Scriitorul zilei,Victor Felea, n. 24 mai 1923 - d. 28 martie 1993
Fiu al unui preot unitarian (greco-catolic)
dintr-un sat transilvănean, şi-a făcut studiile universitare la Filologia din
Cluj, după care a fost scurt timp secretar literar la Teatrul Naţional Cluj,
iar apoi redactor la Almanahul
literar, la Steaua 1949-1970 şi în fine redactor
şef-adjunct la revista Tribuna,
1970-1985. A debutat editorial cu versuri, continuând să publice volume de
poezie, dar în paralel a desfăşurat o susţinută activitate de critic literar,
cu rubrică permanentă, scriind totodată eseuri de artă şi făcând câteva
traduceri din engleză: Robert Frost şi din franceză Marcel Brion. O prestaţie
literară la vârf, s-ar spune. Totuşi, autorul, considerându-se o natură
poetică, nu a părut niciodată pe deplin mulţumit de receptarea critică a
liricii sale, deşi scriind el însuşi în mod constant despre poeţii din
prim-planul vieţii literare a momentului, s-ar fi putut întreba dacă împarte de
fiecare dată pe merit laurii şi reproşurile.
Oricât ar fi de netipic, dar tocmai prin
aceasta semnificativ, măsura întreagă a talentului său s-a materializet în Jurnalul unui poet leneş, carte surprinzătoare,
apărută la doar un an de la moartea poetului, care în ultima vreme se
preocupase de textul său memorialistic. Început încă din primii ani ai
deceniului cinci, jurnalul fusese ţinut cu o anumită consecvenţă, semn că
poetul şi criticul literar nu se simţea pe de-antregul exprimat ca
personalitate creatoare.
O spun fără ezitare, „Jurnalul unui poet
leneş” a reprezentat nu doar o reală surpriză, prin raportare la poezia sa severă,
echilibrată, niciodată ieşită din matca sobrietăţii. Este o cronică a
vremurilor parcurse de societatea românească pe toată perioada comunistă, sub
succesivele ei etichete, şi totodată o cronică a vieţii literare
clujene-transilvănene; dar nu numai, căci V. F., cooptat în Consiliul Uniunii,
a avut ocazia să ia pulsul mişcărilor de idei dar şi a înfruntărilor dintre
grupările literare. Este în acelaşi timp o foarte avizată punere în pagină a
mişcărilor literare din Occident, V. F. fiind cunoscător de limbi străine şi
deci cu acces mai înlesnit la revistele literare străine. Este şi o cronică de
familie, sensibilă, marcată de delicateţe şi solidaritate umană: Şi mai este
impresionantă relatarea relaţiilor dintre mai tânărul poet şi o pereche de
unguri la care în prima parte a vieţii stătuse în gazdă. Îi "adoptă"
ca pe nişte părinţi şi îi însoţeşte cu grijă şi tandreţe până la mormânt.
Nu cunosc în memorialistica noastră de
după război decât două sau trei cărţi care se apropie valoric de acest
impresionant Jurnal; mă gândesc desigur la Jurnalul în 4 volume al lui Mircea Zaciu, la Zidul martor al Florenţei Albu - şi n-aş mai putea
adăuga decât încă 2-3 titluri la acest nivel. Nu mi-ar fi greu să produc măcar
2-3 citate edificatoare, însă fapt este că această carte trebuie citită pe
îndelete, într-un ritm "leneş", propice asimlarii, rememorărilor,
meditaţiei cu privire la vremurile ciudate/stresante/constrângătoare pe care
le-am parcurs, sub spectrul secerii şi ciocanului - pe care acum le percepem ca
un simbol al agresiunii ideologice.
Opera literară:
Versuri: Soarele
şi liniştea (1958); Voci puternice (1962); Revers citadin (1966); Omul modern (1967); Ritual solitar (1969); Sentiment de vârstă (1972); Cântecul materiei,
versuri alese (1973); Cumpăna
bucuriei (1975); Gulliver (1979); Reminiscenţe naive (1979); Istorie personală (1983); De toamnă (1986); Decorul speranţei (1988); Jucător de rezervă (1990); Ritual solitar, antologie
postumă (2001)
Critică literară: Dialoguri despre poezie (1965); Reflexii critice (1968); Poezie şi critică (1971); Secţiuni (1974); Aspecte ale poeziei de azi,
vol. I-III (1977-1984); Prezenţa criticii (1982)
Poezia zilei, Ion
Caraion, n.
24 mai 1923:
Epitaf
Din tot ce-am
spus, din tot ce vrem,
ramîne-o lacrima nauca
pe fundul vreunui vechi poem
care si el o sa se duca
asa cum altele s-au dus
si-n urma noastra, -n urma lui,
rastoarna paltini alt apus
prin ochii cine stie cui
ca-ntr-un pahar de apa-n care
fîntîna-ntreaga s-a tîrît
sa-si moara ultima racoare
sau nici atît ... sau nici atît ...
ramîne-o lacrima nauca
pe fundul vreunui vechi poem
care si el o sa se duca
asa cum altele s-au dus
si-n urma noastra, -n urma lui,
rastoarna paltini alt apus
prin ochii cine stie cui
ca-ntr-un pahar de apa-n care
fîntîna-ntreaga s-a tîrît
sa-si moara ultima racoare
sau nici atît ... sau nici atît ...
Vladimir Udrescu (n. 8.12. 1940)
ceva
ceva
auzi
foşneşte ceva în mestecenii
din iezerele cosmice
ţi-e frică
eşti transparenţa pe lama stiletului
jos pe peluze de litere
trece mesajul ca o fiinţă ireală
în faeton de licurici
teamă ţi-e de funinginea
din incunabule
un scâncet de copil iernatic
pulverizează
roua pe streşini de haos
vei încerca o minune
pe când degetele caută izbăvire
polul de gheaţă se-aprinde cu jerbe
diluviul năvăleşte-n oaze de închinări
ceva tot foşneşte prin stoluri
de frunze în înserare
în stepa de şoapte
te-ai prăvălit din copilărie
cu tine începe o fără de leac
nemărginire
şi-n ieslea de aur
scânceşte văzduhul
moartea îşi vine în fire
(din Îmblânzitorul de lumini, Ed. Tipo Moldova, Colecţia Opera omnia, 2014)
Alţi scriitori:
Antoaneta Ralian. N.
1924
Adrian Popescu, n.
1947
Florin Iaru, n. 1954
Al. Cazaban, m.1966
Vestea bună: A apărut la Ed. Idee europeană, 2014 o nouă ediţie, a IV-a, a romanului Veneticii de Ion Lazu.
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 2000
25 ian. Prietenii mei au fost cu adevărat minunaţi,
sau este în cauză firea mea pozitivă, care m-a ajutat să le văd doar partea bună, iar
defectele să le ignor? Sau este ceva în
mine care-i face pe oameni să se apropie cu partea bună, ţinîndu-şi-o în umbră
pe cea rea? Da, zic tot eu: este faptul că nu le stau în cale, nu-i concurez,
nu le iau apa de la moară. Şi văd ei bine că nu am adunat bunuri materiale, pe
care să le jinduiască
Mitomanul a reuşit să-şi construiască despre propria
viaţă o poveste atît de frumoasă, flatantă, seducătoare, încît nici bunul
Dumnezeu n-ar fi aranjat-o mai minunat, cât ar fi el de mărinimos şi omnipotent.
Or, mitomanul ajunge să ţină cu dinţii de această viaţă fictivă, pe care şi-o
admiră – şi în care el este un învingător, un ales, un privilegiat al soartei,
nu?; totodată mitomanul e înspăimîntat de ideea morţii, îngrozit şi neconsolat.
De parcă ar presimţi că dincolo, chiar în rai de va fi să ajungă, nu va mai
avea ocazia să-şi croiască o a doua biografie în asemenea măsură flatantă.
Aici, ca printr-o minune, reuşise. Cu atît mai îndîrjit va ţine el de viaţă.
Dacă totuşi nu e exact invers: prea marea iubire de
viaţă l-a făcut să o înfrumuseţeze atît, în mintea sa şi în faţa
ascultătorilor, cu toate că, e drept, nu şi în realitate.
29 ian. A crede e firesc, a nu crede e nefiresc – de aici
frustrarea şi poziţia incomodantă a ateului, în conflict cu propriile porniri
şi instincte.
1 febr. Pînă acum nu mi-am pus niciodată întrebarea, poate
nici alţii nu-şi vor fi pus-o, în ce-i priveşte: Ce s-ar fi întîmplat cu mine
dacă m-aş fi născut în altă religie decît creştinismul? Să notez în fugă, că nu
fac o distincţie netă între ortodoxie, catolicism, protestantism etc, deşi
poate unele determinări ar proveni din chiar practicarea lor. Abia acum însă
îmi dau seama cît de determinat sunt de religia-morala în care m-am născut. Tot
ce gîndesc, ce simt, tot eşafodajul de sentimente, aspiraţii, valori… se
raportează la el. De ce suntem buni, drepţi, răbdători? De ce iubim cu uitare
de sine, de ce suferim, de ce sperăm – dacă nu pentru că avem încredinţarea că
există un suflet şi o viaţă de apoi? Cum ar fi viaţa mea dacă, asemenea
indienilor, aş crede în transmutaţie, metempsihoză etc. Mi s-ar mai părea
importantă viaţa mea cu fiecare clipă a ei, cu acţiunile, faptele, gîndurile,
sentimentele. Renunţarea la plăceri, ascetismul – dar în vederea a ce? În fond,
după atîtea lecturi, nu mi s-a transmis esenţialul cu privire la “oferta”
mahomedanismului, a budismului etc.
Durerile, ele ne ţin legaţi de viaţă. Ideea că după ce
vor trece aceste inconveniente, o să începem a trăi cu adevărat, din toate
puterile sufletului nostru.
Va urma
...maci printre traverse, maci pe terasamente, risipiţi peste tot, măceşi, rosa canina, tufe, jerbe răsfirate...sălcioară înflorită, argintie, înmiresmând de la orice depărtare, tufe albe de soc, asemenea unor acoperişe în pantă.. oi printre livezi, capre asaltând gardurile cu lăstărişuri, cruci la o răspântie de drumeaguri, salcâmi înfloriţi, perdele de salcâmi intercalate între păduri de foioase..., rapiţă galbenă, punctând ici şi colo, în contrapunct cu macii, cu măceşii...pointilismul sincron cu apariţia trenului, cu mişcarea rapidă în peisaj...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu