Scriitorul zilei: Matei Alexandrescu, n. 30
aprilie 1906- d. 5 noiembrie 1979
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 1998
Va urma
Fotografii de autor...
Târgoviştean la
origine, fiu al unui şef de gară, termină liceul Enăchiţă Văcărescu din fosta
capitală a Ţării Româneşti, apoi va urma Filologia din Bucureşti, luându-şi
licenţa în 1931 şi devenind unul dintre asistenţii lui Mihail Dragomirescu. În
mod neaşteptat, continuă cu o carieră administrativă la Prefectură, apoi din
1942 la Ministerul Propagandei, epurat în 1946. Nevoit să-şi câştige
existenţa din munca de contabil, revine în literatură după două decenii, supunându-se
deci sinusoidei care i-a afectat pe toţi literaţii interbelici de dreapta.
Debutase cu
poezii în 1926 şi îi apăruseră câteva volume de poezii, în maniera vremii, un
lirism de plan secund, discret, miniatural, mizând pe arta cuvântului, inspirându-se
din pictura naivă a iconarilor, din folklor, îndeosebi pe latura sa grotescă;
dar se remarcase în lumea culturală prin recenziile şi foiletoanele sale în
nenumărate reviste, prin articole polemice, cât şi prin dialoguri cu o seamă de
scriitori ai epocii (şi cu supravieţuitorii Interbelicului), de la Camil
Petrescu; Perpessicius, Dragomirescu, Cioculescu, Gib Mihăescu, Sebastian şi
până la cei avangardişti: Saşa Pană, Ion Vinea, Ilarie Voronca, N. D. Cocea,
Constantin Nisipeanu etc. Sunt chiar textele pe care le reia în revista Ramuri, la sugestia lui Şerban
Cioculescu, adunându-le într-un volum de Confesiuni
literare. Dialoguri, 1971. Ar fi vrut să afle în ce măsură opera se
sprijine pe date din biografia autorilor intervievaţi. Va continua să scrie poezie,
în deosebi sonete, o selecţie a acestora este volumul Donna Sixtina. O antologie a
liricii sale este volumul Catarg,
1973.
Opera: În insula unde-nfloreau coralii, 1931; Leagăn de îngeri, 1935; Jocul cuvintelor, 1939; Vămile văzduhului, 1942; Donna Sixtina, 1970; Confesiuni literare. Dialoguri, I, 1971; Catarg, prefaţă de Ovidiu Papadima,
Bucureşti, 1973.
Citeşte mai mult:
http://www.crispedia.ro/Matei_Alexandrescu
http://agonia.ro/index.php/author/0035376/index.html
Alţi scriitori:
Passionaria Stoicescu, n. 1946
Pan Halippa, m. 1979
Poezia zilei, Ion Lazu
Ulcica de lut
În penumbra
dintre ferestre
O ulcică de lut
vieţuieşte
Aproape de-o
vară întreagă –
Inimă neagră.
Îi spun aşa de
parcă s-a depus
Peste sufletul
celui dus.
Şi astfel,
trează,
După cum lumina
se cumpăneşte,
Inima neagră
pulsează.
Şi trupul din
aer trăieşte...
1969
8 sept. Psihologia celui ce stă în
livadă. Septembrie, în livada din spatele casei, „la ora cinci după amiază,/cînd soarele de bună voie/ mai ţine întinsă deasupră-ne/ o mînă de raze oblice...”,
cum notam, cu vreo 2 decenii în urmă.
Pentru că
ieri şi alaltăieri şi încă mai de mult a plouat pe aici zi şi noapte – spre
dimineaţă s-a înseninat – slavă Domnului!, luna dădea o lumină ca ziua şi eu,
neavînd ceas deşteptător, mă uitam mereu să nu întîrzii la autobuzul din zori
spre Secu-Sihăstria. Azi a fost / este un cer de porţelan albastru, cum numai
toamna...
Stau în
capătul livezii şi privesc spre pîrîu şi dincolo. E anul cu rod slab de mere şi
poate tocmai de aceea vezi merele mai bine – cele roşii, cele albe-ceară, cele
galbene, suspendate parcă în lumina care vine din spate, la această oră
binecuvântată a după-amiezii. Şi tocmai fiindcă merele sunt la discreţie, nu
întind mîna să iau, să mănînc. Dacă aş trece pe drum, cum trec de ani şi ani
prin astfel de sate subcarpatice, aş fi tentat să întind braţul, să apuc cîteva
mere, să le strecor în buzunarele rucsacului, dar aşa…, înconjurat din toată
părţile de mere...; tot astfel şi în
cazul momentelor rotunde din viaţă. Le observi la alţii, te ispitesc pe loc,
tragi cu ochiul, cu urechea, cu sufletul… Îţi par lucruri rare, de mare preţ, care
merită atenţia şi aprecierea ta. Ci tocmai la lucrurile împlinite din propria
viaţă nu ne uităm cu destulă atenţie, necum cu jind. Ne e deajuns că le ştim/presimţim
acolo, ale noastre? În livadă fiind, cu merele atîrnînd la discreţie, te
surprinzi privind mai degrabă la vreo viespe ce dă tîrcoale mărului căzut pe
jos -, sau priveşti la dumbrăveanca poposită în vîrful prunului tînăr. Te uiţi iar
şi iar, cu mirare nouă, la iarba care după aceste ploi venite cu întîrziere, o
ia de la început, cu o încredere teribilă, de parcă ne-am afla în martie… sau de
parcă ne-am afla la antipod…
Fotografii de autor...
Veneticii supravieţuitori... |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu