje. Nora a
exclamat: Frumos din partea lui! Se postase în faţa mea: tînără, suplă,
radioasă. Apoi s-a întors să plece şi am avut imaginea unui personaj dintr-o
feerie. Avea pe cap o diademă, mai precis un cerculeţ de care atîrnau nişte
clopoţei-steluţe, cam la nivelul urecilor, eu vedeam vreo 3-4, dintre care unul
arunca sclipiri – poate chiar scîntei, ca dintr-un artificiu minuscul. Nu ştiu
să fi văzut (în vis) ceva mai frumos. Ea a pornit înainte şi noi după ea, spre
capătul marii săli; din colţul sălii am început să urmărim evoluţia a două trei
grupuri de copilaşi îmbrăcaţi în dansatori, cu costume alb-albastre strînse pe
corp, cu tichii în cap şi dansînd cam cum se ploconeau cavalerii în faţa
castelanelor, apoi se ridicau şi aveau un gest foarte sugestiv, cu mîna stîngă
înapoi, peste umărul respectiv, sugerînd graţia. Foarte mici, aproape nişte
gnomi. Încîntat de aşa idee. Dar trebuie să ai timp pentru a-i învăţa mişcările
astea perfecte, îmi ziceam. Are timp Nora! Ne deplasam uşor pe lîngă perete, ca
într-o expoziţie. Şi chiar era o expoziţie de carte, fiecare editură avea un
spaţiu în care construise ceva din cărţi, poduri, bildinguri, arcade,
manhatanuri… În centru se aflau vreo
zece oameni maturi, aşezaţi cot la cot, ca într-un grup statuar şi îmbrăcaţi ca
atare; dar păreau şi spectre de oameni, cu ochii goi, lucind ciudat. Nu puteam
să fiu sigur dacă mă vedeau cu adevărat. Unul din prim plan zice: Îl văd pe
Lazu! Dar cum mă privea el cu ochi fosforescenţi, nu-mi dădeam seama dacă mă
vede realmente, sau nu e decît o capcană. Se uită la dreapta, apoi la stînga,
cu gesturi explicite, de mim şi le spune celorlalţi, atenţi la tot ce făcea el:
Ne vorbesc adesea de el Nina (spre stînga) şi Lidia (privind spre dreapta)…Un
vis, da?
Va urma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu