Scriitorul zilei, Petru Dumitriu, n. 8 mai 1924 - d. 6 aprilie 2002
S-a născut
la Orşova, dintr-un tată ofiţer român, pe atunci căpitan, rănit în războiul din
vest şi o soră medicală care îl îngrijea, Maria-Theresa von Debretzy,
descendentă din mica nobilime săsească, cunoscând magheara, germana şi
franceza, retrasă cu familia de la Budapesta, din cauza revoluţiei socialiste
din 1919. Mama avea o vie, proprietate la Baziaş, unde noii căsătoriţi ridică o
casă în care va copilări viitorul romancier. Şcoala primară la Orşova, liceul
la Tg. Jiu, după care în 1941 pleacă la Munken, cu o bursă Humboldt, pentru
studii de filosofie, întrerupte în 1944, la întoarcerea armelor.
Debutase în 1943
cu proză în Revista
Fundaţiilor, care îi acordă în 1945, deci la doar 21 de ani, premiul anual
pentru nuvelă. Din comisie, alături de Tudor Vianu şi Victor Eftimiu făcea
parte şi Henriette Yvonne Stahl; cu aceasta va forma un cuplu, în pofida
diferenţei de vîrstă de 24 ani. Debutul editorial în 1947, cu Euridice, o suită de 8
proze scurte. Va fi redactor la Fapta lui Mircea Damian, la Flacăra, apoi la Viaţa românească, unde ajunge redactor-şef în
1953.
Nu din
convingere, ci dintr-un calcul cinic, ambiţios să ajungă repede în frunte, P.D.
devine un mercenar-propagandist al noului regim, într-o vreme când marii
scriitori erau fie închişi, fie înspăinântaţi, fie neînstare să se ralieze la
comanda partidului pro-bolşevic. Produce deci texte publicistice execrabile,
dar publică şi două romane de un tezism sfruntat şi ruşinos: Pasărea furtunii şi Drum
fără pulbere, în care cântă odiosul Canal Dunăre-Marea Neagră, realmente o
hecatombă a "duşmanilor poporului", inclusiv a intelectualilor
nealiniaţi. Un răsfăţat al regimului, invidiat de confraţi, de gât cu cei din C.C.,
jucând tenis cu Dej, cu Maurer... Şi totuşi, în 1953 apare nuvela Bijuterii de familie, iar în
1957 impunătorul roman Cronică
de familie, cca 2000 pagini, în 3 volume, capodopera autorului şi fără
îndoială unul dintre romanele de bază ale literaturii noastre din toate
timpurile. Tradus şi în limbi străine, inclusiv la editura Seuil din Paris, 1959. În 1960, lovitură de
teatru: la una dintre plecările sale în străinătate, forţează trecerea în
Austria. Era cu soţia, dar îşi lăsase în ţară fiica, de doar 9 luni. Va rămâne
mulţi ani în Germania Federală, la Frankfurt, apoi va migra la Metz, via Paris;
va scrie mult, (cunoştea franceza la perfecţie dar şi germana din familie, apoi
din perioada studenţiei muncheneze); va apărea la edituri prestigioase.
După 1989
romanele sale (cele adevărate, valoroase) au fost relansate în ţară,
bucurându-se de mare succes. Un val, după care n-a mai urmat nimic. Însă
literatura valoroasă, suntem încredinţaţi,
e pe termen lung.
Opera (selectiv): Pasărea furtunii, ed. a
III-a, 1957; Bijuterii de familie, , 1949; Drum fără pulbere,
1951; Cronică de la
câmpie, 1955; Cronica
de familie, vol. I-III, , 1957 (reeditare, vol. I-III, Ed. Fundaţiei
Culturale Române, 1993); Incognito,
Éditions du Seuil, 1962; Ed. Univers,
1993; Proprietatea şi
posesiunea, 1991; Extremul
Occident, 1996;Omul cu ochi suri, , 1996; Vârsta de Aur sau Dulceaţa
vieţii (Memoriile lui Totò Istrati), , 1999; Opere, vol. I-III, Ed.
Fundaţiei Naţionale pentru Ştiinţă şi Artă & Ed. Univers Enciclopedic,
2004
Eseuri: Zero sau punctul de plecare,
1992; Ne întâlnim la judecata
de apoi, 1995.
Citeşte mai mult:
http://ro.wikipedia.org/wiki/Petru_Dumitriu
http://www.scribd.com/doc/4950586/PETRU-DUMITRIU-TABEL-CRONOLOGIC-cu-fotografii-inedite
http://bughimamborag.wordpress.com/2010/03/08/petru-dumitriu-cronica-de-familie/
***
În ţară, imediat
după fuga scriitorului P.D., securitatea a lansat cele mai veniniase zvonuri,
inclusiv acela că ar fi avut la el toate fondurile băneşti ale Uniunii
Scriitorilor. Confraţii, de vor fi crezut cumva zvonurile, îl vor fi duşmănit
de moarte, fie că nu-l agreaseră nici până atunci pe omul ce se purta ca un
dandy, arogant, sfidător, dispreţuind pe toată lumea, la grămadă, fie că-i
fuseseră amici sau ciraci. Nici o mirare... Din asta P.D. a rămas cu o teamă
bolnăvicioasă de Securitate, care ar fi dorit să se răzbune pentru figura ce
le-o făcuse, să-l lichideze, să... De aceea nici după Decembrie 89 nu s-a
îndemnat să revină în ţară. L-au păcălit până la urmă tot foştii securişti,
albiţi în leşiile noii democraţii dâmboviţene şi reinstalaţi la tabloul de
comandă. De ce te temi mai mult, de aia nu scapi... A apărut în 1996, în toiul
campaniei electorale, ca invitat al lui Iliescu...Până să-şi facă apariţia la
televizor, deja se prezentase la Cotroceni, să-şi facă temenelele, precum la
Înalta Poartă, nu? Dar n-a fost să fie...
În jurnalul meu
descriu scena apariţiei lui Petru Dumitriu în sala Odobescu de la Universitate,
unde scriitorimea, intelectualitatea, octogenarele admiratoare îl aşteptau cu
mari emoţii. Se pare că unele referiri există şi în Himera literaturii. Cine are
cartea... Amfiteatrul gemea de lume. Eu, Pan Izverna şi Nicolae Ţone, ne
plasasem strategic, chiar în primul rând, căci venisem din vreme, să vedem
minunea din imediata apropiere... Şi apare cu întârzierea y comprys Petru Dumitriu în persoană. Nevăzut de
băştinaşi preţ de 3-4 decenii. Ridicând mâinile, de parcă s-ar fi predat, de
parcă şi-ar fi recunoscut toate vinile..., iar în fapt cerându-şi scuze pentru
întârzierea la întâlnire, nu mai mult de-atât... Îl deturnaseră, vezi-bine,
admiratorii... (Mai apoi am aflat numele celor care îl purtaseră prin
Bucureştiul iubit. Acelaşi D.S. care mersese la mama lui Virgil Ierunca,
să-i ceară să-l renege pe fiul transfug... Oare să nu fi ştiut P.D., ins cu
deosebire circumspect, despre acestea toate? M-aş foarte mira...)
Multe va fi spus
transfugul, ivit în amfiteatrul
Odobescu, unde nu mai spera să acceadă, venit de unde nu-l mai aşteptam - acum
vorbindu-ne despre autorele nevoit să se rupă de la sânul patriei iubite, din
limba dulce şi frumoasă, limba ce-o vorbim.... Precum Anteu s-a simţit toată
viaţa, văduvit de legătura cu pământul. Etc. Iar la ultimul capitol al
întâlnirii, "întrebări şi discuţii", l-am întrebat direct, de la
distanţă celor 2-3 metri care ne despărţeau: dacă este adevărat ceea ce se
spune, anume că ar fi semnat traducerea lui Hamlet,
dar şi alte traduceri, însuşindu-şi astfel munca şi banii cuveniţi lui Ion
Vinea şi dnei Stahl. (Eram în acel moment redactor la editura Vinea şi, într-un
mod greu de explicat, mi se părea că îi fac dreptate poetului Ion Vinea,
doamnei H.Y. Stahl, ambii victime ale malversaţiunii/malversaţiunilor...)
P.D. a dat cel mai scurt răspuns posibil: Da, a spus octogenarul, cu un oftat,
însă aşa erau vremurile... Dar cei care au vrut să afle adevărul l-au aflat
încă pe-atunci...
Acesta era omul.
Iar nu propriu-zis scriitorul. Citisem postfaţa semnată de P.D. la noua ediţie
a Cronicii de familie, în
care autorul îşi punea cenuşă în cap pentru a fi făcut concesii în descrierea
burghezo-moşierimii doar în tonuri negre. Ruga insistent pe bunul cetitor să
fie înţeles, căci aşa fuseseră vremurile; să fie iertat şi cartea să fie citită
cu drag, trecându-se peste aceste bube şi bubiţe... Am citit mai apoi şi Pactul cu diavolul, cartea
interviu semnată de George Pruteanu. Am citit şi Ne vom întâlni la judecata de apoi,
în care marele romancier se explică. Câte şi mai câte izmeneli de
surtucer. Dar unde se evaporase fără rest teribilul autor al Cronicii de familie?
Ion Lazu: Intruşii. Odiseea plăcilor
memoriale.
15 iunie
2008, marţi (...): Merg pe jos până pe Brezoianu, trec de
Tipografia Univers, ajung la colţul cu aleea Relgis, acolo văd că există un
imobil 29-A, apoi altul similar 29-B, şi
altul chiar spre intrarea în Cişmigiu, 29-C, cel căutat. ( O altă adresă
pescuită din cărţile de telefon fiind cea din str. Mătăsari nr. 4, deci la
colţul cu Matei Voievod, unde am locuit la cămin, pe vremea studenţiei.) Aici e o placă memorială pentru Ctin Titel
Petrescu. Începe ploaia, dinspre parc vin doi domni, unul foarte în vârstă,
ajutat, în baston, urcând cu greu scările. Intru cu ei, le spun ce şi cum, cel
mai tânăr îmi confirmă că aici a stat Petru
Dumitriu înainte de a fugi
peste graniţă. După cum tot aici au stat mari actori: Ion Finteşteanu, Moni
Ghelerter, din nou Marcela Rusu, care probabil între timp schimbase
partenerul, alţi mari actori. Bătrânul îmi dă telefonul preşedintelui de
asociaţie, îl trec pe o însemnărică (pe care iute o rătăcesc, nevoit să caut în
cartea de telefon, noroc că reţinusem prima literă a numelui). Ies la Spicul şi
mă hotărăsc să caut Elisabeta 95, pentru D.
Caracostea...
Poezia zilei, Ion Lazu
cântec fără sfârşit
Ţi-ai oprit cîndva
asupră-mi privirea ochilor verzi
şi eu am prins-o,
lacom şi nu i-am mai dat drumul niciodată
înaintînd de atunci
necurmat, pas cu pas
ca vrăjit, prin
verdele tunel
spre adîncul
sufletului tău, bănuit;
m-ai atins într-un
fel anume, electric
şi de-atunci te-am
înşfăcat ca o
caracatiţă în
îmbrăţişările mele
fără scăpare;
preluîndu-i
intonaţia, improvizez la nesfîrşit
imnuri despre
iubirea noastră;
şi va veni o clipă
cînd la rîndu-ţi
vei vrea
să te scufunzi ca
într-o fântână
în privirea ochilor
mei stătători,
spre sufletul
bănuit în adînc;
va veni un moment
cînd mă vei cuprinde
ca o caracatiţă
în încleştarea
îmbrăţişării tale,
cînd ţi se va
revărsa de pe buze
mierea cuvintelor
despre iubirea noastră –
ci eu, atunci, nu
voi mai fi decît
un
cuvânt repetat.
Alţi scriitori:
Spiridon Popescu, m.
1933
Darie Novăceanu, n.
1937
Gh. Crăciun, n. 1950
Revenind la întîlnirea cu A.M. Vorbesc cu ea la
telefon. Îi explic cum se ajunge. O întîmpină Nicu în hol. O aud: Încotro mă
îndrept? Spre mine, răspund eu (Un fel de Unde eşti Chimiţă?). Vine în
sufragerie. Îi spun să-şi lase paltonul în hol. Editură acasă? se miră poeta.
Culmea ar fi să aveţi şi copii. Deci stilul celui ce dă mereu cu bîta în baltă.
Pentru că sinceritatea ţine de comoditate, sau de inaptitudinea de a te
mobiliza ca să fii măcar politicos. Îi spun: Are trei copii. Nicu: Să dau şi la
alţii! Plin de cărţi, zic, la ce te puteai aştepta decît la o hecatombă de
cărţi? Ţone aduce vorba de Gherasim Luca şi de Paul Păun pe care a avut
surpriza să-i găsească poeţi proletari în Cuvîntul
liber. Zice A.M.: L-am auzit odată la radio pe G.L, a repetat de o sută de
ori acelaşi cuvînt, n-am mai putut să-l ascult. Zic: Nicu, de ce te miri, Ţuţea
spunea că începem prin a fi de stînga în tinereţe şi apoi devenim de dreapta,
în mod firesc. A.M. aprobă, zice: Devii de dreapta din elitism. Pe loc îmi dau
seama că are o minte tranşantă. Mă întreabă la un moment dat: Lucraţi de mult
la această editură? Mai serios în ultimii doi ani, însă numai iarna, căci vara
îmi văd de geologie. E o editură îndrăzneaţă, ambiţioasă şi generoasă. Lasă să se
înţeleagă că publicăm şi cărţi ce nu merită. Ţone acceptă. Îi explic:
avangarda, Aldebaran, îi dăm un
exemplar, Ţone îi spune de ICARE; i se pare o treabă foarte serioasă. Dar de
fapt nu-i are la inimă pe avangardişti, sunt totuşi tradiţionalişti, zice. Mă
face să înţeleg că erau oameni fără nici un Dzeu. Just, mă gîndesc. Dar, zic,
Arghezi, Barbu etc? Nici pe ăştia nu-i pune prea sus. Admite că Brâncuşi,
Vianu, Trakl, Tzara merită stimă.
Va urma
Ne amintim de colegul meu Romică P., la care mergea cu
Matei să facă baie. Îi spun că Romică a murit de cîţiva ani, om bun, prieten de
nădejde. Aduce vorba de Sergiu Filip, care a trebuit să-şi ia pseudonim pentru
că fusese închis. A încercat ea să-l publice la SLAST, a făcut un grupaj pentru
Cristoiu, dar nu a apărut. Mă gîndeam să-l ajut, credeam că înnebuneşte, îi
văzusem diagnosticul şi ziceam să apuce să se bucure, că apoi nici n-o să mai
ştie că sunt poeziile lui. Dar n-a înnebunit, vezi bine! Că în această colecţie
nu l-ar fi publicat pe T.G.M. nici moartă! Că nici Pituţ nu e cine ştie ce. A
debutat în maniera I. Alexandru, dar fără aceeaşi expresivitate. Eu o
contrazic. Şi că a dat-o pe sonete. De fapt ei îi place Iova, care în poezie
teoretizează. A recunoscut însă că nu are forţa ei de expresie, i-ar trebui violenţa
ei. Că se ceartă cu el, că scriu unul împotriva altuia, dar e cel mai bun, îşi
trăieşte poezia, publică acum ce-a scris în ‘75, lucruri ce şi acum sunt foarte
noi. Îi arăt că ştiu acel vers pe dinafară, de fapt îi ştiu toată poezia pe
dinafară –şi îi dau alte cîteva exemple. Zice: Ne-a luat odată interviu Cătălin
Ţîrlea ei, lui Iova şi lui Flora. F. a zis că lui îi place să bea, Iova să se
îndrăgostească, iar ei să stea în pat, cu ochii în tavan, ore în şir. Şi să se
certe. Îi spun că şi Cehov visa să nu facă nimic, dar asta probabil pentru că
scria cîte o sută şi ceva de schiţe pe an. Şi-i mai place Mariana Marin. Eu: Nu
mi-am format o părere. I-am ascultat cîteva poezii la radio, nu ai ce asculta,
nu ai ce înţelege, nu se transmite nimic.
Alege pentru copertă culoarea neagră, cum ne şi
aşteptam, schimbă dedicaţiile: mamei, tatei, fiului, sorei, de unde fuseseră
adresate unor străini. Apar T. Jebeleanu şi Vlad Ciobanu şi în curînd A.M
pleacă. Îmi mulţumeşte, la uşă.
Adăugaţi o legendă |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu