vineri, 16 mai 2014


Scriitorul zilei, Titus Popovici, n. 16 mai 1930 - d. 29 noiembrie 1994

    
  
Orădean prin naştere, dintr-un tată funcţionar la poştă şi o mamă învăţătoare, face liceul Emil Gojdu din urbea natală, apoi Filologia din Bucureşti, 1949-1953, dar deja devenise inspector la Ministerul Culturii. 
Debutase în 1950, cu proze scurte, în colaborare cu alt ardelean, Francisc Munteanu, proze apărute în volum: Mecanicul şi alţi oameni de azi, 1951. Hotărât să trăiască din scris, în 1955 îi apare romanul Străinul, despre un licean exclus din învăţământ pe vremea războiului pentru a fi scris împotriva participării la război alături de germani. Talentul real al tânărului autor dar şi oportunismul său în alegerea temelor se vădesc şi în următorul roman: Setea, 1958, unde ţăranilor întorşi de pe front li se împarte pământ - prilej de a scoate în faţă lupta de clasă, cu tot ce înseamnă proletcultismul: eroi pozitivi, eroi negativi, duşmanii poporului, odioasele rămăşiţe ale burghezo-moşierimii; devotamentul faţă de idealul comunist mergând până la sacrificiul suprem; triumful forţelor progresiste etc. Astfel poziţionat în primul pluton al literaturii socialiste, lui Titus Popovici nimic nu i-a mai stat în cale.
Va parveni în CC al PCR, va deveni spre final membru corespondent al Academiei RSR. Prea puţin se va mai ocupa de literatura ca atare, ci va purcede la scrierea de scenarii, după propriile opere: Setea, Străinul, Moartea lui Ipu, sau dând scenarii scrise special, pe linia directivelor, sau ecranizând oportun mari romane ale scriitorilor interbelici, în primul rând aflându-se ardeleanul Liviu Rebreanu, cu Ion, cu Pădurea spânzuraţilor, dar şi Slavici: Moara cu noroc. Practic, în 33 de ani de colaborare cu cinematografia românească, din 1957 şi până în 1990, a făcut nu mai puţin de 35 de filme, practic anul şi filmul, sau câte două filme pe an, căci pentru unele producţia dura 2 sau 3 ani... Subiecte cu ilegalişti, din război, dar şi filme din trecutul glorios (Mihai, Mircea), sau din vremea războaielor daco-romane: Dacii, Columna; dar şi filme poliţiste sau de aventuri, acestea localizate în Vestul sălbatic american (seria Aurul şi ardelenii), precum  şi comedii... Dar şi serialul TV în 18 episoade din trecutul ilegaliştilor: Lumini şi umbre. Mereu pe linie, la concurenţă doar cu Eugen Barbu, alt acaparator al cinematografiei noastre - ca un sârguincios propagandist cultural, care în fapt monopolizase industria cinematografică. (O singură dată, în 1970, Cinematografia a organizat un concurs de scenarii - apoi a regretat gestul, subiectele premiate au fost date de-o parte - de ce să se fi încurcat cu diverşi "particulari", când aveau colaboratorii lor de nădejde, care ştiau ce şi cum?!). Dacă dai la o parte filmele semnate Titus Popovici, prea puţin mai rămâne din filmografia socialistă.  Moara cu noroc, Pădurea spânzuraţilor, Ion, în două serii, sunt piese de rezistenţă, incontestabil.
După cum e la fel de clar că Titus Popovici a slujit cu osârdie comandamentele politice ale partidului unic. Cu toate deturnările şi falsificările istorice de rigoare. Soarta tragică a marelui comediant Constantin Tănase, decedat după august 44, este în film pusă pe seama legionarilor. Era o deturnare oportunistă? Era totuşi o aluzie, o lovitură indirectă chiar la adresa sovieticilor?  Un joc duplicitar, din care Titus Popovici a ştiut să câştige, cu deplin cinism: bani, glorie, putere... Or, pe vremea comunismului naţional ceauşist, cinematografia era arma principală de influenţare-manipulare a maselor. T.P. a fost unealta de mare eficienţă a Partidului. Dar năravul din fire... l-a făcut ca imediat după Evenimente să schimbe foaia, să scrie, cu talent, două romane demascatoare cu privire la nomenclatura din care el însuşi a făcut parte; să treacă fără păs la filme de gang: Crucea de piatră etc. Se spune că devenise incomod, ca scriitor de talent şi care deţinea multe secrete ceauşiste, deci ar fi fost lichidat într-un accident de circulaţie, în preajma oraşului Tulcea.

Opera literară:Povestiri (1955);Străinul (roman-1955) ;Setea (roman-1958);Pasacaglia (teatru-1960);Cuba, teritoriu liber al Americii (însemnări-1962);Moartea lui Ipu (nuvelă-1970);Puterea şi adevărul (teatru-1973); Cutia de ghete, 1990; Cartierul Primăverii - Cap sau pajură, 1998; Disciplina dezordinii, roman memorialistic, 1998.

Citeşte mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/Titus_Popovici
 http://www.romlit.ro/titus_popovici

Alţi scriitori:
Simion Bărnuţiu, m. 1864
Constantin Cubleşan, n. 1939
Marin Preda, m. 1980


Poezia zilei, Florin Costinescu, n. 1938
Adună-te
Adună-te încă, adună-te,
din mările secate de tunete,
regăseşte-te , regăseşte-te încă
până nu te soarbe ceaţa adâncă,
Caută ţărmul, mereu mişcătorul,
şi-n palmă apă-ţi va turna însuşi Izvorul,
caută Raza începătoare a toate -
Ea îţi va deschide uşile ferecate,
Deprins de vâltoarea atâtor primejdii,
Raza te va-mbrăca în straiul nădejdii,
ţesut în tăcere de maicile cerului,
la războiele veşniciei,
la războaiele efemerului…
(preluare din revista  Ramuri)



Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 1999 
20 martie. Sînt luni de cînd n-am mai notat, fiind cu gîndul la altele, mai presante. Întîi durerile mele gastrice, care m-au martirizat. Mereu scăldînd-o între zile mai bune, cînd aş fi sperat că sunt pe calea vindecării şi zile-nopţi cu foarte mari dureri, cu şi mai mare panică - cu gînduri sumbre etc. O notă specială de la faptul că te zbaţi în dureri lîngă cei dragi, care nu ştiu cât de amarnic te chinui şi n-ai vrea să-i sperii… Ca să observ în ultimele săptămîni că totuşi durerea s-a mutat din zona epigastrului în cea abdominală, m-am mai liniştit, bănuind că sunt efectele tratamentului pentru gastrită transmise nivelului entero-colitic. Ieri, după alt puseu dureros cu panică, la dr. Radu Voiosu, endoscopie şi rezultatul: unde e ulcerul? Nu mai era deloc. Deci tratamentul pentru ulcer sistat, îmi dă un pansament, ceva pentru digestie şi permisiunea să mănînc aproape orice, dar zdravăn, ca într-o lună să iau în greutate. De la 68 am scăzut la 64 în februarie, ieri aveam 63,5. Ieri mănînc mai cu curaj şi am o noapte fără probleme.
Azi dimineaţi, Andrei la olimpiada pe sector pentru engleză - s-a calificat primul pe liceu! Revine şi îl pregătim pentru excursie la Predeal, pînă duminecă seara. Chiar şi vremea, de azi dimineaţă s-a îndreptat. Au fost vreo zece zile foarte friguroase, cu un vînt vrăjmăşesc, ce m-a terorozat la ieşirile în oraş, deci mi-am luat concediu medical pînă pe 1 aprilie.
De pe 4 februarie mi-am depus dosarul pentru pensionare şi sper să-mi fie rezolvat pe la începutul lui mai. Astfel mă retrag, la timp aş zice, fără regrete, fără emoţii, mai ales fără să dramatizez, din această firmă ce pare să atîrne într-un singur cui.
Pe plan literar, am rupt definitiv cu Vinea. Le-a apărut Angela M., lansare di granda la Sala oglinzilor, nu s-au deranjat măcar să mă anunţe, să mă invite…
În schimb Lucian P. îmi preia manuscrisul Veneticii pentru o editură Conexiuni, obligîndu-se să obţină subvenţie pentru ea. La Vitruviu dna Graciov citeşte în fine Jurnalul 79-86 (Vreme închisă), discut cu dînsa două ore, apoi alte două cu Vilma şi mă trece pe lista de subvenţionare. Îi dau amănunte despre D. Alex, ce-a publicat, unde-i sunt manuscrisele, ar vrea să-i scoată o carte. Tot aşa încerc să-l strecor în plan pe Pan Izverna cu Epifaniile poeziei. Sosit acasă destul de tîrziu, îi telefonez lui P.I. să ia urgent legătura cu dna Vitruviu.
                              Va urma


Fotografii... 




















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu